![]() |
Hej!
Jag undrar om vad man behöver för att starta ett Webhotell som binero? |
servrar, kunder, kunskap.
|
och mycket fritid
|
mycket kapital.
|
Vilken typ av servrar måste jag ha?
|
Du behöver en Jonathan. Dom är inte alltid lätta att hitta.
|
forumtroll?
|
Korta svar här ;)
Det du behöver först och främst är en affärsplan som ConnyWesth skulle säga, för utan det går det oftast rätt fort illa. Sedan behöver du ha en lokal där servrarna ska stå, antingen i en redan befintlig serverhall eller så måste du bygga en själv med allt vad det innebär. Servrar måste köpas, installeras och konfigureras, en hemsida för försäljning ska sättas upp och support ska förberedas och sättas upp. Om du inte ska göra allt själv behöver du ha personal, både teknisk och support. Finanserna ska skötas så du behöver något sätt att sköta bokföring, fakturering och löner bland annat och troligen en revisor som hjälper till. Sen ska det göras planer för om någonting går sönder, ekonomisk krisplan ska sättas upp och verksamheten ska marknadsföras... |
Alla webbhotell har olika upplägg. Även fast dom mot kund upplevs på samma sätt.
Menar du ett webbhotell SOM Binero eller menar du ett webbhotell i största allmänhet? |
Behöver du ställa den frågan så tror jag du bör lägga ner idén direkt...
|
Titta gärna på olika återförsäljarmöjligheter till att börja med. Ger dig i alla fall en känsla vad du kan bygg utan att ta alla de stora kostnaderna. Dvs om du inte är redo att dyka in med mycket pengar. Många gånger kommer man långt med ÅF och en snygg sida. Tror tom det finns ett par här som kör "svenskt" webbhotell men är ÅF till någon amerikansk aktör.
|
Citat:
|
Du kan ju börja med att hyra server(servrar) hos en befintlig leverantör och konfigurera som det passar.
Dock så känns webbhotell väldigt ovärt att starta i dagsläget om man inte har en ny nisch eller något annat unikt... eller kombinerar det med andra tjänster. Fruktansvärt priskrig, om man ska ge sig in i standardhosting-gejmet måste man ha enormt med kunder för att det ska bli några pengar alls. |
T.ex. Jag vill ha HP ProLiant BL685c G5 Server series servrar hur mycket behöver jag ha de?
|
Citat:
Skriv en affärsplan. Ta med hur mycket av driften du ska ta på dig själv och vad som ska hyras ut. Skalan ser ut ungefär så här: * Jag bygger en egen serverhall * Jag köper egna servrar och ställer i någon annans hall * Jag hyr servrar och hall från någon annan och sköter mjukvaran och systemarkitekturen själv * Jag hyr fully managed hosting och låter någon annan sköta det tekniska Häremellen finns det hur mycket detaljer som helst. Det rör sig kring val av operativsystem, tjänster, kontrollpaneler, Internetuppkopplingar, redundans, backup, el, kostnader, e-post etc. Ett klassiskt webbhotell förväntas leverera dessa tjänster: * E-post * Webbhosting * Support * Domänregistreringar Det finns "skräphosting" också, där framförallt den tekniska miljön men även de andra tjänsterna kan vara minst sagt bristfälliga. Normalt kanske ett sådant webbhotell har servrarna hemma i garderoben, kör utan redundant el och/eller låter bli att svara på supportfrågor. Normalt sett kan även säkerheten vara bristfällig, och det saknas ofta backup. Det finns inget som säger att det är fel att hosta saker hemma i garderoben, men du riskerar att störa dina kunder när sajterna och e-posten ligger nere, och det är väl tveksamt om det är etiskt riktigt att hålla det hemligt var man driftar sakerna, men det går ju som sagt om du behöver pengar till en början. I affärsplanen ska du också ha med finansieringen och hur du tänkt sno åt dig kunder. Tänk på att det är en mogen marknad med flera stora aktörer till rimliga pengar, så det kan vara svårt att vara övertygande för potentiella nya kunder (och riktigt svårt att få någon att byta till dig från en tidigare leverantör). Vad har du själv tänkt? |
Citat:
Tänk på att bladservrar är dyra, du måste ha en rätt dyr låda att ha bladen i. Edit: Öh.. Men allra först ska du fundera på hur du ska få kunder. Företag som inte kan sälja dör snabbt. |
Mitt eviga tjat om affärsplan börjar ge effekt ser jag, det gläder mig!
Affärsplan är som sagt grunden till framgång, men ingen garanti. Man hinner tänka efter både en och två gånger hur man ska göra bra affärer innan man startar, man hinner hitta sina egna kunskapsluckor och man kan få synpunkter från andra som redan gjort de grövsta misstagen, betydligt billigare än att göra dem själv.... Prova att lägga upp din affärsplan på http://www.smartplan.se (den kostar gratis) men den ger insikt om många frågor som man mentalt behöver gå i genom innan man drar på sig kostnader. Tänk efter ordentligt och kolla upp med kollegor under tiden du sklriver affärsplanen, se till att du får ut en rejäl marknadsmässig lön och räkna med att din tid är pengar, ingen bedriver en affärsverksamhet på fritiden, då är det definitionsmässigt inte fritid, utan arbetstid. Arbetstid ska man ha betalt för. |
Kan man använda en server med 8gb ram och 1200gb hårdisk? Jag menar kan man bara ha en server för att börja med.
|
Citat:
Några snabba frågor: * Hur duktig är du på att drifta en server och sköta administrationen av den? * Klarar du av att lösa allt pappersjobb och ekonomi och sådant bök med företag? * Kan du apache/mysql/php innan och utantill för att lösa eventuella problem? * Kan du fixa en kundhanteringssystem, ett supportsystem och en kontrollpanel för kunderna? Om nej på någon av dessa tycker jag du ska ta hjälp av någon om du tänker starta ett webhotell. |
Citat:
Du måste fokusera på kundernas behov i första skedet. Ett behov är när en kund i din målgrupp har ett problem som de kan och vill betala för att lösa. Sen kan man börja fundera på hur man ska lösa kundens problem och hur man får lönsamhet i detta. Du har börjat med att sätta upp en lösning utan att ha identifierat vilken målgrupp du ska rikta dig till och ännu mindre vad de har för behov, det kommer inte att bli bra när man börjar i fel ände. Man måste förstå kundens verksamhet och kundens behov till att börja med. |
Citat:
|
Citat:
|
Kan vara betydligt lättare att hyra in sig på hårdvara i en hall, så slipper man lite huvudvärks moment.
Börja labba med hur allt skall vara uppsatt, vad du skall erbjuda för tjänster, backup rutiner, kontrollpaneler, vissa saker är kanske inte glasklara när det kommer till dns'er, namn servrar, backupstationer, off site backup, raidformer, disk, sas, s-ata, scsi, fiber channel. Vill man inte ta stora steget att börja från 0 till MAX direkt så kan vissa erbjuda reseller konton på sina hotell. |
Att göra en affärsplan som ConnyWesth rekommenderar är väldigt bra tror jag, men dock inget jag har gjort :rolleyes:
Jag har dock på senare tid börjat optimera och planerar för ökad effektivitet och att anpassa verksamheten mer efter kunden och kommer därför att mer och mer följa ConnyWesth rekommendationer :D När det sedan gäller din önskan att starta ett webbhotell så tror jag inte det räcker att göra en affärsplan endast, man måste från början måste ha ett brinnande intresse för servrar och all teknik som finns runtomkring, själv började jag sätta upp ett eget webbhotell för studenter när jag studerade 1997, på studenternas 10Mbit anslutning som fanns, och då satte jag upp en pc med slackware, apache, bind dns osv. Sedan dess har allt rullat på därifrån till att jag idag sitter med 2 rack och 35 servrar. |
Tack så mycket
|
Citat:
Om du absolut vill starta ett webbhotell så med tanke på kunskapsnivån så vore det bäst att börja med resellerkonto så att du får en känsla för vad kunderna behöver hjälp med innan du springer och köper/hyr dyr hårdvara. Naturligtvis efter att du har följt ConnyWesth:s råd. |
Citat:
Ett usbstick för en hundring, ladda ner server2go helt gratis and you're ready to go. :D |
emil123:
Efter du gjort affärsplan och "allt det tråkiga" så ska du satsa på ett ÅF-konto av något slag. Sen när du har lyckats få en hel del kunder så går du vidare i kanske en hyrd managerad server. Sen när du lärt dig mer om hur man sköter en server går du vidare mot en egen server – och efter ytterligare en tid – ett eget kvartsskåp i en schysst hall där du har någon brandvägg, en switch och ett par servrar. Rom byggdes inte på en dag. Som folk nämnt innan - backup, backup och backup. Du måste ha en automatisk offsite-backup som körs så ofta som du anser nödvändigt. Den måste vara automatisk och du måste testa att göra återställningar några gånger per år för att vara säker att det fungerar den dagen det skiter sig. När det är dags att välja hall så satsa på en som du känner dig trygg med. Boka möte med ett par olika säljare, kolla in hallarna och se inte bara till priset. En extra tusing per månad kan ge dig möjlighet att bursta bandbredd till Gigabit mot den andra leverantören som istället låser din switchport på 10 Mbit. Eller A+B-ström gentemot bara A, och mycket mer. Var kritisk, ställ mycket frågor och var trevlig. Den hosting- partner du väljer kommer trots allt ansvara för din kanske enda intäktskälla och då måste du känna starkt förtroende för denna. |
Du kan ju lätt börja med en 3-4 år gammal HP DL360G3 eller helst G4. En sån får du begagnad för runt 2000kr och dom funkar finfint.
|
Kan nån av er skapa en lista med detaljerna vad man behöver? T.ex.
1. Server(vilken typ är bra och hur många man behöver)-Det är klart med servern. 2.... 3.... 4... Tack för förståelse |
emil123, en lite reflektering på fråga 1, hur många kunder beräknar du få inom den närmaste månaden? Vad kan du erbjuda som skulle få kunder att välja just dig?
Generellt bör du börja med en server och fylla den med några hundra konton innan du tänker på nästa server. En annan sak, ska du börja köra windows eller linux server eller bägge? |
Inga kunder.
Citat:
|
Det som jag vill veta är att man köper ju inte bara servrar. Jag vill veta hur får man ett webhotell av några servrar? Och hur kan man registrera dömaner? Måste man inte köpa några licenser eller ?
|
Jag hade tänkt att köpa två servrar. En skulle vara linux och en windows.
Citat:
|
Du lyssnar ju inte på oss. Du kastar dig direkt på
det tekniska. Jag tror du är en kille som gillar datorer och hårdvara, men tyvärr verkar du sakna det affärs- mässiga som krävs för att vara entreprenör. Du behöver verkligen sätta dig ner och ta en stark funderare på hur du vill gå vidare. Jag skulle rekom- mendera dig att försöka få med en kompanjon som inte är ett dugg teknisk, men som kan allt annat - sälj, administration och kanske ekonomi. |
Citat:
|
Citat:
|
Kolla efter återförsäljar-konto hos nuvarande leverantörer googla här är ett exempel ex. http://xh.se/ prova dig fram ifall det rullar så skaffar man egna grejer senare....Prova dig fram får du kunder så öppnar du företag, så slipper man krångla med ett tomt företag utan kunder f-skatt som tickar varje månad osv osv...
|
är det max som är framme nu igen?
|
Citat:
Vidare bör man tänka igenom sin egen kompetensprofil när man ska starta ett företag. Vad är mina starka sidor, svagheter, möjligheter och hot (Strength, Weknesses, Oportunity, Threats eller SWOT-analys). Har man kunskapsluckor så faller det givetvis kategorin svagheter, försök i stället se till dina starka sidor, vad är de, inom vilket område har du mest kunskaper i relation till andra människor? När du har identifierat vad dina styrkor är så har du bättre möjligheter att analysera vad du ska göra härnäst. Uppenbarligen har du stora kunskapsluckor inom området webbhotell och då troligen även hårdvara kring detta, men det är även mycket tydligt att kunskapsluckorna kring affärstänket och entreprenörskapet är ännu större. Detta är allvarliga svagheter som du bör beakta vid en SWOT-analys. Du har en lång resa om du ska starta ett webbhotell, jag skulle avråda dig till detta i dagsläget. Du kommer med största sannolikhet att bränna massor med energi och pengar och sen få en massa missnöjda kunder, det saboterar ditt rykte, och blir en självgenererande profetsia och början på en ond spiral som bara leder till avgrunden. Fokusera på det du är bra på och det du brinner för, vad vet jag du kanske blir en utmärkt webbhandkare så småningom.... Men webbhotell bör du nog undvika. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson