![]() |
Jag tycker mig se en nedgång i budgivning/försäljningspriser (premiumdomäner undantagna) som har varit speciellt tydlig under de sista två åren (2008/2009).
Det är idag inte speciellt ovanligt att attraktiva domännamn med besök/historik/trafik får bud på 100-200 kr. Tidigare var detta ytterst sällsynt. Min tanke är: I takt med att "domänhandel-från-pojkrummet" har ökat så har marknaden till viss del blivit missvisande. Jag har inga större problem med detta, men märker att jag allt oftare får förklara för oförstående intressenter att 100-200 kr. inte täcker mina omkostnader. Hur går era tankar/erfarenheter kring detta fenomen, om det nu är ett sådant? P.S Jag vet att många föraktar domänhandel, men det är inte det som är trådens ämne. *Edit: Städade upp tillkrånglade/ovidkommande formuleringar. |
Har inte domänpriserna gått ner på senare tid för att nyckelord i domännamnet slutat vikta så tungt? Förr i tiden kunde man ju ranka ohyggligt högt bara man hade ett bra domännamn, särskilt om du nämner så långt bak som 2003. Personligen gillar jag den här utvecklingen. Premium-domäner med type-ins eller andra fördelar förstås undantagna, men dom säljs ju fortfarande till stigande priser.
Edit: Ska tillägga efter att ha läst bättre, att några hundralappar för en domän som haft trafik, är förstås helt förkastligt. Jag syftade på handel med parkerade eller inaktiva domäner. |
För det första tror jag inte handeln minskat, däremot minskat i tillväxt för .se.
Anledningen är glappet mellan innehavare och potentiella köpare. Alla fattar att värdet på domäner bara ökar, men de som äger de bästa domänerna har suttit på dem ett tag och kan sitta på dem 5 år till och få 300% mer betalt. De nya köparna eller gamla för den delen vill ofta inte betala framtidspriserna vilket gör att handeln blir mindre och det är också därför man kan se ökad handel inom nu-domänen där det är en helt annan ägarbas bland premiumnamnen. |
Får väl börja med att säga att jag är väl en av de som inte ser särskilt högt alls på ren domänhandel även om jag både köpt och sålt (av olika orsaker, de sålda främst för att jag kommit på bättre tankar / hittat bättre namn).
Perben har en bra poäng men det är sannolikt inte den enda orsaken. Eftersom du verkar insnöad på svenska domäner så är det väl det som bör diskuteras. Den svenska marknaden är givetvis mycket begränsad och det som Perben tar upp har därför ganska stor påverkan. Mängden registrerade och aktiva domäner har också stor betydelse. Ska man få bra betalt så krävs det att någon vill investera en större summa i domänen och ska man i sin tur vara motiverad till det så måste man ha en bra idé som genererar en tillräckligt stor relativ vinst. Att hitta en ny nisch idag, eller förbättra tjänster som redan finns, är betydligt svårare idag än det var för 5 eller 10 år sedan. De flesta "domänhandlare" försöker få tag i vad de ser som attraktiva namn, dvs. så korta ordboksdomäner som möjligt. Dessa är oftast ganska värdelösa för företag som ska sälja sin produkt (och det finns ju normalt sett mer kapital där än hos privatpersoner). Istället för att försöka konkurrera med liknande termer (eller vara tvungen att köpa upp dessa) så lönar det sig nog oftast att försöka branda istället. Viral marketing är oerhört effektivt om man har en bra produkt och rätt målgrupp. |
Jag har alltid fått massa skambud på mina domännamn, oftast är det domänhajarna som testar om man vill dumpa dem billigt. Är de intresserade så brukar de återkomma med bättre bud. Jag har sålt halvbra namn för riktigt bra summor på sistone så jag tror inte att marknaden har blivit sämre.
|
Citat:
Jag kan ge ett lysande exempel angående detta: Domänen BioOil.se är ganska nyregistrerad med obefintlig historik och nästintill utan innehåll. Den har jag använt just för att utvärdera om domännamn har tappat sin rankningsbetydelse. Detta är vad som händer i Google: Sökord: bio oil http://www.google.se/search?hl=sv&q=bio+oi...&meta=&aq=f&oq= Plats 3 av 22 200 000 träffar Sökord: biooil http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off...=S%C3%B6k&meta= Plats 3 av 441 000 träffar. Tur, skicklighet eller slump? -Döm själva... |
Du kan inte göra en sådan jämförelse när domänen och innehållet är nytt och nu kanske inte konkurrensen på de sökorden är enormt stor i Sverige. Domännamnet spelar dock givetvis fortfarande roll men är kanske inte lika högt värderat som tidigare i förhållande till andra, för besökaren långt viktigare, faktorer.
|
Jag kanske drar off-topic, men på tal om domännamn, jag har många gånger försökt köpa Sedo-parkerade sidor på felstavade domäner. Det har rört sig om några hundra besökare i månaden på sajterna enligt Sedo's egen statistik, som jag tänker styra om till egna sajter istället.
Även om man räknar med 50% annons-klick på dessa hundratal besökare så är det inte många dollar i månaden på de annonserna. De squatters jag fått motbud på har krävt otroligt höga summor för domänerna, ibland uppemot sex-siffriga belopp, för en måttligt traffikerad typo-domän. Både .se och .com. Det tycker jag är väldigt konstigt, på tal om domäners värde... så visst verkar det finnas en marknad om de håller sådana priser. |
Citat:
Dessutom är "Bio Oil" fras/produktnamn på engelska under .se-domän med svenskt innehåll. (inte speciellt optimalt m.a.o.) Om du tittar i sökresultaten så ser du att en hel del aktörer kämpar med näbbar och klor i serpen. Se även den betalda Adword-annonseringen inom detta sökord. Det var ingen slump att jag valde just den sidan/domännamn/sökord för att kontrollera/utvärdera ryktet på egen hand. Men, en sak ger jag dig rätt i. Det är en helt annan femma att ranka på sökord som: bil, banklån, eller poker. -Men då handlar det till stor del om nätverk, inlänkar och SEO-$, vilket är en helt annan sak. Jag har fler bra exempel på testsidor, men då börjar det lukta egenreklam och off-topic, så jag stannar här. -Min uppfattning är i.a.f. att domännamnet fortfarande har en stor betydelse för sökmotorplacering. *Edit: förtydligande |
Jo, visst är det world wide men nu var det den svenska konkurrensen jag tänkte på. Just bio oil kanske inte är de sökord som svenska företag väljer att optimera mot svenskar. Hur som helst går det inte att dra några slutsatser alls så länge domänen är ny.
|
Citat:
*Edit: Stavfel |
Citat:
Jag la upp en sida för 2 år sen med enda syfte, att se om domänen spelade nån roll. Domänen är crosleycomposer .com ...och den har legat som nummer ett i Google sen första dagen på frasen som jag ville testa, crosley composer. Jag har inte ens rört sidan sen jag la upp den. |
Ser också att det "reas" ut många bra namn till otroligt låga priser. Men sitter man med en portfölj på 100-200 domäner så är det inte lika kul att betala dessa varje år. (Speciellt inte när man spaltar upp hur mkt man betalar varje år)
Tror det kom en våg när Loopia började med sina gratisregisteringar eller för 1:- vilket gjorde att "subpremium" registrerades i massor. Sen när dom listorna började dyka upp här på forumet så dök väl marknaden på just premium med. Men givetvis, som domainer så vill man köpa billigt och sälja dyrt. :) |
Jag skulle säga att hela andrahandsmarknaden för domäner är lite skev och krokig.
95 % av de domäner som ligger ute till försäljning är värda 0 kr för 95 % av alla potentiella köpare. Det är alltså extremt få personer som är intresserade av extremt få domäner. Detta gäller för ej premiumdomäner. Premiumdomäner sker det inte heller någon större omsättning på, av de anledningarna som Ztream nämner. Så länge som värdet på premiumdomäner ökar så finns det sällan någon som vill sälja. Och en köpare vill inte betala idag vad en domän kan tänkas kosta om tio år. En domän har sällan ett värde för någon annan än personen som nyttjar den. De domänerna som har ett allmänt värde vill sällan någon sälja. De flesta domänerna som jag ser till försäljning här på WN är inte värda att säljas. 100 kr täcker som sagt inte omkostnaderna för en försäljning. De enda personerna som tycker att det är värt besväret är just "domänhandlare-från-pojkrummet". Det är även därför som vi till största delen får se den typen av budgivningar under köp-o-sälj här på WN. Brasklapp: Jag ber om ursäkt om jag trampar många domänhandlare på tårna med det här inlägget. Alla kids och lyckosökare har gjort att jag inte ser särskilt högt på domänhandel i allmänhet. |
Citat:
Det är dina 2 inlänkar med anchor text "biooil" som ger dig platsen i serpen, inte domännamnet i sig. Kör du en backlink check på dina grannar i sökresultatet finner du att de som ligger efter dig har en eller inga inlänkar med denna anchortext och inte är nofollow. De som ligger före (sökning på alla språk) har fler. Ska vi bevisa domänens attraktionskraft så får vi köra motsvarande test utan inlänkar. Regga gärna bio-oil.se och lägg upp samma innehåll, två inlänkar utan biooil i anchor text så får vi se hur det står sig. Vore ett intressant experiment. Dessutom är konkurrensen knappast mördande på detta sökord. 374 svenska sidor för biooil. För övrigt håller jag med föregående talare, med justeringen att 99% av alla reggade parkerade domäner är utan värde för 99% av spekulanterna. Toppen kan säker hålla sina priser men den är smal. De enda som har riktigt med pengar är företag och de är inte intresserade av generiska namn, eftersom de inte går att varumärkesskydda. Jämför hur det gått för inkasso.se som köptes av Ackurat Inkasso för enligt uppgift 140 k. Den hamnar inte ens på topp 100 på en sökning på inkasso, och Ackurat inkasso är tvungna att köpa adwords på detta sökord för att ens finnas med. Det säger något om domännamnets betydelse på en konkurransutsatt arena. |
Domännamnets påverkan av ranking har minskat med säkert 80% senaste 1-2 åren. Det är helt enkelt inte så viktigt längre. Men den ligger kvar bland topp 3 i on-site faktorer tillsammans med h1 och title.
Det som däremot ökar är type-ins, branding av tjänster under premiumnamn och inte hittepånamn. Dessutom har man alltid haft fördelen med nyckelordet i ankartexten när man jobbar med premiumdomäner, så googles nedprioritering av domänen som en on-site faktor är ingen big deal. On-site är typ 3% av ens seo och off-site allt annat. |
Citat:
Du har helt rätt i din analys men det tar inte bort domännamns fortsatta betydelse för serpen. Däremot förklarar den varför domännamn fortfarande spelar en stor roll för sökmotorplacering. |
Citat:
|
Njaää, även om jag är allt annat än opartisk så var det ursprungligen bara ett stickspår i tråden angående ryktet/uppfattningen att domännamn mer eller mindre förlorat sin betydelse i sökmotorerna.
Ingen big deal... |
Helt riktigt att domännamet ger ett extra fördel via ankartexten.
Men tillbaks till den ursprungliga frågan, domänmarknaden. Min teori är att den går mot en mättnad. 1. Så gott som alla riktigt bra domäner är reggade. 2. Dessutom är en massa skräpdomäner reggade av bara farten. Vad som är en skräpdomän eller inte är upp till betraktarens öga, men förutsättnignen gäller hur man än definierar skräpet. 3. Antal vettiga tjänster/webplatser som kan drivas med framgång är en bråkdel av antalet riktigt bra domäner och en mikrobråkdel av antal reggade domäner. 4. Alltså föreligger ett överutbud av domännamn, både de riktigt bra och framförallt de andra. 5. Eftersom det finns ett överutbud så är det köparens marknad. Den som tvivlar på det kan studera tråden "Bloggdomäner sökes" här på WN. 6. Undantaget är vissa typer av generella namn, typ hus.se, se.nu, cruises.com. Men även där är priset på själva domänen lågt jämfört med den totala investeringen i webbsida, marknadsföring osv som hela projektet drar. |
Magnus_A: Jag nickar och håller med.
|
Jag tror exakt tvärtom. Nyreggsmarknaden är död, det är jag överens om.
Att domäner tar slut innebär dock att efterfrågan ökar. Ju mer domäner som blir tagna desto mindre företagetxyz-i-göteborg.se kommer reggas och efterfrågan på bra namn ökar i förlängningen. Det är som att säga att när all mark i sthlm såldes slut så försvann efterfrågan på bra boende centralt och med en flådig adress. Överutbud handlar det inte om. Dåliga domäner påverkar bara bra namn positivt eftersom de visar på vikten att ha ett bra namn. Precis som nya tld:er ökar intresset för de etablerade och bra tld:erna som folk faktiskt använder på riktigt. De är skiten som gör att guldet skiner starkare när man lägger de två bredvid varandra. Däremot är marknaden inte i balans. Efterfrågan är faktiskt större än den köpbara tillgången. Stora jättar sitter på enorma portföljer som är mycket högt prissatta vilket gör att mindre aktörer som vill ha bra namn inte kan motivera köpen. Priserna mellan köp och sälj måste komma närmare varandra, men jag vet inte exakt hur det ska gå till. Kanske löser det sig automatiskt i samband med att handeln fortsätter öka (något jag påstår att den gör). Att säga att en domäns vikt är mycket i kontra till insatsen vid utvecklingen av tjänst är förvisso sant, men det visar också på att man är korkad om man köper Fluffibollebongbajs.se om man ska göra en bostadssida som man investerat 30 miljoner i. Köper man inte hus.se då för en bråkdel av den totala investeringen är man efter och borde inte syssla med Internet :) Men detta är bara mina åsikter, men som domänhandlare blir jag bara gladare ju fler potentiella konkurrenter som inte tänker som jag. För då blir jag rikare i slutet.. (om jag hade rätt, men man måste sätta pengarna där munnen är som amerikanarna säger). Sen går det såklart hand i hand att domänhandlare och potentiella domänköpare båda fattar grejen i längden annars blir det en rätt orörlig marknad. |
Jag har vid flera tillfällen kontaktat domänägare angående köp av deras domän (premium) utan att de ens bemödat sig om att svara. Jag vet inte om de bara är dåliga affärsmän som inte orkar svara på mail, eller uppblåsta idioter som tror att de sitter på världens guldgruva (vilket de flesta INTE gör).
Man kan också fundera på vad som kommer att hända med alla otroligt värdefulla domäner NÄR Icann släpper hundratals nya toppdomäner och OM Google nedvärderar betydelsen av domännamn för rankingen. |
Av de förfrågningar jag får på mina domäner är kanske en promille seriösa, därför tröttnar man efter ett tag på att svara folk som bara skriver "jag vill köpa denna domän..." och skickar från en hotmail.
Säger inte tat du gjorde så men det påverkar nog klimatet i stort. De nya toppdomänerna kommer öka värdet på riktiga och bra TLD:s såsom com,se,nu osv. De kommer i stort sett sakna andrahandsvärde utan bara användas som tillfälliga siter i reklamkampanjer och liknande. Typ Drink.pepsi osv. Det är vad jag tror iaf :) |
Citat:
Man ruttnar ganska rejält på att lägga ner tid och energi. Som resulterar i ingenting... Frågor i stil med: Vad ska du ha för *****? brukar jag ignorera. Det är som att fråga "Vad får jag i lön?" som enda fråga vid en anställningsintervju. |
Citat:
|
Citat:
|
20-30 år? Du inser att internet i sin nuvarande form är, vad, 10 år, och att en utvecklingstakt enligt Moores lag ligger på en fördubbling av kapacitet/prestanda (vad det nu är i sammanhanget) på 18 månader!?
Jag tycker att det är intressant att alla som investerar i domäner nånstans tar för givet att det finns en andrahandsmarknad att sälja på, på ett sätt som knappt ens motsvaras hos dom som faktiskt investerar i "fysiska" föremål/"domäner" (men jag inser att detta ligger i investeringens/investerarens natur). Samtidigt verkar alla vara överens om dom immateriella tillgångarnas (film, musik, bilder) förgänglighet och den enda muren som finns mellan domäner och denna förgänglighet är teknisk utveckling, t.ex. av den typen som Google sysslar/bidrar med, och när man då drar till med ett perspektiv på 20-30 år, samtidigt som man är så säker på sin sak att man inte ens bryr sig om att svara dom som faktiskt är intresserade så....ja, det är såklart jag som har fel, jag bugar mig och är ödmjuk i varande sällskap...men känns inte det naivt? perspektivlöst? |
Jag förstår inte alls vad du försöker få fram nu, ankan. Jag vet mycket väl hur gammalt internet är men all utveckling fortgår inte i en enda riktning i all oändlighet. Tidsperspektivet var egentligen ganska irrelevant i just det här fallet. Du kan bortse från det och istället läsa "jag tror inte de nya toppdomänerna kommer slå igenom" istället om det känns bättre. Det är fullt möjligt att vi har ytterligare ett världskrig att se fram emot och då spelar det ju kanske inte så stor roll vad som sker nu.
I övrigt så hoppas jag att Dan har rätt i att mängden skräp ökar värdet på kvalitet men kvällspressen och snabbmaten är väl kanske tyvärr tecken på att folk inte alltid är så rationella? |
Citat:
Två exempel: 1) Mailar från en Hotmail-adress och bjudet ett par hundralappar för namnet på en mycket populär matvara (alltså inte något produktnamn eller registrerat/inarbetat varumärke). Visar sig efter lite undersökning vara marknadschefen på Sveriges största och ledande tillverkningsföretag av matvaran och som omsätter en kvarts miljard per år på bland annat denna matvara. 2) Mailar från sin privata adress och önskar köpa IT-relaterat domännamn. Visar sig efter lite undersökning vara affärsområdeschefen för detta IT-relaterade område på stort företag och naturligtvis var han enbart intresserad av domännamnet för privat bruk. Jag citerar Rick Schwartz som under de senaste 1½ decenniet sålt 11 domännamn och ändå av vissa benämns som "The Domain King"... Citat:
|
Jag har dock mailat dig Henrik och fått nobben trots att jag tycker jag är ganska seriös i alla fall, men jag kan ha fel :D
|
Man behöver ju inte måla upp en svart/vit bild med världskrig i ena änden och...ja vad man nu har i andra änden. Om jag för 20 år sedan för dig beskrivit Internet så som det ser ut idag, så hade du säkerligen, om inte skrattat, så åtminstone ställt dig ganska frågande, och om jag säger till dig idag att vi om 20 år har ett "Internet" där domäner är helt ointressanta, så får jag säkert samma reaktion.
|
Citat:
( För övrigt var det ett PM som nu är besvarat. ) |
Citat:
Trots att jag presenterat mig som seriös köpare, med ekonomiska muskler, har jag oftast fått blahasvar om ens några svar alls. Orsaken är inte att det finns en verklig konkurrens om namnet utan att ägarna inte velat sälja alls, ens på helt marknadsmässiga nivåer. Det är som om föreställningen om namnens framtida värde är så stor att varje försäljning till vilket pris som helst skulle medföra en förlust. Marknaden är inte i balans, det framgår helt klart, och är alldeles för orörlig. Hur man ska kunna göra något åt det har jag inga förslag på. |
Om det låg ute fler objekt på marknaden till försäljning så skulle det kanske visa sig att värdet på en domän inte är så högt som ägaren tror eftersom det i de flesta fall finns likvärdiga eller nästan likvärdiga domäner under annan toppdomän.
.SE må vara det mest attraktiva i de flesta fall, men för många av mina projekt - där jag mest bryr mig om rankingen - funkar det lika bra med .net, .biz, .info, .org, .nu. Tänk också på att alla domännamn som kan stavas med åÄÖ har dubbelt som mycket konkurrens, hästskit.se funkar ju lika bra som hastskit.se. Det finns egentligen en mycket bra konkurrenssituation för varje enskilt domännamn, förutsatt att det INTE är samma person som sitter på allihopa OCH att objekten ligger på marknaden för försäljning, vilket de inte gör nu, vilket skapar höga prisnivåer. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson