![]() |
Hejsan!
Har blivit kontaktad av ett företag som vill köpa en av mina sajter. Denna sajt ägs idag av mitt företag (EF). Är det någon som gjort detta och iaf kan berätta saker man inte ska göra om det kommer till försäljning? Tänker väl mest på det juridiska men också skattemässigt. |
skattemässigt så är det inte så mycket du kan göra eftersom det är en enskild firma.
nu vet jag inte vilka summor det rör sig om, men se till att få ner allt i ett avtal. Ta hjälp av en jurist så att det inte kommer något krav mot dig senare. |
Tack!
Gäller bara att hitta någon bra jurist då som gärna kan internet, har någon nåt förslag? Är det de facto att man i avtalet skriver att säljaren inte får driva konkurrerande verksamhet med försäljningsobjektet i x år? Och hur är detta med skatt på köpeskillingen. Ska kolla upp mer noggrant men vet flera som har fonderat köpeskillingen i 3-5 år och sedan tagit ut beloppet till mycket lägre skatt, AB iofs? |
Jurist är helt klart att rekommendera, iallafall om det rör sig om skapligt stora belopp.
Normalt sett så skriver köparen avtal, eftersom de inte vill att du bygger en ny, lika sajt, som konkurrerar med den du just har sålt. Skatten kommer du nog inte ifrån som EF |
Kan du inte bilda AB i samband med försäljningen och fondera pengarna enligt ovan?
Alltså: Skriv avsiktsförklaring med kunden "jag tänker bilda AB med alla mina EF-tillgångar och därefter sälja denna sajt till dig från AB:t i enlighet med de villkor vi diskuterat [...]. För att göra detta behöver jag en del av köpesumman i förväg, en handpenning. Om inte företagsbildningen lyckas eller nått annat strul uppstår får du tillbaka pengarna [fast formulerat på riktig kanslisvenska]" och på det sättet får du aktiekapitalpengarna i förväg. |
Tackar!
En (kanske dum) fråga: skulle det vara möjligt att göra om till AB från EF innan ev försäljning och genom detta då dra fördelar av AB skattemässigt? Om det blir affär så blir det först i september eller oktober som tidigast. |
Citat:
|
Vad handlar det om för sida om jag får fråga? :)
Det låter intressant. |
Citat:
Därför vill jag ligga lågt med detta, iaf än så länge. |
Klart du kan bilda AB.
Kör hårt. Du behöver ett aktiekapital på 100 000kr, ta ett banklån. Du kan betala av det när sajten är såld. |
Nu är det ju lite svårt att uttala sig eftersom jag inte vet storleken på affären men rent generellt kan man säga (läs. höftat som bara den):
Sidan säljs för mer än 200 tkr Här kan det vara fördelaktigt att omvandla hemsidans verksamhet till ett helägt aktiebolag - ett dotterbolag. Det gör det enklare att sälja eftersom du bara behöver sälja aktierna i företaget och inte sitta och registrera om domäner etc. Ett ab medför ju också kostnader men kapitallåsningen, som brukar vara den största stötestenen för de flesta, blir ju här irrelevant. Ombildningen går till så att du tar ett lån/har kapital nog i företaget för att helt enkelt starta ett AB och överför verksamheten till det. Känner du dig osäker så ta hjälp av en revisor. Aktiekapitalet i bolaget borde ju rimligtvis höja värdet på bolaget med exakt samma summa - köpa pengar för pengar - så det borde inte bli några problem. När det kommer till beskattning så är det fördelaktigt att ha avskiljt verksamheten i ett helägt dotterbolag eftersom man då slipper skatta på affären (Källa: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx...02/03&utsk=SkU). Är moderbolaget ett aktiebolag så är det dessutom enklare att behålla kapitalet i bolaget utan att ta ut det som lön. Det går att göra med EF också men periodiseringar och sånt är lite krångligare. Värt att notera är att om du vill skapa ett moderbolag i form av ett AB och sen ett helägt dotterbolag, också ett AB, så behöver du inte få fram mer än 100 tkr i aktiekapital eftersom det går att starta ett AB med "lånat" aktiekapital från moderbolaget. Blir det intressant så ta upp det med din revisor. Sidan säljs för under 200 tkr Sälj som vanligt. Det kommer inte finnas så stora skattefördelar för att motivera skapande av de bolagsstrukturer jag beskrivit ovan. (Min personliga uppskattning, jag har inte räknat närmare på det). Du kommer alltså få sitta och registera domänen, webbhotellet(?) etc. på dem och sen skatta på hela vinsten som lön direkt. (Om du nu inte försöker dig på periodiseringar :P) Följdfrågan: Ja det är vanligt med icke-konkurrens-klausuler. Jag som köpare hade troligen krävt det. |
Tack Rhuse!
Det lutar åt modell 1 ovan. Frågan är om man skulle kunna utnyttja apportegendom på sajten? Och vem skulle då kunna göra värderingen, revisorn? Marknadsvärdet borde ju finnas i anbudet?! http://www.webmasternetwork.se/index...ST&f=8&t=22665 |
olsserik: Ja hemsidan ska teoretiskt sätt gå att använda som apportageegendom och det är i så fall revisorn som ska intyga dess värde men han kan ta in en expert för värderingen. Problemet där är att revisorn ansvarar för att värdet faktiskt uppgår till det upptagna eller i alla fall 50 tkr (under det så ska ju bolaget likvideras) och det är få som är så säkra på sin sak att de vågar göra det. Hemsidors värde har lite för hög volatilitet och folk kan för lite om det helt enkelt. Jag, utan att ha revisorskompetens, skulle nog inte gå med på en värdering med utgångspunkt från anbudet om du inte fått skriftligt på det (anbud är ju bindande men muntliga anbud är svåra att bevisa). Här kan ju en avsiktsförklaring komma väl till pass som någon redan nämnt.
|
OM den säljs för mycket mer än 200k så finns det en del saker du kan göra.
Bla om du startart 2 AB. Först gör du en inkroms försäljning till AB som gör att enskilda går +/- = ev med underskott om du vill kunna dra lite skatt. AB 1 som köper firman ägs av dig och 3 personer till, va av en ska inte vara aktiv i firman. Den del som du dock äger firman för ägs av AB 2. Då kan du börja skatteplanera ordentligt. Speciellt om du vill återinvestera delar av vinsten. Ta det som jag har skrivit med en nypa salt, det är inte riktigt så lätt. Du skulle kanske försöka få tag på en skatte jurist som kan hjälpa dig ytterligare med just denna del. Vad det hela går ut på är att ni är 3 ägare var av en är inte är aktiv. Sen beror det lite på hur mycket ni tjänar. Är det över en viss summa så är det bätte med alt 1 3:12 reglerna på wikipedia Bolagsskatt på wikipedia Som sagt, jag kan inte detta så kolla upp detta ordentligt...... Det finns pengar att tjäna på skatten om du är ett AB |
Säg att man säljer en sida för över 200tkr och man ändå vill ta ut pengarna i lön. Finns det då någon fördel med AB jämfört med EF? Om det är så, finns det någon som kan ge ett exempel på hur mycket man skulle kunna tjäna på att ha AB kontra EF?
|
@rhuse: Ja, skriftligt anbud borde gälla, får kolla vidare på detta.
@Craxen: Tackar, det var den infon jag sökte tror jag. Det torde vara vinstutdelning ur AB jag är ute efter för att tjäna skattemässigt, alltså inget löneuttag. @xsajt: Rätt mig om jag har fel men i ovanstående text och länkar från Craxen ligger skillnaden så prova att räkna själv utifrån detta. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson