![]() |
Kalla mig blind, men inte förräns i dagarna så upptäckte jag att alla kunder som betalar genom Payson automatiskt skapar ett konto hos dem(!)
Ringde och pratade med Payson om detta och enligt killen jag snackade med så var det bara så, inget att göra nånting åt. Så nu har vi tröttnat, vi vill byta. Paynova ser ut att erbjuda liknande tjänst (vill kunna erbjuda kortbetalning och bankbetalning). De tar även American Express, vilket är en fin bonus. Hur bra funkar dem? Någon som använt både Payson och Paynova som kan jämföra? Finns det någon annan som erbjuder samma sak? |
Vad är problemet med att kunderna skapar ett konto hos Payson?
|
Frågan är väl, varför ska dom behöva skapa/ha ett konto hos Payson för att göra en betalning till en ebutik?
Citat:
|
Har sålt genom payson sen de startade.
Har aldrig fått någon negativ feedback på det. |
Det är ju inte så att kunden måste gå igenom en krånglig registreringsprocess
|
Så längre det inte stör själv köpet ser jag inget problem med det heller.
|
Det stora problemet med Payson (förutom deras totala ointresse för webbutiker) är att eventuell återbetalning inte fungerar via Payson. Gör man en återbetalning så kommer beloppet till kundens Payson-konto. Ett konto som kunden fått utan att be om det och som de inte vill använda.
Funderar skarpt på att återgå till Paynova. |
Citat:
Jag har dock inte varit i den situationen för återbetalning ännu, ta i trä. |
det går att be om kundens bankkontonr och återbetala dit via sin egen bank så är det problemet löst. Liet mer jobb, men fult görbart.
Vad jag minns av Paynova när vi använde dem, så skapade de också ett konto för kunden, men det kan vara ändrat, det var flera år sedan vi hade paynova. Jag rekommdnerar alltid en vanlig betalväxel och ett inlösenavtal så slpper man detta trassel. så dyrt är det inte, man får se det som en investering och en service till kunderna |
Citat:
|
Bedrägerier innebär alltid risker :)
men i det fallet har man ju "tjuvens" kontonummer |
Eller kontonumret till en målvakt..
Men om det är någon som handlat något på ett stulet kreditkort och sen begär återbetalning så spelar det nog ingen roll hur man väljer att ta betalt, det kommer resultera i en massa arbete oavstet. |
Citat:
|
Citat:
|
Om kunden dessutom inte ve att de går genom Paynova och får ett konto där så känns det väääldigt tveksamt att få sina pengar utbetalda dit. Att inte få pengarna direkt insatta på sitt konto känns inte bara onödigt komplicerat men också lite bluffvarning på det.
Har inte Payson någon avgift för överföring av pengar till bankkonton förresten? Isåfall går det verkligen fetbort. |
det kostar dessutom kunden pengar att föra över till sitt bankkonto
|
Det kostar kunden 2kr att ta ut sina pengar... Om det känns som ett stort problem så kan ni väl bjuda kunden på dem 2kr ur egen ficka? Huvudsaken är väl ändå att man har en nöjd kund som kommer tillbaka och handlar nåt annat i ens butik..
|
Citat:
Det är bara ännu ett skäl för kunden att inte genomföra betalningen :-/ |
PayPal har samma system vad jag vet och jag tycker det är rätt många som använder det utan att rycka på ögonbrynet :) Fördelen jag tycker med Payson som webdesigner är att det blir en extra säkerhet mellan mig och kunden eftersom Payson håller på pengarna tills båda parter är nöjda.
Det enda alternativet om du inte vill att kunden ska få ett konto hos tredje part är direktbetalningar, banköverföringar eller direkta kreditkorts transaktioner så vitt jag vet, fast även där måste ju kunden ha konto hos bank, kreditkortsbolag osv ;) |
Generellt föredrar jag Payson som helt öppet visar villkoren för kunden och enbart registrerar det kunden uppger, till skillnad från de flesta betalväxlar som automatiskt registrerar samma personuppgifter utan att kunden vet om det...
|
Citat:
|
Citat:
För att (enklare) kunna bekämpa bedrägeri så måste ju kortföretagen spara personuppgifter (antar att du tänker på IP). |
Citat:
Visst går det att be kunden att skicka sina kontouppgifter vilket också är så vi gör numera men det innebär onödig administration och krångel. Går säkert bra om man inte har så många affärer men när det blir volym så blir det klart störande. Vissa kunder verkar dessutom livrädda för att ge ut sitt kontonummer... |
Användarnamn och lösen är dock inte ett problem. Antingen har kunden använt paysonkontot (och då valt lösenord), eller så innehåller mailet om mottagen betalning också en länk "klicka här för att logga in och välja ditt lösenord".
Annars håller jag på att bygga upp min egen lösning för återbetalning, kunden får ett mail (eller brev) med url och kontrollkod, på sidan kan de antingen ange kontonr eller välja Payson, PayPal eller utbetalningskort. Skulle för någon ynka krona kunna låta andra betala ut den vägen ifall det verkar intressant, men jag bygger det för min egen skull egentligen... |
Citat:
|
Som kund tycker jag man ska kunna kräva att få tillbaka sina pengar direkt på sitt eget bankkonto istället för att varje liten butik har ett avtal med någon betalningstjänst.
Vad händer om betalningstjänsten går i konkurs efter att pengarna förts över till kundens konto? Är det företagets ansvar? Är det kundens ansvar att försöka övertyga konkursförvaltaren att han ska få tillbaka 272.50? (good luck with that) Jag skulle tycka det var dålig service av ett företag jag handlat av om de inte kan sätta in pengarna på mitt konto, det var ju inte precis som att jag gjorde en beställning och sen mailade kundtjänst och talade om för dem att allt de behövde göra var att skapa ett konto hos Paynova så fick de sina pengar.. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson