![]() |
Så, det är alltså nu bannersen här på WN börjar tränga in bland inläggen och hamna så det blir jobbigt att läsa trådarna? Allt för att tjäna några extra kronor.. nåja, vi är på ett kommersiellt forum... men är det verkligen nödvändigt att tränga på oss den där bannern MITT INNE bland inläggen? kan det verkligen kosta så mycket med bandbredd och server för WN?
Ni drar väl in en hel del på de (sex annonsörer den här månaden, 6 * 400kr = 2400kr) annonsörerna som visar sin banner där uppe till höger. Det borde ju mer än väl täcka in avgiften hos ev1servers som tar t.ex. $99 (drygt 700 kr) för en dedikerad RH-server med 1000GB trafik. ...gör placeringen av annonserna verkligen någon större skillnad för era intäkter på Google Adsense? Vi stammisar som sitter och läser mest klickar väl inte så ofta, om nu inte av misstag. Att tvinga på oss reklamen är ju bara frustrerande....... |
Är alltså den där ----^ bannern jag menar...
|
Jobbig kan vi inte börja betala för WN i stället?
|
Citat:
|
Lite trist utveckling faktiskt. De tidigare bannerna och adsense har ju inte stört någonting. Å andra sidan har jag full förståelse att man vill tjäna pengar på sin sajt, vem vill inte det, och banners som inte stör är ju sällan lika effektiva tyvärr.
Tycker dock jag sett inlägg från ägaren tidigare att 'syftet med denna sajt inte var att tjäna pengar'. Men det kanske har ändrats. |
Citat:
... Frågan hur många som är villiga att betala för ett medlemskap på WN? Reklamen är ett användbart alternativ, och med tanke på omfattningen samt "kontrollen" av medlemmar/inlägg så unnar jag moderatorerna en slant. Via reklam? Tja, varför inte... Dra nytta av det istället, och använd dessa banners som idéspridare.. Dock kan man av vana uppfatta tråden som klar då bannern dyker upp... ;) Men till sist: "Lagom är alltid bäst" ! |
Jo, lagom är bäst. Det här är en försämring som jag kan leva med men om de framtida planerna även inbegriper tex pop ups så skulle jag personligen hellre betala en liten slant för medlemsskap. Jag unnar absolut moderatorerna/ägaren till denna sajt att få ersättning för det mycket bra jobb som görs. Man skulle kanske kunna ha det valfritt. Betalar man slipper man reklam eller också att reklamen fokuseras på tex de icke inloggade eller nåt liknande.
|
Citat:
|
Stör inte mig så mycket måste jag säga...
Att man har annonser på en sida anser jag inte sticker mot att man inte driver den för att tjäna pengar - den kostar garanterat pengar och plus/minus noll måste ju vara okej? Eller? Självfallet! Det är inte ens något att diskutera! Så länge ni inte slänger popups eller dhtml-lager i huvudet på mig så skall jag vara tyst, nöjd och dessutom hålla tummarna (när jag kommer ihåg det) för att ni kan ta in en liten slant att ha som buffert. Det skadar aldrig. |
Att WN väljer att inkludera lite reklam här och där (till en viss gräns) stör inte mig iaf.
Dock är denna bannern som ligger imellan vissa forumssvar väldigt segt att ladda vissa stunder. Detta gör att enbart de första inläggen visas tills det att bannern är färdigladdad. Mycket irriterande. Om det går så önskar jag att man kunde ladda allt innehåll före reklamen. Så att man kan läsa inläggen under tiden de laddar. |
Det var ett jädrans gnäll.
Jag fattar helt enkelt inte varför folk stör sig så förbaskat på annonser. Speciellt webmasters som lever på det. Jag stöder textannonserna efter första inlägget eftersom det inte stör mig det minsta och att det kanske kan dra in lite mer pengar till wn. |
Citat:
Men visst, ligger väl ett vinstintresse i det hela och jag antar att de åtminstone vill utvärdera hur stor skillnad det gör intäktsmässigt att baka in bannern på det här sättet i jämförelse med att ha den längst ner. Börjar man göra WN till en kassako så borde väl hela konceptet kommersialiseras, moderatorer med lön, skribenter som får ersättning för inlägg osvosv... Är ju trots allt vi användare som gör WN. Att det också, som nämnts tidigare, sagts av WN-ägarna inte skulle finnas någon ekonomisk vinst på WN är ju också något som man ställer sig tveksam till iomed en sån här förändring. Tendensen går ju endast åt ett håll... Från början var det ju som sagt helt reklamfritt, sedan kom den lilla 150x40-bannern uppe till höger, därefter kom Google Adsense annonsen längst ner i inläggen, nu flyttas Google Adsense annonsen upp bland inläggen.. vad är nästa steg? Nyhetsbrev (läs SPAM-utskick) till alla medlemmar? "SMS:a in" 30kr för att få bli medlem? Näe, känns som WN går mot en utveckling som inte är nyttigt för ett forum där professionella inom branschen ska diskutera... Hur skulle det se ut om det var reklamavbrott under riksdagens och regeringens möten? |
Det roligaste måste ändå vara att kommersiella webmasters klagar på andra sidor som har annonser, hmm. Det går inte ihop på något sätt.
Dubbelmoral? |
Tack Marcuss, jag var precis på väg att posta ett inlägg om detta jag osso, men nu slapp ju jag agera gnällkärring ;)
Anonnser skulle man väl kunna svälja, men nu när WN gjort klart att annonserna endast är till för att täcka de utgifter som tillkommer forumet och att ge medlemmar möjlighet att annonsera till en billig penning känns det som att detta behöver en motivering... |
Snabb reaktion blev det. När den sågs första gången var bakgrundsfärgen lite udda vilket åtgärdades så den flyter in lite mer med resten av tabellen.
Är det några fler som upplever att trådarna visas långsammare när annonsen ligger där? Personligen hade jag inte tänkt på skillnaden förrän jag nu letat efter den. Att annonsen kommer ligga kvar på nuvarande plats är inte alls säkert. Detta är endast en variant av placering vi testar. Nyhetsbrev förstår jag inte riktigt hur man direkt kan tolka som spam. Isåfall borde väl webbsajter i allmänhet bara vara virtuella annonspelare? Att jämföra riksdagens ledmöter som betalas fullvärdig lön och förmåner med oss på WN ser jag inte som speciellt rättvist. |
Citat:
|
Citat:
Som jag skrev ovan förstår jag mycket väl att ni vill utvärdera intäktsskillnaderna mellan olika placeringar. Det är rimligt att tro att intäkterna ökar eftersom detta med "avbrott i artiklar" också är något som Expressen och Aftonbladet använder sig friskt av. Skulle däremot vara intressant att få en fingervisning om hur mycket det skiljer intäktsmässigt mellan placeringarna. Delar ni med er av den informationen kan det ju trots allt vara något som gynnar samtliga medlemmar på WN läromässigt och kan ta del av när den typen av utvärdering görs. Nyhetsbrev för ett forum (som i sig är ett enda stort nyhetsbrev) är väl också endast ett steg mot att tjäna extra pengar för att kunna baka in annonser och nå ut även till besökare som inte besöker webbplatsen lika frekvent? Jämförelsen med riksdagen är trots allt inte så långsiktig eftersom samtliga parter där får ekonomisk ersättning för sitt arbete. Detta är inte fallet här på WN. Som jag uppfattade det av tidigare uttalanden av WN så var tanken att samtliga parter INTE får betalt, vilket p.s.s. likställer förhållandet mellan samtliga parter. Citat:
Citat:
|
Jag har blivit lurad två gånger idag och trott att det inte funnits något svar till förstainlägget när jag såg bannern, av vana såklart av att bannern brukar vara längst ner. :P
|
Jag tycker man ska börja ta medlemskaps avgift för att vara med på WN o läsa trådarna. Tänk vad många oseriösa människor man skulle slippa då? Som alla dom som blir medlemmar för att fråga vad deras sketna domän är värd, alla dom skulle man sluppit.
//Predrag |
jag tror poängen i tråden försvann på vägen..
Citat:
jag stör mig inte alls på annonsen.. alla vill tjäna pengar - jag har full förståelse det vore skoj att om en månad få höra om Thomas fått nån skillnad i antalet klick på sina annonser sen den flyttades - sen en kommentar på det jag citerade där vore också skoj - inte för att det spelar någon roll direkt |
Citat:
Pengarna som kommer in via detta gynnar WN, och skall säkerställa de funktioner som vi har planer för, just nu jobbas det med att ta fram ett annat interface för godkännade av medlemmar, det jobbet vi lägger på det idag är helt oförsvarbart, det tar väldigt lång tid och ofta åker det igenom folk som kanske inte hör hemma här. WN är kommersiellt i högsta grad, dagligen tjänar många webmasters här massa pengar på att hitta kunder till sina företag, majoriteten är här för att just tjäna pengar, det är det som gör WN till WN att vi tillåter det utan att kräva en del av kakan. Om plaseringen av reklamen stör forumets läslighet kommer vi byta plats på den ingen tvekan om det, men att flytta den utom synhåll vore ju dumt, då kan den lika gärna tas bort. Vet inte vad jag skall säga, trodde jag under senaste 2 åren bevisat vad WN står för och trodde därmed att jag hade ett större förtroende hos vissa här än vad jag verkar ha. Thomas |
Citat:
EDIT: Verkar vara mitt nät som är segt just idag. Får testa någon dag till innan jag kan skylla helt på annonserna. Just nu tar det en aning längre tid att göra precis allt känns det som. /Anders Holgersson |
Citat:
|
Har inte varit aktiv på WN någon längre tid och jag kan inte påstå att jag bryr mig om ifall någon tjänar pengar på sidan. Kul för honom i så fall. Men reklamen stör!
|
Jag trode dom flesta här var så luttrade att de mentalt filtrerade bort reklamen i bara farten? Jag gör det iaf. Så länge det inte är några jädrans flashprylar i vägen som kräver interaktion (=tid) av mig för att bli av med dessa så är det helt ok.
|
Det känns ändå som om Thomas har lite dubbelmoral där det så ofta pratas om hur ideelt och icke vinstintresse det ska finnas i sidan. Ok om pengarna inte går till honom, (vart går dom förresten?) och OK om den här sidan med all största sannorlikhet inte ligger på en dedikerad server för flera tusen kronor/måna.(vart går vinsten?)
Men att tala om att det inte finns något vinstintresse eller att (när de första bannersen kom upp) var för en symbolisk summa och låta företaget presentera sig - och sedan egentligen göra precis tvärtom, det är inte OK. Jag klagar inte på annonserna, men jag tycker man kan köra samma linje från start till slut(när det nu kommer) och inte ändra sig efter vägen. vad blir nästa? "Var med under webbhotells-forumet, betala en liten SYMBOLISK slant till WN först". Jag tycker forumet förlorar sin roll mer och mer. Trist, men för många med mig sant. /Joel |
Detta känns bara löjligt!
När jag läser denna tråd, känns det som jag vaknat en söndag morgon och slår på radion.. P4 är kanalen, telespånarnar är programmet. Dit ringer folk som är utråkade och klagar på att de har flugskit på fönstret eller att grannens hund skäller för högt. Lite att göra lr? Tyvärr väldigt svensson. jaja det är min åsikt. |
Har inga problem alls med google-reklamen eller den lilla bannern uppe till höger. Ett tänkbart alternativ är att införa en avgift för de som vill slippa reklam.
För jag har svårt att tro att de som arbetar med WN idag tjänar några större pengar på det (även om jag skulle unna dem det), men tack vare deras arbete har jag kunnat få fyra annonsörer och läst massa intressanta trådar. Om de då vill ha nåt tillbaka för de timmar de lagt ner ideelt så har jag full förståelse för det (för hur kul kan det vara att sitta och godkänna medlemmar tex?). |
Jag tycker man kan ha reklam för de besökare som inte är registrerade eller att man låter folk få bli "bonus" medlemmar mot en liten summa och därmed slippa reklamen. Då slipper de som stör sig så ooootroligt mycket på lite reklam se den överhuvudtaget.
Däremot så kanske själva reklamen inte är av den seriösaste sorten... ;) http://www.fimatech.se/reklam.gif |
Jag bryr mig inte om ägarna skulle tjäna multum på sidan, jag är glad om jag kan läsa informationen gratis.
(Dock skulle jag hellre se att textannonserna hamnar längs inläggen i en högerspalt. För att inte göra själva inläggsrutan mindre kan man minska medlemsnamnsrutans bredd.) |
håller med om att det vore intressant att se skillnader i klick för de olika placeringarna.
Spontant känns det som att det skulle ge mer klick om det ligger längst ner som det gjorde förut, då när det ligger mitt i en disskussion hoppar man bara över det för att kunna följa diskussionen men om det ligger i slutet så är man kanske färdig med det man ville veta och kanske klickar sig vidare till en adsense annons. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Thomas |
Jag är 23 år, vid min ålder har man lärt sig att det inte är lönt att bråka om småsaker ;)
|
Citat:
|
Citat:
Om jag ska vara ärligt så förstår jag inte vad ni gnäller om... löjligt. Se till vad ni får och inget annat. |
De annonser jag sett är oftast (inte alltid) mycket väl relaterade till ämnet som en tråd innehåller. För mig tillför de ofta ett nytt synsätt, inspiration eller något annat som går att använda på ett positivt sätt.
Så länge det inte blir a´la Aftonblaskan med flash och andra hemskheter som helt tar över sidan om man råkar föra musen över dem så är det helt ok med mig. Är lite av en omställning just nu bara att se bannern mitt bland inläggen, jag är van att när den kommer är tråden slut. (Eller i alla fall den aktuella sidan) /Anders Holgersson |
Annonserna stör. Dom bryter flödet av det man läser och förstör användbarheten, särskilt för mig som kör på en skärm med 1024 i upplösning blir det hela väldigt konstigt. Inlägg ett, reklam, inlägg två. Skärmen bryts precis i reklamen vilket gör att man missar eventuella svar under (vilket bevisas av att jag alldeles nyss fick hoppa fram och tillbaka mellan översikten och en tråd för att förstå vart "1 svar" tog vägen.. ).
Jag tycker dessutom att forumet verkligen mister en del av sin trovärdighet när man får en annons tryck rätt upp i ansiktet. Reklam kan vara ett komplement till innehåll och det tycker jag att WNs ansvariga borde förstå och utnyttja som dom har gjort fram tills nu. Reklamen skulle med fördel kunna ligga i en högerspalt eller "ytterligare" lite längre ner. Eller tom längst upp. Det är nästan värsta tänkbara placering just nu. 1) Den tar uppmärksamhet ifrån det tråden handlar om, dvs första posten. 2) Den bryter "läsflödet". 3) Den hindrar mig och säkert många andra att snabbt se om det finns ett svar till första inlägget == jag måste scrolla i onödan. Att scrolla är det jag tycker minst om i samband med att surfa. Jag tror inte på "bannerblindhet", det är snarare så att man lär sig att känna igen och låta bli att trycka på banners. Det vill mycket till att jag skall klicka på något som liknar en banner pga att jag ogillar reklam i största allmänhet - så tror jag att många tänker. Däremot klickar jag ibland på banners som är relevanta och som inte har "irriterat" mig. Slutligen Thomas; du borde kanske fundera lite på din roll när du skriver saker som "Låter nästan som du äger sidan och inte jag eller att du på något sätt är inblandad i driften". Visst, det är din fulla rätt att vara envåldshärskare här och ta bort mina inlägg för att åsikten, tonen eller innehållet inte passar dig eller WNs regler. Dock så borde du som ägare/delägare/webmaster/skapare/whatever till eoob.se och sverige.org veta vikten av innehåll. Sen kan du ställa dig frågan vem som står för innehållet här på forumet. |
Budskapet jag försökte få fram var egentligen INTE att WN tjänar pengar på forumet. Självklart ska de få göra det. Men när det innebär att de är och naggar i funktionaliteten i övrigt så reagerar jag. Att lägga in banners mitt bland inläggen känns som det är något som inte är nödvändigt för att tjäna dem pengarna. Därför frågade jag ävenhur stor skillnad det gör för intäkternas skull. Frågan jag ställer mig: Är det verkligen värt att funktionaliteten minskar, hur lite det än må vara??
Personligen tycker jag det är en stor grej, p.s.s. som grazzy nämnde ovan eftersom kör jag 1024-upplösning och då tappar man flytet i läsningen av tråden... högerspalt på varenda sida skulle vara så otroligt mycket bättre så man slapp "förstöra" en del av nöjet att läsa saker här... Edit: instämmer för övrigt i alla tre punkter (1, 2, 3) som grazzy tog upp ovan... dessutom, relationen mellan besökare och ägare med en påtvingande banner känns bara inte rätt.. ska dock bli intressant att höra utslaget av hur positioneringen inverkat.. även om det antagligen är svårt att dra slutsatser ifrån något nu när just bannern diskuterats såhär intensivt... |
Eftersom jag skrev ett inlägg förut i tråden som kanske kan misstolkas vill jag förtydliga att Thomas och alla andra som håller i det här forumet har mitt fulla stöd. Jag känner att jag får mycket mer tillbaka från forumet än det jobb jag lägger ner här.
Angående annonserna så stör de mig inte, men jag lutar åt att det kanske vore bättre att ha dem ovanför inläggen (eller lodrätt till höger) än mellan, men jag tror mest att det är en vanesak. Vilket som är Ok för mig. |
Tidigare har all reklam varit bara positiv. Men idag har jag, liksom flera andra, missat svar i trådar eftersom jag trott att tråden tagit slut under reklamen. Om det absolut ska finnas reklam där den nya sitter, bör slutet av tråden skarpt markeras så man ser skillnad på den nya reklamen och slutet av tråden.
Jag skulle gärna se WN som en betaltjänst där man måste betala för att få posta inlägg. 100:- per år minst. Jag tycker den genomsnittliga kvallitén på WN sjunkigt ända sedan jag blev medlem för snart ett år sedan, men det är inte att duktigt folk försvunnit utan att mer trådar av låg kvallité blivit postats. Nu är jag ganska OT och det här har ju redan diskuterats, men en ganska kraftig medlemsavgift skulle jag välkommna. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson