![]() |
Ja precis som för den välbekante Ted V så har vi nu drabbats av yxan. Det är dagis toppen.se det handlar om.
Liknar ganska mycket de berömda kartsajterna, men är betydligt nyare. Mer eller mindre allt innehåll försvann ur SERPen för några dagar sedan, efter att ha rankat hyfsat. Inte så mycket innehåll ännu, men hur ska det någonsin bli det om sidan inte går att hitta ens om man söker på domännamnet? Några tips på vad jag kan göra för att blidka Google-gudarna? Jag har inte samma populära vänner som TV så den vägen är inte möjlig. OBS att gråta ut i DI/Expressen är förmodligen inte heller aktuellt. Och nej, jag förväntar mig inte första platsen, eller ens första sidan på alla sökord, men kanske bland de 100 om man söker på t.ex. "dagis i göteborg"? |
?? Jag hittar ju erat domännamn på Google? Eller missförstod jag vad du skrev nu?
|
Flera domäner dnsade till samma burk utan en korrekt 301 redirect?
|
En googling på domännamnet ger inte några sökresultat från sajten bland de 20 första resultaten, ett tydligt tecken på att Google lagt på någon form av filter.
Visst, kollar man site:www.domän.se så ser man att sajten är indexerad, men vid normal sökning så är den i princip osynlig. TV lyckades slingra sig ur det här, så det hoppas jag att vi också kan göra då jag anser vår sajt ha samma berättigande som TV:s. |
Citat:
|
Citat:
|
Kan det bero på att just "dagistoppen" inte finns mer än 0.1% av hela innehållet? (på eran sajt) Det är väl din title, domän och möjligtvis en länk och en namnet längst ner på sidan som innehåller just det ordet.
|
Okej, tack för tipset, ska tänka på det. :)
|
Citat:
Får mig att tro att sidan blivit bestraffad i serpen. |
Eftersom du säger att sidan är ny, plus att det är ganska listbetonat innehåll så kan det vara lite berg- och dalbana. Försök om möjligt få in lite mer text på sidorna.
Lite OT kanske men headern funkar inte riktigt som den ska i Firefox åtminstone och "Eller välj stad" känns lite fel. Ort eller tätort passar nog bättre där. |
Jag blev själv drabbad då fyra av mina sidor hamnade i ett filter under loppet av en vecka. Jag tror tyvärr inte de kommer tillbaka förens några år. Jag tror att inlänkar av dålig kvalité var orsaken för mig. Det handlar om länkar från endast 2-3 länkkataloger så jag tycker knappast att jag förtjänar det. Jag är rätt pissed på Google. :angry:
Hoppas det ordnar sig för dig! (och mig ) ;) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om sajten är ny så kan den ha fallit eftersom Google till slut lyckats ge sajten den ranking de tycker den förtjänar. |
Citat:
|
Googles syfte är ju inte att marknadsföra sajter som är i behov av innehåll, utan att visa upp de som redan har innehåll som är till nytta för de som söker.
Jag tror inte Googles tanke med TV:s kartsajter var att ge honom chansen att samla in mer innehåll, utan helt enkelt att de tyckte de var tillräckligt kompletta för att visas på en "bra" plats i SERP:en. |
En del som är till din nackdel:
- Domänen är endast 10 veckor gammal. - I princip inget unikt innehåll (seo-vänlig text) på startsidan. - På tok för många länkar på startsidan. - Ingen "Dsscription tag" - Ingen H1 H2 o.s.v. - Ordet "dagis" förekommer en (1) gång på de 1244 första raderna kod. Den gången ordet förekommer, så omgärdas det inte av någon relevant text. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
MEN, nya, liknande sajter får INTE samma smekmånad, utan måste generera sin trafik enkom från betalda annonser eller andra inlänkar. Så grattis till TV, ibland är det viktigt att vara först, och tacksamt sen när Google tar bort stegarna för konkurrerande sajter. Men visst, innehåll är A och O. Får väl ordna det på annat sätt. |
Citat:
Men visst är det tråkigt, speciellt om man anser sig ha en bättre tjänst än TV:s kartsajter. Precis som du sa, det är bara att gratulera TV om han lyckats dra fördel av ett misstag av Google. |
Det där stämmer inte. Ted fick tidningsartiklar, 100-tals blogglänkar och annan organisk trafik som skapade innehåll från dag 1. Sedan rankade han på Google och fick ännu mer trafik.
Citat:
|
Skulle tippa på att det rör sig om för hög länktillväxt i kombination med ett relativt nyreggat domännamn. Troligen kommer sidan tillbaka i SERP efter en längre tidsperiod, dock ej säkert. Andra nämndvärda faktorer är sannolikt det magra innehållet, som nämnts tidigare.
Min erfarenhet av liknande händelser har gjort att jag numera nästan direkt lägger upp en sida med mindre antal inlänkar. Låter Google sniffa och sedan när det är dags för riktigt innehåll eller tjänst låååångsamt bygger upp länkar till sidan. Andra saker Google inte gillar som jag uppmärksammat är att inte ge Googles tjänster för stort utrymme, maps etc. Lägg inte heller upp Adsense på sidan i ett tidigt skede. Detta är dock inget "bevisat", bara erfarenheter. |
Citat:
|
Okej, tack för all input. Det låter vettigt!
Ska ta era förslag och kommentarer i beaktande. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson