WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Loopia protestsänker priser på domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3858)

b_andersson 2004-09-27 16:15

Från IDG.SE:

"I en protest mot Nic-se, sänker nu webbhotellet Loopia priset på .se-domäner från 160 kronor till 150 kronor."

Länk: http://www.idg.se/ArticlePages/200409/27/2...3532_CS.dbp.asp

//Björn

Jacob 2004-09-27 17:11

TV4-rösten: IDG.se presenteras i samarbete med... Loopia Webbhotell - alltid låga priser.

ZN 2004-09-27 17:20

Hehe, dom kan sin PR iaf :)

Tobbe 2004-09-27 19:06

Personlig åsikt: Jag är helt övertygad om att IDG på något sätt har ägarintresse i Loopia, har relaterade i styrelsen eller på något annat sätt är involverad i deras bolag (jag ska helt seriöst undersöka det) - eller så är det bara så att en journalist har förlorat ett vad mot nån på Loopia och tvingas skriva reklam om dem året ut... isåfall kan man ju bara hoppas på att tramset slutar 2005.

Det är ju patetisk journalistik..

Filip 2004-09-27 19:15

Varför i h*****e vill man sänka priserna på domännamn?
Det öppnar bara upp dörrarna för små fjortisar, som försöket namenappa massviss med domännamn för inga pengar alls, för att sedan försöka sälja dem dyrt.
Har man inte råd med 160kr+moms/år, för att driva en webbsida - då ska man inte ha någon webbsida alls!

Helix 2004-09-27 19:44

Citat:

Originally posted by Filip@Sep 27 2004, 19:15
Varför i h*****e vill man sänka priserna på domännamn?
Det öppnar bara upp dörrarna för små fjortisar, som försöket namenappa massviss med domännamn för inga pengar alls, för att sedan försöka sälja dem dyrt.
Har man inte råd med 160kr+moms/år, för att driva en webbsida - då ska man inte ha någon webbsida alls!

Tror att alla vet svaret: marknadsföring. Ett helt automatiserat system. Att förlora en 10 då och då uppväger marknadsföringen av namnet och dessutom så faller det säkert in en och annan kund till deras webbhotell. De kan sina saker.

saflund 2004-09-27 21:26

Jag blir förbannad! :angry:

Jag tycker att många kommentarer i tråden efter artikeln på idg och även i denna tråd är så typiskt gammeldags-svenska. Man får inte lyckas å man får inte sticka ut osv....

Loopia är aktiva på att skriva pressreleaser och hittar på lite galna pr-jippon, pga detta anklagas IDG och Loopia ha någon skum betala-för-reklam-deal.

Sverige är ett litet land och det finns inte obegränsat med saker att skriva om inom IT. Tycker inte att det är konstigt att IDG postar lite pressreleaser från ett av Sveriges största webbhotell.

Nic-se är rätt dåliga när det gäller pris, automation och service. Loopia kombinerar en politisk åsikt med reklam. Dom uppmärksammar ett problem samtidigt som dom kan tjäna en hacka.

Åhhh vad arg jag är på alla avundsjuka puckon, skriv egna pressreleaser å skicka till IDG vet ja!

Leve mot-strömmen-entreprenörer!

Mats 2004-09-27 22:01

Tycker att det är lysande av Loopia att utnyttja en kanal som denna, vilken vaken företagare hade inte gjort det.

Hurvida det är rätt eller fel av IDG som "oberoende" tidskrift är ointressant i samanhanget, tror också att båda parter tjänar pengar på det.

Loopia har fått chansen och tagit den, vem hade inte gjort det.

// Mats

Jacob 2004-09-27 22:57

Citat:

Originally posted by Mats@Sep 27 2004, 22:01
Tycker att det är lysande av Loopia att utnyttja en kanal som denna, vilken vaken företagare hade inte gjort det.

Hurvida det är rätt eller fel av IDG som "oberoende" tidskrift är ointressant i samanhanget, tror också att båda parter tjänar pengar på det.

Loopia har fått chansen och tagit den, vem hade inte gjort det.

// Mats

Jag tror inte att kritiken i tråden riktas mot Loopia utan snarare mot IDG.


Citat:

Originally posted by Saflund@Sep 27 2004, 21:26
Loopia är aktiva på att skriva pressreleaser och hittar på lite galna pr-jippon, pga detta anklagas IDG och Loopia ha någon skum betala-för-reklam-deal.
Loopia är hejare på att marknadsföra sig själva, jättebra. Däremot kan man ifrågasätta hurvida det är lämpligt att IDG gör en artikel så fort Loopia utökar ett av sina paket.

Som exempel, ta en titt på den här artikeln: http://www.idg.se/ArticlePages/20040...528_CS.dbp.asp

Skrattretande? Ja.

Henrik Larsson 2004-09-27 23:39

För att undvika att sponsra eventuella andra webbhotell/företag, som registrerar sina kunders .se-domäner via Loopia utan att dessa andra webbhotell/företag själva är ombud till NIC-SE, så har följande punkt tillkommit i Loopias allmänna villkor.

Citat:

8. Tredje parts-registreringar.

8.1 Domännamn som registreras till tredje part (sk. tredje parts-registreringar) får inte pekas bort från Loopia förrän tidigast 60 dagar efter registreringsdatumet.

Som tredje parts-registrering avses registreringar där kontakt för teknisk och/eller faktureringsinformation skiljer sig från huvudsaklig kontaktinformation (domännamnsinnehavare).

Om Loopia upptäcker en sådan aktivitet så har Loopia rätt att erlägga en straffavgift á 500 kr + moms/domännamn som har pekats bort från Loopia. Denna avgift kommer att faktureras tredje parts-registranten.

Tredje parts-registranter får inte registrera domännamn åt sina kunder och ange sig själv som domännamnsinnehavare i syfte för att gå runt denna regel. Om Loopia upptäcker sådan aktivitet så kommer dessa registreringar att klassas som tredje parts-registreringar och straffavgift kommer att påläggas därefter.

Det var väl egentligen bara en tidsfråga innan ovanstående punkt skulle tillkomma.

Hur strikt man ska tolka den nya punkten kan bara Loopia svara på, men tolkar man det riktigt strikt (och helt gå efter deras tolkning av vad "tredje part" är för något) så innebär det att i de fall där inte innehavaren är densamma som den tekniska kontaktpersonen och domännamnet inte hanteras tekniskt av Loopia så kan de påföra straffavgiften (förutsatt att inte 60 dagar gått sedan registrering). Så egentligen måste man låta Loopia ta hand om domännamnet tekniskt i 60 dagar för att vara riktigt säker på att slippa straffavgiften (om man inte sköter om tekniken helt själv), men det är som sagt den extremt strikta tolkningen av just det som är citerat ovan och inte vad som kanske kan anses vara logiskt eller kanske det som de egentligen menar (dvs. slippa de som regelbundet och i stor skala paketerar om deras subventionerade domänregistreringstjänst till ovetande slutkunder).

Johan H 2004-09-28 00:28

Citat:

Originally posted by Tobbe@Sep 27 2004, 19:06
Personlig åsikt: Jag är helt övertygad om att IDG på något sätt har ägarintresse i Loopia, har relaterade i styrelsen eller på något annat sätt är involverad i deras bolag (jag ska helt seriöst undersöka det) - eller så är det bara så att en journalist har förlorat ett vad mot nån på Loopia och tvingas skriva reklam om dem året ut... isåfall kan man ju bara hoppas på att tramset slutar 2005.

Det är ju patetisk journalistik..

Loopia är en av IDG´s största reklamkunder.

Jag fick höra av en anställd på DI (jobbar dock där inte längre) att större
advokatbyråer köper större annonser rätt ofta i DI bara för att
slippa dålig publicitet i tidningen. För inte skriver en tidning
dåligt om ett bolag då de är en stor kund......

Samma sak med IDG å loopia.

10 kr lixom, märks det?

jonny 2004-09-28 00:44

I slutet av agustui började Loopia marknadsföra sig som Sveriges billigaste webbhotell. Trots att jag införde en tilläggstjänst som gör att Sajthotellet matchar Loopias erbjudande till ett väsentligt lägre pris och trots att pressreleaser gått ut till svensk fackpress har inte ett ord skrivits om detta.

Loopia annonserar för 100 000-tals kronor hos IDG. Sajthotellet har slutet annosera hos IDG förnävarande tillföljd av att de tiodubblade offererat pris och vägrade godkänna sin urspungliga offert.

Så att Loopia fortsätter annonsera i en nu vilseledande kampanj verkar inte ha något nyhetsvärde i sig, tyvärr.

MickeH 2004-09-28 00:52

Det är inte så svårt att få IDG och andra tidningar att skriva om en som man tror vi lyckades få IDG , Ny Teknik och några lokala tidningar att skriva notiser om vårt dotterbolag T3 med hjälp av pressreleaser som vi skickade ut till tidningarna.

Vi småföretagare borde utnyttja möjligheten att skriva och skicka in pressreleaser till olika nyhetsredaktioner då det är den billigaste reklam som man kan få.


Länk : www.idg.se/ArticlePages/200409/14/20040914094126_CS/20040914094126_CS.dbp.asp
Länk : www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=36241

Tobbe 2004-09-28 08:12

Citat:

Originally posted by saflund@Sep 27 2004, 21:26
Åhhh vad arg jag är på alla avundsjuka puckon, skriv egna pressreleaser å skicka till IDG vet ja!

Leve mot-strömmen-entreprenörer!

Jag är inte på något sätt avundsjuk på Loopia, tvärtom - det är smart av dem att utnyttja kanalen. Jag är även medveten om hur viktigt det är att skicka nyheter till journalister, för vem vill inte ha gratis reklam? Att IDG skriver om deras ständiga prissänkningar är dock ganska löjligt, hur många stora företag sänker inte deras priser väldigt ofta? Denna nyheten var väl det enda med lite nyhetsvärde i, de tidigare i serien har enligt mig varit ren reklam för Loopia, se:

http://www.idg.se/ArticlePages/200408/23/2...3528_CS.dbp.asp
http://www.idg.se/ArticlePages/200406/30/2...1917_CS.dbp.asp

Jag är själv nöjd kund hos Loopia med några .se-domäner och har inget emot dem över huvudtaget, det är främst den kassa journalistiken hos IDG (de som följt IDG vet att det har gått utför de senaste 5 åren - tidigare levererade de bättre artiklar, jag tror alla som varit med i branschen ett tag kan hålla med om det..)

För att klargöra ytterligare: Jag har inget emot Loopia, snarare är det IDG som det har gått utför de 5 senaste åren.

Yohan 2004-09-28 10:33

lysande, jag säger bara lysande!

guran 2004-09-29 10:23

De flesta datatidningar är inte mycket att läsa. Personligen läser jag knappt några av den anledningen att jag får existensångest av att läsa om all ny teknik som kommer och som kommer att gälla inom en snar framtid, vilket kommer att peta ner mig och mina kunskaper i en mörk källare.

Eftersom denna nya teknik så gott som aldrig revolutionernar marknaden på sådant sätt som tidningarna förutspår, så finns det för mig inte så stor anledning att lägga energi på att läsa om dem.

Det bästa med IDG (dock) är att läsa kommentarerna till artiklarna på deras hemsida. Det är riktigt roande, speciellt när det är något om Microsoft. Jag tycker även att många kommentarer kan vara mer informativa än IDG:s artiklar.

Sista om IDG; det är ju ändå en tidning som lever på att skriva om vad som händer inom IT, oavsett om det gäller priser hos webbhotell eller vilka som ingår i något bolags styrelse. Ta varje tidning med en nypa salt.

Personligen får jag mycket mer nyttig information genom att läsa i detta forum.

FredrikMH 2004-09-30 18:16

Håller med Tobbe. Inte f*n ser man Aftonbladet skriva att Konsum nu sänker priset på mjölk med 50öre för att de annonserar i deras tidning. Visst IDG vill väl inte missta en av sina största annonsörer men det börjar(är) bli löjligt och jag skulle nog säga att det sänker PRn för Loopia också, i alla fall bland vissa av de som har koll på marknaden. Någon skrev att Loopia var en av Sveriges största webbhotell. Visst men varför syns nästan aldrig de andra då?

Sen blandar sig Loopia med diskusionen vilket får det att se ut som de hadde ett finger med i spelet om artikeln i alla fall.

Smarta drag av Loopia att utnyttja IDG, eller vad dem gör. Dock försvarar dem IDG som totalt har tappat greppet den senaste tiden.

Ta gärna reda på det Tobbe. Får du något resultat i din undersökning får du gärna dela med dig den av den till mig :)

ZN 2004-09-30 19:23

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Sep 30 2004, 18:16
Någon skrev att Loopia var en av Sveriges största webbhotell. Visst men varför syns nästan aldrig de andra då?
Dom andra kanske inte ens ansträngt sig att skriva ett intressant pressmeddelande, eller lagt någon tid på att fundera ut en bra PR-kupp?
Garanterar att om vilket webhotell som helst anställer en person bara för just detta ändamål så kommer IDG att skriva om dom också för eller senare.

Johan H 2004-09-30 22:05

FS data är vad jag vet sveriges största webhotell.

Storen 2004-10-01 09:09

Finns många "största, bästa, billigaste webbhotell" i Sverige... ;)

Mats 2004-10-01 09:13

Citat:

Finns många "största, bästa, billigaste webbhotell" i Sverige...
Men bara EN kan vara störst...

// Mats

Storen 2004-10-01 09:50

Ja, det så sant som det är sagt...

Falsk marknadsföring? ;)

Per 2004-10-01 10:01

Flera kan vara störst. Vi vet väl alla att Kiruna är sveriges största stad, och det är Stockholm också.

Storen 2004-10-01 10:03

Citat:

Originally posted by Per@Oct 1 2004, 10:01
Flera kan vara störst. Vi vet väl alla att Kiruna är sveriges största stad, och det är Stockholm också.
Nja, Kiruna är väl sveriges (om inte världens) största kommun?

Hmm.. Hyffsat "off topic" vi är nu va?

Per 2004-10-01 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Citat:

Ursprungligen postat av Per
Flera kan vara störst. Vi vet väl alla att Kiruna är sveriges största stad, och det är Stockholm också.

Nja, Kiruna är väl sveriges (om inte världens) största kommun?

Hmm.. Hyffsat "off topic" vi är nu va?

Det var ett illustrerande exempel men poängen gick uppenbarligen om intet; vad jag minns sa 'man' tidigare att Kiruna var största staden. Hur som helst, största webhotell kan mätas på så många sätt. Störst kan vara omsättning, antal kunder, antal servrar, antal totala megabyte och så vidare.

saflund 2004-10-02 11:26

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Sep 30 2004, 22:05
FS data är vad jag vet sveriges största webhotell.
http://www.webhosting.info/webhosts/tophos...osts/Country/SE

Decibel 2004-10-02 13:46

Citat:

Ursprungligen postat av saflund
Citat:

Ursprungligen postat av Haghjoo
FS data är vad jag vet sveriges största webhotell.

http://www.webhosting.info/webhosts/tophos...osts/Country/SE

Knappade in mig själv "total domains: 2" testade även med en annan konkurrent, dom hade 0
Så dendär ger jag inte mycket för, möjligen att man måste göra nåt så sökningen blir bättre.
Inte ens när jag knappade in domänen vi specifikt kör för dns blev resultatet ens i närheten av verkligheten, så man kan ju undra hur aktuella dom andra resultaten är.

jonny 2004-10-02 18:48

Det verkar vara ett tag sedan den uppdaterades. Jag själv med namnserver.com hanterar drygt 2 500 domäner i dagsläget medan de visar cirka 1 000 st.

Marcus 2004-11-03 19:44

Citat:

Originally posted by Mats@Sep 27 2004, 21:01
Tycker att det är lysande av Loopia att utnyttja en kanal som denna, vilken vaken företagare hade inte gjort det.

Hurvida det är rätt eller fel av IDG som "oberoende" tidskrift är ointressant i samanhanget, tror också att båda parter tjänar pengar på det.

Loopia har fått chansen och tagit den, vem hade inte gjort det.

// Mats

Uppföljning till sån meningslös artikel är ju nästan pinsamt..

Clarence 2004-11-03 22:09

Dom sänker priset och får fler kunder, vilken överraskning. Vad tror IDG att de har för läsare om det där ska tolkas som en nyhet snarare än ren reklam?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson