![]() |
Hejsan.
Utvecklar en "standard" webbshopp som ska kunna användas för att sälja rätt generella produkter. Attributen för en produkt är titel, pris, antal, bild och beskrivning. Vilka funktioner bör man ta med i en standardshopp, och vilka skall man välja att inte inkludera, tanken är att extra funktionalitet skall kunna byggas in ifall kunden önskar detta. För närvarande har köparen av butikssystemet ett admingränssnitt där de kan lägga in, redigera & radera produkter, kolla hur många produkter som sålts via sidan (lista via datum osv), bestämma fraktpris,"fylla på" lagret för en specifik produkt. Samt så är det vanliga enkla textbaserade menyer som antingen kan länka direkt till en samling av produkter, eller innehålla submenyer som i sin tur länkar till produkter. Dessa menyer styrs dynamiskt via admingränssnittet där man kan lägga upp nya toppmenyer, submenyer osv. Köpet går till så att besökarna helt enkelt trycker på en Köp-knapp för den produkt han/hon är intresserad av, och varan placeras i en kundvagn, frakt osv räknas ut och epost skickas till köparen och till shoppinnehavaren. Betalning via kort är inte möjligt i standardversionen. Är det några övriga funktioner ni anser är viktiga att ett standadsystem som detta bör innehålla? Andra synpunkter? -martin |
Varför ska köparen ha admingränssnitt... efter den raden hängde jag inte alls med så förklara gärna en gång till...
|
hehe, kanske uttryckte mig dåligt, men jag har för mig att jag skrev att det är shoppinnehavaren som har admingränssnittet, och inte köpare/besökaren av produkterna :)
-martin |
Du skall absolut ha med en "Dropmeny" för exempelvis storleksval eller färgval. Dessutom kan det vara bra att kunna välja två dropmenyer, alt annat val om det är så att samma produkt finns i olika storlekar OCH olika färger.
// Mats |
osCommerce är det bästa generaliserade webbshops-systemet jag har sett, så ta en titt på deras funktioner: http://www.oscommerce.com/
|
Citat:
Personligen tycker jag att det blir lite tråkigt med "standardshoppar" och det måste ju vara otroligt svårt att bygga en shopplösning som passar allas behov och gränssnitt. Själv gillar jag givetvis min egen lösning bäst och den är ju optimerad för min typ av verksamhet. (Skulle förmodligen inte funka lika bra att sälja exempelvis popcorn där :lol: ) Jag tycker på sätt och vis att det är synd att låsa sig vid en "köpt" shopplösning om det nu är så att man vill utöka sin verksamhet med nåt. Själv har jag redan förberett exempelvis grossist försäljning från min shop med massor av automatiska funktioner som att mina återförsäljare kan lägga order online med sina rabattsatser, skriva ut följesedlar online o.s.v. Nåt att tänka på är också att "bygga in" nån form av affiliatesystem o.s.v. // Mats |
Tjossan, tack för synpunkterna.
Ifall någon vet av något färdigt litet PHP-script för att få en färgpalett där man kan välja färger så säg till, annars är det inte så svårt att koda själv... ..iallafall, en standardshopp är ju till för mindre företag som har X antal produkter de vill kunna erbjuda till försäljning via webben, företagen har vanligtvis inget större behov av massa fancy funktioner i ett startskede. Ser man till att koda shoppen bra med "hooks" (som jag har gjort :)) ) så är det piece of cake att implementera nya funktioner "on the fly" allt eftersom företaget som har shoppen växer och får helt nya behov. Tanken är ju att de egentligen inte skall kunna "växa ur" shoppen på endast nått år, utan skall passa under en ganska lång livscykel. (Vilket ställer stora krav på databasdesignen osv). -martin |
Jag kan inte förstå nöjet med att själv programmera hela webbshop lösningar? Jag tillbringar hellre min värdefulla tid med att faktiskt sälja saker. Att välja en utprovad och av många använd lösning som osCommerce känns tryggare än att ha en egen nyknåpad lösning som kan innehålla buggar.
osCommerce har också ett omfattande bibliotek med extra funktioner vilket bl.a. innefattar affiliate program och rabattsatser per kund. Ovanstående sagt med största ödmjukhet o.s.v. :) |
Men då finns det ju företag som gör webbutiker - nu har jag inte tillverkat någon i PHP men ett flertal i ASP och det tar inte så lång tid.
Inte sagt nu att man ska maila mig så fort man behöver en butik - jag inriktar mig mer på designen av butiken - säger bara att det går ganska fort att fixa en butik själv och hinner man inte själv kanman anlita någon att göra det Jag har svårt att förstå att man tar in färdiga butiker. För precis som Lastbryggan säger - dom kan aldrig vara 100% anpassade till ens egna behov - en egen butik är det däremot |
De allra flesta lite mer avancerade butikssystemen har en generell bas. Att ta in ett system liksom OSCommercce som är open source och har en stabil modulär design i dess kodning gör att arbetet går snabbare, förutom i extrema undantag. Att bygga ett avancerat butikssystem går ej på ett par timmar, oavsett vad du vill tro.
|
Nej nu syftade jag inte på ett avancerat system.. Men att bygga en butik går fort - sen är ju allt relativt...
|
Själv har jag kört jag ett simpelt shoppingsystem som heter Easyshop men som med alla lite enklare shoppingsystem så kommer man till ett läge där man känner att man inte kan utvecklas mer och det gjorde jag i Easyshop.
Självklart tittade jag på ett antal färdiga system men alla jag tittade på hade alltid några brister och inget system verkade uppfylla alla mina krav. Vad göra...? Vi bygger ett eget optimalt system som är 100% anpassat till min marknad både vad det gäller kundvänlighet och inte minst administrations-vänligt. Säg att på dom ca 800 timmar som det har tagit att bygga enbart shoppen så har nog 5-600 timmar lagts på att bygga admin-delen. Jag har "visat upp" vad min admin-del klarar av för några här på forumet och det har varit högsta betyg från dom. Har jobbat mycket med att när jag ex. skall lägga ut 10 filmnyheter så kan jag göra det på en gång, databasen hämtar och skalar bilderna automatiskt m.m. I en "vanlig" shop så kanske det tar 2-3 timmar att lägga ut 10 filmer nu gör jag det på en ½-timme-45 min och som någon skrev: Tid är ju pengar. Mycket energi och tid är nerlagt på statistik för att kunna se och följa vad mina kunder är intresserade av och detta för att kunna göra optimala inköp. Vore kul att få kommentarer från er här på forumet som varit inne på min admin och kikat. Observera att jag absolut inte fördömmer osComerce som jag tycker vara ett bra shoppingsystem, men hur kul vore det om alla shoppar hade samma upplägg... // Mats |
800 timmar... "The Force is strong in this one!" ;)
Helt ok tycker jag när man har tid och pengar att jobba åt sig själv. Men osCommerce är modulärt, så det som fattas kan man koda till själv. Och kan jag reducera utvecklingstiden med 50% ger det 400 timmar att använda till marknadsföring t.ex. För att vända på kakan, vore det inte fantastiskt om alla shoppar hade samma grundupplägg?! Vad mycket enklare allt vore för utvecklare, och kunder skulle alltid känna igen sig eftersom alla shoppar fungerade på samma sätt. Mer användarvänligt. :) |
Citat:
// Mats |
För den som jobbat på Konsum och sedan kommer till ICA vore det nog väldigt trevligt om t ex deras lagersystem vore likadant. Detta skulle underlätta för den nyanställda, men för den som går och handlar på ICA ses inte den likheten.
|
Ingen matbutik ser ut som Konsum, eftersom Konsum inte existerar längre.
Men alla matbutiker ser ut som Coop, faktiskt. T.ex. mjölk längst bort, godis och tidningar närmast kassan. Jämför istället McDonalds och Max. Jag irriterar mig de få gångerna jag är på Max att deras kassasystem inte på något sätt liknar McDonalds (eller någon annan heller för den delen). Ser man på Internet så fungerar webbshoppar olika på ibland samma irriterande sätt. Fast nu börjar vi väl bli lite väl off-topic :) |
Med mitt inlägg ville jag snarare poängtera att programmeringsbasen inte på något sätt måste bestämma utseendet för kunden/besökaren.
|
Det har du helt rätt i Cerebrus. Vvarför är då skillnaderna mellan webbutiker ofta lika stor som mellan Max och McDonalds, när det borde vara Coop/ICA?
|
Jag tycker alla butiker är snarlika, så till vida att man plockar i varor i en korg och sen betalar man.
Jag tycker snarare du ska jämföra Coop och Olles järn&plåt. Det vill säga, jag tycker de flesta webbutiker inom samma genre har snarlikt uppbyggda system, t.ex. bokhandlar. Nu dök jag bara in i diskussionen utan att ha läst allt, jag ber om ursäkt om jag attackerade fel sak :-) |
Nu har vi dragit iväg ut i yttre "off-topic" världsrymden. :)
Innan alla tycker jag är avig och dum så tog jag en motsatt ståndpunkt bara för att jag tycker att man inte kan avvisa färdiga webshopsystem med att "det är så tråkigt när allt blir lika", eller att "hemprogrammerat är bäst". Man ska väga för och emot varje gång man ska sjösätta ett nytt projekt, och kolla noga innan man bestämmer sig vilken väg man ska gå. Jag har flera gånger stött på attityden "jag programmerar själv, då får jag precis som jag vill ha det", och en umptiljon timmar senare så läggs projektet på is på grund av det blev för mycket jobb. "Lastbryggan" Mats valde att göra det själv efter en grundlig utredning, och det fungerade för honom. En annan väljer att anpassa t.ex. osCommerce. Så länge man inte har förutfattade meningar. För att citera Forrest Gump: "That's all I have to say about that..." :) |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Eftersom jag satsar på att bli en av Sveriges största sexshoppar (är listad som 2-3:a idag) så tror jag ändå att min egen shop-lösning är en förebild för många andra butiker. Jag har fått ett antal samtal och mejl från olika butiker och grossister som är intresserade av min shop. Så helt ute å cyklar tror jag inte att jag är. Hur är det med dom "stora drakarna" typ Ginza, CDon, Åhlens, Jula o.s.v. tror nog att dom har egna lösningar också. (Rätta mig om jag har fel.) // Mats |
Rättning:
Flera stora svenska shoppar använder bl.a. IBM WebSphere Commerce Suite. WebSphere är dock inte färdigt direkt "ur lådan", utan är ett "frame work". Så man har lagt ner timmar på att anpassa frontend (shoppen), men backend (admin) är mer eller mindre ett färdigt paket. :) Jag kan just nu inte säga exakt vilka som använder WebSphere, har inte det i huvudet (Boxman var en av de första). Sen är WebSphere inte den enda "high-end" produkten av detta slaget. |
Citat:
Har du nån susning om vad en sådan lösning kostar i runda slängar? (Ren nyfikenhet) // Mats |
Jag kollade med min Websphere polare, och priset är ungefär 600.000 ur kartongen. Sen tillkommer en rejäl licenskostnad per år. Plus konsult, hårdvara osv osv.
Dyyyrt.... ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson