WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Nic.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3849)

Tobias Turesson 2004-09-27 08:29

Alltså, hur kan ett land som Sverige vara skaparen av detta sketna system.
Ska det ta över 4 dagar för att ändra dns på en .se

Kan de göra lite ändringar och det är nu, lilla nuie har bättre system än stora Sverige. Illa!

Tobbe 2004-09-27 09:31

Det är fruktansvärt illa & jag blir lika vansinnig varje gång en ändring ska göras hos NIC-SE... borde inte alla på WN skriva ut ett brev, skriva under & posta till styrelseordförande på exakt samma dag? =)

ric 2004-09-27 10:15

Beror det på otur eller varifrån man flyttar .se-domäner?
Flyttade en från b-one, tog 2 dagar. Flyttade en annan från loopia och det tog 4 timmar.

jake 2004-09-27 13:22

he he man får väl vara nöjd med att man kan sköta det via deras hemsida iaf även om processen är onödigt omständig...

hitta domänens kontraktnummer...
beställa engångslösenord...
skriva in kontraktnummer och lösenord igen...
påbörja ompekningen...
godkänna ompekningen...
vänta...

är väl någon som är van vid omständiga byrokratiska processer...

borde väl räcka med:
skriva in url >> hittar kontraktsnummer automatiskt
beställa lösenord >> i mailet finns en länk där man direkt kan göra ompekningen...

Tobias Turesson 2004-09-27 15:19

Allvarligt vad fan håller de på med. Nu blir jag syr som satan.

jonny 2004-09-27 15:36

Vad är du så sur för? Vad försöker du göra?

ZN 2004-09-27 17:24

Håller med till 100% att deras rutiner är löjligt dåliga och omständiga, byråkrater.

Marcus 2004-10-02 17:41

Citat:

Originally posted by Tobias Turesson@Sep 27 2004, 08:29

Kan de göra lite ändringar och det är nu, lilla nuie har bättre system än stora Sverige. Illa!

Enda jag tycker är jobbigt med systemet är att det är lite omständigt...

- kontrollera vilket kontraktsnummer som gäller för just det specifika domännamnet (via vanlig sökning som visar info om domännamnet)
- skriva in kontraktsnummret på en annan sida för att få temporärt lösenord skickat till sig via mejl
- kontrollera mejl, kopiera lösenord och skriva in på en ny inloggningssida där kontraktsnummer och lösenord ska anges
- ändra dns/teknisk kontakt-uppgifter och spara
- kontrollera mejlen och verifiera/acceptera ändringen genom att klicka på en länk som skickats per mejl
- vänta 24-48 timmar innan ändringarna slagit igenom.. men detta är ju ett resultat av hur DNS:er utväxlar information.

som tur är kan man ju ganska enkelt göra egna lösningar för att komma runt dessa omständigheter...

ZN 2004-10-02 18:08

Citat:

Originally posted by marcuss@Oct 2 2004, 17:41
som tur är kan man ju ganska enkelt göra egna lösningar för att komma runt dessa omständigheter...
Har du något tips? det störigaste är att dom vägrar sätta mydomain.com´s dns:er i efterhand, pga att dom inte svarar i tid, men om man gör det direkt när man reggar domänen så fungerar det hur bra som helst sen, löjliga regler.

Marcus 2004-10-04 00:57

Citat:

Ursprungligen postat av Bitbull
Citat:

Ursprungligen postat av marcuss

Har du något tips? det störigaste är att dom vägrar sätta mydomain.com´s dns:er i efterhand, pga att dom inte svarar i tid, men om man gör det direkt när man reggar domänen så fungerar det hur bra som helst sen, löjliga regler.

Ger också "Test av delegering" ett negativt resultat för mydomain.com?

I övrigt använder vi http://www.domanreg.se/sedomains/ (egenutvecklad) för att hantera namnsökningar och adress-/DNS-ändringar under .se för att underlätta handhavandet.

ZN 2004-10-04 22:12

Ja det blir fel där på testet också, synd man inte kan tvinga igenom ändringarna, mydomain är det enda gratisalternativet jag hittat som har stöd för wildcard forwarding, förutom zoneedit då men där finns ju en maxgräns på antalet domäner.
Det där verktyget verkar smidigt, fast just nu så verkar inte mailfunktionen funka, och jag får lite javascript-errors också.

Marcus 2004-10-04 22:59

Citat:

Originally posted by Bitbull@Oct 4 2004, 22:12
Ja det blir fel där på testet också, synd man inte kan tvinga igenom ändringarna, mydomain är det enda gratisalternativet jag hittat som har stöd för wildcard forwarding, förutom zoneedit då men där finns ju en maxgräns på antalet domäner.
Det där verktyget verkar smidigt, fast just nu så verkar inte mailfunktionen funka, och jag får lite javascript-errors också.

Vet inte riktigt om möjligen http://hn.org/ eller https://www.xname.org/ kan ha stöd för det? I övrigt är det ju ganska smidigt med zoneedit där man kan köpa till extra DNS-er på ytterligare platser i världen. Fungerar riktigt bra. Mailfunktionen fungerar nog nu och javascript-felen borde vara borta.

Har du provat att maila direkt till NIC-SE angående DNS-inställningarna? Fick hjälp tidigare då det var problem med att delegera mot DNS med endast ip-nr.

ZN 2004-10-05 18:13

Citat:

Originally posted by marcuss@Oct 4 2004, 22:59
Vet inte riktigt om möjligen http://hn.org/ eller https://www.xname.org/ kan ha stöd för det? I övrigt är det ju ganska smidigt med zoneedit där man kan köpa till extra DNS-er på ytterligare platser i världen. Fungerar riktigt bra. Mailfunktionen fungerar nog nu och javascript-felen borde vara borta.

Har du provat att maila direkt till NIC-SE angående DNS-inställningarna? Fick hjälp tidigare då det var problem med att delegera mot DNS med endast ip-nr.

Xname har jag testat, de hade inte vad jag sökte, på hn.org kan jag inte regga mig: "Sorry, system has exceeded maximum number of accounts". Hittar jag en riktigt bra tjänst så kan jag betala om det är rimligt pris, men då bör det helst finnas stöd för bulk-ändringar osv.

Jag lyckades få några domäner att gå igenom nu hos nic-se till mydomain, men inte alla. Jag mailade nic-se om det men dom va inte alls intresserade att göra några undantag och sa bara att det måste göras så :(

ZN 2004-10-10 12:40

Citat:

Originally posted by marcuss@Oct 4 2004, 22:59
Mailfunktionen fungerar nog nu och javascript-felen borde vara borta.
Nu fungerar det perfekt, va skönt, det blev betydligt smidigare :)

Marcus 2004-10-11 00:49

Citat:

Citat:

Japp, gör ju en hel del faktiskt. Speciellt skönt om man har en hel hög domäner som man ska delegera DNS för eller så.
Google-PR-kontrollen är ju bara bonus :)

porra 2004-10-25 22:39

Har nu försökt ett flertal gånger att peka om en .se domän till ev1servers.net för att jag skaffat en dedicerad server. Jag följer alla steg som nic-se kräver men domänen pekas inte om utan jag får felmeddelandet "Server not authorative for domain - Namnserver är inte auktoritativ för zonen (domänen)"

Är det någon som vet vad jag gör för fel eller vad jag ska göra för att det ska fungera?

Jag använder mig av dom servrar som ev1servers uppger
Primary server name: NS1.EV1SERVERS.NET
Primary server address: 207.218.245.135

Secondary server name: NS2.EV1SERVERS.NET
Secondary server address: 207.218.247.135

domaintarzan 2004-10-25 22:51

Citat:

Originally posted by porra@Oct 25 2004, 22:39
Har nu försökt ett flertal gånger att peka om en .se domän till ev1servers.net för att jag skaffat en dedicerad server. Jag följer alla steg som nic-se kräver men domänen pekas inte om utan jag får felmeddelandet "Server not authorative for domain - Namnserver är inte auktoritativ för zonen (domänen)"

Är det någon som vet vad jag gör för fel eller vad jag ska göra för att det ska fungera?

Zonen måste vara uppsatt i de nya namnservrarna innan delegeringen kan utföras.

Filip 2004-10-25 22:58

Citat:

Originally posted by porra@Oct 25 2004, 23:39

Hos Ev1servers, kontrolleras det automatiskt att namnet är pekat till deras DNS:er för att ändringen ska gå igenom.
Likaså kontrollerar Nic-se att domännamnet som ska ompekas, verkligen finns inskrivna i den nya DNS-servern.

Som ni kanske förstår, så kan de båda villkoren ovan inte uppfyllas samtidigt. Du måste därför be och förklara för ev1servers att de lägger till domännamnet i sina DNS:er manuellt.
Sen är det bara att gå in på Nic-se och göra ändringen.

Lycka till!

Marcus 2004-10-25 23:03

Citat:

Originally posted by Filip@Oct 25 2004, 22:58
Som ni kanske förstår, så kan de båda villkoren ovan inte uppfyllas samtidigt. Du måste därför be och förklara för ev1servers att de lägger till domännamnet i sina DNS:er manuellt.

För att slippa initiera DNS-ändringar innan du säkerligen vet att de ordnat detta kan du använda NIC-se:s delegeringstest. Ser det bra ut där går det även bra att göra dns-ändringen via deras "riktiga" system.

DavidB 2004-10-26 21:45

Hej jag är ny på WN, tar mina första stapplande steg med ett inlägg.
Det man kan säga till NIC-se:s fördel är de i alla fall inte tar extra betalt för dns-ändringen, som .nudomain gör. Lite lågt att ta en hundring för varje liten förändring.
/D

Marcus 2004-10-26 21:58

Citat:

Originally posted by DavidB@Oct 26 2004, 21:45
Hej jag är ny på WN, tar mina första stapplande steg med ett inlägg.
Det man kan säga till NIC-se:s fördel är de i alla fall inte tar extra betalt för dns-ändringen, som .nudomain gör. Lite lågt att ta en hundring för varje liten förändring.
/D

Lite omvänt tankesätt i förhållande min uppfattning...
Tycker snarare att det är konstigt att .nudomain verkligen kan ta betalt för sådant.
Det normala är väl att INTE ta betalt? P.s.s. som nic.se och ändringar av DNS-inställningar för .com-domäner mfl.

Marcus 2004-10-26 22:02

Citat:

Citat:

Ligger numera dock en begränsning på 100 domän-sökningar för adress-/dns-ändringar per dag och sidan är flyttad till http://www.domanreg.se
Täcker väl normalanvändarnas behov men finns ju iofs vissa som kanske inte tycker det är riktigt tillräckligt, vilket märkts redan :)

Marcus 2004-10-26 22:04

Citat:

Originally posted by Tobbe@Sep 27 2004, 09:31
Det är fruktansvärt illa & jag blir lika vansinnig varje gång en ändring ska göras hos NIC-SE... borde inte alla på WN skriva ut ett brev, skriva under & posta till styrelseordförande på exakt samma dag? =)
Kanske finns någon WN-representant på Internetdagarna som ställer NIC-SE mot väggen i frågan.. inför lite folk :)

porra 2004-10-27 09:04

Citat:

Originally posted by Filip@Oct 25 2004, 22:58
Sen är det bara att gå in på Nic-se och göra ändringen.

Lycka till!

Tack så mycket för hjälpen, nu fungerar det utan problem. :D

DavidB 2004-10-27 09:07

Citat:

Originally posted by marcuss@Oct 26 2004, 21:58
Tycker snarare att det är konstigt att .nudomain verkligen kan ta betalt för sådant.
Det normala är väl att INTE ta betalt? P.s.s. som nic.se och ändringar av DNS-inställningar för .com-domäner mfl.

Vi är helt överens, jag kanske uttryckte mig tvetydigt: lite lågt (dåligt/svagt) av .nunames att ta betalt, jag menar alltså inte "lågt pris". Priset borde definitivt vara 0 för alla ändringar som inte kräver en manuell insats.

foks 2004-10-27 09:25

Citat:

Ursprungligen postat av DavidB
Citat:

Vi är helt överens, jag kanske uttryckte mig tvetydigt: lite lågt (dåligt/svagt) av .nunames att ta betalt, jag menar alltså inte "lågt pris". Priset borde definitivt vara 0 för alla ändringar som inte kräver en manuell insats.

Ett tips är att skaffa konto på Enom. Där kostar registreringen lika mycket men man behöver inte betala något för ändringar.

Marcus 2004-11-08 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av Tobias Turesson

Något som är gryymt jobbigt är att så fort en delegering har "påbörjats" så kan man inte avbryta den, utan måste vänta 72 timmar på att den är "klar".

Ett fall då man vill avbryta en pågående delegering är t.ex. då man råkar submitta "felaktig" information. Dvs om man råkar uppge någon felaktig DNS-information. Är sjuukt dåligt att man måste vänta 3 (TRE) dagar på att den upprepande gånger ska försöka med den felaktiga informationen fast man redan vet att det är fel och sedan få möjlighet att rätta sitt misstag...

<!--QuoteBegin--Nic.se[/i]@ ompekning
Det finns en pågående automatisk ompekning med id XXX-12345 som inte går att avbryta. Försök igen senare.[/quote]

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson