![]() |
Hej :P
det är så att bruttan hemma måste ha en ny dator (igen) och behöver en med en anslutning av dvi men jag ser att sådana går rätt bra upp i pris, varför hon vill ha det är för hennes (dv) videokamera har en sådan anslutning och min gamla hade en sådan innan branden i huset. Jag hittar inte en för priset mellan 5-7500skr och nu behöver jag er hjälp. vad jag helst ser ingå i datorn: - 15 tums eller max 15,6 - Dvi - Hdmi - blankskärm, alltså en som reflektera mot solen på sommaren - mer än 2 usb men inget krav - dvd brännare - blåtand - ok grafikkort - 250gb hdd eller mer M.m Nu till andra fråga, om kabeln till datorn har en dvi i andra ändan och hdmi i den andre blir då bilden bra om man skall föra över den till datorn? eller finns det andra sätt? kom gärna med förslag eller råd tack. |
Citat:
|
|
Citat:
|
Vad menar du med att "föra över bilden till datorn"? Vill du ladda över videofilen till datorn eller vill du se direkt på filmen på din datorskärm?
HDMI och DVI-kontakten på laptopen är en utgång för att ansluta en extern skärm till datorn. Inte för att ladda in en videofil eller en videosignal. Vilken kameramodell har hon? Vad säger manualen till kameran? Vanligt är att du laddar över videofilen med sladd i firewire-kontakten i resp. enhet. Du kan sedan titta på och redigera filmen i datorn. Om du kan få ut en videosignal från kameran finns det hårdvara som kan fånga videosignalen och få in den i datorn t.ex. in i USB-kontakten. Med en speciell mjukvara kan du se filmen på din datorskärm. http://www.terratec.net/en/products/video.html har såna produkter. Med det är ju analogt och ger inte så bra kvalitet. Eller har någon en bättre lösning? |
www.zepto.se har bra priser. kolla där!
|
Citat:
kameran är en Sony Handycam DCR-HC46 hur ser man om den har en firmwire? är inte så kunig på den fronten. |
Låter som samma kamera som jag har, alternativt har jag 44:an, och den kräver Firewire...
Kolla för guds skull manualen innan du köper en ny dator. |
problemet är löst, nu behöver jag en sladd, firmwire 400..
kom gärna med råd |
Firewire-400-kablar hittar du överallt. Du använder
en 6-pinnars i datorn och sen får du se vad du be- höver i andra ändan till kameran. |
Citat:
någon som vet var jag hittar en sådan kabel |
Kunde inte ändra förra inlägget så jag får skriva ett nytt:
Kontakter [redigera] Det finns tre olika sorters Firewirekontakter * 4-pin, som finns på många bärbara datorer. Denna kontakt kan inte strömförsörja inkopplade enheter. * 6-pin, som är vanligare på stationära datorer. Denna kontakt kan strömförsörja inkopplade enheter. * 9-pin. Denna kontakt används för Firewire 800 (se ovan). * RJ-45. Denna kontakt som annars mest används för Ethernet kan också användas för IEEE 1394c. källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Firewire |
Det om RJ-45 var nyheter för mig.
Hur som helst, kolla vilken typ av, och om du har, Firewire på din dator. Är det en bärbar så är det förstås en av de väldigt små. Du kan ju alltid rita av den och gå till någon elskrot-butik typ El-giganten etc eller beställa på nätet. Jag hittade min sladd på OnOff. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson