WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur värderar man en sajt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38127)

Lyx 2009-07-25 00:04

Hur värderar man en sajt då sajten inte drar in några pengar i dagsläget?
Jag funderar på att lägga bud på en sida som jag tror att jag skulle kunna göra riktigt lönsam. Jag tror dessvärre att det saknas riktig statistik som tex analytics.

Jag är medveten om att frågan är flummigt formulerad men hur ska jag värdera inlänkar, trust, innehåll mm?

rhuse 2009-07-25 00:19

Hur mycket skulle det kosta dig att skapa en likvärdig sajt med alla inlänkningar etc? Hur lång tid skulle det ta? Normalt värderar man ju ett företag/hemsida på hur mycket vinst det ger samt "värdet" på tillgångarna. Det är givetvis enklare när det är materiella tillgångar men samma principer appliceras på immatriella tillgångar. Här väger man då oftast också in hur unik den immateriella tillgången är och hur svår den är att bara kopiera.

En uppskattning av "arbetet" bakom sidan bör i alla fall ge en fingervisning men det skulle givetvis vara bättre att få tag i besökarstatistik och fråga dig själv vad du tror sidan skulle vara värd för dig. Det är ju alltid det som i slutet spelar någon roll. Så sätt dig ner och räkna på "jobbet" bakom sidan och hur mycket du tror sidan kommer göra i vinst, säg de närmaste fem åren. Någonstans däremellan bör ditt bud hamna.

Vill du ta det till en nivå till så kan du diskontera årsvinsterna (googla så hittar du) samt uppskatta det immateriella värdet av hemsidan om fem år, också det diskonterat. Men det är lite överkurs i sammanhanget tror jag.

Edit: Grundprincipen är att alltid bjuda så lågt som möjligt, kan tyckas självklart eftersom alla vill tjäna pengar men det många inte tänker på är att räkna in risken att hemsidan inte blir så bra som du trott. Den risken bör rimligtvis hålla nere din budgivning lite.

Lyx 2009-07-25 00:37

Citat:

Originally posted by rhuse@Jul 25 2009, 00:19
Hur mycket skulle det kosta dig att skapa en likvärdig sajt med alla inlänkningar etc? Hur lång tid skulle det ta? Normalt värderar man ju ett företag/hemsida på hur mycket vinst det ger samt "värdet" på tillgångarna. Det är givetvis enklare när det är materiella tillgångar men samma principer appliceras på immatriella tillgångar. Här väger man då oftast också in hur unik den immateriella tillgången är och hur svår den är att bara kopiera.

En uppskattning av "arbetet" bakom sidan bör i alla fall ge en fingervisning men det skulle givetvis vara bättre att få tag i besökarstatistik och fråga dig själv vad du tror sidan skulle vara värd för dig. Det är ju alltid det som i slutet spelar någon roll. Så sätt dig ner och räkna på "jobbet" bakom sidan och hur mycket du tror sidan kommer göra i vinst, säg de närmaste fem åren. Någonstans däremellan bör ditt bud hamna.

Vill du ta det till en nivå till så kan du diskontera årsvinsterna (googla så hittar du) samt uppskatta det immateriella värdet av hemsidan om fem år, också det diskonterat. Men det är lite överkurs i sammanhanget tror jag.

Edit: Grundprincipen är att alltid bjuda så lågt som möjligt, kan tyckas självklart eftersom alla vill tjäna pengar men det många inte tänker på är att räkna in risken att hemsidan inte blir så bra som du trott. Den risken bör rimligtvis hålla nere din budgivning lite.

Framförallt skulle det ta tid bygga upp en liknanade sida själv. Sajten i fråga är riktigt gammal och verkar ha stort förtroende hos google då den rankar bra på en del svåra sökord. Sidan har också rätt många artiklar cirka 100 stycken med värdet 10-15 tusen.
Jag misstänker att det krävs en massa erfarenhet för detta men tack vara din hjälp vet jag vart jag ska starta.

Domänen i fråga har pr4 och rankar som sagt bra. Finns det någon risk att den slutat ranka bra efter den bytt ägare och server?

rhuse 2009-07-25 03:07

Nu är jag ingen SEO-kung men återställs inte pr:en när man byter ägare?

Posta gärna mer detaljer om du har. Jag hjälper gärna till och gör en lekmansbedömning av värdet på sidan.

Lyx 2009-07-25 08:39

Citat:

Originally posted by rhuse@Jul 25 2009, 03:07

va!? :o

Det hade jag verkligen ingen aning om. Då känns det inte längre aktuellt

Ara 2009-07-25 08:59

Citat:

Ursprungligen postat av Lyx
Citat:

Ursprungligen postat av rhuse

Vad ska du ha PR till?

Lyx 2009-07-25 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av Ara
Citat:

Originally posted by -Lyx@Jul 25 2009, 08:39
Citat:

Ursprungligen postat av rhuse

Vad ska du ha PR till?

Jag bryr mig inte om siffran PR om du syftar kring det?
Jag vill ha åt kraften som sidan har byggt upp under åren. För jag antar att den också försvinner eftersom PR nollställs?

ztream 2009-07-25 11:07

PR eller en sidas kraft återställs inte vid ägarbyte såklart :)

Lyx 2009-07-25 11:29

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 25 2009, 11:07
Pju... Jag som ett tag började tro att jag hade fått allt om bakfoten

MRDJ 2009-07-25 16:20

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 25 2009, 11:07
Har sidan fortfarande mycket inlänkar då man tar över den så kan man återfå en bra pagerank, men ingen garanti att den blir lika bra som innan. eftersom den nollställs vid ett ägarbyte.

jag har en site som hade PR4, som fick PR3 efter ca 1 månad.

Lumax 2009-07-25 16:23

Risken är ju att den gamla ägaren har en hel del bra inlänkar till sidan som han/hon tar bort efter att sidan är såld. Men i övrigt så ska sidan ha samma förutsättningar även efter ett ägarbyte.

Xamda 2009-07-25 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ
Citat:

Ursprungligen postat av ztream
PR eller en sidas kraft återställs inte vid ägarbyte såklart

Har sidan fortfarande mycket inlänkar då man tar över den så kan man återfå en bra pagerank, men ingen garanti att den blir lika bra som innan. eftersom den nollställs vid ett ägarbyte.

Äh...? Hur skulle ägarskapet påverka detta? Självklart spelar det inte någon roll om du eller förre ägaren äger sidan.

jonny 2009-07-25 21:29

Ägaruppgiften är väl en av alla kriterer som bygger upp PR och därmed kan PR förändras om ägaruppgiften ändras. Jag förmodar att risken är större för en .com än för en .se eftersom Google är registrar för .com.

Player 2009-07-25 22:16

Kul tråd :) många nypor salt blir det....

WebboT 2009-07-26 00:15

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ
Citat:

Ursprungligen postat av ztream

Jag tror Dan skojade till det lite. ;)

Hur skulle ett ägarbyte av en sajt kunna påverka PR, när det endast är inlänkar som avgör en sidas PR?

...och hur skulle Google t.ex. få reda på ett ägarbyte? Både gamla ägaren och nya ägaren kan ju välja att dölja sina ägaruppgifter.

WebboT 2009-07-26 01:14

Glöm vad jag sa där om Dan's kommentar. Att man aldrig kan lära sig att läsa INNAN man skriver. :-)

AnOnYmUs 2009-07-26 03:14

Så lokalisering av webbsidan har ingen som helst effekt heller? Alltså om man gör ett ägarbyte så byts väl också ns ut mot andra?

Bara en frågeställning... :)

Lyx 2009-07-26 09:12

Citat:

Originally posted by jonny@Jul 25 2009, 21:29
Ägaruppgiften är väl en av alla kriterer som bygger upp PR och därmed kan PR förändras om ägaruppgiften ändras. Jag förmodar att risken är större för en .com än för en .se eftersom Google är registrar för .com.
Så om förtag X köper upp Yahoo för Y miljarder så finns det en möjlighet att yahoo.com nollställs? Känns lite konstigt

Kringlan12 2009-07-26 12:09

Det är klart att PR inte påverkas av ett ägarbyte. Sidan kan ju tex ligga i ett AB som som säljs och då finns det ingen möjlighet för Google att veta att ägarbyte har skett. Google eftersträvar att visa de mest relevanta sökresultaten, ägande har ju ingenting med detta göra!

Värdering av sidan:
Jag tycker att det är ointressant vad det har kostat att ta fram sidan med nuvarande content och länkar. Det intressanta är hur mycket pengar du kan tjäna på sidan. Gör en bedöming av framtida vinster och bjud ett belopp som är väsentligt lägre. Sedan är det förstås intressant för den nuvarande ägaren hur mycket han har lagt på sidan, men det är hans problem. Om jag lägger en miljon kr på att utveckla en skitkass sida så kan jag ju inte förvänta mig att ngn per automatik ska betala 1 miljon?

rhuse 2009-07-26 15:43

Citat:

Originally posted by Kringlan12@Jul 26 2009, 12:09
Värdering av sidan:
Jag tycker att det är ointressant vad det har kostat att ta fram sidan med nuvarande content och länkar. Det intressanta är hur mycket pengar du kan tjäna på sidan. Gör en bedöming av framtida vinster och bjud ett belopp som är väsentligt lägre. Sedan är det förstås intressant för den nuvarande ägaren hur mycket han har lagt på sidan, men det är hans problem. Om jag lägger en miljon kr på att utveckla en skitkass sida så kan jag ju inte förvänta mig att ngn per automatik ska betala 1 miljon?

Kostnaden för att ta fram sidan ska ses som en nedre gräns, uppskattningen av hur mycket man kan tjäna som den övre. Att bara komma och lägga ett lågt bud utan att ha räknat på hur mycket säljaren kan tänkas vilja ha är ingen bra idé. Det är inte alls "hans problem", lägger du ett skambud så är det troligt att du dödar hela budgivningen direkt eller hamnar i underläge om den upptas igen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson