![]() |
Använder man era cleanlinks kan det ju ses som köpta länkar av Google då man som publisher får betalt vid ett köp och länkarna förmedlar "länkjuice" till annonsören. Detta går att förhindra om man lägger in "nofollow" och det är väl ok, för det bryter inte vad jag kan se mot ert användaravtal (rätta mig om jag har fel).
Men varför finns det inte automatiskt med "nofollow" i era länkar? Denna posten skulle hamna i Officiella Adtraction-tråden, men det gjorde den visst inte. Det som skrivs om cleanlink och min fråga handlar alltså om affiliatenätverket Adtraction. |
Cleanlinks är inte köpta länkar. Det Google inte gillar är om det utgår direkt ersättning för att länkar pekas från en sajt till en annan, dvs att någon utger ersättning för själva länkarna. Hos Adtraction utgår det aldrig någon ersättning endast för det faktum att man väljer att använda Cleanlinks. Adtraction är ett CPA-nätverk och ersättning till affiliates utgår endast när en transaktion har förmedlats via klick på en länk eller annons. Ersättningen är alltså 100% kopplad till själva transaktionen och aldrig till själva implementeringen av länkarna. Du kan alltså lägga upp massor av Cleanlinks , men får inte ett öre förrän du förmedlar transaktioner till annonsören.
Dessutom, affiliates kan alltid själva välja om de vill använda våra vanliga spårningslänkar eller Cleanlinks. Det är helt frivilligt hur man vill göra. Alltså: * Man får aldrig någon ersättning endast för att lägga upp Cleanlinks. Ersättning utgår endast för förmedlade transaktioner. * Det är helt frivilligt för affiliates att använda Cleanlinks. |
Men det är ok att lägga till nofollow till cleanlinken?
|
Absolut, du får lägga till Nofollow om du vill.
|
Vad är syftet med Cleanlinks? (för annonsör/affiliate?)
|
Bra för affiliaten är att länkarna inte ser ut som vanliga affiliatelänkar vilket kan få en del besökare att tveka om de skall klicka på länken eller inte.
För annonsören är det bra att få "länkjuice" vilket gör att de kommer högre upp i Googles sökresultat. |
De flesta SEO-experter är eniga om att utlänkar är en av de variabler som sökmotorerna använder för att avgöra hur högt en webbsida skall visas i sökresultaten. Man menar att seriösa, relevanta utlänkar hjälper till att definiera vad en webbsida handlar om och därmed ökar dess relevans. Det är egentligen ganska logiskt, om en webbplats om ett visst ämne har 25 relevanta utlänkar och en likadan webbplats bara har två relevanta utlänkar, vilken av dem är mest sannolik att erbjuda ett svar på en fråga om det aktuella ämnet?
Om du som affiliate använder dig av Cleanlink kan du länka direkt till en annonsör och ändå få betalt för den försäljning som förmedlas genom dina länkar. Spårningen sker alltså utan att länkarna pekar på en spårningsserver och du får istället en direktlänk till annonsören. Eftersom man som affiliate oftast väljer att förmedla trafik till en annonsör som är relevant för det innehåll man har, så kommer en utlänk till annonsören vara en relevant utlänk och därmed positiv även för affiliates ur ett SEO-perspektiv. |
Problemet är att Google inte vet vad som är köpt och inte.
Det är samma diskussion som vanligt. |
Citat:
Citat:
Och utan nofollow riskerar affiliaten G-problem? Främsta syftet med cleanlink är nog att ge extra säljargument inför annonsörerna. |
Nej, man riskerar inte problem utan nofollow eftersom Cleanlink inte är köpta länkar.
|
Klart som tusan det är köpta länkar. Ni säger att det inte är det men i slutändan är det Google som avgör och där är vi nog alla ganska övertygade om hur de skulle bedöma länkarna. Köpta.
|
Det Google vänder sig mot är länkar som skapats endast för sökmotorerna snarare än för användarna. Affiliatelänkar pekar nästan uteslutande mot något som potentiellt kan vara intressant för besökaren. Det är svårt att argumentera för att det skulle anses vara en köpt länk när exempelvis en blogg om resor länkar till något relevant såsom en internetresebyrå. Speciellt när det inte utgår någon som helst ersättning för själva länken.
|
Google bestämmer och varför ta risken att drabbas av deras missnöje? Eller uttryckt på annat sätt, varför tillåta att era publishers eventuellt kan drabbas av Googles missnöje?
Det bästa är ju om ni lägger till nofollow på länkarna så är ju problemet ur världen! |
Det finns olika syn på Nofollow och vilken effekt det har på värdet av utgående länkar. Därför vill vi inte tvinga på Nofollow på affiliates. Men det är som sagt fritt fram att lägga till det själv om man tycker det är en bra idé.
|
Letat efter information om hur google tolkar och ev. reagerar på cleanlinks.
Efter att ha läst på Matt Cutts blog så är min uppfattning att: om man sköter det snyggt och länkar till relevant information relaterat till websidans innehåll så borde det vara inom ramarna för vad google anser vara acceptabelt. Blogginlägget hittar du här: http://www.mattcutts.com/blog/how-to-report-paid-links/ /Victoria www.alisso.se |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson