![]() |
Söker kontakt med företag inom factoring som kan ta hand om våra faktoror
så att vi slipper ta kostnaden för kreditupplysning, uppföljning mm. Vilka företag rekommenderar ni? Gärna flera förslag... |
Inte provat dom men de verkar väldigt bra, AK Finans (akfinans.se). Starka ägare, välkända kunder och bra tjänster gör att jag själv funderar på att anlita dem.
|
Hör med flera och ta bästa avtalet, ofta är de mindre mer flexibla, sök på nätet och i telekatalogen.
|
Om det finns någon som representerar något företag som håller på med factoring/fakturaköp är ni välkomna att skicka ett pm till mig eller svara i forumet...
Vill veta några som ni är nöjda med! Söka efter dom kan jag enkelt göra på internet, men är dom bra vad gäller support mm? Detta kan man endast få veta genom tidigare kunder. Så ni som använt er av detta, skriv er åsikt! Den kommer hjälpa mig mycket, och förmodligen andra som söker factoringtjänster! |
Östgöta factoring i Stockholm, vet iof inte om de tar kunder utanför sthlm, de klienter vi har som använder dem är mycket nöjda med dem.
|
Har kört med ACME Group i ett år nu snart och det funkar klockrent.
// Mats |
Jag har blivit rekommenderad soderbloms.com
Har själv inte använt dem så jag vet inte hur bra de är. |
Söderbloms kräver bland annat att du själv och en till går i borgen för fordringarna för att de ska slippa bli lurade. Jag har en bekant som tidigare använde sig av dem, men som inte var speciellt nöjd. Jag kommer inte ihåg exakt vad som var problemet, men de hade lite krångliga rutiner och man var tvungen att skriva ut fakturorna själv och skicka dem till Söderbloms, som sedan skickade de vidare till slutkunden.
Jag använder Acme Associates för inkasso och på det området känns de amatörmässiga. Enligt säljaren står Acme för alla kostnader, men det är dyrt att dra tillbaka eller framförallt gåvidare med ett ärende. Kravbreven är fula. Jag överväger att byta ut dem mot någon större aktör såsom kanske Svea Ekonomi framöver. Deras factoringtjänster har jag dock ingen erfarenhet av - bara företaget i sig, som känns amatörmässigt. |
svea koncernen samarbetar jag med på factoring, påminnelseservice och inkasso.
jag tycker det fungerar bra, även om dem är omständiga och ganska dyra när man vill dra tillbaka ett ärende. har testat flera mindre bolag (bla söderbloms), men jag är inte nöjd med dem, flera känns "amatörmässiga". svea är ett av de största bolagen (enligt deras egen statestik då ;) ), och jag är nöjd hittils. |
Citat:
|
Martin heter jag och arbetar som key account på Acme Associates.
Tänkte bara redogöra lite hur vi arbetar med våra kunders gäldenärer samt vilka kostnader som kan uppstå. 1. Underlag från kund kommer till Acme, ärendet går ut samma dag till gäldenär. 2. Gäldenären har 12 dagar på att besvara kravet, under den tiden får vi inte kontakta gäldenär. Vi står under datainspektionens tillsyn och i deras regelverk finns något som heter god inkassosed som vi måste följa. 3. Efter den 12:e dagen gör vi solvenskontroll av gäldenär, därefter beslutas vad som skall ske med ärendet. Antigen läggs ärendet på långtidsbevakning, gäldenär har relativt högt skuldsaldo hos KFM och ingen eller låg inkomst. Bevakningsärenden bearbetas istället via telefon, handläggaren ringer gäldenär och försöker få till avbetalningsplan eller bara få reda på gäldenärens situation för att kunna dokumentera hur vi ska försöka lösa ärendet i framtiden. Summariska processen innebär att vi skickar ärendet till kronofogden, och att vi står för kostnaden ifall vi får negativt besked från utslaget hos KFM. Känner inte till ett enda inkassobolag i branschen som står för den kostnaden och då har jag varit verksam ett tag. 4. Dock vill jag upplysa att vi ej står för kostnaden vi bestridande från gäldenär, där får våra kunder betala och som många känner till så är det väldigt enkelt att bestrida ett ärende idag speciellt om ärendet är på några hundra upp till någon tusenlapp. För det blir en förlustaffär om man ska gå med det ärendet till tinget. Idag håller vi på med ett pilotcase åt en av våra kunder som säljer webbhotell, bara för att vi vill påvisa för gäldenär att vi drar dem in för tingsrätts förhandling för några hundra kronor. Det jag kan rekommendera för er företagare är att vara noga med att göra solvenskontroll på de som vill bli kunder hos er. Man tjänar på det i längden, och kostnaden är låg. Man kan ju som företagare även ta ut den från kunden. Så Jonny, du har rätt i att det kostar att dra tillbaka ett ärende, men det är väldigt logisk förklaring varför det kostar. Dessa tre är huvudskälen varför kunder vill kalla tillbaka ärenden från oss: 1. Gäldenär bestrider ärendet. 2. Gäldenär betalar direkt till kund, kund vill att gäldenär ska slippa inkassoavgiften. 3. Gäldenär ringer till kund och är arg för fakturan hamnade på inkasso. Och som sagt vi är det enda inkassobolaget i Sverige som står för kostnaden i den summariska processen (När ärendet går vidare till KFM). Så en del av kritiken är ganska felaktig. Och kravbreven ser ut som vilket annat inkassobolag som helst, utseendet kanske inte är det viktigaste utan jag skulle säga att innehållet i brevet är betydligt mer viktigt. Detta är självklart inget svar jag skriver för att göra reklam för oss men vill bara ge er som kunder hos oss lite fakta om hur vi arbetar och vilka kostnader som kan uppstå. Ni är välkomna att höra av er om ni är missnöjda med något så ska jag se till vad jag kan göra åt saken. Ha en trevlig dag. Martin Kenving Acme Associates Collectors AB, Key Account Manager |
Jag råkade hitta ett företag till som håller på med sånt här, jag vet dock ingenting om dom, www.klavab.se
//Predrag |
Det känns som det finns en marknad för någon med juridisk kompetens som vill dra ärenden vidare till tingsrätten. För att frågan är principiellt viktig är det nog inte omöjligt att betala en mindre avgift per ärende samt hela det ursprungliga beloppet i provision.
Jag saknar erfarenhet för att bedöma tidsåtgång och sådant, men det bör kunna gå ganska bra, tycker jag. |
Citat:
Möjligen skulle det vara att infomera om vilket krångel en betalningsanmärkning kan orsaka. |
Är det någon som känner till Eurocredit?
Blev precis kontaktad av dem. //Tina |
Guran>> Kronofogden driver inget ärende som är bestritt.
|
Citat:
Ungefärliga kostnader för att driva ett mål så som bestritt faktura gällande webhotell är uppskatningsvis 5000-7000 kr för en kund i slutändan, med tanke på fakturans storlek så är det inte intressant. (en jurist har idag en timlön på ca: 900-3000kr/timmen) Finns många jurister idag utan jobb, de borde tänka om och kanske sänka sin timpenning och börja jobba med sådana här fall på heltid. Blir nog en heldel pengar i slutänden, det är ju relativt mycket bestridanden i denna bransch. Finns det någon arbetslös jurist som vill jobba ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson