WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Studier i höst? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37843)

Adestro 2009-07-10 13:10

Nu när första antagningsbeskedet kommit, är det någon mer på WN som ska studera i höst? Vad kom ni in på?

Data- och systemvetenskapliga på SU för mig.

aDonis 2009-07-10 15:12

Ska börja mitt andra år på chalmers, informationsteknik nu i höst, för att få lite liv i tråden :)

WeaZear 2009-07-10 15:37

Börjar andra året på Grafisk produktionsledare med inriktning Digital tryck på Mitt Universitetet i Örnsköldsvik :)

Erik Stenman 2009-07-10 18:43

Teknisk fysik :)

Tobab 2009-07-28 18:14

Eventuellt webbprogrammerarprogrammet i Kalmar

Fredrik-s 2009-07-28 18:17

Eventuellt Systemvetenskap på Göteborgs Universitet.

tobiasa 2009-07-28 19:23

Börjar mitt första av två år som Systemadministratör: Linux och Unix systemadministration på JENSEN yrkeshögskola.

2cool4school 2009-07-28 20:39

Börjar mitt tredje år på marknadsföringsprogramet i Växjö, fast studera en termin i sydkorea :>

aDonis 2009-07-28 20:44

Citat:

Originally posted by 2cool4school@Jul 28 2009, 19:39
Börjar mitt tredje år på marknadsföringsprogramet i Växjö, fast studera en termin i sydkorea :

Är det värt det att studera utomlands? Funderar på tyskland nästa år.

taz76 2009-07-28 20:45

Jag ska fortsätta med åk2 på webbprogrammering i Kalmar är tanken..

KristianE 2009-07-29 09:39

tobiasa:
JENSEN? Jag lider med dig.

Jag kan i alla fall välkomna dig in i sekten. Och se till
att inte acceptera all skit de kommer med. Stå på er
annars kommer de köra över er totalt. JENSEN skiter
totalt i er. Ni ger dem 65000 kr per elev och läsår och
that's it. Kvalitén på deras utbildningar är under all
kritik. Lärarna är inga lärare. De tar in folk från verklig-
heten, vilket är bra. Det är jättebra med folk som har
praktiskt kunnande, men tyvärr saknar de elimentära
kunskaper i hur man lär ut. Det ligger på er att kunna
ta till er vad föreläsaren lär ut.

Vi i Göteborg kände t.ex. direkt att läroplanen var helt
fel ute. Den kändes förlegad och vi saknade det som
faktiskt behövdes och användes ute på marknaden.

Lösningen blev att vi skrev om hela schemat där vi
(Göteborg) körde vårt race och tog in de gästföreläsare
vi behövde. Det visade sig snabbt att vi presterade så
mycket bättre än Stockholm att två projektledare (i
Stockholm) och en huvudlärare (bl.a. den som hade
UNIX-kursen) fick kicken.

Nu ska jag inte skrämma dig. Utan mer hinta dig att försök
samla klassen så att ni enade kan komma med förbättringar
(om ni behöver). Ensamma är ni rökta, men om ni är hela
klassen och har er projektledare+huvudlärare på er sida kan
ni faktiskt göra underverk.

Själv läste jag en 2-årig IT-säkerhetsutbildning och vi fick
kursen bra och jag är nöjd. Men det är efter förändringarna.
Vi tog t.ex. upp virtualisering på schemat 2007 när det var
relativt "nytt" och vi insåg säkerhetsriskerna som finns in-
blandade. Efter det har de minsann startat en hel utbildning
inom det. :)

Och nej, jag skojar inte.

cliche 2009-07-30 13:31

Ekonomi på handelshögskolan i Karlstad :)

oloflolof 2009-07-30 14:12

Webb, internet och programvaruteknik 180 högskolepoäng i Ronneby. (BTH) Hoppas det var ett bra val.

crazzy 2009-07-30 14:46

Citat:

Originally posted by oloflolof@Jul 30 2009, 13:12
Webb, internet och programvaruteknik 180 högskolepoäng i Ronneby. (BTH) Hoppas det var ett bra val.

Oooh!! Det bor alltså andra människor i denna lilla ministad?

[OnT] Börjar tredje året på NTI Gymnasiet i karlskrona.

oloflolof 2009-07-30 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof

Oooh!! Det bor alltså andra människor i denna lilla ministad?

Jag bor inte i Ronneby och tänker då köra bil dit.

jonny 2009-07-30 22:23

Citat:

Originally posted by Adestro@Jul 10 2009, 13:10
Nu när första antagningsbeskedet kommit, är det någon mer på WN som ska studera i höst? Vad kom ni in på?
Data- och systemvetenskapliga på SU för mig.

Välkommen till Kista då ;). Jag ska se om jag orkar återuppta mina studier i höst kankse...

crazzy 2009-07-31 16:48

Citat:

Citat:

Originally posted by -crazzy@Jul 30 2009, 13:46
Citat:

Oooh Det bor alltså andra människor i denna lilla ministad?

Jag bor inte i Ronneby och tänker då köra bil dit.

Tänkte väl det, kan ju omöjligt bo någon annan människa i Ronneby, är ju typ helt öde här.

Adestro 2009-08-05 00:59

Citat:

Originally posted by jonny@Jul 30 2009, 22:23

Välkommen till Kista då . Jag ska se om jag orkar återuppta mina studier i höst kankse...

Tackar! :)

Dock har jag blivit väldigt osäker på om jag valt rätt. Ser i VHS statistik för HT 09 att jag hade kommit in på högskoleingenjör eller civilingenjör på KTH inom datateknik, förutsatt att jag läst upp Fysik A + B (kan ju göras enkelt via Hermods webbkurser). Nackdelen är väl att dessa program innehåller en hel del matematik och jag hade svårt för det i gymnasiet, även om jag tog mig igenom A till E samt breddning och diskret (dvs. alla).

Så nu står det mellan:

Antigen: Läsa 3 år på DSV i Kista, sen köra en Master på 2 år efter det för att få en internationellt gångbar examen.
Eller: Hoppa av detta och läsa upp Fysik A + B och börja på KTH nästa höst. Dock finns ju risken att jag inte kommer in den gången och har sumpat 1 år helt i onödan och då jag är 22 börjar jag känna att tiden rinner iväg, jag vill ha en akademisk utbildning som fallskärm om firman går dåligt.

Jag vill bli systemutvecklare eller projektledare inom IT-sektorn, och det ska väl gå på DSV. Hur är lärarna där? Jag blev lite orolig när jag såg i "Systembladet" att nästan ingen jobbat med det de lär ut, men det har väl sällan lärare. Som någon tidigare sa att Nackademin, Jensen, etc. har yrkeserfarna lärare men inga pedagogiska vad jag har hört.

Har du något lugnande eller är Data/systemvet. bara flum (går ju som samhällsvet.) som jag fått för mig? Programmet var ju iaf. den mest sökta IT-utbildningen i höst... Och arbetslösheten bland systemare ligger på 1,2% enligt Jusek.

Och en sista fråga: Hur sker intag till masters? Antar att man söker på betyg från kandidatprogrammet? Svårt att komma med?

KarlRoos 2009-08-05 11:48

Ska börja gymnasiet på Norra Real.

2cool4school 2009-08-05 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis
Citat:

Ursprungligen postat av 2cool4school
Börjar mitt tredje år på marknadsföringsprogramet i Växjö, fast studera en termin i sydkorea :

Är det värt det att studera utomlands? Funderar på tyskland nästa år.

Vet inte än.

icehole 2009-08-05 17:13

Tänkte fortsätta i Lund med filmvetenskap (läser enbart sånt som faktiskt är KUL)

tartareandesire 2009-08-05 19:29

Citat:

Originally posted by icehole@Aug 5 2009, 17:13
Tänkte fortsätta i Lund med filmvetenskap (läser enbart sånt som faktiskt är KUL)

Då valde du fel =) Kan ju vara kul om det leder någonvart också när man lånar en massa pengar.

icehole 2009-08-05 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av icehole

Då valde du fel =) Kan ju vara kul om det leder någonvart också när man lånar en massa pengar.

fortsätter med det, så jag vet att det är kul :) lånar inte heller

Tänkte kolla vad du menar med "leder någon vart". Antar att du menar till ett jobb med "säkerhet" på ett kontor någonstans? Isf tackar jag högre makter att det inte leder dit (förhoppningsvis).

Man lever en gång, men på något konstigt sätt har ungdomar fått för sig att folk som sitter och grindar på kontor resten av livet är värda att efterapa. Kan inte annat än att tycka synd

tartareandesire 2009-08-05 19:51

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Aug 5 2009, 19:29
Citat:

fortsätter med det, så jag vet att det är kul lånar inte heller
Tänkte kolla vad du menar med leder någon vart. Antar att du menar till ett jobb med säkerhet på ett kontor någonstans? Isf tackar jag högre makter att det inte leder dit (förhoppningsvis).
Man lever en gång, men på något konstigt sätt har ungdomar fått för sig att folk som sitter och grindar på kontor resten av livet är värda att efterapa. Kan inte annat än att tycka synd

Lånar man inte så blir det ju mer som en fritidssysselsättning som vilken annan som helst så då förstår jag dig mycket väl även om det inte hade varit särskilt underhållande för egen del.

Annars håller jag väl med dig lite grann men det finns faktiskt de som trivs med att jobba på kontor (är man civilingenjör så kan man dock arbeta på många olika sätt) och de allra flesta behöver pengar för att göra det de tycker är roligt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson