![]() |
Har ett problem med tabeller, bilder och firefox. Efter varje bild blir det ett 5px mellanrum som utvidgar td med just 5px. Uppstår inte i IE men i FF.
http://www.seek.se/pc.gif En htmlkodsnutt: Kod:
<table width="715px" cellpadding="0" cellspacing="0" class="centrering"> Kod:
.centrering { |
Vad jag kommer ihåg så har jag inte haft detta problem.
Vad händer om du sätter margin: 0px; i bodyn? |
Citat:
Har skalat ner koden till det viktigaste för att testa. html: Kod:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd"> Kod:
body { www.seek.se/test.html |
body {
background-color: #000000; margin-top: 0px; } fungerar i alla fall hos mig. tog din kod med den css-koden och fungerade. |
vilken version av firefox testade du i?
Edit: eftersom det funkar fortfarande inte här i firefox 1.0 |
Citat:
Men det är för att din doctype är av just den typen. Ta bort den och det fungerar. Vet dock inte hur du ska lösa det med den doctypen. |
Hade samma problem på min sida.
Fick ändra doctype till xhtml trans. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Guuu vilken tid det tar att bli medlem ....
Anledningen till mellanrummet är som följer: Bilder är inline-element och i den stricta DTD:n för xhtml så står det att de ska placeras precis som alla andra stricta element, m.a.o "baseline" vilket gör att bilden hamnar på samma rad som texten och som alla vet så behöver vissa bokstäver plats för det som hamnar under baslinjen (t ex yjqpg) vilket gör att bilder i tabellceller lämnar lite mellanrum under sig. Hur löser man detta då? Jo man kan som ni gjort välja bort den stricta DTD:n vilket är synd eller så fixar man till det genom att applicera style="display: block" eller style="vertical-align: bottom" på de bilder som ställer till det för er. Peace of cake eller hur. Detta har funnits dokumenterat på devedge.netscape.com men den verkar vara nerlagd, tråkigt nog. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson