![]() |
Pirate Bay stängt
SVD skriver att Pirate Bay är nedstängda efter ett beslut från Stockholms tingsrätt om vite mot leverantören Black Internet.
Det verkar stämma också. Sajten ligger nere. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3403983.svd |
Bra/tråkigt.
|
Dom är uppe redan, ingen fara..
|
Jag når inte sidan, så den är fortfarande nere för en del.
|
De har förmodligen förlorat majoriteten av sin internetkapacitet, men kanske finns en gnutta kvar, men jag kan då inte ta mig dit.
|
Jag når inte heller sidan.
|
Inte jag heller men redan iförrgår började den bli seg som sirap för mig med laddtider på över tre minuter per sida.
|
Laddade på under sekunden för mej. :)
|
Dom är uppe, problemet är alla idioter till ISP som inte följer RFC på DNS TTL utan sätter egen hög sådan på cache.
Typ 194.71.107.15 istället |
Fortfarande nere för mej.
|
Jag kan inte komma in via ip eller namn.
Visserligen så vill man in bara för att nu, inget man vill ha där ifrån. |
Den fungerar nu, men själva söksidan är nere enligt meddelandet så ska den vara uppe under dagen
|
När Rapport meddelade detta igår gick jag in för att kolla och möttes av att allt såg ut som vanligt med enda undantaget att de bytt ut loggan mot en t-shirt med en text i stil med:
"Jag stängde ner Piratebay och för det fick jag den här softa tröjan." :) |
We have some issues with some fibres that was broken. Didn't know before we had to try them out. Thanks for helping us find the issues in our setup. *Kisses*
Back online in a few hours. For now you can find torrents at google. See, we're nice people, always helping! Btw - Black Internet is not even the ISP of TPB. It's the ISP for the ISP of TPB! The case is now about Assisting with assisting with assisting of eventual copyright infringement and it's getting old. |
Citat:
|
Har inte fungerat alls för mig ännu.
|
Fungera fint för mig att komma in och nu visar de t-shirten.
Läste också att black internet har blivit saboterat. |
Vilka var TPB's ISP då? Ephone?
|
Citat:
|
Tydligen sålde väl Black Internet bara bandbredd till
den som verkligen hyrde ut till TPB. Det var mellan- handen jag var ute efter. |
Uppe och rullar =)
|
He,he nu går dom via Fredrik Neij's DCPNetworks..
|
The Pirate Bay är ett skepp som inte går att sänka så länge det finns motivation och lust att driva sidan.
|
Citat:
|
Citat:
Om vi tar TPB specifikt så tycker jag det finns massor med signaler som pekar på att dom faktiskt går mot "slutet". Tar man den typen av sidor generellt, så när/om du har domstolsbeslut på att den verksamhet som TPB (som ju fått ta front för torrentsiter i många länder) bedriver är lagvidrig så tror jag det kommer att gå ganska fort utför, vi lever i en allt mer globaliserad värld, hade det räckt med motivation så hade vi väl sett en antal barnporrsiter gissar jag. Styrkan med en torrentsite som TPB är ju storleken, vilket ju också skapar en utsatt position, det är självklart så att det blir prio. 1 för dom som bekämpar dessa sidor. Vi får väl se, men jag har sagt det förut, jag tycker det är extremt naivt att tro att man genomför en förändring på det sättet, är det NÅGOT jag tycker historien bevisat så är det att samhället (staten om man så vill) slår ner mot saker som samhället har rönt fel/olagliga. Alltså, jag säger inte att vi kommer få bort "fildelning", det handlar ju om brottsbekämpning, och där ligger självklart dom som begår brott alltid steget före... Men en sak som slog mig när jag häromdan läste att 500 personer skulle få gå från Coop. Om jag sa att "nöjesindustrin" i Sverige kunde generera, direkt och med synergieffekter, 300.000 nya jobb (det kan den "såklart" inte, men jag vet att jag måste ta i för att människor ska förstå) och att fildelning (och det visar ju siffror det senaste halvåret att det faktiskt ÄR så) är den största bidragande orsaken till att så inte skedde, skulle alla ni som är för fildelning fortfarande tycka att det är jättebra? |
Personerna som är för fildelning kommer inte hålla med dig ändå Gummianka. Dina argument är ju superdåliga i alla andras ögon än i de på din sida, så är det helt enkelt.
Att fildelning är olagligt vet alla om, men som med så mycket annat kan man kämpa för att förändra (något du dock inte verkar ha förstått fungerar, sett till tidigare inlägg) |
Man kan i pincip aldrig vinna emot staten, om man bryter mot någon lag och staten gett sig fan på att stoppa dig kommer dom att lyckas med det, förr eller senare.
|
Sjukt! Det tar aldrig slut, det är så otroligt starkt av killarna på TPB att hålla emot, det är den moderna Robin hood som vi beskådar.
Som det ser ut nu så vore en kul lösning att ge bort TPB till användarna och kanske den ända lösning där miljontals användare skulle vara ägare till bolaget? |
http://www.e24.se/branscher/internet...el_1167721.e24
Nu går de på de mindre siterna, t.ex. tankafett |
Jag gillar tanken på att man försöker stämma Tankafett, som länkar till TPB, där man kan ladda ner en lite fil, som länkar till den som egentligen utför brottet.
Hur underbart idiotiskt är inte det? :D |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
Sedan finns det andra sätt som piraterna vill ha det på och det är rätt bra ide, dock gillar inte media och musik industrin det, detta gör att alla får pengar utom fildelarna alltså artisterna m.m |
mynameisfredrik: Och varför i tusan skulle jag syfta på dem som enbart är förr legal fildelning?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag ser det som ett problem när "budbärarna" måste ansvara för vad de budar. Varför ansvarar inte posten för alla brev som skickas? Varför ska då en ISPs ISP ansvara för vad deras kunders kunder gör? |
Citat:
Jag berättar för dig att du ska berätta för någon annan som i sin tur ska berätta för den tredje att mörda en person. Då har jag uppsåt att få en person mördad vilket som alla vet är ett brott, liksom är det ett lagbrott att bryta upphovsrätten oavsett vad du, jag eller resten av världen tycker om det. Den som betalar torpeden för mordet får i stort samma straff som för mord. Skulle tro att detta med Tankafett.se benämns som likgiltighetsuppsåt där gärningsmannen har insett risken med sitt handlande(en torrentsöksida där syftet är att hjälpa användarna att bryta upphovsrätten), men likväl genomfört handlingen, likgiltig inför effekten, pga. eget intresse. Därför är det knappast idiotiskt att de som står flera steg bakom en brottshandling och HAR uppsåt kan straffas. Om det håller i en domstol återstår att se, det är därför vi har ett rättsystem och inte bara kastar folk i fängelse direkt. En ISP till en ISP ska inte kunna straffas om de inte haft uppsått, likaså en sökmotor som använder en annan sökmotors indexering. Är jag en ISP som ger bandbredd till en privatperson som driver världens största piratnav från hemmet har jag inte haft något uppsåt då jag inte vetat något. Är jag en ISP som ger bandbredd till världens största piratsida så har jag gjort ett medvetet val och min handling hamnar under likgiltligtsuppsåt. Allt är inte alltid lika självklart som det verkar =) |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson