![]() |
Från IDG.SE:
"I en protest mot Nic-se, sänker nu webbhotellet Loopia priset på .se-domäner från 160 kronor till 150 kronor." Länk: http://www.idg.se/ArticlePages/200409/27/2...3532_CS.dbp.asp //Björn |
TV4-rösten: IDG.se presenteras i samarbete med... Loopia Webbhotell - alltid låga priser.
|
Hehe, dom kan sin PR iaf :)
|
Personlig åsikt: Jag är helt övertygad om att IDG på något sätt har ägarintresse i Loopia, har relaterade i styrelsen eller på något annat sätt är involverad i deras bolag (jag ska helt seriöst undersöka det) - eller så är det bara så att en journalist har förlorat ett vad mot nån på Loopia och tvingas skriva reklam om dem året ut... isåfall kan man ju bara hoppas på att tramset slutar 2005.
Det är ju patetisk journalistik.. |
Varför i h*****e vill man sänka priserna på domännamn?
Det öppnar bara upp dörrarna för små fjortisar, som försöket namenappa massviss med domännamn för inga pengar alls, för att sedan försöka sälja dem dyrt. Har man inte råd med 160kr+moms/år, för att driva en webbsida - då ska man inte ha någon webbsida alls! |
Citat:
|
Jag blir förbannad! :angry:
Jag tycker att många kommentarer i tråden efter artikeln på idg och även i denna tråd är så typiskt gammeldags-svenska. Man får inte lyckas å man får inte sticka ut osv.... Loopia är aktiva på att skriva pressreleaser och hittar på lite galna pr-jippon, pga detta anklagas IDG och Loopia ha någon skum betala-för-reklam-deal. Sverige är ett litet land och det finns inte obegränsat med saker att skriva om inom IT. Tycker inte att det är konstigt att IDG postar lite pressreleaser från ett av Sveriges största webbhotell. Nic-se är rätt dåliga när det gäller pris, automation och service. Loopia kombinerar en politisk åsikt med reklam. Dom uppmärksammar ett problem samtidigt som dom kan tjäna en hacka. Åhhh vad arg jag är på alla avundsjuka puckon, skriv egna pressreleaser å skicka till IDG vet ja! Leve mot-strömmen-entreprenörer! |
Tycker att det är lysande av Loopia att utnyttja en kanal som denna, vilken vaken företagare hade inte gjort det.
Hurvida det är rätt eller fel av IDG som "oberoende" tidskrift är ointressant i samanhanget, tror också att båda parter tjänar pengar på det. Loopia har fått chansen och tagit den, vem hade inte gjort det. // Mats |
Citat:
Citat:
Som exempel, ta en titt på den här artikeln: http://www.idg.se/ArticlePages/20040...528_CS.dbp.asp Skrattretande? Ja. |
För att undvika att sponsra eventuella andra webbhotell/företag, som registrerar sina kunders .se-domäner via Loopia utan att dessa andra webbhotell/företag själva är ombud till NIC-SE, så har följande punkt tillkommit i Loopias allmänna villkor.
Citat:
Hur strikt man ska tolka den nya punkten kan bara Loopia svara på, men tolkar man det riktigt strikt (och helt gå efter deras tolkning av vad "tredje part" är för något) så innebär det att i de fall där inte innehavaren är densamma som den tekniska kontaktpersonen och domännamnet inte hanteras tekniskt av Loopia så kan de påföra straffavgiften (förutsatt att inte 60 dagar gått sedan registrering). Så egentligen måste man låta Loopia ta hand om domännamnet tekniskt i 60 dagar för att vara riktigt säker på att slippa straffavgiften (om man inte sköter om tekniken helt själv), men det är som sagt den extremt strikta tolkningen av just det som är citerat ovan och inte vad som kanske kan anses vara logiskt eller kanske det som de egentligen menar (dvs. slippa de som regelbundet och i stor skala paketerar om deras subventionerade domänregistreringstjänst till ovetande slutkunder). |
Citat:
Jag fick höra av en anställd på DI (jobbar dock där inte längre) att större advokatbyråer köper större annonser rätt ofta i DI bara för att slippa dålig publicitet i tidningen. För inte skriver en tidning dåligt om ett bolag då de är en stor kund...... Samma sak med IDG å loopia. 10 kr lixom, märks det? |
I slutet av agustui började Loopia marknadsföra sig som Sveriges billigaste webbhotell. Trots att jag införde en tilläggstjänst som gör att Sajthotellet matchar Loopias erbjudande till ett väsentligt lägre pris och trots att pressreleaser gått ut till svensk fackpress har inte ett ord skrivits om detta.
Loopia annonserar för 100 000-tals kronor hos IDG. Sajthotellet har slutet annosera hos IDG förnävarande tillföljd av att de tiodubblade offererat pris och vägrade godkänna sin urspungliga offert. Så att Loopia fortsätter annonsera i en nu vilseledande kampanj verkar inte ha något nyhetsvärde i sig, tyvärr. |
Det är inte så svårt att få IDG och andra tidningar att skriva om en som man tror vi lyckades få IDG , Ny Teknik och några lokala tidningar att skriva notiser om vårt dotterbolag T3 med hjälp av pressreleaser som vi skickade ut till tidningarna.
Vi småföretagare borde utnyttja möjligheten att skriva och skicka in pressreleaser till olika nyhetsredaktioner då det är den billigaste reklam som man kan få. Länk : www.idg.se/ArticlePages/200409/14/20040914094126_CS/20040914094126_CS.dbp.asp Länk : www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=36241 |
Citat:
http://www.idg.se/ArticlePages/200408/23/2...3528_CS.dbp.asp http://www.idg.se/ArticlePages/200406/30/2...1917_CS.dbp.asp Jag är själv nöjd kund hos Loopia med några .se-domäner och har inget emot dem över huvudtaget, det är främst den kassa journalistiken hos IDG (de som följt IDG vet att det har gått utför de senaste 5 åren - tidigare levererade de bättre artiklar, jag tror alla som varit med i branschen ett tag kan hålla med om det..) För att klargöra ytterligare: Jag har inget emot Loopia, snarare är det IDG som det har gått utför de 5 senaste åren. |
lysande, jag säger bara lysande!
|
De flesta datatidningar är inte mycket att läsa. Personligen läser jag knappt några av den anledningen att jag får existensångest av att läsa om all ny teknik som kommer och som kommer att gälla inom en snar framtid, vilket kommer att peta ner mig och mina kunskaper i en mörk källare.
Eftersom denna nya teknik så gott som aldrig revolutionernar marknaden på sådant sätt som tidningarna förutspår, så finns det för mig inte så stor anledning att lägga energi på att läsa om dem. Det bästa med IDG (dock) är att läsa kommentarerna till artiklarna på deras hemsida. Det är riktigt roande, speciellt när det är något om Microsoft. Jag tycker även att många kommentarer kan vara mer informativa än IDG:s artiklar. Sista om IDG; det är ju ändå en tidning som lever på att skriva om vad som händer inom IT, oavsett om det gäller priser hos webbhotell eller vilka som ingår i något bolags styrelse. Ta varje tidning med en nypa salt. Personligen får jag mycket mer nyttig information genom att läsa i detta forum. |
Håller med Tobbe. Inte f*n ser man Aftonbladet skriva att Konsum nu sänker priset på mjölk med 50öre för att de annonserar i deras tidning. Visst IDG vill väl inte missta en av sina största annonsörer men det börjar(är) bli löjligt och jag skulle nog säga att det sänker PRn för Loopia också, i alla fall bland vissa av de som har koll på marknaden. Någon skrev att Loopia var en av Sveriges största webbhotell. Visst men varför syns nästan aldrig de andra då?
Sen blandar sig Loopia med diskusionen vilket får det att se ut som de hadde ett finger med i spelet om artikeln i alla fall. Smarta drag av Loopia att utnyttja IDG, eller vad dem gör. Dock försvarar dem IDG som totalt har tappat greppet den senaste tiden. Ta gärna reda på det Tobbe. Får du något resultat i din undersökning får du gärna dela med dig den av den till mig :) |
Citat:
Garanterar att om vilket webhotell som helst anställer en person bara för just detta ändamål så kommer IDG att skriva om dom också för eller senare. |
FS data är vad jag vet sveriges största webhotell.
|
Finns många "största, bästa, billigaste webbhotell" i Sverige... ;)
|
Citat:
// Mats |
Ja, det så sant som det är sagt...
Falsk marknadsföring? ;) |
Flera kan vara störst. Vi vet väl alla att Kiruna är sveriges största stad, och det är Stockholm också.
|
Citat:
Hmm.. Hyffsat "off topic" vi är nu va? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Så dendär ger jag inte mycket för, möjligen att man måste göra nåt så sökningen blir bättre. Inte ens när jag knappade in domänen vi specifikt kör för dns blev resultatet ens i närheten av verkligheten, så man kan ju undra hur aktuella dom andra resultaten är. |
Det verkar vara ett tag sedan den uppdaterades. Jag själv med namnserver.com hanterar drygt 2 500 domäner i dagsläget medan de visar cirka 1 000 st.
|
Citat:
|
Dom sänker priset och får fler kunder, vilken överraskning. Vad tror IDG att de har för läsare om det där ska tolkas som en nyhet snarare än ren reklam?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson