![]() |
Ang domänhandel
Är helt ny men om man säger så här att jag vet att ett visst företag har startat och jag vet att denna inte har en hemsida ännu kan jag då om jag är en ful fisk gå in och köpa det domän namnet, så han helt enkelt måste köpa det av mig ist får man göra så :)??
Hoppas ni förstår :D Mvh mange |
Jag föreslår att du läser lite gamla trådar i det här forumet för din entré här kan hittills liknas med det klassiska filmklippet från Blue Oyster Bar.
|
jo har ju gjort det men finner tyvärr inte :/
|
Att registrera domäner i ond tro är ungefär lika osexigt som att särskriva ordet domänhandel. Det är inte olagligt, men grymt enerverande.
Vilka regler som gäller beror på vilken TLD det rör sig om. Är det en .SE så riskerar du att förlora domänen om du registrerat den i ond tro. Du har varit webmaster sedan 1993. Är det inte dags att snyta sig? |
Citat:
|
Citat:
|
Beroende på hur du gör kan det dessutom vara olagligt.
När det gäller domänregistrering är det i de flesta toppdomäner först-till-kvarn som gäller, och det är inte i sig olagligt att registrera ett domännamn. Däremot kan sätter du använder det på tex bli varumärkesintrång eller bryta mot marknadsföringslagen. Det finns heller ingenting som hindrar företaget i ditt fall att stämma dig i ett civilrättsligt mål, speciellt om de av en händelse skulle få bevis på att du gjort det med uppsåt. |
Skulle du vilja att någon gjorde samma sak mot dig själv? Om svaret är nej på den frågan så är det generellt sett en mycket dålig idé.
|
Citat:
Ungefär så ser de flesta som startat sitt företag på detta. Visst det finns många här på WN som tycker att det är OK att "kapa" domännamn och begöra lösen av ett företag som har det namnet, men alla med vett i skallen ser detta som extremt oseriöst. |
Citat:
|
Jag skulle kanske vilja säga att allt inte är riktigt så svart/vitt som många vill få det till. Det handlar såklart om hur man gör det. Det drogs nån liknelse om en bil (ovanligt)...man skulle också kunna säga då att jag köper en bil till dig som jag vet att du är på jakt efter, som har varit svår att hitta, hjälper dig fixa till den och sen säljer den vidare till dig.
Eller, att det är som med alla affärer, man satsar på att köpa något som man tror att man kan "förädla", skapa ett mervärde till, och göra pengar på. Jag har gjort vad du frågar efter 2 ggr, självklart med öppna kort och i kommunikationens förtecken, där det ena resulterade i en av mina mest lönsamma domänaffärer och det andra rann ut i sanden då kunden inte var intresserad (vilket var helt i linje med vad som var överenskommet från början)...så..."jakten" kan börja... |
Vi kan väl resonera om att göra samma sak med företagsnamn, regga ett företagsnamn på samma grunder som du reggar ett domännamn, dvs att du tror att du kan tjäna pengar på att vara-snäll-och-regga-namnet-på-dig-själv-så-du-kan-sälja-det-vidare-med-fet-vinst.
Skillnaden är att det kostar betydligt mer pengar att göra det och därför är det inte intressant för domän-kaparna, de måste dessutom betala in pengarna som väl är från en tusenlapp för KB/HB till 100 000 SEK för AB och då blir det inte lika roligt längre. Pga att domännamn är "billiga" i förhållande till den skada man kan åstadkomma så uppstår denna okynnesmarknad. Är du seriös med dina argument om att du reggar något för att du är snäll och vill alla väl så kan du väl regga AB med de namn du reggar som domän så har du ett komplett "paket" som du kan sälja till hugande spekulanter, annars tycker jag dina argument är rent skitsnack. |
Vi kan väl resonera om att göra samma sak med fastigheter...mark....naturtillgångar...nej, men vänta...we´ve been there...
Resonerar du så när du pratar med aktieinvesterare också, att om dom inte kan tänka sig att köpa upp ett HELT företag, så innebär det med automatik att den aktiehandel dom bedriver är av ondo? det är självklart så att det är roligare att investera i en aktie som kostar 100 kr i inköp som sen går upp till 5100kr, än en aktie som kostar 100 000 kr som går upp till 105 000 kr, och kan jag sedan förädla "varan" med den kompetens jag skaffat mig genom åren och istället få 10100 kr är det såklart ännu bättre. Självklart handlar alla investeringar om att maximera vinsten i förhållande till insatsen, den ekonomiska såväl som den tidsmässiga (vi behöver väl inte argumentera om svårigheterna i, rent administrativt, att göra det du tar upp med ab/företagsnamn) Handlar inte ditt företagande också om att du är bättre på någonting jmf. med någon annan, och erbjuder denna usp mot betalning? ska jag ha dåligt samvete för att jag skapar produkten innan jag erbjuder den till försäljning? eller för att jag skapar en unik produkt som kunden, oavsett om det bara är en, vill ha/behöver? om jag tar patent på något som du MÅSTE ha i ditt företagande, ska jag ha dåligt samvete DÅ...är jag ond då? Sen finns det självklara och absoluta avarter inom domänhandel, men jag tycker, igen, inte att det med automatik är fel, det är väl som alltid, som man själv vill bli behandlad behandlar man andra. Det är du som säger "skada"...skulle jag som företagare önska att jag alltid hade ett oändligt antal valmöjligheter när det gäller dom tjänster och varor jag behöver köpa in, självklart, men jag önskar att arbetsgivaravgifter och löner heller inte behövde betalas in/ut, man får helt enkelt inte alltid som man vill, ibland finns det EN leverantör av en specifik tjänst. Skulle jag som företagare nånsin sätta mig i en situation där jag var så beroende av en enda leverantör, oavsett om det gäller tjänster eller varor, att jag stod och föll med den leverantören, nej, låt marknadskrafterna råda och skit i att köpa in domänen då. Det Coca Cola och Absolut sysslar med är ju bara ett slags maniskt kontrollbehov, eller ett överutvecklat maktutövande, det finns ju ingen av dessa domänhandlare du pratar om som faktiskt kan åstadkomma nånting, det absolut enklaste hade ju varit att bara ignorera dom tills dom "dör". det är en maktkamp helt enkelt, på vissa nivåer en orättvis sådan, på andra en mer jämn, men jag kan inte på något plan uppröras över det på det sättet du gör. Vill man sen ha ett slags "rättviseperspektiv" (med hänvisning till inledningen på mitt inlägg) på det hela där man tycker synd om företag som Coca Cola, Absolut, Volvo, så har jag svårt för att göra det också, dom fördelar dessa företag skapat sig på vägen är säkerligen på många sätt välförtjänta (vilket jag argumenterat för tidigare) men jag är också ganska säker på att deras utnyttjande av dessa fördelar många gånger drabbat enskilda individer såväl som större/mindre grupper, och jag har därför svårt att tycka synd om dom. |
Citat:
|
Citat:
När någon investerar i aktier så tillför man ett värde. De som betalar för nyemitterade aktier tillför likviditet och riskkapital till bolaget i fråga. De aktieägare som köper en aktie av en tidigare aktieägare tillför en andrahandsmarknad för aktier. Ett domän-troll (de som spekulerar i domännamn) hindrar någon som har seriösa avsikter att registrera ett domännamn och ökar kostnaden för den seriöse utan att tillföra något som helst värde. En andrahandsmarknad för domäner saknar helt värde då den inte tillför marknaden något av värde utan enbart är en belastning för densamma. Om man har seriösa avsikter med ett domännamn så bildar man helt enkelt ett bolag där domänen/domänerna ingår och bolaget byggs upp med en seriös verksamhet som senare kan säljas vidare om så önskas. Det kanske inte finns en direkt lag som gör domänhandel olaglig, men det är inte olagligt att vara otrogen mot sin make/maka heller, men det innebär inte att det är helt OK för det. De flesta människor anser att det är förkastligt. |
Jag håller i princip med dig Conny men vill inte se allt lika svart och vitt som du gör. Det finns allvarliga negativa konsekvenser av aktiehandel (och annan form av spekulation i varor och valutor) också. Dessutom så finns det faktiskt ett värde i andrahandsmarknaden för domännamn. Den tvingar indirekt fram kvalitet. De som spekulerar i domäner vill givetvis inte sälja billigt och då krävs det att köparen har en bra plan för domänen ifråga (om denne nu inte ser det som en ren investering i sig). Men, visst, jag har också blivit irriterad både en och tio gånger på domäner som jag varit intresserad av men som ligger parkerade samt sådana som NN och andra snappat.
Otrohet sker varje dag, såg en undersökning där det framgick att ett av tio barn har fel far (antingen i USA eller Sverige, kommer inte ihåg nu). Att folk köper domäner i spekulationssyfte händer också varje dag. Vad man själv tycker om det är egentligen mindre intressant. Ska man nödvändigtvis gå efter någon skala så har bara vårt levnadssätt i västvärlden skördat många människoliv direkt och indirekt vilket jag personligen ser som betydligt värre. |
Citat:
Citat:
Enligt min synpunkt så ska all affärsverksamhet bygga på att leverantören tillför kunden ett värde. Med det menar jag ett förädlingsvärde. Vid en domänhandel så har jag inte sett något adderat värde över huvud taget, kan du beskriva det för mig och alla andra som undrar? |
Citat:
|
Värdet för kunden är ju att han får köpa den domänen han vill ha?
|
Citat:
Frågan kvarstår vad en andrahandsmarknad (läs e.g. domän-troll) för domäner tillför kunden för mervärde jämfört med att få behovet av domännamn tillgodosett direkt av en registrar eller ordinarie webbhotell? M.a.o. vad skulle är det för mervärde jag får om jag som kund köper en domän av kalle-domän-troll jämfört med att köpa det för 99 SEK av Binero, eller från Loopia, FS-Data, Sajthotellet, AdMax, Dataphone,... eller något annat webbhotell eller godkänd registrar? Ingen har lyckats förklara det för mig, så jag vill gärna veta. |
Citat:
|
Domänhandel är helt enkelt ett sätt att tjäna pengar. Det är
lite som när bilmekanikern blåser dig med sitt snack som bara bilmekar förstår. |
Det finns en skillnad på olaglig domänhandel som att registrera nyregistrerade AB's namn och laglig domänhandel. Alla analogier faller när det är varumärkesintrång (vilket kan ge fängelse upp till två år).
Citat:
Ett hypotetiskt exempel, Om jag registrerat buy.com 1995 för att senare sälja den 2009 har värdet ökats tusenfaldigt under dessa 14 år. Mervärdet har delvis skapats genom att jag tackat nej till tidigare spekulanter samt att de som har tillgång till internet har ökat exponentiellt. Sett från ett större perspektiv är det en marknadsreglering vilket implicerar att de med pengar att satsa på ett projekt får en väldigt relevant domän. Vilket är faktiskt något jag föredrar när jag vill ha en relevant domän. Citat:
|
@ConnyWesth - Jag anser att du är inkonsekvent i ditt resonemang kring domänhandelns berättigande i synnerhet med de jämförelser du påtalar.
Nyregistrering vs. andrahandsmarknad för domäner är på många sätt jämförbara med Nyköp vs andrahandsmarknad av aktier eller registrering av varumärken/namnskydd vs andrahandsmarknad eller för den delen nyreg av bolag vs. andrahandsmarknaden av densamma. Men i vissa fall är de inte alls jämförbara. Värden i immateriella tillgångar som domäner, varumärken/namnskydd, aktier eller bolag kan tillföras på många olika sätt och oftast avkiljer sig dessa sätt helt och hållet, men KAN även leva och växa i symbios med varandra. Ergo: Registrera ett lagerbolag med namn XXX AB - registrerar du även även utökat namnskydd för företaget så tillkommer ett mervärde, på samma sätt som mervärdet ökar med domännamnsskydd under vanligt förekommande TLDer. Värdena på varje domänregistrering ökar dessutom alltefter du registrerar under fler antal TLDer. Detta är ett exempel på ett "dött lagerhållningsvärde" för andrahandsmarknadernas symbios som är svår att förneka. Och andrahandsmarknaden av domännamn får var och en tycka vad han/hon vill om, men visst har den ett berättigande och är värdeadderande för domäner ÄVEN generellt (av anledningar som bla tagits upp av andra i denna tråd). Sen är adderade mervärden i ett domännamn på andrahandsmarknaden ofta så mycket mer än i en aktie eller motsvarande. Värden (eller mervärden) i domäner är något den ointresserade inte har möjlighet att känna till eller se, men som finns där och det kan handla om allt från antal tecken, hur det uttalas, tld, konkurrens, hur den använts, antal registrerade år, antal gånger domänen bytt admin kontakt/namnservrar, + otal parametrar till. Alla domäner är unika Jag är dessutom säker på att det investeras i domäner av lika många skäl som det finns innehavare och naturligtvis finns det "daytraders" inom domaining precis som det gör inom aktiehandel och andra spekulativa marknader. Men det gör inte "daytraders" representativt för vare sig andrahandsmarknad för aktier eller domäner. Om man då anser att detta med andrahandsmarknaden är fel, så kan det förefalla bättre att då istället kritisera fenomenet som i hög grad orsakar domaining i Sverige (istället för att förorda aktörer med lågt pris på domäner); Användning av domännamn som lockvara för andra produkter (som webbhotellsutrymme mm) har skett i många år nu, där dessa inte sällan erbjuds slutkunden för ett lägre pris än vad det kostat/kostar aktören/webbhotellet. Jag kan även uppdatera dig med att 2 av aktörerna du listar inte är ackrediterade registrarer till .SE http://www.iis.se/domaner/registrera...egistrarlista/ På ena sidan av det myntet så är det ju ett förträffligt sätt att locka till sig kunder där kanske var 5:e domänköpare även registrerar ett webbhotell (som man då tjänar betydligt bättre pengar på). Men det andra sidan av myntet är att billiga priser leder till fler registreringar av domäner, dessutom registreras fler domäner på varje innehavare idag. Detta leder också till spekulation då varje domännamn är unikt i sin uppbyggnad och ju kan ha fler än en intressenter. Och det dessutom erbjuds möjlighet att tjäna pengar på domänerna genom att skapa enkla MFA-sidor (som du själv har erfarenhet av Conny) eller helt enkelt parkera domänerna hos ett parkeringsprogram. Antalet domännamnsinnehavare med fler än 100 domäner (talar då om .se-TLDn) växer med ca 100 stycken om året. Din liknelse mellan domänhandel och otrohet känns heller inte.. hmm vad ska vi säga.. så relevant. Men kan uppdatera dig med "att gå mot röd gubbe" faktiskt ÄR förbjudet, men som "alla" ändå gör och har väl ungefär lika mycket med domäner som otrohet har... Flera av dina inlägg är fyllda av dina egna förutfattade meningar, och en uppfattning som jag verkligen beklagar att du har är denna: Citat:
|
Citat:
Ingen här på WN eller annorstädes har någonsin kunnat förklara vilket detta konstruktiva mervärde är som ett-domän-troll tillför KUNDEN. Det är ju uppenbart att denna domän-handel tillför LEVERANTÖREN (dvs domän-trollet) ett värde, dvs vinst, men som i alla seriösa affärer ska varje "led" i affärssystemet motivera sitt eget värde, genom att tillföra ett värde till KUNDEN, annars är det ett onödigt steg som kan elimineras. Det är inget konstigt med det utan det är helt enkel omtanke om KUNDEN. En grundprincip i alla affärer är att alla parter i en affärsrelation ska ha ut något positivt av affären. Det man brukar kalla "win-win" situationer. Domänhandel (andrahandsmarknad) är enbart en "win-loose" eftersom KUNDEN inte får något värde utan enbart förlorar värde på detta. I grunden bygger mitt resonemang helt enkelt på det som jag trodde var fullkomligt självklart för alla företagare, nämligen att utgå från kundens behov och alltid se till att man som leverantör tillför ett mervärde till KUNDEN. Det här med domänhandel 'är ju ett känsligt ämne här på WN eftersom det alldeles uppenbart är många som här som tjänar pengar på den oseriösa hanteringen av domäner. |
Näe och jag förstår inte fastighetsbranschen, handeln med varumärken eller patent, eller förädling av varor/tjänster.
Därför är det av ondo allt. Bort ska det. Bort bort bort!!!!!!!!!! Det var bättre förr när vi inte hade företag alls utan satt och slog varandra i huvudet med benbitar. Domänhandel skiljer sig inte från någon annan företagsverksamhet och förstår man inte det så är man bara inte påläst eller saknar vilja att hänga med i världens nymodigheter. Det lustiga är att i princip alla som "står över domänhandeln och ser ner på domänhandlare" är personer som glömt förnya en domän, ville ha "spel.se" för en billig peng, men fick inte den, eller folk som helt enkelt inte har några domäner och nu inser att man är för sent ute för att tjäna pengar. Man får bo kvar i Gottsunda och inte bo i en tiorummare på Södermalm. The race is lost. Var inte så dåliga förlorare och avundsjuka. Försök göra något åt er situation istället! Det är aldrig för sent att investera i domäner och bli en vinnare! Kom igen nu alla, nu kämpar vi och blir miljonärer ihop! |
Citat:
Någon har den redan, men använder den inte. DÅ är det ju av stort värde för mej att jag får köpa den? |
Det skapas en affärssituation, eller som du själv har i din signatur: 1) Hitta en Kund/Marknad! CHECK!
Spelar ingen roll hur mkt du argumenterar för ditt motstånd, det är fortfarande först till kvarn som gäller. Sen vad varje person gör med sin domän är upp till den/det enskilde personen/företaget. Jag får väl reservera mig för ordvalet "affärssituation" eftersom jag vet att det är så petigt.. |
Citat:
Det förklarar ju en del.... :-) |
Citat:
Dvs för att vidmakthålla en långsiktigt god affärsrelation till kunden så behöver man som leverantör tillföra ett mervärde. Om man är kortsiktig i sitt tänkande och suboptimerar genom att tänka att varje affär är en helt avskärmad företeelse och att kunden har NOLL i minnesfunktion kan man ta betalt av kunden utan att leverera ett mervärde. Men för långsiktigt goda relationer så behöver man tillföra ett mervärde. Jag tror det blir svårt att anklaga mig för att hysa det minsta sympatier för marxistiska värderingar. Jag är dock för att företag ska ta ett visst socialt ansvar, men i huvudsak ska företagen skapa värden för kunden och då uppstår även som en bieffekt mervärden för anställda, leverantörer, staten och aktieägarna. Men fokus måste ligga på att skapa mervärde för kunden, eftersom kunden är den som pengarna kommer från. Självfallet finns det ett behov av att experiemntera sig fram och i den vevan kommer man att misslyckas ibland och lyckas ibland, förhoppningsvis lyckas man mer än man misslyckas. Misslyckanden är ett gott sundhetstecken på att man verkluigen försöker jobba sig framåt. |
Citat:
Nu anser inte jag att det är den som registrerar ett domännamn för att ha ett "lager" av färdiga domännamn som tillför detta värde. Det finns ju exempelvis PR-byråer som "hittar på" nya företagsnamn och får betalt för det när exempelvis Nordbanken bytte till Nordea, respektive andra liknande fall, men mig veterligen så registrerade inte PR-byrån företagsnamnet och sålde det till Nordbanken, utan man fick ett uppdrag att hitta på en ny firma helt enkelt. Vidare så har jag inget som helst emot att enskilda företag eller privatpersoner registrerar 100-tals domännamn. Det har jag, om jag minns rätt, aldrig hävdat att det är dåligt. Det är företeelsen att man registrerar domännamn med enda syfte att sälja det vidare utan att addera ett mervärde jag är emot. Så fort en domännamnsägare har skapat ett mervärde för kunden som exempelvis att man byggt upp en webbsida med besöksfrekvens, och kanske annonsintäkter så har den ett mervärde som kan vara berättigat. Sen kan man diskutera nivån på mervärdet men det är en helt annan diskussion. Jag har m.a.o. INTE kritiserat de som bygger upp en verksamhet på en webbsida och sedan säjer hela konceptet vidare, då detta är ett typexempel på ett "adderat värde" även om det i många fall kan vara väldigt lågt. Det är "tomma domäner" jag avser (en simpel parkeringssida är inget adderat värde!) Nu pratar jag INTE om s.k. parkeringssidor som man ser lite varstans på internet när man länkar till en gammal länk där den ursprungliga sidan har upphört som jag egentligen skulle till. |
Citat:
Jag tycker det är trist att du tycker detta är "bakåtsträvande", men jag hoppas du får insikt om detta i framtiden. |
Jag förstår inte hur du kan uttala dig om köparnas upplevda värde? Marknadsekonomi bygger på just detta.
Du tycker inte du sätter dig på lite höga hästar när du tror dig veta bättre än alla som köper domäner i världen? Och oavsett om du vet bättre så har du ändå fel eftersom värdet skapas av efterfrågan som med alla varor och tjänster. Det du pratar om är nonsens och något du hittat på. Jag kan påstå att datorkonsulter är lika mycket bs och alltid lurar kunderna, samt inte tillför något. Titta bara på Logica och Försäkringskassan. Så är det i alla fall... generalisering är de oförståendes vapen. Trubbigt och ofta gjort av skumplast. |
Citat:
Det var ju inte en särskilt konstruktiv eller ens saklig kommentar.... Kom med en konstruktiv och saklig kommentar som det går att föra ett resonemang kring i stället.... |
Citat:
Mervärdesprincipen är något som Marxisten Karl Marx myntade i boken "Das Kapital". Vilket du återkommande refererar till, jag får dock intrycket av att du inte använder någon strikt definition på mervärde eftersom du argumenterat emot dig själv enligt den definitionen. Karl Marx är för övrigt en av de mest missuppfattade människorna på vår jord då många bara känner till det klassiska citatet "Proletärer i alla länder förena er". Men det är lite väl långt bortom denna diskussion. Jag håller inte med dig att domänhandel inte skapar något mervärde då det är något jag köper och behåller tills jag väljer att sälja det för ett rimligt värde. På samma sätt som om man köper något antikt och behåller det i ett antal år för att senare sälja det. Priset styrs efter marknadsekonomiska förutsättningar (e.g. utbud och efterfrågan). Det syn på mervärde är dock att ett striktare slag då du inte tar hänsyn till tiden det tar att komma på vilka unika domännamn som kan tänkas sälja och söka efter dem, registrera och underhålla dem. Att det sedan kan vara drygt att vissa stora företag köper upp hundratusentals domäner kan jag hålla med om, på samma sätt som att det moderna kapitalistiska samhället och dess penningslaveri inte är särskilt etiskt. Dock är människan idag alldeles för infantil för att se sig bortom de traditionella styrelseformsvalet av kommunism, diktatur, anarkism och demokrati så vår moderna ekonomi gör ett väldigt bra jobb på att hålla majoriteten i konstant schack. Citat:
Det optimala kapitalistiska systemet bör inte ha någon rättighet att exploatera vår jord på ett extremt kortsiktigt perspektiv så att jorden blir obeboelig inom en kort framtid. Tyvärr går ju detta delvis emot en av de tre definitionerna som krävs för att ha ett företag "Ett företag måste sträva efter att skapa vinst". Dessa är givetvis förenliga men i vissa länder så blir det mycket rabalder om saker som KYOTO protokollet och andra försök till att inskränka kapitalismen för att göra vår planet beboelig för en längre framtid föröver. |
Citat:
Citat:
Citat:
De exempel som givits har med "produkten" att göra och det värdet tillhandahålls direkt av IIS eller de regisatrarer eller webbhotell där man kan registrera en ny domän. Det som jag uppfattat som en domänhandel har endast belyst ett rent spekulationssyfte att köpa in ett namn som eventuellt någon annan kan vara intresserad av och pga att de inte var snabba nog att regga namnet så sitter en domänspekulant och håller dessa i lager med enda syfte att höja priset och därmed tjäna en slant emellan. Det är som sagt uppenbart att en sådan domänspekulant får ut ett mervärde, men min fråga är och har hela tiden varit vad KUNDEN får för värde? Det har ingen kunnat prestera ett seriöst svar på. Att man får ut ett domännamn som man vill ha är ju inbyggt i produkten från början. Om nu värdet på varje domän i sig varierar så varför har man då inte infört ett auktionsförfarande direkt hos IIS då det är de som utfärdar domänerna under SE-TLDn från början? Jag tror anledningen är att det skulle minska den rena spekulationsivern över många domännamn och därmed skulle marknaden för detta minska, det skulle helt enkelt bli för dyrt för många domän-handlare att skaffa dessa "åtråvärda" domännamn när de själva får betala "marknadsmässigt" (enligt deras eget sätt att se på saken) pris. Så fort jag kritiserar denna handel så tappar många debattörer här på WN helt fattningen och går över på rena personangrepp och försöker avleda uppmärksamheten från diskussionen i sakfrågan. Det är som att svära i kyrkan när man kritiserar domänhandeln här på WN. Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Det som domänhandlarna kan tillföra i "mervärde" till deras kunder är i de fall någon missat helt och hållet att de borde ha en klatschig domän och denna domänhandlare råkar sitta och panta på ett passande sådant namn så de kan köpa det.
Så det kan hjälpa dem som har (i fallen med ett riktigt bra domännamn) mycket pengar och sämre planeringskunskaper. Ja, jag utgår från att majoriteten av de som köper domäner har inte tänkt till innan de satte igång och verifierade att de hade ett bra domännamn. Plussidan är att man faktiskt kan relativt enkelt köpa ett domännamn, bara man har tillräckligt med pengar. Minussidan är att man spär på nätet med en jäkla massa skräplänkar etc. för säg vad man vill om parkeringssidor och länkfarmar så tillför de inte så mycket positivt för resten av världen. Sedan spär det även på det tråkiga att i många fall så vill man ha ett domännamn men inte vill lägga ner så mycket pengar på det projektet (privata & ideella sådana) så då är priset en domänhandlare begär orimligt. Så ja, för vissa få kunder så är domänhandlarna ett slags "mervärde" medan för den stora majoriteten kan man jämnställa dem med någon slags klåga i intimtrakten. Obehagligt och inte önskvärt. |
Tycker det är stor skillnad på om man tex. köper spel.nu för att sälja vidare eller om man köper varabyggeri.se om man vet att det finns ett sådant företag och köper det enbart för att sälja domänen vidare till detta företag.
|
Är väl många marknader som man kan agera på utan att tillföra värde?
Markförsäljning. Värdetillförande: Bygg vägar, dra vatten/avlopp etc. Musikförlag. Värdetillförande: Förmedla kontakt med någon som vill släppa musiken. MLM. Värdetillförande: En produkt kunden inte skulle känt till annars. Domänhandel. Värdetillförande: Erbjuda flera tld, jämfört med att någon är registrerad. Indexering i sökmotorer. Unikitet. Den uppmärksamhet som pressreleasen om Sveriges dyraste domänaffär ger. Ålder på registerad domän (gäller mest com/net/org eftersom det nollställs på .se). Räcker det? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson