WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webbhotell Guide / Community (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38325)

Mortekai 2009-08-06 08:59

Mitt skolprojekt har blivit lite större och jag tänkte köra hela vägen ut nu med en katalog över svenska webbhotell tillsammans med ett forum och kanske lite artiklar/wiki....men vad ska man egentligen ha med, dels sett från webbhotellen och dels sett från vanliga användare?

Just nu har jag lagt upp lite standard information om företagen ochen twitter widget, men jag tänker lägga in senaste posterna i forumet (ja, varje hotell får sitt eget forum) och en plats för webbhotellet att lägga ut kampanjer. Jag tänkte också lägga upp kontaktinformation och någon form av visuell representation över dom tjänster man erbjuder.

Är det något mer jag bör ta upp?

Längre fram tänkte jag koppla ihop forumet med en wiki och erbjuda lite extra tjänster till webbhotellen samt dela upp forumet i en publik del och en VIP avdelning och lite annat smått och gott :)

Tråd låst med hänvisning till: http://www.webmasternetwork.se/f20t38567.html

Danielos 2009-08-06 13:43

Låter som ett väldigt bra inititiv, liknande finns för den amerikanska/engelska marknaden, men i Sverige finns nästan ingenting.

johan1234 2009-08-06 14:32

Låter vettigt. Det är klart att det finns massor som kan växa fram. Ett sätt att snabbt söka igenom erbjudanden eller få bra överblick över vem som gör vad hade varit bra.

Conny Westh 2009-08-06 15:34

Börja i liten skala och lägg på mer funktioner när användarna frågar efter det eller att du själv saknar något. Det kan annars lätt växa ut som en cancersvuklst och blir ett mastodontprojekt som aldrig blir användbart.

Ta fram en verksamhetsplan/Affärsplan där du fokuserar på en starkt nischad målgrupp som är lätt att identifiera. Ju fler i din målgrupp desto svårare blir det för dig att göra något som attraherar målgruppen, du får då hårdare konkurens, vilket försämrar dina möjligheter att lyckas.

Sen ska alla funktioner gå ut på att göra systemet användbart för användarna (dvs leverera ett värde till användarna), inget annat.

Mortekai 2009-08-06 20:12

jag ska ta det lugnt ett par dagar och fokusera på lite annat, men sen ska jag flytta om det här projektet på en WP mu installation istället så jag kan separera ut funktionerna lite bättre och det ger större utvecklingsmöjligheter (jag kan lägga in Buddypress till exempel om jag så vill eller skapa flera personliga skribentbloggar osv...)

Jag ska se på vilka funktioner ni skulle vilja se och sen får vi se vad so hittar in i bloggen. Erbjudanden tänkte jag ha i en separat funktion så att det går att få ut både via RSS och direktmail via mailinglista...

Just nu har jag roat mig med att byta ut medlemsprofilernas kommentar funktion med Facebook Comment Box, vilket fungerar ganska fint ;)

Mortekai 2009-08-08 09:06

Påbörjar omflyttningen till Wordpress mu idag...

Mortekai 2009-08-08 11:32

Wordpress mu fungerade väldigt dåligt tyvärr....väldigt mycket som måste hårdkodas i source filerna för att ge den funktionalitet som jag vill ha...återgår till vanliga Wordpress installationerna igen tror jag....

mynameisfredrik 2009-08-08 19:52

ursäkta Mortekai om jag antastar din tråd lite nu.
Om fler personer skall skriva i en blogg samt ha egen gravatar, skall man då ha wp MU eller ett vanligt WP?

Kanske en dum fråga men har inte använt wp på länge

mynameisfredrik 2009-08-08 19:56

Vad är det som blir fel, får upp SMTP fel vid varje inlägg, kan någon radera denna tråd, och ursäkta för min OT tråd

Oskar Lindgren 2009-08-08 20:20

Sett internetworlds guide?

Mortekai 2009-08-08 20:41

Menar du den här?
http://webbhotelltjanst.idg.se/index.php/Webbhotell

Mortekai 2009-08-10 16:31

2 bifogad(e) fil(er)
Ok, så här ser det ut nu...förslag på förbättringar?

Mortekai 2009-08-12 06:06

Ok, nu börjar det närma sig...nu är det bara det rolia att nästla lite ifsatser för att få ut alla priser och paket, men sen kan jag gå vidare med Pages innan jag hoppar på bloggen och installerar artikel sektionen...

Mortekai 2009-08-15 17:42

Ser ut som att min tråd om Webbhostr försvann :)

FredrikMH 2009-08-16 13:16

Citat:

Originally posted by Mortekai@Aug 15 2009, 16:42
Ser ut som att min tråd om Webbhostr försvann :)
Inte så konstigt med tanke på §3 Reklam . Är det feedback du är ute efter så använd forumet avsett för detta.

Vi kan inte hålla några moraliska gränser om vad som är tillåtet eller ej, oavsett hur mycket eller lite det gynnar WN's besökare.

BjörnJ 2009-08-16 13:38

Citat:

Originally posted by Mortekai@Aug 10 2009, 16:31
Ok, så här ser det ut nu...förslag på förbättringar?
"E-postkonton" är ett ord om man ska vara petig.

Stöd borde ha litet s på alla tre, och det borde vara bindestreck istället för mellanrum (t.ex. "PHP-stöd").

Det kan vara känsligt att skriva ut organisationsnummer (personnummer) för enskilda firmor (PUL). Kan möjligen gälla adress och telefon också.

Ser lite dumt ut med "Ingen gräns Gigabyte". Bort med "Gigabyte" när det är "Ingen gräns".

Mortekai 2009-08-16 16:20

Organisationsnummer skrivs ut på samma sätt som hos allabolag.se, dvs med xxxx på sista siffrorna. Exemplet är mitt eget företag och där skriver jag ut mina sista siffror :)

Det som ligger under paketet är direkt inklippt från http://webbhotelltjanst.idg.se/index.php/Webbhotell och ska självklart inte se lika ut sen :)

Kika här hur designen ser ut just nu och tack för bra synpunkter, det uppskattas!

Mortekai 2009-08-16 16:58

Jag håller med Kjette, affiliatelänkar hör inte hemma i en sådan sida. På Webbhostr har jag inte tänkt på Affiliate länkar riktigt, men skulle eventuellt kunna tänka mig att lägga in en affiliatelänk under den vanliga länken endast om någon skulle vilja använda den istället för den vanliga och på så sätt ge lite tillbaka. Eftersom antalet företag som har affiliatelänkar är väldigt få så är det dock ingenting jag tänker lägga ner särskilt mycket tid på :)

Utförliga tester och recensioner på ett professionellt sätt skulle vara intessant, men frågan är vem som skulle skriva dom och hur avgör man deras värde? Hur ska dom läggas till företagsprofilen?

johan1234 2009-08-17 03:29

Kan bara hålla med Kjette - känns lite halvdant med en guide som bara kör affiliate stuket. Handlar mer om att tjäna pengar än att ge en vettig rekommendation.

Mortekai - tror helt klart att det känns bäst om allt som du tjänar pengar på ligger utanför just affiliatebiten på webbhotellen. Det finns ju massor av annonsbitar att ta tag i. Allt från google annonser till att faktiskt sälja till alla oss som säkert skulle vilja synas runtom. Se på detta forumet.

Mortekai 2009-08-17 08:53

Jupp, jag kikar redan på annonseringen ;)

Affiliate biten känns inte aktuellt just nu iallafall.

Edit: Jag trodde mitt tidigare inlägg om egenreklam var solklar. Det kan inte klia så mycket i fingrarna med att länka till egna sidor! // FredrikMH

Mortekai 2009-08-20 21:43

Citat:

Originally posted by Mortekai@Aug 17 2009, 08:53
Edit: Jag trodde mitt tidigare inlägg om egenreklam var solklar. Det kan inte klia så mycket i fingrarna med att länka till egna sidor! // FredrikMH
Du hamnade som sista post på sida 1 och sedan postade BjörnJ så sida 2 kom fram. Jag såg bara BjörnJ's post och missade din post. Nästa gång ge mig en flintsnärt via PM om jag dummar mig igen.

Thomas 2009-08-20 21:48

Tråd låst med hänvisning till: http://www.webmasternetwork.se/f20t38567.html

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson