![]() |
Jag registrerade en del geografiska domännamn under .se när de släpptes och en advokat har hört av sig och hävdar att deras klient har rätt till min domän som är ortsnamn.se deras varumärke är ortsnamn mellanrum produkt.
(orten har ca 1000 invånare så det är inte bara företaget som finns där) hur kan de ens tro att de kan ha någon som helst rätt till domänen? där finns ju otroligt många varumärke med ortsnamn inkluderat.... eller jag är fel på det? |
Låter konstigt att de anser sig ha rätt till ortsnamnet, i synnerhet som det endast är en del av deras företagsnamn.
Detta kan de knappast få igenom, om det är som du skriver. |
Förmodligen bara ett fult försök att komma över en domän som de gärna skulle vilja äga. Om det du skriver är hela sanningen så finns det ingenting att oroa sig över för din del. Ignorera eller svara artigt att du tänker behålla din domän.
|
De kanske kör en fuling och försöker hota dig till frisläppande. Det fungerar säkert rätt ofta.
Dock har de ingen rätt till denna i en ATF så det är lugnt. Svara med att den kostar 200 papp. |
När jag läste deras mail noggrannare så skriver de att de vet om att det är en stad men de gillar inte konkurrenternas annonser på min parkeringssida. De skriver att de nöjer sig med att jag tar bort dessa länkar...
Man skulle kunna göra en liknelse med tex. "motala bilar" om där nu finns något sådant varumärke. Det de kan göra är att kontakta google o be dem ta bort alla sökord som innehåller ortsnamnet. (skulle vara kul att läsa googles svar) |
Fult trick, ignorera är det bästa alternativet.
|
Eller erbjud dem att köpa annonsplatserna... De kan abonnera på dem för en rimlig peng :-)
|
Be dom pröjsa, eller hänvisa dem vänligt till ATF ;)
|
Det finns ju otaliga exempel på ortsnamn i företagsnamn:
Falu-korv, Nokia, LKAB (Lousavara Kirunavara Aktiebolag), Kopparberg, Skanska (f.d. Skånska cementgjuteriet), Billerud, Uddeholm, Rottneros, Forshaga, .... Nu är det ju så att ett företag som inte är innehavare av en internet domän (.SE) är INTE bunden av något avtal om ATF, det är däremot domännamnsinnehavaren... |
Som sagt, låt dem betala för domänen eller annonsplatsen. Om det är så allvarligt för dem så borde det vara värt att betala en slant för.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Avtalet som du har med ".SE" omfattar inte det företaget. De är alltså INTE bundna av det avtal du har med "-.SE" ang ATF eller andra överenskommelser du har med "-SE" ang din domän. Avtalet gäller dessutom en enstaka domän, om man har avtal om en domän så är man inte bunden av det avtalet ang andra domäner. Detta har med en av avtalsrättens mest grundläggande pelare; Vilka är avtalets parter? En person elelr organisation som inte är avtalspart är givetvis inte bunden av ett avtal som ingåtts mellan en, två eller fler andra parter. Företaget som kontaktat dig kan mao gå till domstol utanför ATF och tvinga in dig i en mycket kostsam rättsprocess, om de nu vill (vilket vi inte vet om de har för avsikt att göra). Det kan vara ett sätt för dem att statuera exempel om de anser att du överträtt deras rätt till ett varumärke eller firma. Det skulle troligen tvinga dig att släppa domänen av rent företagsekonomiska skäl (om du inte har en bra försäkring som betalar dina advokatkostnader). |
Om du inte har så stort behov av den försök få ut en summa för den eller som någon ovan sa, fråga om dem vill abonnera annonsplatserna. Dåligt och tråkigt försök till att fula sig. Ignorera bara.
|
Undvik Att svara! överhuvudtaget, det gjorde jag en gång,vilket j**kla tjafs det blev, låt det gå, se vad dom gör. oftast så blir det bara hot av det mesta.
|
Har pratat med den varumärkesansvarige på företaget och de står fast att det är ett intrång på deras varumärke när annonser från konkurerande företag visas på ortsnamnet.se även om deras registrerade varumärke är ortsnamn mellanrum produkt
Jag försökte förklara att problemet ligger i att de har ett ortsnamn i varumärket och drog en parallell med ett företag som säljer tex bilar och har New York i varumärket. Då menade hon att den som äger newyork.xx inte får ha konkurerande bilannonser där. De är inte intresserade av att annonsera på sidan om jag skulle ändra den till en portal istället för som nu en parkeringsida. |
Kontakta pressen, typ IDG. Har svårt att tro att du inte skulle gå vinnande ur den striden. :)
|
Vilka nötter...
|
Ämnet har säkert tagits upp förut, men hur funkar det om jag reggat en domän vid samma namn som ett tidigare reggat AB, har dom rätten till domänen?
|
Skit i dom. Dom har ingen rätt till domännamnet. Att som företagare namnge sitt företag till ett ortsnamn är det dummaste man kan göra. Svara inte på deras mail, och hjälp dom inte på traven genom att hänvisa till regler mm. Låt dom göra sin egen undersöknning. Låt företagaren bränna pengar på advokatkostnader.
|
Citat:
Om det är ett påhittat ord eller om det är uppenbart att du försöker snylta på företaget så har du nog ingen chans att få behålla namnet om de kräver att få det. Om det däremot är rimligt att du har kommit på namnet utan kännedom om företaget och inte sysslar med konkurrerande verksamhet har du nog stor chans att få behålla domänen. |
handlar det om stora företag så skall man nog akta sig, har vänner som blev av med sina domäner för de orkade inte släppas med på olika instanser för att bevisa sin "oskuld"
dock handlade det om bmw och maxtor bla, deras jurister är ganska vältaliga |
Det finns ett bra exempel i det här fallet. Ponera att du skulle var mycket lyckligt lottad och äga apple.com. Det är ett generiskt ord men också del av ett varumärke, lite som i ditt fall. Skulle du sälja äpplen på sidan är du helt fine, men så fort du går in och börjar sälja eller marknadsföra datorer och därmed tar del av Apple Computers goda rykte gör du dig skyldig till varumärkesintrång.
Därför skulle jag vara noggrann med att ta bort annonser till företag som verkar i samma bransch som företaget som har kontaktat dig. Till det måste jag nämna att jag inte är juridiskt sakkunnig utan bara utalar mig som lekman. Riktigt säker kan du inte vara förrän du har pratat med en advokat, vilket jag hoppas att du inte kommer att behöva göra. |
Om din sida har ett huvudsakligt innehåll som inte alls har med detta företags verksamhet att göra har de absolut inte något att komma med oavsett om du har annonser från ALLA deras konkurrenter.
Hade varit så mycket enklare om du berättade vilken domän det gäller och vilket företag som sitter och försöker skrämma livet ur dig. |
Conny skriver kloka ord som du bör ta till dig.
Jag kom att tänka på en gammal tråd som liknar det här lite: http://www.webmasternetwork.se/f16t17470hl-st0.html Lycka till ! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson