WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Domainz.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38033)

FredrikNas 2009-07-21 02:25

Då var det äntligen dags att släppa
www.domainz.se, eller ja, iallafall en beta version.

Domainz.se är framtagen av mig i ren frustration efter att IIS inte längre ville låta mig kontrollera mina domäner från deras domänhanterare, detta i samband med en tidigare frustration i att IIS inte heller tillätt mig att ha andra domäner än .se i deras domänhanterare. NU är det såklart inget konstigt med det, då det inte var deras affärsidé
Under projektets gång så har det varit många tankar och ideér, många som blivit realiserade, och endel som blivit skrotade efter att endast ha varit luftburna i några sekunder.

Domainz.se är vad jag anser en domänportfölj borde innehålla både för den enkla användaren med enbart ett par få domäner, och de som har 100 tals, t.om 1000 tals och kräver lite mer av en portfölj. För din säkerhet så erbjuder vi visuell varning direkt på sidan, genom ett väldigt enkelt färgsystem, där sidan helt enkelt färgar dina domänrader i en viss färg beroende på hur lång tid den har kvar tills att den förfaller (expiration_date)
http://files.getdropbox.com/u/1476650/WN/VARNING.png

http://files.getdropbox.com/u/1476650/WN/color.png

Tips: Testa våra färger genom att lägga till dessa domäner i din egen lista

kraftpaket.se
begmoped.se
24hbingo.se
logo24.se
OBS: om du läser det här inlägget om någon vecka så stämmer dessa domäner inte längre (eftersom vi mäter mot expiration date)

i Tillägg så varnar vi dig via vårat mailsystem i ett par olika nivåer:
vi varnar dig först vid 60 dagar om att det börjar bli dags, sedan vid 30 dagar. och vid 7 dagar. samt 1 dag. På så vis ska det väl vara omöjligt att missa förnyelse.

i standardutförande så ser en rad för en domän ut såhär:

http://files.getdropbox.com/u/1476650/WN/singelrow.png

Och om man klickar på den:

http://files.getdropbox.com/u/1476650/WN/slider.png

Några saker som är färdigkodade, men inte testade:
Sotering i asc/desc på alla värden
Sökfunktion i jquery för att utesluta domäner ur resultat

Saker som vi just nu jobbar med:
Som ni ser så saknar vissa TLD data, detta åtegärdas allt eftersom, i första skarpa version så ska vi ha fullt stöd för dessa:
.biz .com .info .name .net .org .se .nu .no .fi .dk .de .pl .in .me

Stöd för många fler kommer allt eftersom, önskar ni någon speciell tld, så ta kontakt.

Säg gärna till om ni saknar någon viktig.

Favicon layouten är lånad från webbrelaterat.se jag hoppas dom inte har något mot detta, när sidan går skarpt kommer det naturligtvis cred och backlink till dom som skapare.

Vi har en lista på drygt 100 saker till som ska in på sidan, så det är mycket jobb framför oss, men vi ser också väldigt gärna feedback!

Vänligen lägg ingen tid på att kritisera texterna på sida, då dom endast är snabbt hopskrivna och bör anses som högst provisoriska. Jag ska anlita en contentwriter att skriva texterna till veckan.

Vänligen notera att DEMO konto finns ej, då vi också vill ha feedback på signup process, lösenordshantering och hela den biten.

pitbull 2009-07-21 02:29

Looking good... very good.

Proffsigt värre. Bra jobbat!

youheardit 2009-07-21 02:39

Grymt härlig design! och proffsigt gjort med grafiken!
klockren design!
Riktigt coola figurer som du använder! :P

ninza 2009-07-21 02:40

Som jag sagt till dig tidigare, klockren sida, klockren idé, klockren funktionsmässigt. Jag vet inte vad jag ska säga mer riktigt. Gillar de skarpt och hoppas verkligen de kommer bli något! Som Pitbull sa, proffsigt värre!
Ser fram emot v1.0!

BjörnJ 2009-07-21 02:48

Ser trevligt ut.

I JS-alert står det "Lösenordet ska vara minst 6 bokstäver" (borde vara "tecken").

Varför behövs födelsedatum?

youheardit 2009-07-21 03:38

Jonte och Jimpson är klart bäst! :P
Riktigt coola! :D

Max 2009-07-21 04:22

ser mkt bra ut vid snabb första titt tycker jag. jag tycker det är önskvärt att man kan lägga in samtliga domäner oavsett om ni stöder whois-uppslag för den tld'n. En samlad lista över samtliga domäner är vad jag önskar.

Annat bra som jag saknar:
möjlighet till 1-2 egna kategoriserings/sorteringsfält på varje domän samt ett anteckningsfält.

JimmyB 2009-07-21 06:55

Hade jag använt tjänsten så hade jag önskat kunna göra min lista av domäner publik, så jag kan visa en annan domänjunkie vad jag har samlat på mig för eventuell försäljning, med möjlighet att kategorisera och så vidare.

FredrikNas 2009-07-21 08:23

Ah, fan vad glad jag blir boys

VI börjar nedifrån:

JimmyB
Citat:

Ursprungligen postat av JimmyB
Hade jag använt tjänsten så hade jag önskat kunna göra min lista av domäner publik, så jag kan visa en annan domänjunkie vad jag har samlat på mig för eventuell försäljning, med möjlighet att kategorisera och så vidare.

Exakt så har vi tänkt med, därför ska du kunna sätta en flagga på varje domän som "public" eller ej när sidan kommer i skarp releasen. Så knyter vi i tillägg in ett image-snapr system och gör ett galleri av det, med varje domän status under varje bild då.
Samt att vi tänkte göra nån form av framsida som visar vilka domäner som senast har kommits in, samt vilka medlemmar som är nya.

Max:
Citat:

Originally posted by -Max@Jul 21 2009, 04:22
ser mkt bra ut vid snabb första titt tycker jag. jag tycker det är önskvärt att man kan lägga in samtliga domäner oavsett om ni stöder whois-uppslag för den tldn. En samlad lista över samtliga domäner är vad jag önskar.
möjlighet till 1-2 egna kategoriserings/sorteringsfält på varje domän samt ett anteckningsfält.

Anteckningsfunktionen är mer eller mindre klar, vi jobbar på ett smidigt sätt för att få plats med den i designen bara. Hur tänker du med sorteringsfält? menar du som att kunna sätta betyg på dom?

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ
Ser trevligt ut.
I JS-alert står det Lösenordet ska vara minst 6 bokstäver (borde vara tecken).
Varför behövs födelsedatum?

Björn det fixar vi i nästa version, du har helt rätt!, angående födelsedatum så är det för att ha grundlag för målriktad annonsering på sidan, har vi kön och målgrupp så kan vi ange en ganska bra målgrupp för våra annonsörer.

Tack för feedback, det är sånt här som gör det kul att hålla på :)

Fredrik.an 2009-07-21 08:59

Det här var hur bra som helst! Detta gillar jag både grafiskt och funktionsmässigt! Otroligt enkelt!

Jag har lite småsaker på det grafiska men det jag främst saknar är att kunna göra listor. Jag har en del kunder som har många domäner som jag håller koll på och då hade det varit skönt att kunna göra listor för respektive kund!

FredrikNas 2009-07-21 09:06

Citat:

Originally posted by Fredrik.an@Jul 21 2009, 08:59
Det här var hur bra som helst Detta gillar jag både grafiskt och funktionsmässigt Otroligt enkelt
Jag har lite småsaker på det grafiska men det jag främst saknar är att kunna göra listor. Jag har en del kunder som har många domäner som jag håller koll på och då hade det varit skönt att kunna göra listor för respektive kund

Hej Fredrik.an tack för förslaget, jag ska se hur vi kan lösa detta. JAg tänker någon form av lösningdär du får en till knapp Kund domäner, som egentligen har samma upplägg, fast i toppen har du en dropdown där du väljer vilken kund det gäller. (bredvid den dropdown som reglerar hur många domäner/sida)

Vi ska definitivt ta ditt förslag till hjärtat!

digi 2009-07-21 09:27

*hi5* ;)

Emil_P 2009-07-21 09:32

Kan du inte se till att få med .eu-domäner också. Hur funkar det med IDN-domäner?

Var/Hur raderar jag mitt testkonto?

FredrikNas 2009-07-21 09:37

Emil, det finns ingen funktion før det æn, vill du att vi raderar det så kan jag gøra det i eftermiddag. funktion før det kommer naturligtvis också sen.

Helt riktigt Emil, .eu kommer naturligtvis med, den skulle faktiskt stå i den listan jag publicerade i førsta inlægget. tanken ær att top20 av alla domæner ska finnas med i førsta skarpa releasen

Cosma 2009-07-21 09:58

Rent spontant så tycker jag att du borde ge mer luft mellan foten och dom 3 boxarna ovanför. Och mer luft åt välkomsttexten mellan slidern och 3 boxarna. Kanske ge välkomsttexten en egen box som dom andra 3 fast bredare.

Annars ser det bra ut tycker jag :)

FredrikNas 2009-07-21 10:03

Cosma, vi ska testa ditt førslag :)

MVH Fredrik Näs

digi 2009-07-21 10:10

Eftersom du hann lansera din tjänst först så får jag väl komma med lite tips på sånt jag gärna ser att du lägger in :) Så börjar jag använda din tjänst istället ;)

Säkert mkt ni redan tänkt på, eller upprepningar av sånt andra föreslagit, men jag tyckte det var lika bra att brainstorma lite :)
  • Import av CSV-filer
  • Export till CSV/XLS/PDF
  • Publika listor
  • Snapshots / Thumbnails
  • Möjlighet för SMS-varningar innan domäner går ut
  • Uppdatera info on-the-fly (kanske premium-users)
  • Multi-update (premium)
  • Kategorier / Listor
  • Drag-drop?
  • Sortera listan efter valfri header (skapad, förnyad osv)
  • Markera en domän som betald (så man slipper färgmarkering)
  • Lägga in förnyelseavg. så man får en uppskattad totalkostad för portföljen
  • Visa favico i listan kanske, vore lite tufft!
  • Kunna regga domäner direkt från sidan, overkill?
  • Importera alla domäner från ett kontaktID?
  • Fler delimiters, inte bara ny rad (ex: pipe, komma, semikolon etc)
  • Länk till web.archive.org
  • Möjlighet att integrera med befintliga DNS-tjänster, ex. loopia och binero (auto-add)
  • Rapporter per mail med jämna intervall, statusändringar och info
  • Möjlighet att lägga in kommentarer till varje domän
  • Filter: endast en viss TLD, alla som håller på att gå ut osv.
  • Ajaxsökning: fint för oss med många domäner
  • Integrering med sedo/missdomain?
  • Verkligen nödvändigt med CAPTCHA i kontaktformuläret när man är inloggad?

FredrikNas 2009-07-21 10:30

# Import av CSV-filer Det har vi!
# Export till CSV/XLS/PDF Det har vi!
# Publika listor Det har vi!
# Snapshots / Thumbnails Det har vi! (via Bluga.net, 30k bilder för 50$)
# Möjlighet för SMS-varningar innan domäner går ut Jäkligt bra ide!!
# Uppdatera info on-the-fly (kanske premium-users) Du menar en "refresh", det har vi, men ikonen var så ful att vi tog bort den ;)
# Multi-update (premium) Det har vi!, se ovan!, det blir en checkbox lösning och en knapp som heter "uppdatera alla"
# Kategorier / Listor Detta förslag fick vi tidigare i inläggen med, helt klart något vi måste se på
# Drag-drop? Hur tänker du här, vad är de du vill ha drag/drop på? Jag gillar tanken men har svårt att se behovet. Isf kanske om man skapar grupper, och vill gruppera domänerna?
# Sortera listan efter valfri header (skapad, förnyad osv) Det har vi!, det står i första inlägget att det är disabled bara!
# Markera en domän som betald (så man slipper färgmarkering) Domänen får ju nytt expiration date när du har betalat, därav så försvinner färgen av sig själv
# Lägga in förnyelseavg. så man får en uppskattad totalkostad för portföljen Detta har jag lite funderingar runt, dock så måste vi först förhandla med ett webbhotell om ett sådant gränssnitt.
# Visa favico i listan kanske, vore lite tufft! SJUKT BRA IDE!
# Kunna regga domäner direkt från sidan, overkill? Iaf i en sån här tidig version så tror jag inte att jag är så intresserad av att bli registrar, iallafall inte så länge som att jag driver sidan själv
# Importera alla domäner från ett kontaktID? hur menar du, jag är inte helt säker på att det går att söka på domäner baserat på kontakt ID?
# Fler delimiters, inte bara ny rad (ex: pipe, komma, semikolon etc) vi körde med ";" först, men tyckte det såg mer cleant ut med ny rad, en flersidig lösning borde ju gå att få in
# Länk till web.archive.org Det har vi!, det är tom inne på betan? Det är ju WaybackMachine?
# Möjlighet att integrera med befintliga DNS-tjänster, ex. loopia och binero (auto-add) Om vi blir registrar så ser jag att vi skulle haft en sån lösning som Loopia DNS
# Rapporter per mail med jämna intervall, statusändringar och info Det har vi, men ej implementerat. Jag tänker som Veckorrappor, för att visa diferenser i SEO data, detta blir dock en premium tjänst
# Möjlighet att lägga in kommentarer till varje domän Detta finns, och nämns i tidigare inlägg
# Filter: endast en viss TLD, alla som håller på att gå ut osv. Detta finns, och nämns i tidigare inlägg, vi tänker oss en Ajax sortering med 2 radio knappar under, makerar du "Domän" så söker den på domän, och makerar du ".tld" så filterar den på TLD
# Ajaxsökning: fint för oss med många domäner Se ovan
# Integrering med sedo/missdomain? Intressant ide, har svårt att tro att sedo är intresserade, men MD kanske :)
# Verkligen nödvändigt med CAPTCHA i kontaktformuläret när man är inloggad?Miss från våran sida, den skulle ha varit disablead :)

Tack för oerhört bra lista Pelle, många svar kan upplevas lite "korta" det är bara för att behålla listan någorlunda intakt, vi uppskattar verkligen denna lista.

digi 2009-07-21 10:42

# Drag-drop? Hur tänker du här, vad är de du vill ha drag/drop på? Jag gillar tanken men har svårt att se behovet. Isf kanske om man skapar grupper, och vill gruppera domänerna?

- Som du säger, gruppera domäner lite som man vill, detta blir väl isf en fancy-pants-funktion ;)

# Markera en domän som betald (så man slipper färgmarkering) Domänen får ju nytt expiration date när du har betalat, därav så försvinner färgen av sig själv

- Såklart, måste ta en kopp kaffe till tror jag. Hjärnan är inte på topp än ;)

# Lägga in förnyelseavg. så man får en uppskattad totalkostad för portföljen Detta har jag lite funderingar runt, dock så måste vi först förhandla med ett webbhotell om ett sådant gränssnitt.

- Tänkte mer att man själv får fylla i detta om man har lust, räcker ju med ett vanligt textfält :)

# Kunna regga domäner direkt från sidan, overkill? Iaf i en sån här tidig version så tror jag inte att jag är så intresserad av att bli registrar, iallafall inte så länge som att jag driver sidan själv

- Kanske inte registrar, men reseller? :)

# Importera alla domäner från ett kontaktID? hur menar du, jag är inte helt säker på att det går att söka på domäner baserat på kontakt ID?

- Har ingen aning om det går, men de vore sjukt smidigt!

# Länk till web.archive.org Det har vi!, det är tom inne på betan? Det är ju WaybackMachine?

- Stämmer, my bad!

# Möjlighet att integrera med befintliga DNS-tjänster, ex. loopia och binero (auto-add) Om vi blir registrar så ser jag att vi skulle haft en sån lösning som Loopia DNS

- Menade att ni kanske kan få en deal med loopia och binero om de har möjlighet att pumpa ut domäner om man anger inlogguppg. eller liknande. Nått slags API :)

# Möjlighet att lägga in kommentarer till varje domän Detta finns, och nämns i tidigare
- My bad, igen!

# Filter: endast en viss TLD, alla som håller på att gå ut osv. Detta finns, och nämns i tidigare inlägg, vi tänker oss en Ajax sortering med 2 radio knappar under, makerar du "Domän" så söker den på domän, och makerar du ".tld" så filterar den på TLD

- Ah, sweet!

KarlRoos 2009-07-21 10:55

Skulle vilja kunna sortera domänerna efter Domän, TLD, Skapad, Förnyad, Utgår, Status, Pagerank genom att klicka på kolumnernas rubriker.
Ser bra ut, kanske kommer att använda det här ;)

FredrikNas 2009-07-21 10:56

Hej Roos, som jag skriver tidigare så finns koden redan på plats, men är disabled just nu för att vi ska testa det först.

Tack för ditt inlägg

MVH Fredrik

Fredrik.an 2009-07-21 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas
Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik.an
Det här var hur bra som helst Detta gillar jag både grafiskt och funktionsmässigt Otroligt enkelt
Jag har lite småsaker på det grafiska men det jag främst saknar är att kunna göra listor. Jag har en del kunder som har många domäner som jag håller koll på och då hade det varit skönt att kunna göra listor för respektive kund

Hej Fredrik.an tack för förslaget, jag ska se hur vi kan lösa detta. JAg tänker någon form av lösningdär du får en till knapp Kund domäner, som egentligen har samma upplägg, fast i toppen har du en dropdown där du väljer vilken kund det gäller. (bredvid den dropdown som reglerar hur många domäner/sida)

Vi ska definitivt ta ditt förslag till hjärtat!

Precis så menar jag! Det här kommer bli bra!

FredrikNas 2009-07-21 10:59

Citat:

Citat:

Originally posted by -FredrikNas@Jul 21 2009, 09:06
Citat:

Vi ska definitivt ta ditt förslag till hjärtat

Precis så menar jag Det här kommer bli bra

Det är min förhoppning med ;)

Jawn 2009-07-21 11:05

Snyggt och bra men inget jag kommer använda så länge där inte är kategorier så man kan kategorisera domänerna.

MRosenson 2009-07-21 11:06

Underbar sida!

Jag har inte läst riktigt hela tråden, men finns det inte stöd för åäö domäner?

FredrikNas 2009-07-21 11:11

Citat:

Originally posted by Jawn@Jul 21 2009, 11:05
Snyggt och bra men inget jag kommer använda så länge där inte är kategorier så man kan kategorisera domänerna.

Du vill fe.x kunna kategorisera dom efter vilken registrar du har dom hos? d.vs skapa en grupp? eller tänker du på att kunna sortera dom?

FredrikNas 2009-07-21 11:12

Citat:

Originally posted by MRosenson@Jul 21 2009, 11:06
Underbar sida
Jag har inte läst riktigt hela tråden, men finns det inte stöd för åäö domäner?

Tack før det MRosenson
stöd för andra tecken kommer!

Jawn 2009-07-21 11:18

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Jawn

Du vill fe.x kunna kategorisera dom efter vilken registrar du har dom hos? d.vs skapa en grupp? eller tänker du på att kunna sortera dom?

Det jag menar är att man skapar kategorier för domänerna, t.ex. skulle där kunna komma en meny med kategorierna

"Blandat"
"Affiliate"
"Stadsportaler"
"Spel"

Som man skapar själv.

Trycker man på en av dem så visas då de domäner som hör till just den kategorin och som det är nu så är systemet förlegat för oss som har runt 100 domäner.

Jag har varit nära att utveckla ett eget då jag inte har hittat någon domain organizer jag gillar men de enda som går att använda är program till datorn men man vill har det online :)

Max 2009-07-21 11:19

Citat:

Max:
Citat:

Ursprungligen postat av Max
ser mkt bra ut vid snabb första titt tycker jag. jag tycker det är önskvärt att man kan lägga in samtliga domäner oavsett om ni stöder whois-uppslag för den tldn. En samlad lista över samtliga domäner är vad jag önskar.

Anteckningsfunktionen är mer eller mindre klar, vi jobbar på ett smidigt sätt för att få plats med den i designen bara. Hur tänker du med sorteringsfält? menar du som att kunna sätta betyg på dom?

jag menar ett par flexibla fält som man kan använda för sortering och kategorisering.
jag skulle tex vilja kategorisera mina domäner efter användning (parkerad, aktiv sajt, förnyas ej etc) och språk (svenska, engelska etc) men andra kan ju vilja kategoriera efter helt andra saker, tex som fredrik.an som föreslog fält för kundnamn, eller som du själv föreslår någon form av betyg.

Typ fält som heter "Egen kategori 1", "Egen kategori 2" osv

Ps. glöm inte heller mitt förslag att man ska kunna lägga in alla domäner oavsett om ni har stöd i form av whois eller ej (gör en ikon som visar att den här domänen är bara inlagd, men det blir inget lull-lull)

edit: märker att jag och jawn är inne på samma sak :)

FredrikNas 2009-07-21 11:45

jawn & max
mycket bra førslag, vi ska helt klart se på detta!
Sidan ligger ute i en första beta just nu, d.vs beta 0.1, jag vet också att det här inte är optimalt som sortering.

Grupper i jquery med "träd struktur" ser jag framför mig, och möjligen att samla ihop eller expanda dom med ett litet plustecken samt möjligheten att ha flera grupper i sin lista.

Knalli 2009-07-21 12:26

Nu har jag inte loggat in så vet inte om det finns någon sådan funktion. Men en export funktion till XML, PDF eller nå liknande. Om inte annat för att det känns alltid bra att kunna köra någon egen backup av något slag.

JonathanS 2009-07-21 12:52

Tycker det här var en väldigt intressant tjänst, med ordentliga potential.

Det är kanske lite fel att marknadsföra den med ditt personliga missnöje gentemot .SE:s nya affärsmodell (även om jag kan ha förståelse för det), eftersom det begränsar målgruppen (som förstår för- och nackdelarna med den nya affärsmodellen). Då är det snarare bättre att visa på de positiva egenskaperna med tjänsten.

Jag kanske börjar bli gammal, men jag har lite svårt för den spretiga botten på sidan och den hysteriska flashen med robotarna (den är så plottrig att jag inte hinner uppfatta vad som står där förrän flashen har roterat några gånger). Tror du kan tjäna på en lite renare design, som laddar så snabbt som möjligt.

Att det saknas avtalsvillkor behöver jag knappast nämna. AJAX-funktionaliteten i formulären (registrering, upplägg av domäner osv) är imponerande, men även smått avskräckande (det fungerar inte riktigt som förväntat).

Informationen man får fram om domänerna är väldigt trevlig och den kommande funktionaliteten låter också lovande. Än så länge är det inte så pass mycket att kommentera där dock.

När det gäller kopplingen till en registrar och dess domän, som någon nämnde tidigare i denna tråd, så tror jag det absolut bästa är att låta sidan vara oberoende av en enskild registrar. Det ökar sidans förtroende, samtidigt som den kan komma att bli rekommenderad även av enskilda registrarer (som inte själva erbjuder motsvarande funktionalitet). På begäran från en enskild kund kan man givetvis uppvisa prissättningen hos enskilda registrarer.

Överlag är det som sagt en riktigt intressant tjänst och jag hoppas att du fortsätter utveckla den.

Nicklas 2009-07-21 12:58

Ser ut att kunna bli en kanon tjänst.

Som ett tips så att man får pris på sina domäner är att man kan ange själv vad man betalar för de olika toppdomänerna så behöver du ansluta till en registrar.

FredrikNas 2009-07-21 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Tycker det här var en väldigt intressant tjänst, med ordentliga potential.
Det är kanske lite fel att marknadsföra den med ditt personliga missnöje gentemot .SE:s nya affärsmodell (även om jag kan ha förståelse för det), eftersom det begränsar målgruppen (som förstår för- och nackdelarna med den nya affärsmodellen). Då är det snarare bättre att visa på de positiva egenskaperna med tjänsten.

Ja jag förstår hur du menar, även om jag måste förklara att jag förstår deras val och varför det blev som det blev. Det jag menar är att man hade ingen annan tjänst att ersätta med när dom försvann. Det jag försöker säga är att det är inte menat som ett missnöje utan enbart som att jag saknade deras kontrollpanel för mina domäner. Texten på sidan ska absolut skrivas om, jag letar efter en contentwriter för att skriva texterna.

Citat:

Originally posted by -JonathanS@Jul 21 2009, 12:52

Jag kanske börjar bli gammal, men jag har lite svårt för den spretiga botten på sidan och den hysteriska flashen med robotarna (den är så plottrig att jag inte hinner uppfatta vad som står där förrän flashen har roterat några gånger). Tror du kan tjäna på en lite renare design, som laddar så snabbt som möjligt.
Att det saknas avtalsvillkor behöver jag knappast nämna. AJAX-funktionaliteten i formulären (registrering, upplägg av domäner osv) är imponerande, men även smått avskräckande (det fungerar inte riktigt som förväntat).

Angående designen så är vi ganska nöjda med den, och det är nog inget som kommer att ändras. Det jag kan se för mig är att vi lägger in en css selector när man har loggat in, och att man på det viset kan få en mer "clean" design. jag kan dock inte påstå att sidan laddar segt? Någon som upplever det?
Avtalsvikor saknas naturligtvis för att det är en beta.Vad är det som inte fungerar som förväntat i processen?

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Informationen man får fram om domänerna är väldigt trevlig och den kommande funktionaliteten låter också lovande. Än så länge är det inte så pass mycket att kommentera där dock.
När det gäller kopplingen till en registrar och dess domän, som någon nämnde tidigare i denna tråd, så tror jag det absolut bästa är att låta sidan vara oberoende av en enskild registrar. Det ökar sidans förtroende, samtidigt som den kan komma att bli rekommenderad även av enskilda registrarer (som inte själva erbjuder motsvarande funktionalitet). På begäran från en enskild kund kan man givetvis uppvisa prissättningen hos enskilda registrarer.
Överlag är det som sagt en riktigt intressant tjänst och jag hoppas att du fortsätter utveckla den.

Jag tror inte att vi kommer att knyta in sidan specifikt till någon registrar, det jag kan se för mig är att vi säljer länkar till det webbhotell som betalar bäst. Fe.x om man skriver in en domän som inte existerar i sidan idag, så kommer det upp ett förslag på om att man kan köpa den hos binero.
Vi planerar också en "övervakningslista" där man kan övervaka andras domäner, här ser jag också en möjlighet att sälja plats till de som erbjuder snapback och registrering.

Tack för övrigt för att du tog dig tid att testa sidan.Det uppskattar vi väldigt mycket.

FredrikNas 2009-07-21 15:04

Citat:

Originally posted by Nicklas@Jul 21 2009, 12:58
Ser ut att kunna bli en kanon tjänst.
Som ett tips så att man får pris på sina domäner är att man kan ange själv vad man betalar för de olika toppdomänerna så behöver du ansluta till en registrar.

Mycket bra förslag, det som sakta börjar gå upp är väl att vi i senare version kommer att ha behov av en mycket bredare design :) speciellt om man vill ha möjlighet att sortera på alla värden.

JonathanS 2009-07-21 15:47

Citat:

Vad är det som inte fungerar som förväntat i processen?

När jag fyller i ett registreringsformulär så förväntar jag mig en bekräftelsesida, inte en pop-up. När jag har lagt till mina domäner så förväntar jag mig att de ska visas, inte att formuläret för att lägga till domäner ska kvarstå (och att jag ska behöva stänga det).

[
Citat:

Jag tror inte att vi kommer att knyta in sidan specifikt till någon registrar, det jag kan se för mig är att vi säljer länkar till det webbhotell som betalar bäst. Fe.x om man skriver in en domän som inte existerar i sidan idag, så kommer det upp ett förslag på om att man kan köpa den hos binero.

Det är exakt det jag vill avråda från. Låt inte girigheten bedra visheten. Annonser på sidan kan jag köpa, eftersom det är en kostnadsfri tjänst, men jag vill inte få upp några sponsrade domänpriser (om jag inte uttryckligen ber om det).

Jag vet sannolikt redan vad domänerna kostar (precis som merparten av de som har 10+ domäner och som förmodligen är målgruppen för denna tjänst), så sponsrade domänpriser blir bara bli ett irritationsmoment för mig (om jag, som sagt, inte önskar den informationen).

Personligen är det inte heller priset på domänerna som avgör mitt val av registrar, utan service och kompetens.

V-Me 2009-07-21 20:07

Säger att jag gillade sidan skarpt. Kommer använda den till alla mina domäner och om jag hittar nåt jag saknar så säger jag till direkt :)

MVH Tomas

BjörnJ 2009-07-22 05:28

Det borde räcka med födelseår (eller årtionde (evenutellt halvt sådant), så blir det en kort lista att välja från), och inte exakt datum.

Angående att flagga domäner som publika borde det finnas olika nivåer. Man kanske t.ex. vill kunna visa för andra medlemmar, men att man inte vill att det ska gå att hitta vissa domännamn med sökmotorer.

Angående förnyelseavgifter: Användarna skulle kunna lägga in det själva per domän, och lägga in egna defaultvärden per tld (som används för de domäner där man inte har angett specifikt pris). Man bör kunna uppdatera förnyelseavgift (och även annat) för många domäner samtidigt (t.ex. alla som tillhör en viss kategori och/eller en viss tld).

Angående att expirevarning försvinner automatiskt när den är förnyad (eftersom expiredate flyttas fram): Vissa registrarer förlänger inte domänen förrän sista dagen, även om man har betalat i god tid.

Kategorier: Användare får definiera egna kategorier, och sedan kan man tilldela valfritt antal kategorier till varje domän. Kanske en DB-tabell med user-id, kategori-id och kategori-namn (och eventuellt även kommentar och/eller förtkortning av namnet), och en tabell med kategori-id och domän-id.

Kanske även möjlighet att lägga in subdomäner.

Som andra har sagt har jag också funderat på att utveckla något liknande system själv, men då skulle det nog mest vara för eget bruk.

FredrikNas 2009-07-22 08:48

Citat:

Det borde räcka med födelseår (eller årtionde (evenutellt halvt sådant), så blir det en kort lista att välja från), och inte exakt datum.
Angående att flagga domäner som publika borde det finnas olika nivåer. Man kanske t.ex. vill kunna visa för andra medlemmar, men att man inte vill att det ska gå att hitta vissa domännamn med sökmotorer.

2 riktigt bra ideer!

Citat:

Originally posted by -BjörnJ@Jul 22 2009, 05:28

Angående förnyelseavgifter: Användarna skulle kunna lägga in det själva per domän, och lägga in egna defaultvärden per tld (som används för de domäner där man inte har angett specifikt pris).

Det är en ba ide, men förutsätter ju att man handlar alla sina tld av en sort på samma ställe. Priserna kan ju variera enormt.

Citat:

Angående att expirevarning försvinner automatiskt när den är förnyad (eftersom expiredate flyttas fram): Vissa registrarer förlänger inte domänen förrän sista dagen, även om man har betalat i god tid.

Hm ja, du har helt rätt!, en möjlighet att klicka på en rad när man har betalat och markera som betalt hade ju såklart varit helt perfekt!

Citat:

Man bör kunna uppdatera förnyelseavgift (och även annat) för många domäner samtidigt (t.ex. alla som tillhör en viss kategori och/eller en viss tld).

Alla former av uppdateringar och ändringar som ska gå att göra på sidan, kommer att gå att göra i bulk när vi är klar.

Citat:

Kategorier: Användare får definiera egna kategorier, och sedan kan man tilldela valfritt antal kategorier till varje domän. Kanske en DB-tabell med user-id, kategori-id och kategori-namn (och eventuellt även kommentar och/eller förtkortning av namnet), och en tabell med kategori-id och domän-id.
Kanske även möjlighet att lägga in subdomäner.

Bra ide!

Mycket uppskattat inlägg Björn!

Syke 2009-07-22 10:03

Trevlig sida!

Två saker som jag har att anmärka på efter en snabb registreringo och lite runtklickande:

1. Jag tycker det är för lite kontrast på bakgrundsfärgen när man för muspekaren över menyknapparna.

2. I firefox skrev jag in min e-postadress (den första av de två i registreringen) och den visades i dropdownen för autocompletion. Sen tryckte jag bara pil neråt och tab för att fylla i fältet, men då verkar inte js-valideringen av e-posten hänga med, för det är fortfarande ett rött kryss. Om jag däremot skriver in adressen manuellt eller trycker enter efter pil neråt i dropdownen blir det rätt (det fungerar inte heller att klicka på adressen i dropdownen)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson