WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bra html-editor sökes (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38173)

prograde 2009-07-28 13:25

Jag har länge använt en editor som heter Html-kit, som jag har varit ganska nöjd med. Men jag har använt den i jättemånga år, och den har inte utvecklats så mycket på den tiden. Kanske är det dags att se sig om efter nåt nytt!

Vilken är din favorit-editor?

Html-kit har inbyggd ftp-klient, men jag saknar en inbyggd sftp-klient.

Knalli 2009-07-28 13:27

Jag kör med Microsoft Visual Web Developer Express. Som du kan tanka gratis från http://www.microsoft.com/express/vwd/

Cosma 2009-07-28 13:33

Notepad++ <3

tartareandesire 2009-07-28 14:09

Citat:

Originally posted by Cosma@Jul 28 2009, 13:33
Notepad++ *3

För den som inte programmerar utan mest sysslar med just html är kanske inte Notepad++ så intressant. Annars tycker jag den fungerar alldeles utmärkt men det är ju inte någon html-editor.

Cosma 2009-07-28 14:42

Här är en länk med olika text-editorer om du vill ha lite bättre översikt.

Klick här för att se länken.

youheardit 2009-07-28 14:44

Adobe Dreamweaver !!!

retypejonas 2009-07-28 14:53

Textmate är en helt underbar allroundeditor!
http://macromates.com/

Magnus_A 2009-07-28 15:24

Aptana Studio är mitt val för breda uppgifter.
Text-editorer som kan färglägga syntax är en sak, men jobbar man lite mer strukturerat så behöver man projekthantering, ssh/ftp/sftp, versionshantering som CVS/SVN med mera som gör livet enklare i längden.

Macromedia Dreamweaver är annars ett utmärkt val för just html-biten.

Jonas 2009-07-28 15:53

NVU är ju Open Source ?

rhuse 2009-07-28 17:12

Jedit, pspad, scribe och intype är väl de jag skulle rekommendera. Vet inte hur sftp-stödet är men jedit, pspad och scribe har i alla fall ftp-stöd. Sen finns det ju en hel del tillägg och moduler till jedit och scribe så det finns säkert någon som ger dig stöd för sftp.

Osiris 2009-07-29 00:04

Visual Studio 2008, Notepad++ och EditPad Lite. De två sistnämnda mest för varianter att köra sök/ersätt.

Men över tid är det Dreamweaver jag jobbat mest med.

klein 2009-07-30 05:38

Citat:

Originally posted by prograde@Jul 28 2009, 13:25
Jag har länge använt en editor som heter Html-kit, som jag har varit ganska nöjd med. Men jag har använt den i jättemånga år, och den har inte utvecklats så mycket på den tiden. Kanske är det dags att se sig om efter nåt nytt!

Vilken är din favorit-editor?

Html-kit har inbyggd ftp-klient, men jag saknar en inbyggd sftp-klient.

emacs och vi är 2 st jättebra editorer. Det är många som programmera i vi.

Annars finns ultraedit för Windows. NetBeans IDE 6.7 har bra stöd både för PHP och HTML, dock är NetBeans ftp funktion är lite knepig på den. Men väldigt bra PHP editor i NetBeans

Själv har jag fastnat för UltraEdit, tyvärr dröjer linux versionen. .Så jag kör under vbox med Windows 7 under ubuntu.

henkealg 2009-07-30 07:49

Jag har använt Webuilder från Blumentals ett par år nu (i olika versioner)
Den senaste versionen har allt smaskigt man behöver för att göra ett bra jobb snabbt. De flesta av deras program kostar bara ett par hundringar.

http://www.blumentals.net

ors 2009-07-30 08:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av Cosma
Notepad++ *3

För den som inte programmerar utan mest sysslar med just html är kanske inte Notepad++ så intressant. Annars tycker jag den fungerar alldeles utmärkt men det är ju inte någon html-editor.

Jag trivs jättebra med Notepad++. Förstår vad du menar med att den kanske inte passar till HTML, men jag föredrar faktiskt Notepad++ framför andra jag provat. :) Däremot tvivlar jag lite på deras WYSIWYG-stöd.

Citat:

WYSIWYG

If you have a colour printer, print your source code (or whatever you want) in colour.

kw_wasabi 2009-08-03 02:37

Sist jag använde en HTML-editor var det Netscape Composer som gällde. Misstänker att den är lite "out of date" nu :)

Hjalmarsson 2009-08-03 02:42

Mac OS: TextMate
Windows: E-texteditor

Och självklart med Monokai temat ;)

xciso 2009-08-03 08:50

notepad++ använder jag och är nöjd..

akelagercrantz 2009-08-03 12:17

Textmate är underbart! Alla som har mac borde testa. Annars har jag sneglat lite på Coda.

allstars 2009-08-03 14:11

editplus...

kalasboll 2009-08-04 13:31

Sitter också med Notepad++ och tycker att det fungerar galant.

WeaZear 2009-08-04 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Notepad++ *3

HTML är väl programmering?

Notepad++ är förövrigt ett bra verktyg.

tartareandesire 2009-08-04 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av WeaZear
Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Jul 28 2009, 14:09
Citat:

Notepad++ *3

HTML är väl programmering?
Notepad++ är förövrigt ett bra verktyg.

Nja, HTML kan knappast räknas som programmering, lika lite som att skriva ett foruminlägg med BBCode.

SRSWWi 2009-08-04 16:04

Säkert också yesterdays news, men jag är helt insnöad på HomeSite från Macromedia. Har provat många nyare, men de åker ut pga för mycket bling-bling.

prograde 2009-08-07 15:00

Tack för alla tips! Har kikat lite på Notepad++, men den har ju ingen inbyggd ftp-klient vad jag kan se, än mindre en sftp.

Edit: Nu hittade jag ett par ftp-plugins. Testar...

prograde 2009-10-27 17:35

Stort tack för alla svar!! Ni har hjälpt mig att hitta en editor som jag trivs med - and the winner is: Notepad++

Den har vad jag behöver, och ett extra plusplus är att den är mycket snabb i starten. Ftp-funktionen fick jag också att fungera efter lite funderande.

Gstar 2009-10-27 20:47

Använder Notepad++, En vy för html och en för css.

Aptana är bra på så sätt att den har autocomplete, autoclosning av taggar men jag jobbar mycket med .jsp? filer och det går inte att se dessa med html färgläggning av taggarna som i Notepad++, samt att den saknar delad vy. Har iaf inte lyckats få till det, vilket gör att jag inte kan sluta helt med notepad++.

Sökningen och jämförelse av filer med notepad++ är väldigt bra.

UnikGrafik 2009-10-27 21:28

Adobe Dreamweaver endast i code view, design view är bara för amatörer :)
Gillar deras inbyggda ftp för att ladda upp filer genom bara ctr+s, annars är ZilleFilla favvisen för ftp... men det är ett annat tråd.

UnikGrafik 2009-10-27 21:30

Notepad++ öppnar jag när jag skall ändra php eller andra script snabbt... då Dreamweaver är lite segare att starta.

coredev 2009-10-28 08:13

PSPad är en underbar editor. Den har dessutom inbygd FTP-klient och den uppdateras fortfarande. Otroligt snabb & funktionell. Dessutom "Code Explorer" för PHP och javascript.

Den är verkligen värd att testa!

http://www.pspad.com/en/

BoXon 2009-10-28 09:42

För mig finns bara Editplus 2, har försökt använda andra så som Notepad++ men har ALLTID trillat tillbaka till Editplus. (Även Editplus har inbyggd ftp)

http://www.editplus.com/

Trail-versionen funkar hur länge som helst, enda nackdelen är att det kommer upp en ruta om
att du använder en trail-version när du startar programmet, men har inte haft några bekymmer med det. :)

StefanBergfeldt 2009-10-28 09:54

Ursäkta språket, men fy fan...
Kan man inte betala $35 för ett program som man uppenbarligen tycker är bättre än alla andra?

BoXon 2009-10-28 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20328450)
Kan man inte betala $35 för ett program som man uppenbarligen tycker är bättre än alla andra?

Varför vara så dum när det uppenbarligen fungerar lika bra gratis?

StefanBergfeldt 2009-10-28 10:16

För att det är väldigt billigt, och för att någon har lagt ner mödan på att göra programmet, och licensen säger säkert att du ska betala om du gillar programmet (vilket du uppenbarligen gör)

BoXon 2009-10-28 10:45

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20328461)
För att det är väldigt billigt, och för att någon har lagt ner mödan på att göra programmet, och licensen säger säkert att du ska betala om du gillar programmet (vilket du uppenbarligen gör)

Vi har alla olika sätt att se på saker.. Men om nu tillverkaren absolut skulle vilja att man betalade efter en viss tid så skulle antagligen denna ha tänkt på att se till att programmet slutar fungera?

soft 2009-10-28 12:36

Notepad2

Tycker personligen det är renare än Notepad++

Standout 2009-10-28 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20328450)

Medhåll. Vi pratar ändå om något man har som arbetsredskap. Att inte välja det man tycker är bäst när det handlar om så lite pengar är bara dumt. Men det är många som är dumsnåla.

BjörnJ 2009-10-28 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av BoXon (Inlägg 20328470)
Vi har alla olika sätt att se på saker.. Men om nu tillverkaren absolut skulle vilja att man betalade efter en viss tid så skulle antagligen denna ha tänkt på att se till att programmet slutar fungera?

Du tror alltså att tillverkaren i det här fallet inte vill ha betalt för sitt arbete?

Om jag inte minns fel nämnde du att det kommer en popup när man startar programmet. Står det möjligen något i den som tyder på att tillverkaren vill att man ska betala?

BoXon 2009-10-28 16:16

Om dom nu är så benägna att ta betalt så kan dom ju göra precis som alla andra mjukvaru-tillverkare gör, se till att programmet slutar fungera eller blir begränsat efter en viss tid... Men när det nu fungerar precis lika bra utan mina 35$ så spelar det mig ingen roll.

Jag har ju inte snott det, utan helt enkelt laddat ner en version från deras egen hemsida.

Vad beträffar arbetsredskap så har jag förtillfället ett annat jobb och tjänar knappast några
pengar på att använda Editplus förtillfället.

KarlRoos 2009-10-28 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av BoXon (Inlägg 20328546)
Om dom nu är så benägna att ta betalt så kan dom ju göra precis som alla andra mjukvaru-tillverkare gör, se till att programmet slutar fungera eller blir begränsat efter en viss tid... Men när det nu fungerar precis lika bra utan mina 35$ så spelar det mig ingen roll.

Jag har ju inte snott det, utan helt enkelt laddat ner en version från deras egen hemsida.

Vad beträffar arbetsredskap så har jag förtillfället ett annat jobb och tjänar knappast några
pengar på att använda Editplus förtillfället.

Du hade ju kunnat sno det ändå och lägga in en crack så det argumentet håller inte riktigt...

BoXon 2009-10-28 16:40

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20328550)
Du hade ju kunnat sno det ändå och lägga in en crack så det argumentet håller inte riktigt...

Jo men jag har inte gjort det, så ditt koncept håller inte riktigt heller.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson