![]() |
Finns det NÅGOT sätt att lägga vantarna på en .se-domän som legat parkerad i tre år och uppenbarligen inte används eller avses användas till något annat? Ägaren vill heller inte sälja domänen.
Går det att starta en firma, registrera ett varumärke, trots att domänen registrerades före varumärket, och gå segrande genom ett ATF? Att enskilda företag kan ligga och trycka på 1000-tals domäner utan att göra något alls med dem kan ju omöjligen vara det IIS avsåg när de släppte domänhandeln fri... :-/ |
Har ägaren tackat nej till ditt bud, eller är det så att ditt bud inte varit i närheten av det ägaren har tänkt sig?
|
Citat:
|
Att en och samma person får ligga och trycka på tusentals domäner som han inte gör ett skvatt med och heller inte vill sälja, är ett sinnessjukt regelverk imho. Det hämmar möjligheten att effektivt bygga ett varumärke när majoriteten av alla normala, uttalbara ord redan är registrerade.
Tacka vet jag när det krävdes AB för att registrera en .se-domän. Dags att köpa den där t-shirten kanske.. |
Citat:
Har du problem att "effektivt bygga ditt varumärke - mrjbs pokerblogg" för att poker.se är upptagen?. Gör som ~150 andra personer redan gjort idag, regga dig en annan .se-domän. Det finns oändligt med bilar som bara står parkerade i garage runt om i detta land och aldrig körs.. Mark som står obebodd. Hus som... |
*gäsp* >/dev/null
Vem är du, ännu en domänhamstrare? Den lägsta formen av företagande. Använd din hjärnhalva till nåt kreativt istället för att parasitera på andras goda intentioner. Som sagt, IIS, återgå till AB-krav så slipper vi andra hindras av dig och dina dylikar. |
Nu tycker jag vi välkomnar mrjb till år 2009. Året som är känt som bitterhetens år för alla de som var sent ute på Internet!
Hipp Hipp Hurraaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!! http://whatscookingamerica.net/PegW/...PirateCake.jpg |
Haha, ja det är inte lätt att ständigt bli kvar på perrongen... =)
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag förstår problemet dock, men 2009 startar man inte verksamhet/firma och sedan kollar om domänen är ledig. Det första man gör är att fixa domänen, sedan fixar man bolag/verksamhet.
Jag tror många gör tvärtom där och det är tyvärr inte så effektivt. Antar att du har pratat med Bolama, Name Navigation eller Helo Holding? :D |
Citat:
|
Citat:
Som jag diskuterade med Network i PM så har jag inga problem med folk som köper på sig domäner i avsikt att utveckla en tjänst, som måhända aldrig blir av, men när det görs i stor skala enbart i spekulationssyfte, komplicerar det marknadsföringen ganska kraftigt när så gått som alla svenska uttalbara ord är kapade. Det går väl såklart att arbeta in nåt konstigt, påhittat ord också men frågan är om detta verkligen gynnar någon i förlängningen. Precis som man reglerar husproduktion, vägbyggen, aktiehandel m.m. borde det bli dags för IIS att ta tag i Sveriges rikes landsdomän, då det är en lika fundamental del av infrastrukturen som tunnelbanan är för en Stockholmare. Men det är väl bara att börja lobba för PRG (Policyrådgivningsgruppen)... Att "gilla läget" kommer man ingenvart med. |
Får man då lov att fråga hur du i ett sådant regelsystem skulle skilja en domän i NN:s samling (som du förmodar inte ska användas någon gång) från en sådan som Svenne Banan sitter på för att han ska utveckla sitt drömcommunity som han verkligen vill få igång men som tyvärr aldrig verkar bli av?
IIS vill givetvis tjäna pengar och det gör de genom att domänerna registreras, inte genom att de står lediga. Att gilla läget är det enda realistiska alternativet, något annat kommer bara leda till att du lägger ner en massa energi på att stångas mot en vägg istället för att göra något vettigare. |
Citat:
En till samlare? Ni kommer i stim. |
Citat:
Här får ingen tycka tvärtemot mrjb utan att vara domän samlare...GÄÄÄÄÄÄSP! |
Citat:
Tror du Ryanair "gillar läget" och lägger ner sin idé om ståplatser på flygplan bara för att Luftfartsverket inte tycker det är okej? Det är inte så det funkar. |
*never mind*
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om man sedan inte gillar domänpundare så angriper man det genom att dra dem till en ATF eller till tings för att få de delar av samhället som idag sover att vakna och tvingas ta ställning till vad som är bra eller dåligt för "the .se community". Därefter så ska man vara beredd på att delta aktivt i de diskussioner som uppkommer och också ha konstruktiva ideér på hur man löser det som du ser som ett problem som samtidigt inte är diskriminerande mot någon annan grupp i samhället. Man måste också vara beredd på att både utbilda och utbildas i problematik som inte syns vid första anblicken. Men att få till någonting annat än det vi idag har - om vi överhuvudtaget ska ha det - kommer att ta år. Om du är beredd att vänta med din affärsidé och istället lägga din energi på regeldebatten är du välkommen. Om du föredrar att utveckla den affärsidé du har idag så gilla läget och skaffa dig ett namn som inte redan är upptaget. |
mrbj >> men kan du inte dela med dig då, vad är det för affärsidé du har som du menar står och faller med att du får, eller inte får, den domänen du skulle vilja ha....eller är det bara skönt att ha något att skylla på..
|
Citat:
Har jag skrivit att den står och faller? Har du likt de övriga domänstollarna här lässvårigheter? |
Citat:
|
Intressant fråga som på grund av debattörens debattteknik är fullkomligt meningslös.
Mitt tips till mrjb, avsluta ditt konto och regga ett nytt namn och återkom i en seriös diskussion kring problemet, ditt förtroende är förbrukat nu. *gäsp* |
Citat:
När du ändå tar upp Ryanair, har du testat att ta t.ex. [ditt förnamn + din idé].se? Om du öppnar ögonen och kollar på majoriteten av alla företag så heter de inget i stil med "köp god mat här", "näst billigast skivor" eller "flyg billigt inom europa" utan just något "påhittat". ...och för att du ska slippa fråga, ja jag fallar nog både under begreppen "domänpundare" och "domänhamstrare". |
Citat:
|
Men uttalbara svenska ord får du oftast inte registrera som varumärken heller eftersom de saknar särskiljningsförmåga. De allra flesta starka varumärken är fantasinamn.
Xerox, Microsoft, Findus, Ryanair för all del... |
OT men med tanke på andra aktuella trådar: mrjb, årets troll?
|
Citat:
Om du läser tråden från början, kommer du se att kommit ganska exakt ett (1) seriöst och konstruktivt svar på originalfrågan. Resten har bara varit en massa onödiga förmaningar, som överhuvudtaget inte har relevans med frågeställningen. Så var tror du själv den här "debatten" till slut hamnar? Tack för ditt fina bidrag. Citat:
Förra modellen var inte felfri, men nuvarande är värre, imho. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Bäst att tänka sig j-vligt noga för i framtiden innan man ställer en simpel fråga i det här forumet. Kanske lika bra att lägga ner den här diskussionen, gäspa en sista gång och räkna Glück'ar tills jag somnar. |
Jag tycker mig hört att allt är till salu för rätt peng.
Spara mer pengar, ge högre bud..domänen är din.. problemet löst! |
Citat:
Står i bibeln nånstans ;) |
Jag tycker det är ganska bra att man inte "kan få loss" en parkerad domän hur som helst.
Skulle bli väldigt "roliga" regler om man skulle skriva sådana =) Hur länge får man äga domänen innan man kan bli av med den? hur många domäner får man äga? vem kan få loss den? Får ägare tillbaka pengarna han köpte den för osv osv . Det måste du ju ha tänkt på mrjb eller tänkte du bara att du ville ha en parkerad domän och sen blev du arg på iis? |
Citat:
2-40 = Jag "trollar" lite bara... 41-100 = Rookie Någon som är för? |
Citat:
|
Världen är inte rättvis och alla kan inte få det de vill ha, även om pengar underlättar.
AB-krav.. *suck* eller *gäsp*... där kan man verkligen prata om att hämma utvecklingen, samtidigt som det inte hejdar någon med kapital att regga de domännamn han vill ha (vilket också hände). Och för att svara trådstartarens ursprungsfråga... Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson