![]() |
YouTube Will Be Next To Kiss IE6 Support Goodbye
Citat:
|
Bra, helt enkelt.
|
Mycket goda nyheter. :)
|
Äntligen. Inte en stund för tidigt!
|
Det är bra... Att skippa IE6 stöd på Youtube, Facebook och de större online-mail-tjänsterna skulle nog få många att uppgradera.
|
Kan inget annat än att hålla med.
Dags att släppa IE6. |
Citat:
|
Känns lite som att ni slår in öppna dörrar. De flesta har väl redan uppgraderat till IE7 eller IE8 (och några har bytt märke).
Vad jag kan se är det bara några procent som fortfarande använder den gamla versionen (statistik från sajter med bred målgrupp, inte tekniknördar osv). |
Citat:
Det sparar företag en hel del att slippa stödja ie6, men så länge 10% använder ie6 så kan det kosta bra mycket mer i förlorad försäljning om siten ger ett dåligt intryck för dem som sitter på en gammal utdaterad webbläsare. |
Det senaste året har IE6 fasats ut väldigt snabbt mot IE7 och IE8, och med den takten hade IE6 varit borta inom närmsta året även utan youtube.
Det är inte svårt att anpassa för IE6, om en webbutvecklare inte klarar det utan att lämna ifrån sig en sajt som ger "ett dåligt intryck" bör han/hon kanske ägna sig åt nåt annat. Och att youtube tagit bort sitt befintliga stöd för ie6 är säkerligen bara ett drag i googles browserkrig mot ms. |
Citat:
|
Jag tycker också det är bra. De mindre datorkunniga får då chansen att lära sig något nytt och klättra på kunskapsstegen. Att underlätta för dem genom att utveckla särskilt stöd för IE6 håller dem kvar i okunskap.
|
1. IE7.0 7 588 48,58 %
2. IE8.0 4 615 29,55 % 3. IE6.0 3 409 21,82 % 4. IE5.01 6 0,04 % 5. IE5.5 2 0,01 % Statistik baserad på 15 620 besökare med IE senaste månaden. Totalt står IE för 63,77 % av webbplatsens totalsumma. Besökarna är spridda i hela världen |
Statistik från en grossist inom bilddelsbranschen, vars kunder mestadels är bilverkstäder (som har IT väääääldigt långt ner på prioriteringslistan):
Internet Explorer 7.0 56.2% Internet Explorer 8.0 20.3% Internet Explorer 6.0 10.2% Total IE-del 86.6% |
Äntligen, man får hoppas att allt fler störe siter följer efter.
Citat:
För 2 år sen så hade jag hållt med dig men som läget är idag så kan jag inte hitta nån motivering för den extra tid/kostnad det blir för att anpassa en sida för att den ska funka på tidig vikingatid. Skulle möjligen vara slutna system där det inte finns möjligheter/anledning att uppgradera. |
wohooo!
Fast jag utvecklar så det inte ser för djävligt ut IE6, men men får självklart en bättre upplevelse med browsers som klarar css3 :) För ie7 måste jag ta till lite extra js, tyvärr. |
Tyvärr är nog en stor andel av IE6 användarna tvungna att köra det, eftersom deras IT-system kräver IE6 för att de använder tidiga "webbapplikationer" som bara fungerar i just IE6. Vet flera företag som har den situationen.
|
Citat:
Visst finns det okunskap och bakåtkompabilitet är givetvis inte skadligt, men någonstans måste en gräns dras och jag tycker definitivt att det börjar bli dags att dra den. Själv tillser jag att sidor fungerar skapligt i IE6, men jag skulle givetvis inte klaga om jag kan slippa det merarbete det innebär att producera bakåtkompabilitet. Sen ligger det även en hel del i det Andreas tar upp här ovanför. Har själv även varit på arbetsplatser där IE6 används och inte kan uppdateras av respektive användare för att de inte har rättigheter till att installera ny programvara och tekniskt ansvarig är då ofta någon stofil som anser att "det här med BBS" är intressant (alternativt stencileringsapparater). |
Min poäng var inte att man ska klamra sig fast vid version 6, poängen var att sexan redan håller på att uppgraderas i rask takt oavsett youtube.
På min referenssajt med 150.000 UB har 8% ie6 (totalt 81% ie), förra året var det 30%. |
Skulle gärna vilja se en total bojkott av alla IE versioner av ett företag stort som google nu när HTML5 samt css3 börjar bli aktuellt. För såvitt jag vet har inte IE8 nån tanke på att ge video taggen någe stöd. Antar att problemet löser sig själv då youtube börjar gå över. ;) (hoppas iaf)
|
Citat:
Jag blir fortfarande förvånad över hur ie6 får för sig att rendera något ibland och då har jag ändå utvecklat för den ända sedan dess barndom. Nu när den är pensionär sitter vi alla och väntar på att den ska kola, ju förr desto bättre och ju fler stora siter som kan hjälpa till med det desto bättre. Nu tror jag som någon sa att en väldigt stor del av de ie6-användare som är kvar sitter på företag och inte har något val själva så effekten är väl något försvagad tyvärr. Det finns en del företag som har system som är ie6-beroende och en hel del med bara väldigt sega eller resurssvaga IT-avdelningar. Sist jag var på ett handelsbankskontor satt de med ie6 t.ex. |
Citat:
Därmed inte sagt att sexan inte ska bort, som sagt. Ang hur stor andel av ie6-användarna som är låsta via sitt företag: först gissar nån att det är "stor" andel. Sedan gissar du att det är en "väldigt stor" del. Jag gissar att den största andelen är privatpersoner... |
IE6 - användarna sitter väl med fulkopierade windows som de inte får uppgradera pga att de inte klarar genunine advantage-spärren?
Sen finns det ju macare som sitter med IE5.5 också... men där tvärvägrar jag att anpassa. |
Sen är väl frågan om YouTube verkligen bör anpassa upplevelsen efter folk som fulsurfar på arbetstid?
|
Citat:
Har starkt för mig att Arbetsförmedlingen kör IE6. Handelsbanken skrev någon i tråden. Orsaken att Helsingborg Stad inte byter är, vad jag förstått 3: 1. IE6 specifika system (ActiveX) som inte fungerar i senare IE-versioner. 2. Användarna - att byta IE6 till IE8 skulle kräva att man utbildar användarna. Tänk på att en arbetsgivare av den här storleken har allt från IT-freaket Jonas till tant Berit som ringer helpdesken några gånger i veckan. 3. Lathet i kombination med komplexiteten att uppdatera i en remote-desktop miljö av denna storleken. |
Citat:
|
Citat:
Vad gäller IE på Mac så är det väldigt få... Av mina 300 000 senaste besök är det bara fem som har den kombinationen, och 9 som har kombinationen IE/Not set. Däremot är det ju helt hopplöst att försöka få en webbsida att fungera ordentligt i den versionen. Jag höll på att krångla som värst med en webbshop för ca 3-4 år sedan, och lyckades inte så bra i IE5 på Mac. Då ringde ett företag och erbjöd mig en färdig lösning, den skulle fungera i alla webbläsare. "Jaså, i IE på Mac också?" frågade jag. "Öhh, nää.. men.." fick jag som svar... |
Citat:
IE 5.1 (68K & PPC) och 5.2 (PPC), är baserade på IE 5.0, iom 5.5 så kom lite nyare saker så som WYSIWYG editor mm. Att utveckla för IE for Mac är som att utveckla för IE 5.0, rätt värdelöst idag. |
Utvecklingskostnaden i att hela tiden anpassa sin sida efter webbläsare som knappt används måste ju överskrida eventuella intäkter, gång på gång..
|
Bl.a. IDG och Loopia visar en varning högst upp på sina sidor om man kör med IE6. Det kanske är något som några här på WN kan ta efter?
|
Statistik för jesper.nu (senaste månaden):
Webbläsare - Besök - % besök Internet Explorer - 1 518 489 - 64,42 % Firefox - 676 903 - 28,72 % Chrome - 90 645 - 3,85 % Safari - 54 222 - 2,30 % Opera - 11 794 - 0,50 % För IE Version - Besök - % av besökarna: 1. 7.0 1 169 035 76,99 % 2. 6.0 185 292 12,20 % 3. 8.0 163 834 10,79 % 4. 5.5 196 0,01 % Sammanlagt 7,85% av användarna som använder IE6. Det lär vara en tidsfråga innan IE8 bör gå om IE6. |
Enligt statcounter ligger ie8 på ~20% och ie6 på ~7%. Nån som vet om det finns någon ännu bredare statistik?
|
Citat:
Tänkte faktiskt precis skriva exakt samma sak. Vissa sidor kan faktiskt helt bortse från att det finns folk som är tvingade att köra IE6 på arbetet. OM det är någon som MÅSTE kunna använda Youtube i arbetet så ser man nog till att ha en ny webbläsare med |
Jag använder mig av Youtube i arbetet. Givetvis har jag inget IE6 problem, men varför skulle inte folk kunna använda det i arbetet, att dra den slutsatsen låter kortsiktigt.
I fallet med Helsingborg Stad innefattar det även samtliga kommunala skolor, bara i gymnasiet rör det sig om mer än 5000 användare. |
Om man har behov av att besöka YouTube i sitt arbete så bör man förhoppningsvis ha en maskin som är bättre lämpad än någon som _endast_ kan köra IE6, eller menar du att det finns många institutioner som behöver använda YouTube i sitt dagliga arbete men som _vägrar_ installera FireFox som alternativ?
Det är klart att det alltid kommer finnas några få som blir drabbade men de som drabbas kan nog ordna med uppdateringar. Den lilla del användare som absolut måste använda IE6 är nog så små att det vägs upp av fördelarna för alla andra besökare. Ibland måste man sätta en gräns för vad man ska stödja och IE6s bäst före-datum är sedan länge passerat på den punkten. |
Citat:
|
Oskar: Du missade ett krav. Krävs det att du kan använda YouTube i ditt dagliga arbete?
|
htiawe: Det gjort jag flera gånger, många företag lägger upp sina demo vids på youtube... fråga inte hur vi gjorde ;)
|
Citat:
|
Jag har ändå svårt att se hur arbetsplatser där siter programmerade på sätt som YouTube är ett krav, ändå skulle VÄGRA uppdatera från IE6. Då är det inte YouTube som är problemet utan då är det eran chef ni ska prata med.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson