![]() |
Lite udda fråga kanske.. Jag flyttade nyligen och blev verkligen förbryllad över hur dåligt kranvattnet smakade! Det smakar klor och en av dagens njutningar, ett gott glas kallt vatten till maten, är ett minne blott :(
Vad har ni för erfarenheter av kranvatten? Vart finns det gott och dåligt vatten? |
Västerås, toppen, Solna, toppen, Malmö, nja, Knutby ur egen brunn inte det minsta kul när det regnat.
|
Staffanstorp, underbart kranvatten.
Hade någon tysk politiker som ville köpa vårt vatten och sälja det på flaska i tyskland, jo men visst, tömmer Vombsjön för tyskarnas skull =) |
Strålande vatten hemma (i gbg), på kontoret (också gbg) e de sådär, får spola rätt länge innan det blir kallt. Hos en kund i mölndal smakar det urkel, och i borås smakar det underbart. Så 50/50 beror mycket på ledningar och avstånd till vattentorn/matarledning tror jag..
|
Majorna i Göteborg, ganska snabbt kallt och väldigt gott.
Porsön i Luleå, alltid kallt och väldigt gott. : ) |
I Täby smakar det gott kallt. Ljummet med lite salt i smakar inte lika gott..
|
Borås. Smakar klor förutom dec-februari då det är riktigt gott. Vet ej vad detta beror på.
Filtrerar i Anna-kanna för att göra kaffe. |
Försöker undvika att dricka kranvatten (gammal vana av att ha bott ute i Europa). Tycker inte att det är gott, Stockholm. Smakar metalliskt.
|
Här i Oslo smakar det väl okej.. men hemma i Sundsvall smakar det underbart ;)
|
Kristinehamn har riktigt dåligt och äckligt vatten. Kävlinge (Skåne) har underbart gott!
|
Kungsör är himmelskt. Inga bi-smaker och kallt på direkten.
Har egen brunn där jag bor nu så kan inte uttala mig om det :) |
Helsingborg har schysst vatten, och nej, det är inte samma som vattnet i Ramlösaflaskorna. Men vi har faktiskt ett företag som tappar kranvatten på flaska och säljer.
När jag bodde i Karlskrona var jag lite mer skeptisk till kranvattnet. Köpte ganska ofta flaskvatten istället. |
I hägersten "stockholm" smakar de klockrent.
I borgholm "öland" är de lite väl mycket kalk i vattnet, men helt ok. I sparreholm "sörmland" ur brunn, smakar de myycket järn och luktar lite unk. |
Stockholm - så gott som alltid mycket bra vatten.
Haninge, Gudö - egen brunn, strålande bra vatten. Uppsala, de flesta ställena, riktigt sunkigt vatten som lämnar all disk "smutsig" trots tvätt. Gotland och Öland - ofta kalksmakande vatten. Rent generellt är vattnet i svenska kranar mycket bra. I Estland, Tallinn, påstås allt vatten vara helt drickbart i kranarna, men nej, det är tveksamt tycker jag... Där skiljer smaken brutalt från hus till hus, ibland helt okej och ibland dåligt. I Rom, där jag var i maj, hade de mycket gott vatten, även i publika vattenställen på stan (som jag var mycket veksam till initialt)... Jag tror nog vi har bland det bästa vattnet i världen här Sverige. Med några få undantag som sagt. |
Mycket bra vatten här i Göteborg.
|
Citat:
Här på Isle of Man kokar jag inte ens ägg i kranvattnet. |
Uppsala - Mycket gott där jag bor i alla fall.
|
Uppsalas vatten tycker jag är sådär jämfört med tidigare bostadsorter - men med en sån där flaska med färdigpressad citronsaft/juice/motsv blir det en schysst törstsläckare såhär i värmetider. Att vattnet är fullt av kalk vittnar dock ett antal kaffekokare om...
|
Vill bara påpeka att det kan kanske har med rörledningarna i huset du bor i.
|
Uppsalas vatten är nog sämst av alla jag varit med om i Sverige och det har inte varit någon större skillnad mellan olika bostadsområden... Helt obegripligt faktiskt.
|
Det är väl ändå vattenledningarna som är största flaskhalsen? I Borlänge hade jag supergott vatten hemma medan grannen i lite äldre hus hade enormt äckligt vatten.
Borlänge: Mycket bra Falun: Njae, gruvsamhället har satt sina spår. Stockholm-Bromma: Okej, dock småhus från 30-talet så kan mycket väl vara ledningarna i huset. |
Var i uppsala jämför ni med? Här i Nåntuna är vattnet mycket gott. Vi bytte ju vattenreningsverk för ett tag sen så nu är det mindre kalk och andra mineraler i vattnet. Fortfarande smakar det gott.
|
Mora centrum: Helt okej
En bit utanför Mora, Bonäs: Underbart vatten, de mest rena ja har druckit tror ja! Arboga: Jag vet inte varför, men så fort ja har druckit de så får ja en stark känsla att skjuta huvudet av mig... De är inte gott... |
Citat:
|
Citat:
|
Stockholm, Nacka - Underbart gott :)
|
Här i Sundsvall är det underbart gott. Det stämmer att vi har Sveriges bästa vatten. Enda problemet är att man är jäkligt bortskämd och tycker det smakar illa på många ställen när man reser.
Uppsala köper jag flaskvatten i för det klarar jag inte av att dricka..huva |
Västerås - väl godkänt
Smedjebacken (från Snöån) - perfekt (vann tredje pris för några år sen och har saluförts som källvatten med goda omdömen) Smedjebacken (egen brunn) - absolut underbart om det inte blir för torrt i markerna Uppsala - inte bra, dricker hellre regnvatten |
Vattnet från min egen brunn på Värmdö smakar alldeles utmärkt. Det blir dessutom snabbare kallt än kommunalt vatten.
|
FAIL, Gävle är det bästa vattnet.
Faktiskt underbart gott, i vilken stadsdel man än är i. |
Hemma i Bollnäs är vatnnet perfekt, kallt gott och inga som helst bismaker. I Malmö uppleveer jag vattnet som "kalkigt" .. kranarna och området omkring blir vitgeggigt väldigt fort. Undviker att dricka större mängder, fast det inte smakar något speciellt.
Min egen brunn till sommarstugan ute i hälsingeskogarna är ändå bäst ;) |
Marbella Spain - Avsaltat havsvatten har vi i kranarna. Ni vill inte veta hur det smakar. Jag ger inte ens min hund kranvatten, han drickar liksom mig endast öl eller köpe vatten.
//Lennart |
Västerås. Alltid bra.
|
Hedemora, Säter: bra.
Falun: Under all jävla kritik, BB ligger där och när mammor ska dit och föda så rekommenderar barnmorskorna att mammorna tar med sig eget vatten i dunkar för det smakar skit på sjukhuset, och i övriga Falun också för den delen (där jag testat i alla fall) |
Malmö - okej, varför "nja" digiART?
GBG - Bra STHLM - Bra Borås - Bästa kranvattnet jag smakat :S |
Hemma, en bit utanför örebro.
Perfekt. Iskallt och inga konstiga smaker. |
Citat:
|
Västerås. Alltid bra vatten men tar lite tid att få det kallt i det uråldriga hus ja bor i.
|
Citat:
|
Hemma hos oss i Staffanstorp mellan Malmö och Lund, Skåne - Smakar och luktar 100% kalk. Har en kanna som filtrerar vattnet och efter det går det att dricka, men smakar inte gott ändå. Brukar köpa Aquadorflaskor på Citygross när vi ska ha vatten.
Hos föräldrarna i Orsa, Dalarna - Smakar helt underbart och går att få iskallt sommar som vinter. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson