WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Posten och sommartid (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37905)

lunarmys 2009-07-14 11:23

Är det bara vi som råkar ut för att otroligt många fler paket försvinner under sommartid?

Antagligen för att Posten anställer sommarvikarier som antingen snor eller lägger paket fel.

Hur gör ni andra? Har ni någon deal med Posten om att ni får mycket större rabatt under sommaren, som kompensation för bortfallen? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och hoppas på att sommaren är över snabbt.. ?

Fredrik.an 2009-07-14 13:30

Låter som ett jobbigt problem, vi skickar med DHL, där har vi inte märkt några problem!

ztream 2009-07-14 14:00

Hehe kompensation för brev? :)

De skulle skratta åt mig om jag sa det...

Jag bitar i den sura citronen... :(

SweCat 2009-07-14 14:59

Kör med schenker, märker ingen skilnad

ztream 2009-07-14 15:23

Fast pratar inte Lunarmys om ospårbara brev och ni om spårbara försändelser? Det är ju lite skillnad :)

lunarmys 2009-07-14 15:24

Det pratar han absolut om. Jag som uttryckte mig lite otydligt.. :-/

ztream 2009-07-14 15:27

Iaf jag har inte märkt supermkt skillnad just denna sommar än men tidigare år har jag fått dubbelt så mycket strul. Men det kan bero på ganska mycket:

1. Sommarvikarier på sorteringen
2. Sommarbrevbärare
3. Folk är på semester, beställer till fel ort, till en ort de inte finns skrivna (så de kan inte dela ut brevet) osv.

Så det är inte bara posten, men säkert 75% :)

Och det går inte att reklamera, man kan bara gnälla men jag tror inte de registrerar det precis... men jag gör reklamationer ibland på brev också bara för att de ska se det i sin statistik.

SweCat 2009-07-14 15:57

Aha, det missade jag. Vi kör numer bara spårbart

Gustav 2009-07-14 18:37

Det är värre under sommaren. Deras utlämningsställen börjar även att ge bort postförskott, utan att ta betalt.

Värt att nämna är att nästan alla försändelser når kundens utlämningsställe. Det är avin som inte kommer fram. Jag har nu 2-3 kunder dagligen som inte får någon avi för skrymmande brevpost eller brevpostförskott. Det är ett enormt problem. Det hjälper inte att klaga, men jag tycker ändå att man ska göra det. Posten själva vill nämligen inte erkänna att det finns ett problem, utan tror att det på det hela taget fungerar bra. Vilket det inte gör.

Posten hanterar miljontals försändelser varje månad och har många anställda. Om en person i kedjan gör fel så faller allt. Därför är det lätt att tycka att man måste räkna med problem om man skickar mycket post. Men det går inte att bortförklara problemen med att lågavlönade arbetare på golvet gör ett dåligt jobb. Det är cheferna och ledningen på Posten som bär hela ansvaret. Det är upp till dem att utarbeta rutiner och system som gör att det fungerar, även om en omotiverad arbetare gör fel. Posten bör (måste) se över hela kedjan och ifrågasätta sina egna arbetsmetoder. Gör om, gör rätt.

Även om det blir värre på sommaren så är det inte bra under övriga året. Det bör tilläggas.

tartareandesire 2009-07-14 19:02

Jag tror inte det är så att cheferna har dåligt omdöme, de är nog väl medvetna om bristerna men de väljer det billigaste alternativet i bästa kommunanda och konkurrensen på det området är ju inte direkt enorm.

lunarmys 2009-07-14 19:18

Det tragiska är att utlämningsställena i 99% av fallen verkar vägra göra en manuell sökning bland paketen, om inte kunden har något kollinr.

Har dock tagit upp detta med vårt lokala företagscenter (som för övrigt är underbart (nästan sjukligt) hjälpsamma) och en kvinna där ska ringa upp några utlämningsställen och be dem göra en manuell koll.

Hon sa att de aldrig vägrar göra en manuell koll om det är Posten som ringer.

Henke76 2009-07-14 23:09

Börjar förstå varför många brev försvinner i sommartid :-)

http://www.wighsnews.se/newsbilder/09jul369.jpg

http://www.wighsnews.se/newsbilder/09jul371.jpg

Fredrik.an 2009-07-15 14:33

Citat:

Originally posted by SweCat@Jul 14 2009, 15:57
Aha, det missade jag. Vi kör numer bara spårbart
Missade också det, och jag svarar som ovan. Vi kör också nästan bara spårbart så då har vi ju inte det problemet...

Gonte 2009-08-17 19:24

Jag är mest förbryllad över en hel drös brevpostförskott där kunden säger att de inte fått någon avi, och kollisökning på posten.se visar att posten aldrig skrivit ut någon påminnelse...

Bara jag som känner att något är fel där?

Sen vore det nog inte fel om fler ingick i Postens eget kontrollprogram SWEX, det ger ju i alla fall en chans att spåra problem i den vanliga postgången...

Unispel 2009-08-17 21:33

Inga borttappade brev alls detta år faktiskt. Posten sköter sig exemplariskt på den fronten.

Gustav 2009-08-17 23:55

Citat:

Originally posted by Gonte@Aug 17 2009, 19:24
Sen vore det nog inte fel om fler ingick i Postens eget kontrollprogram SWEX, det ger ju i alla fall en chans att spåra problem i den vanliga postgången...
Det vore absolut bra om flera kunde tycka till. Det är svårt för Posten att bli bättre om ingen säger något. Jag har en kontaktperson på Posten samt kontakt med flera chefer i beslutsfattande position. Det går att påverka Posten, men det tar alltid tid.

Felet som många e-handlare gör är att bara knyta näven i fickan och att tro att man ingenting kan göra. Det är dock fel. Tjänsten "Varubrev" som nu sakta men säkert rullar ut över hela landet är ett direkt resultat av påtryckningar från kunder. Ett helt nytt sätt att skicka brev på är ingen liten förändring.

Mitt råd är alltså att klaga. Och nöj er inte med att tala med den allmänna kundtjänsten, utan kräv att få tala med ansvarig chef.

Om någon har specifika idéer, klagomål, eller förslag så kan ni skicka mig PM. Jag förmedlar det gärna vidare till Posten.

lunarmys 2009-08-18 08:59

[QUOTE=Gustav,Aug 17 2009, 23:55]
Citat:

Ursprungligen postat av Gonte,Aug 17 2009, 19:24
Tjänsten "Varubrev" som nu sakta men säkert rullar ut över hela landet är ett direkt resultat av påtryckningar från kunder. Ett helt nytt sätt att skicka brev på är ingen liten förändring.

Har försökt läsa lite om det här, men vad är skillnaden mellan varubrev och vanliga brev? Ser inget om spårning, vilket hade varit ofantligt trevligt (utan att behöva betala för REK).

ztream 2009-08-18 09:07

Varubrev är en värdelös tjänst i dagsläget. Det enda du kan se i spårningsväg är att du lämnat brevet till Posten. Något jag tror de flesta kunder skiter i :)

Gustav 2009-08-20 02:06

Citat:

Originally posted by ztream@Aug 18 2009, 09:07
Varubrev är en värdelös tjänst i dagsläget. Det enda du kan se i spårningsväg är att du lämnat brevet till Posten. Något jag tror de flesta kunder skiter i :)
Värdelös tjänst - nej. Precis vad vi ville ha - nej.

Jag ser det som ett steg i rätt riktning. Jag hoppas att det faller väl ut, eftersom Posten verkar vara lite rädda för förändring.

ztream 2009-08-20 09:03

Just nu är den värdelös för en liten e-handlare. Men grunden är lagd för en vettig tjänst.

De ska bara koppla på spårningen :)

e-logistik Totalpack 2009-08-24 12:35

Nej, då tycker jag nog att Postens PPD (Påse På Dörren) är mer intressant tjänst att utveckla för e-handlaren...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson