![]() |
Nere igen nu, på en söndag och ingen support tillgänglig...som vanligt :(
Tips på bra bredbandsleverantörer mottages med tacksamhet (ADSL) |
bredbandsbolaget har funkat bra för mig.. Har Telia ADSL på jobbet och det fungerar utmärkt det också.
Undvik blixtvik (har haft ett helvete med dem). |
Bredbandsbolaget ägs av Telenor, så det går bort...
|
Efter alla bredbandsleverantörer man har provat så har faktiskt Telia bäst upptid och minst problem enligt min erfarenhet..
|
Tyvärr så går det inte att beställa av dom och det finns ingen kontaktinformation :) Det roliga är att min adress inte finns, fast jag har haft Telia tidigare ;)
Jag skickade ett brev till deras företagssäljare för 2-3 månader sen, men ännu inte fått svar... |
90400? Fungerar inte det numret längre?
För jag misstänker att det är för jobbet om du har skickat till företagssäljare. |
det var den enda kontakten jag hittade...
Jag ska ha det som privatperson :) Hitta en epost eller telefonnummer på Telias sida för privatpersoner om du kan...:) |
Ja det är 90 200 för privatpersoner.
|
Med tanke på att det är Telia som har byggt upp merparten av infrastrukturen i landet lär det fungera bäst med Telia där du bor ;) Resten snyltar ju bara på Telias grejer.
|
Kan ni hitta det på sidan någonstans, eller är det allmänt känt? Det finns verkligen ingen epost till Telia, eller har jag fel?
90200 är ju kundtjänst...jag är inte kund :) Sitter säljarna på samma linje? |
Bredbandbolaget är inte samma sak som Telenor, även om jag ser kopplingen...
Bredbandsbolaget har helt okej och mycket hjälpsam support... till skillnad från tomtarna på Tele2!! Där finns lite att göra!! (Fan... seriöst. Undvik Tele2 tills dom fått ordning på hemtjänsten. det är ju värsta lekstugan... och har varit så i rätt många år....) |
Bara jag ser deras logga går jag upp i varv och börjar leta efter tillhyggen....
|
Bredbandsbolagets nät är ju inget att hurra över, i alla fall inte här i Göteborg.
|
Citat:
Haft deras 100/10 tjänst via LAN i över 1år, helt prickfritt. (Bortsett ifrån nu i dagarna när dom stängde av min switchport med motiveringen "Kund's utrustning beteer sig illa". Ett telefonsamtal löste det på nån minut. Skumt men sant) |
Har haft Telia, Comhem och BBB.
Telia: Inte nere mycket, men när det väl hände satt man 30-60 min i kö för att få nån 17 årig prao starta om din "signal" på 15 minuter. Comhem: Nere då och då, speciellt på natten, dock inte nere längre än ett par timmar. Supporten är väldigt seg och outbildad verkar det som, kön är nästan lika lång som telias(30-45 min inte ovanligt). BBB: Inte nere alls(Stockholm), tror faktist aldrig det har varit nere längre än en timme åt gången. Supporten kommer man fram till under 5 minuter, oavsett när det är. Detta är dock bara mina personliga erfarenheter med de 3 isp's, det kan ju vara olika för alla. I slutändan tror jag inte det spelar nån stor roll vilken man tar av de "stora" bolagen. Personligen har jag haft mest tur med BBB. |
Fyy, BBB skulle jag inte röra med en tång engång.. höll på i 8-10 veckor med att få in det i en lägenhet jag flyttade till.. där jag hade kopplat allt rätt (det är bra svårt att göra fel), men det fungerade ändå inte. Jag konsulterade supporten 8ggr totalt och förde logg över det. I 4 av dessa gånger jag efterfrågade jag en tekniker, men blev varje gång hotad med att en tekniker skulle komma att kosta mig dyrt, alternativt bli en väldigt dyr historia för mig privat. efter mycket bråk, och att jag själv var tvungen att bli otrevlig så skickade dom en tekniker, som inte hittade något fel... här försöker dom fakturera mig för teknikern (trotts att han inte heller hittade fel på min installation) Efter ett andra besök av teknikern (efter ytterligare 3 samtal) så konstaterade han att felet var i telestationen och såldes utanför min makt. Ytterligare engång här försökte dom fakturera mig för teknikern, trotts att felet alltså inte var mitt.
Efter ett mycket argt brev till deras avdelning i både epost- och snigelpost form så fick jag till slut ett kort brev i posten där dom erkände fel, beklagade, och återbetalade mig för de månader jag varit utan internet & tv trotts att dom tog betalt. Visst är det bra att dom betalar tillbaka och erkänner fel. Men som kund går man inte tillbaka efter att ha blivit behandlad såhär. För övrigt så fungerade deras HDbox via ADSL riktigt riktigt dåligt med. Det var alltid störningar, trotts att hastigheten på internet var bra. |
Jag rekommenderar Tele2, mycket sällan nere. Dock är kundtjänsten bara öppen till 22 på vardagar och 19 på helger (för privatpersoner). Men det kanske är för mycket att begära kundtjänst 24/7.
|
Telia har vi och sällan problem , ring 90200 och beställ, det fungerar bra
|
Vi kör Comhem 24/8 och det fungerar alldeles ypperligt.
Tidigare hade vi Bredbandsbolagets ADSL men bytte gladeligen tillbaka till Comhem. Bredbandsbolagets ADSL låg nere i stort sett varje natt mellan 3 och 4 (1h exakt som IRC försökte reconnecta). Med Comhem har vi kanske problem 2-3 ggr per år, högst. Många klagar på Comhem, men här i Göteborg är deras nät riktigt bra och hastigheten vi får är grym. |
Mortekai, ja du kan ringa 90200 för att beställa tjänster också.
|
Kör comhem 50-10 och ligger mycket bra jämt, mellan 47-51 hem och ut 8-10
Så jag klagar absolut inte. Har inte haft otur alls med Comhem, Har varit några få gånger men det får man ta under så många år som jag haft comhem. Innan det var det UPC och det var även där klockrent. Har det mesta man kan ha från comhem. Största bredbandet, Large i Telefoni 2 linjer, Large + tillägg på tv. Är även kund hos alltele med ytterliggare telefoni via bredband och är väldigt nöjd med det med. |
Har precis bytt från Telia till Universal Telecom hemma. Billigare, men framför allt, en support. De svarar i telefon, man kan enkelt få svar via webbchatten. Jag är imponertad efter att ha haft Telia i bra många år. Där får man minsann vänta på ingenting.
Utöver Univ. Telecom så har nog BBB och Glocalnet den trevligaste och kunnigaste supporten, både för sälj och support. Jag jobbar ute hos kunder, både företag och privatpersoner regelbundet med bredbandsrelaterade frågor så jag har en välgrundad uppfattning. Telia kommer bland de sista på "min" lista. http://www.uvtc.com/SWEDEN/default.aspx |
Ush för Blixtviks support.
|
Jag kör Banhof 100/100 idag men om jag skulle välja ett ADSL så blir det från Telia.
Om upptid är jätte viktigt köp Telia ADSL, Tre Mobilt Bredband och en redudant router ala NETGEAR FVX538. Går Telia ADSL ner så har du Tre Mobilt Bredband att förlita dig på tills Telia kommer online igen. Tid är pengar eller vad säger dem? :) |
EDIT: Sorry, det var Optimal och inte Universal. Stryker detta.
|
Citat:
|
Citat:
Enda fördelen Telia vinner på att dom har ett eget GSM med med bra täckning så du får även GPRS / EDGE när 3G inte finns. Så bättre 3G täckning vet jag inte, tre har fått bygga ut sitt 3G nät helt från grunden. Allt från helt nya master, el + annan kabeldragning. Telia har finast nät om man ser i core / distro. Men i pris, utbud, tjänster, support så är dom helt värdelösa. Icke flexibla på något sätt. Sedan om du bor icke centralt i någon större stad så är deras ADSL rätt sunkigt alla fall i tekniskt byggt. Oftast 1 fiberslinga som icke är redundant i en ring, den fibern kan gå antal mil och passerar antal stationer där det sitter en MRV i varje station. Dom brukar även spara in pengar på bara köra 1 PSU i dom. Så dör en station eller en MRV på vägen kan du räkna med stora avbrott på hela sträckan och kanske antal dygn i värsta fall. Sedan är den bara på 1Gbit så rätt överbokad, där även dom säljer kapacitet till andra ISP i samma. Men andra ISP är lika dåliga eller sämmre, B2 / Song och flertal andra är så jävla korkade så dom kör 230V utrustning i stationer. Skanova ger ingen reservkraft på 230V utan endast 48VDC. I Bästa fall om station är större och har generator så startas bara utrustningen om när den går igång. |
När det gäller den tekniska biten så brillierar du som vanligt PatrikWeb...du måste vara halv-cyborg och integrerad i den tekniska utvecklingen :)
|
Snarare snackar Patrikweb massa skit som vanligt. Telia har 3G-nät som de har byggt upp tillsammans med Tele2. På vilket sätt skulle detta vara negativt? Tele2 och Telenor har ju planer på att bygga upp 4G-nät tillsammans.
Varför? För att spara in på kostnaderna. Nu slipper man bygga två separata nät för samma områden. Men det kanske låter som en smart idé för Herr Patrikweb? Telia+Tele2 har bäst täckning, högst hastighet enligt de flesta tester. Tre har möjligtvis lite bättre hastighet i Kista och några andra ställen i storstadsområden. Själv är jag kanonnöjd med mitt Turbo-3G+ hos Telia. Högre upload än ADSL. |
Citat:
Det var inte friviligt eller att dom ville spara pengar. |
Citat:
Telia har 3G-nät. Kom inte med andra dumma påståenden. Och Herr Smartass... Kan du svara på frågan varför Telenor och operatören Tre har byggt nät tillsammans också? Båda har ju egen licens... |
Både Comhem och BBB har fungerat nästintill felfritt för mig.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson