WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Se.nu såld för 165 000 SEK. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37694)

NameDrive 2009-07-02 15:12

Varning: Jag är delaktig i den här affären. Vill inte ägna mig åt dold marknadsföring.

Schibstedägda tv.nu köper se.nu genom Namedrive för att senare i höst lansera en video- och tv-tjänst på domänen. Tillsammans med bl a WN's egen Thomas Meivert kommer man att etablera en tjänst som fångar upp trenden med mer rörlig bild på nätet.

Det ser ut att bli ett bra år också för .nu-domäner, tillsammans med Peter Forsmans auktion har det varit mycket hög omsättning på andrahandsmarknaden för .nu.

Martin

eng3l 2009-07-02 15:28

Kul att se den utvecklingen under .nu! Dock tror jag vi kan vänta oss ännu högre andrahandspriser på ccTLD:er med höga tillväxtkurvor de kommande åren till följd av att internationella domänaktörer börjar vända sig mot ccTLD:er mer och mer.

JonathanS 2009-07-02 15:37

Citat:

Originally posted by NameDrive@Jul 2 2009, 14:12
Det ser ut att bli ett bra år också för .nu-domäner ...
Ett bra år för en toppdomän är en generell tillväxt under toppdomänen, inte många försäljningar av toppdomänen på andrahandsmarknaden.

Personligen anser jag att det är tragiskt att andrahandsmarknaden utvecklas på detta sätt. Den absoluta merparten av alla domäner som registreras enbart i syfte att säljas vidare är "dött kapital". De är frysta och kan inte användas på riktigt.

Men det finns ljus i tunneln. Den nuvarande ekonomiska situationen i världen har gjort att många större domänpundare dumpar/avregistrerar delar av sin domänportfölj. Med ytterligare toppdomäner på väg in kan även befintliga toppdomäner tappa sitt (alldeles på tok för höga) värde.

Jag hoppas innerligen att den sanna entreprenörsandan kan övervinna andrahandsmarknaden för domännamn.

tartareandesire 2009-07-02 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av NameDrive

Ett bra år för en toppdomän är en generell tillväxt under toppdomänen, inte många försäljningar av toppdomänen på andrahandsmarknaden.
Personligen anser jag att det är tragiskt att andrahandsmarknaden utvecklas på detta sätt. Den absoluta merparten av alla domäner som registreras enbart i syfte att säljas vidare är dött kapital. De är frysta och kan inte användas på riktigt.
Men det finns ljus i tunneln. Den nuvarande ekonomiska situationen i världen har gjort att många större domänpundare dumpar/avregistrerar delar av sin domänportfölj. Med ytterligare toppdomäner på väg in kan även befintliga toppdomäner tappa sitt (alldeles på tok för höga) värde.
Jag hoppas innerligen att den sanna entreprenörsandan kan övervinna andrahandsmarknaden för domännamn.

Jag tror iofs att bägge två kan existera sida vid sida utan större svårigheter, precis som nu.

daniel_ 2009-07-02 15:54

Citat:

Citat:

Personligen anser jag att det är tragiskt att andrahandsmarknaden utvecklas på detta sätt. Den absoluta merparten av alla domäner som registreras enbart i syfte att säljas vidare är dött kapital. De är frysta och kan inte användas på riktigt.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Har man en bra tjänst spelar det ingen roll om den heter "Babelbabelx3.com" eller "Babel.com". Det är ju främst generiska domännamn som går på andrahandsmarknaden. Många av de största tjänsterna har hittepåord som ingen ens tänker på att regga. Jag tror inte en ny sökmotortjänst resonerar "Fan, nu är searchengine.com upptagen, då kan vi lägga ner".

Så på vilket sätt har andrahandsmarknaden hämmat entreprenörer?

tartareandesire 2009-07-02 16:30

Håller absolut med dig, hur mycket var t.ex. Google.com värd innan de satte igång?

Network 2009-07-02 16:50

se.nu - känns lite väl "svår" för att koppla till tv/film. Var se.tv, titta.nu, film.nu, video.nu etc. för dyra tro?

btw: trolla is teh shit? ;)

jstenbeck 2009-07-02 17:31

Vem är den här Tom Xiong?

Magnus_A 2009-07-02 20:18

Kaffepengar i jämförelse med vad resten av Schibstedts investering kommer att gå på.

Internet Sweden 2009-07-02 20:35

Citat:

Citat:

Personligen anser jag att det är tragiskt att andrahandsmarknaden utvecklas på detta sätt. Den absoluta merparten av alla domäner som registreras enbart i syfte att säljas vidare är "dött kapital". De är frysta och kan inte användas på riktigt.

JonathanS - vad försöker du intala dig själv (och andra)?

Kan du ärligt talat inte själv inse att DU (och Sam N) kanske är den största anledningen till att domännamnspriserna ser ut som dom gör i Sverige idag (med den modellen Loopia tog sig in på marknaden med) - detta i en förlängning innebär att ni också har ett mycket stort ansvar till domänspekulationer och andrahandsmarknaden av domäner i Sverige idag. De största aktörerna tidigare var främst webbhotellen som jobbade med paketerade "1domän+1webbutrymme".

Att Binero sedan använder samma typ av affärsmodell som Loopia, ger dig och din tid där knappast mindre ansvar (eftersom Bineros "krigande" med Loopia bara ledde till ytterligare prisdumpningar av domännamn som i sin tur ledde till att fler domäner registrerades i spekulativt syfte).

Så min bild av din inblandning i dagens andrahandsmarknad av domäner i Sverige överensstämmer inte på något sätt med din egen..eller också är du inte speciellt konsekvent.

Samtidigt vill jag trycka lite på ett inlägg jag gjorde i April http://www.internetsweden.net/mer-an-18-fl...r-senaste-aret/ om att .nu har 140K domäner registrerade av Svenska innehavare - eftersom detta var min egen uppskattning, så var det extra roligt att nyligen få det bekräftat av "säkra källor", tillsammans med informationen om att det även nu finns 60K .nu-domäner registrerade av "icke-svenskar".

.se är förstås ohotat störst i Sverige och ÄR det bästa alternativet för Svenska registranter, men det är en rasande takt som .nu tar in på .com

JonathanS 2009-07-02 21:17

Peter, jag trodde mer om dig. Vi har ju ändå haft denna diskussion ett antal gånger tidigare.

Bara för att man sänker, eller dumpar, priserna så betyder det inte att man automatiskt uppmuntrar eller uppskattar en andrahandsmarknad. Innan Loopia sänkte priserna så kostade det ungefär en 6-800 kr att registrera en .se domän. Det var ett på tok för högt pris, som hindrade såväl traditionella verksamheter som nätfokuserade verksamheter. Men på inget sätt var det ett för högt pris för aktörer på andrahandsmarknaden. Det lär nog de flesta här kunna hålla med om.

Nej, prissättningen har alltid varit riktad mot förstahandskunder. På inget sätt har varken Loopia eller Binero tjänat på andrahandsaktörerna, snarare tvärtom. Men det går ju givetvis inte att försöka hindra någon från att registrera ett domännamn, oavsett om det handlar om en seriös verksamhet som verkligen kommer få användning för domänen eller om domänen bara hamnar i en domänportfölj.

Att du fortfarande använder det här uttjatade (och meningslösa) argumentet, och kallar mig inkonsekvent, är jäkligt trist. Det känns snarare som ett sätt att försöka rättfärdiga ditt eget (tidigare) agerande. Men visst, du vinner säkert lite billiga poäng hos en och annan domänpundare.

Jag påstår inte att jag inte har någon delaktighet i andrahandsmarknaden, jag har trots allt varit med och sålt flest domäner i Sverige, men jag står fast vid min åsikt om denna marknad, dess aktörer och deras påverkan av övriga affärsverksamheter på nätet. Andrahandsmarknaden är inte positiv för någon toppdomän (det var förövrigt kontentan av mitt tidigare inlägg, som några tydligen inte förstod).

tartareandesire 2009-07-02 21:23

*bryter av inför rond 2*

Antingen tillåter man en andrahandsmarknad eller inte. Det handlar endast om regler, vem som - medvetet eller omedvetet - hjälpt till att påverka marknaden i en eller annan riktning är skit samma. Tror både herr Sulo och herr Forsman är väl medvetna om sina egna åsikter utan att den andre måste försöka måla upp en annan bild. Tröttsamt och barnsligt?

JonathanS 2009-07-02 21:52

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jul 2 2009, 20:23
Tröttsamt och barnsligt?
Kanske, kanske inte. Jag vill gärna tro att jag har barnasinnet kvar. :)

Tycker att det är dåligt med intressanta diskussioner på WN nuförtiden. Om tillfälle ges så tar jag det gärna. Men om det inte uppskattas så...

Alex 2009-07-02 21:58

Jag tycker ni kan diskutera på en stund. Kan bli roligt. Men inget bråk! För då kommer saxen och skräpet som blir över hamnar i papperskorgen.

Internet Sweden 2009-07-02 22:18

tartareandesire - ursäkta är du lekfarbror här? Du vill skriva din åsikt om saken men att andra låter bli?
Definiera då gärna din syn på "Tröttsamt och barnsligt" och inbegrip gärna din egen roll i samma stycke.
Skämt åsido - trodde att det här var ett diskussionsforum!?

JonathanS - Precis, vi har språkat om detta ämne lika många gånger som jag gjort min ståndpunkt klar för dig.
Min övertygelse är att en TLD med gynnsam tillväxt har en parallell andrahandsmarknad - som växer och agerar i symbios med varandra.
Modellen "subventionerade domänpriser" gynnar naturligtvis webbhotellens försäljningar av deras core.

Citat:

Bara för att man sänker, eller dumpar, priserna så betyder det inte att man automatiskt uppmuntrar eller uppskattar en andrahandsmarknad.
Jag önskar att du var mer insiktsfull än vad den meningen säger.

Citat:

Men på inget sätt var det ett för högt pris för aktörer på andrahandsmarknaden. Det lär nog de flesta här kunna hålla med om.
Tycker att vi pratar om lite olika saker här. Det går ofta hundratal registreringar på en "lite större andrahandsförsäljning" och såvitt jag förstått så är det domänportföljshållare som du definierar som "domänpundare" (för övrigt ett uttryck som du vet vad jag tycker om..)

Parantes: Sen var det om jag minns rätt så att Loopia hade "GRATIS" domäner (vid beställning av webbhotell) under en ganska lång tid (nåt år eller så), för att sedan ta vad konkurrentera tog 600-800, för att sedan succesivt sänka priserna i etapper till vad det är idag. så nog har ni väl kalibrerat prismodellen alltid..

Men jag kanske ska förtydliga det jag skriver: Jag är INTE negativ till dig eller din (icke avsedda) inverkan på domänhandeln, jag skulle bara önska att du var lite mer klarsynt och insåg att det ena leder till det andra. Sen har jag inga problem med dina åsikter - dom får du ha hur mycket du vill <_<

JonathanS 2009-07-02 23:51

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Min övertygelse är att en TLD med gynnsam tillväxt har en parallell andrahandsmarknad - som växer och agerar i symbios med varandra.

Det är en förväntad reflektion från dig, men en oroväckande ståndpunkt från en person i din sits. Jag hoppas innerligen att den inte delas av dina kollegor på .SE. Det kan nämligen både skada och svärta ner vår nationella toppdomän rejält.

Citat:

Originally posted by -Internet Sweden@Jul 2 2009, 21:18
Modellen subventionerade domänpriser gynnar naturligtvis webbhotellens försäljningar av deras core.
Ja, webbhotellsförsäljningen var/är den primära inkomstkällan vid domänsubventionerna. Det var precis det jag skrev, domänpundarna är egentligen inte önskvärda (många domäner, inget webbhotell).

Citat:

Citat:

Bara för att man sänker, eller dumpar, priserna så betyder det inte att man automatiskt uppmuntrar eller uppskattar en andrahandsmarknad.
Jag önskar att du var mer insiktsfull än vad den meningen säger.

Utveckla det gärna lite mer (eller läs nästa kommentar).

Citat:

Citat:

Men på inget sätt var det ett för högt pris för aktörer på andrahandsmarknaden. Det lär nog de flesta här kunna hålla med om.
Tycker att vi pratar om lite olika saker här. Det går ofta hundratal registreringar på en lite större andrahandsförsäljning och såvitt jag förstått så är det domänportföljshållare som du definierar som domänpundare (för övrigt ett uttryck som du vet vad jag tycker om..)

Nej, vi pratar nog om samma sak. I ditt tidigare inlägg påstod du att domänsubventioneringen orsakade andrahandsmarknaden (eller var en starkt bidragande faktor till den). Jag hävdar att så inte är fallet, utan att andrahandsmarknaden hade uppstått ändå (i takt med att domänernas andrahandsvärde uppdagades).

Och jag förstår givetvis att långt från alla domännamn säljs till fantasisummor.

Citat:

Parantes: Sen var det om jag minns rätt så att Loopia hade GRATIS domäner (vid beställning av webbhotell) under en ganska lång tid (nåt år eller så), för att sedan ta vad konkurrentera tog 600-800, för att sedan succesivt sänka priserna i etapper till vad det är idag. så nog har ni väl kalibrerat prismodellen alltid..
Ja, men självklart. Innan vi insåg att det stred mot marknadsföringslagen så marknadsförde vi oss med "gratis domäner" på Loopia (vilket många andra webbhotell fortfarande gör idag). Men när vi förstod att det var fel så upphörde vi med det. Att man kalibrerar sin prismodell, i synnerhet på en ny marknad, är väl inget konstigt? Det var en väldigt konstig parentes det där.

Citat:

Men jag kanske ska förtydliga det jag skriver: Jag är INTE negativ till dig eller din (icke avsedda) inverkan på domänhandeln, jag skulle bara önska att du var lite mer klarsynt och insåg att det ena leder till det andra. Sen har jag inga problem med dina åsikter - dom får du ha hur mycket du vill

Nja, riktigt så försiktigt och förstående var inte ditt föregående inlägg. Men om du insisterar så. Jag har trots allt inte sagt att jag är fullständigt oskyldig. Om än att mitt motstånd till andrahandsmarknaden, med allt vad det innebär, kvarstår.

Jag hoppas att alla som läser detta förstår att jag likaså inte hyser något personligt agg mot de agerar på andrahandsmarknaden för domäner, eller domänpundarna. Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska "sitta på dem".

Maxjohan 2009-07-03 01:48

Har inte läst alla inlägg men, jag håller med om att Domännamn är överskattat, mestadels är det Hype från ägare. Jag tror i sj'lva verket många försäljningar inom domän industrin i .com sektorn är två storägare som byter namn med varandra för att skruva upp priser.

Smart visserligen, me visst är domän namn i säg väldigt överskattat.

Fast anledning är att det är den perfekta sagan, lite arbete--- stora pengar. Iaf så är det vad som domän kungarna har målat upp inom oss. Och jag har varit där och kikat in på Dnjournal och lästa alla historier, och drömt om framtiden.

Tog mig ett tag (bra Tag!) att läxa upp mig själv nog mycket och växa bort from det tankemönstren. Jag säger dock inte nej till Business.com, sex.com, dating.com etc etc men... chansen är liten att du gör ett super kap idag inom .com.

Du hittar inget värde i ny reggade domän idag, utan en affärsmodell i åtanke.

Att bygga en affärsmodell av ett domän namn är vad som borde vara på agendan med alla domäner. "flipping" och allt det, visst, men det är inte glamoröst och enkelt som det låter.

Ingen som är StreetSmart håller på med sådant. Utan då är det firma & företagande som gäller. Inte en utblottad "parked by XXX" hemsidan och "this domain is for sale".

Inget illa, bara min åsikt. :)

Maxjohan 2009-07-03 02:13

Visserligen ! synd att det ska käftas så mycket, är det en maktspel eller är det pengar eller politik inblandat??

Vad är det du vill Peter, är priserna för låga för nya reggade domäner , tycker du?

eng3l 2009-07-03 08:51

Citat:

Originally posted by JonathanS@Jul 2 2009, 23:51

Jag hoppas att alla som läser detta förstår att jag likaså inte hyser något personligt agg mot de agerar på andrahandsmarknaden för domäner, eller domänpundarna. Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska sitta på dem.

http://mixes.se/gluck.jpg

Nej skämt åsido, hela andrahandsmarknaden handlar om pengar och en säljare kan aldrig få ut mer pengar från en köpare än vad köparen är beredd att betala för den aktuella domänen. Allt handlar alltså om vem köparen är när det kommer till prissättning och en försäljning. Det är naivt att tro att en domän som maklare.se skulle vara lika mycket värd för t.ex en fastighetsmäklare som jockeochsiwsmäklarfirma.se så självklart registeras de "bra" orden först och eftersom många vill ha just dessa bra ord skapas också en andrahandsmarknad. Det handlar om tillgång och efterfrågan och marknadsekonomi är ju knappast något som varit negativt för människans utveckling sedan det monetära systemet infördes så varför inte också på internet när det gäller domäner? Se istället "domänpundarna" som entreprenörer!

Tittar man på den amerikanska marknaden är det enligt min erfarenhet mycket mer vanligt där kontra Sverige att man skriver in detjagletarefter.com direkt i webbläsaren istället för att gå till Google eller någon annan sökmotor och göra en sökning. Självkart genererar då en bra domän ett betydligt resultat för direkt trafik med en konsument som redan innan han/hon har sett innehållet på sidan är intresserad av produkten (varför skulle han/hon annars ange just det ordet). Med fler registreringar under .SE tror jag vi kommer se samma förändring i en svensk internetanvändares browsingbeteende. Dessutom är domännamnet fortfarande viktigt för SEO.

I takt med att konkurrensen kring .com domänerna hårdnar så tror jag vi kommer se hur domänentreprenörerna vänder sina blickar mot toppdomäner med hög tillväxtkurva samt liberala registreringsregler för att utveckla sina domänportföljer, något som .SE domänen har (tack och lov!). För oss .SE registrarer är detta såklart jätteroligt då vi nu får förfrågningar från internationella aktörer både när det gäller stora .SE registreringar och övriga tjänster kopplade till .SE-domänen.

EvaF 2009-07-03 09:02

Citat:

Originally posted by NameDrive@Jul 2 2009, 15:12
Varning: Jag är delaktig i den här affären. Vill inte ägna mig åt dold marknadsföring.

Schibstedägda tv.nu köper se.nu genom Namedrive för att senare i höst lansera en video- och tv-tjänst på domänen. Tillsammans med WN's egen Thomas Meivert kommer Tom Xiong att etablera en tjänst som fångar upp trenden med mer rörlig bild på nätet.

Det är en modig affär! Med tanke på hur resonemangen går vad gäller cctld:er som domännamn så skulle jag vara mycket försiktig med ett dylikt köp.

Internet Sweden 2009-07-03 09:29

Citat:

Det är en förväntad reflektion från dig, men en oroväckande ståndpunkt från en person i din sits. Jag hoppas innerligen att den inte delas av dina kollegor på .SE. Det kan nämligen både skada och svärta ner vår nationella toppdomän rejält.
Citat:

Jobbar för .SE Registry, men min närvaro och det jag skriver på WN är naturligtvis det jag som privatperson har personliga åsikter om och ingenting annat.
"Som fan läser bibeln" - eller vad det heter.
Jag är pragmatiker och har inte lagt i nån egen värdegrund i min övertygelse, men jag SER att de TLDer som har en välmående tillväxtkurva, också har en andrahandsmarknad för dr domännamn som har fler intressenter än innehavaren.

Sen kan den sk andrahandsmarknaden härledes till grandfathering-domäner, nerlagda verksamhetsdomäner, PPC-genererande typos, snappade domäner, keywords, förkortningar, dammsugning av ämnesrelaterade osv osv - men allt som byter innehavare efter nyregistrering ÄR andrahandsmarknad.
Skulle "en person i min sits" blunda för detta faktum - skulle det vara oroväckande!

Jag tycker egentligen att allt är ganska självförklarande - Prisar man domäner till en lägre kostnad än man själv betalar för domänerna, så används domäner som lockvara för vad man egentligen vill sälja (och tjänar pangar på) och då registreras fler domäner (kanske fler än vad som var avsett).

Kontentan jag ser är alltså att om aktörer subventionerar/dumpar domänpriser så leder det till spekulativa domänregistreringar som i en förlängning leder till att ett antal av dessa domäner byter innehavare på andrahandsmarknaden mao är starkt bidragande till andrahandsmarknaden.
(Andrahandsmarknaden är inte explicit de domäner som drar till sig "de stora summorna", utan i allra högsta grad de som byter innehavare för betydligt lägre summor.)
Gammal utsvävning i ämnet: http://www.dnzup.se/allmaent/646-nytt-reko...e.html#post1466

Citat:

Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska "sitta på dem".
Dra nytta som i "bortskänkes a la´ Sulo - låna ut och kunna ta tillbaka när och om det passar"? http://sulo.se/2009/06/29/bortskankes-spelbloggen-se/
Det finns flera ccTLDer som har över 10 miljoner registrerade domäner och med fortsatt stabil tillväxt och .se närmar sig nu 900K - Det bör mao finnas utrymme för ALLA som önskar att nyregistrera bra domäner under en lång tid framåt.

Internet Sweden 2009-07-03 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av EvaF
Citat:

Schibstedägda tv.nu köper se.nu genom Namedrive för att senare i höst lansera en video- och tv-tjänst på domänen. Tillsammans med WN's egen Thomas Meivert kommer Tom Xiong att etablera en tjänst som fångar upp trenden med mer rörlig bild på nätet.

Det är en modig affär! Med tanke på hur resonemangen går vad gäller cctld:er som domännamn så skulle jag vara mycket försiktig med ett dylikt köp.

EvaF - utveckla gärna det mer..

ZN 2009-07-03 10:33

Så länge vi lever i en marknadsekonomi och möjligheter skapas så kommer entreprenörer att ta tillvara på dom. Jag tror många domänportföljägare idag började av just samma anledning, domänerna de ville ha då till något projekt var upptagna. Då kan man antingen stå brevid och vara förbannad eller göra det bästa för att förhindra att det händer en själv igen i framtiden.

Vill man ha en affärsrörelse "centralt" så får man betala priset därefter, men inget hindrar en från alternativen.

Citat:

Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska "sitta på dem".

Det är nog ingen som är emot den tanken egentligen, hur många domäner man kan sitta på är ju direkt avgörande på vad de kostar att förnya. Men är det "domänpundarnas" fel att möjligheten finns? Det är ju just det höga priset på andrahandsmarknaden som sållar agnarna från vetet. De med en riktigt bra affärsidé kan investera pengarna och skapa en bra tjänst som i sin tur drar in skattepengar, och så att vi slipper se sidor som "Lisas hemsida om blinkande katter" på premium domäner. Är man emot en andrahandsmarknad med domäner är man också emot en fri marknadsekonomi.

JonathanS 2009-07-03 11:35

Citat:

Citat:

Jobbar för .SE Registry, men min närvaro och det jag skriver på WN är naturligtvis det jag som privatperson har personliga åsikter om och ingenting annat.

Det finns väl ändå ingen som tror att man inte påverkas av det man arbetar med? Oavsett hur mycket du, eller andra personer här, försöker hävda att alla inlägg är personliga så färgas man alltid av den organisation/företag man arbetar för. Din korta tid hos .SE är dock till ditt försvar.

Citat:

Originally posted by -Internet Sweden@Jul 3 2009, 08:29
Citat:

Som fan läser bibeln - eller vad det heter.

Vette fan vem som är fan i detta sammanhang.

Ett bra exempel på en toppdomän som försöker kapitalisera på andrahandsmarknaden är .NU. Deras annonsering på oregistrerade domäner, SEDO-auktioner och (tidigare) budgivning på utgående domäner är bra exempel på hur man inte ska göra för att upprätthålla en seriös profil. Men det är kanske något som du anser att även .SE borde börja med?

Citat:

Jag är pragmatiker ... bla bla bla ... skulle en person i min sits blunda för detta faktum - skulle det vara oroväckande.
De flesta här är säkert medvetna om dina kunskaper om andrahandsmarknaden. Det var ju trots allt mycket tack vare dessa som du fick anställning hos .SE.

Men om jag inte har helt fel så arbetar du hos .SE som Registraransvarig, dvs i en roll där du främst har kontakt med registrarerna till .SE och ska uppmuntra deras verksamheter. Är det i detta sammanhang rätt att vara så pass pro-aktiv och positivt inställd till andrahandsmarknaden, eller bör man istället prioritera förstahandsmarknaden (dvs toppdomänens generella tillväxt)? Jag tror starkt på det sistnämnda.

Citat:

Kontentan jag ser är alltså att om aktörer subventionerar/dumpar domänpriser så leder det till spekulativa domänregistreringar som i en förlängning leder till att ett antal av dessa domäner byter innehavare på andrahandsmarknaden mao är starkt bidragande till andrahandsmarknaden.
Och det är vad som skiljer oss åt. I min mening är den grundläggande prissättningen inte så pass relevant för andrahandsmarknaden. Det är snarare faktorer som domännamnets innebörd, längd, popularitet osv som främst spelar roll. För det är väl baserat på dessa saker som priset på andrahandsmarknaden fastställs?

Citat:

Citat:

Det enda jag egentligen vill är att fler personer och företag ska kunna dra nytta av attraktiva domännamn, snarare än att ett fåtal aktörer bara ska sitta på dem.
Dra nytta som i bortskänkes a la´ Sulo - låna ut och kunna ta tillbaka när och om det passar? http://sulo.se/2009/06/29/bortskankes-spelbloggen-se/

Att jag skänker bort spelbloggen.se är ett tydligt exempel på hur jag resonerar om andrahandsmarknaden. Den som har den bästa idén för domänen kommer att få den. Men för att säkra mig mot vidare spekulation så kommer jag att upprätta ett avtal med den nya ägaren innan överlåtelsen. Allt för att spelbloggen.se inte ska hamna på SEDO dagen efter att den har bytt ägare.

Om man tror att jag skulle få för mig att ta tillbaka domänen hur som helst, då känner man mig inte tillräckligt väl. Den skada som ett sådant (omotiverat) agerande skulle resultera i är tillräckligt för att sänka mitt rykte och förtroende inom domänbranschen permanent. Ungefär som Jajjas agerande med Nikke.

Citat:

Ursprungligen postat av ZN
Är man emot en andrahandsmarknad med domäner är man också emot en fri marknadsekonomi.

En marknad kan är inte fri om affärsmöjligheterna (domänerna) är frysta.

EvaF 2009-07-03 11:41

Citat:

Citat:

Originally posted by -EvaF@Jul 3 2009, 09:02
Citat:

Schibstedägda tv.nu köper se.nu genom Namedrive för att senare i höst lansera en video- och tv-tjänst på domänen. *Tillsammans med WN's egen Thomas Meivert kommer Tom Xiong att etablera en tjänst som fångar upp trenden med mer rörlig bild på nätet.

EvaF - utveckla gärna det mer..

Hur mycket tid och utrymme har vi? :-)

Kort - GAC har en rekommendation om att inga cctld:er skall få registreras utan att relevant regering ger sitt godkännande. Samtliga gtld:er och många cctld:er följer denna rekommendation. För nya gtld-er står det inskrivet i deras avtal med ICANN.

Det är bl a därför som när det kommer tvåbokstavsdomäner som snap under .se så försvinner de som reserverade och släppas aldrig ut för snap.

.nu har ett komplicerat förhållande till Niue som blåser upp med jämna mellanrum, så lugnar det ner sig och så blir det lite storm igen. Så har det varit sen begynnelsen. .nu har också egna regler och följer inte GAC-rekommendationen vad gäller cctld-reserveringarn, i varje fall inte än så länge.

Tittar man på den internationella utvecklingen så ser men en långsam, men dock strömlinjeforming av hur tld:er arbetar. Det finns, och kommer kanske alltid att finnas vissa skillnader som bottnar bl a i nationell lagstiftning sedan urminnes tider och som man inte ändrar på i första taget.

När det gäller nationella kännetecken så är de allra flesta regeringar protektionistiska. Vissa mer än andra och där Sverige hittills haft en mycket pragmatisk syn.

Dock vet man inte vad som händer i framtiden och om den som nu köpt se.nu beter sig på ett sätt som kan komma att stöta den svenska regeringen kan livet eventuellt blir trist för dem.

Men det blir kanske inte trist bara för den enskilde domäninnehavaren - även Nunames emellanåt skakiga position kan rubbas och vad händer då med alla andra som har nu-domäner? Och hur kan den diskussion som då uppkommer påverka samtliga toppdomäner? Jag är inte helt säker på att nån av oss vill det, oavsett om vi är en vanlig innehavare, domänpundare, registrarer eller representarer ett Registry.

JonathanS 2009-07-03 11:52

Citat:

Originally posted by EvaF@Jul 3 2009, 10:41
Dock vet man inte vad som händer i framtiden och om den som nu köpt se.nu beter sig på ett sätt som kan komma att stöta den svenska regeringen kan livet eventuellt blir trist för dem.
Om jag inte missminner mig så har en annan medlem här på WN förlorat en cc-domän under .nu. Claes, var är du?

Förövrigt ett strålande inlägg av Eva. Det är tack vare kompetens och kunnande som detta som jag väljer Frobbit! som registrar för mina .se domäner.

tartareandesire 2009-07-03 12:06

Citat:

Citat:

Jag är pragmatiker ... bla bla bla ... skulle en person i min sits blunda för detta faktum - skulle det vara oroväckande.

De flesta här är säkert medvetna om dina kunskaper om andrahandsmarknaden. Det var ju trots allt mycket tack vare dessa som du fick anställning hos .SE.
Men om jag inte har helt fel så arbetar du hos .SE som Registraransvarig, dvs i en roll där du främst har kontakt med registrarerna till .SE och ska uppmuntra deras verksamheter. Är det i detta sammanhang rätt att vara så pass pro-aktiv och positivt inställd till andrahandsmarknaden, eller bör man istället prioritera förstahandsmarknaden (dvs toppdomänens generella tillväxt)? Jag tror starkt på det sistnämnda.

Även om man satsar på förstahandsmarknaden så kan man inte bortse från andrahandsmarknaden då de givetvis inte är helt fristående. Jag har en delvis liknande inställning till det hela som du har men en viktig sak som du missar är att andrahandsmarknaden faktiskt indirekt höjer kvaliteten på internet. En generell internetanvändare struntar blankt i om blabla.com ligger parkerad hos Sedo utan bryr sig om de sidor som faktiskt finns. En värdefull domän motiverar till utvecklandet av en kvalitativ tjänst. Om se.nu eller hus.se hade hamnat i en gymnasieelevs händer för att han ska lära sig bygga hemsidor så hade det nog inte blivit så mycket spännande av det hela. Och hur mycket betalade grundarna av Google och Facebook för sina domäner?

Domänhandeln är betydligt mer oskyldig än spekulation med valuta, råvaror eller ris vilket är viktigare frågor att engagera sig i.

Internet Sweden 2009-07-03 13:13

Citat:

Det finns väl ändå ingen som tror att man inte påverkas av det man arbetar med? Oavsett hur mycket du, eller andra personer här, försöker hävda att alla inlägg är personliga så färgas man alltid av den organisation/företag man arbetar för. Din korta tid hos .SE är dock till ditt försvar.
Till mitt försvar? Ska det vara för att jag belyser din inblandning i det du kritiserar?

Citat:

Vette fan vem som är fan i detta sammanhang.

Ett bra exempel på en toppdomän som försöker kapitalisera på andrahandsmarknaden är .NU. Deras annonsering på oregistrerade domäner, SEDO-auktioner och (tidigare) budgivning på utgående domäner är bra exempel på hur man inte ska göra för att upprätthålla en seriös profil. Men det är kanske något som du anser att även .SE borde börja med?

Är det ett försök från din sida att helt byta ämne?
Mja, det är nog beroende på vem du frågar - andra skulle säkert säga att dom är bakåtsträvare och dödar andrahandsmarknaden genom att inte sänka ägarbytesavgiften (Något jag trodde skulle gå hem hos dig)

Det finns idag iaf tio TLDer som använder olika typer av wildcard för oregistrerade domäner.
http://www.vadduvillblabla.cg
http://www.vadduvillblabla.mp
http://www.vadduvillblabla.ph
http://www.vadduvillblabla.rw
http://www.vadduvillblabla.st
http://www.vadduvillblabla.tk
http://www.vadduvillblabla.vg
http://www.vadduvillblabla.ws
http://www.vadduvillblabla.nu
http://www.vadduvillblabla.vn

Hur ett domänregister väljer att marknadsföra sin TLD är helt upp till denne och jag har inga åsikter om detta, men för att du frågar så ser jag det inte som aktuellt för .se - borde jag det tycker du?

Citat:

Det är min roll och jag ser den mer som "stödjande" än "uppmuntrande" mot registrarerna (i nuläget) och i detta sammanhang anser jag att det lämpar sig utmärkt med att vara NEUTRALT medveten och NEUTRALT inställd till en marknad som växer sig starkare och är registrarernas vardag. (registrarer som i sin verksamhet bla erbjuder ägarbyten för innehavare av .se-domäner). sen råkar jag ha semester..

Citat:

Ja, detta var faktiskt en nyhet för mig, måste ha varit någon som berättat mer för dig än för mig då - det kanske var så att du sökte tjänsten själv rentav, eller?

Citat:

Och det är vad som skiljer oss åt. I min mening är den grundläggande prissättningen inte så pass relevant för andrahandsmarknaden. Det är snarare faktorer som domännamnets innebörd, längd, popularitet osv som främst spelar roll. För det är väl baserat på dessa saker som priset på andrahandsmarknaden fastställs?
Ja skillnaden tror jag mest handlar om att du inte har erfarenhet av att jobbat med domäner i första rummet, utan mer som "freebie".
Men jag har lite svårt att förstå hur du resonerar - är det priserna på andrahandsmarknaden du stör dig på eller är det fenomenet att domäner byter innehavare?
För det går hundratals eller kanske tusentals försäljningar i 0-XXXX SEK-spannet för att en liten del går för många pengar.

Men rent generellt skulle jag säga att du missat det allra viktigaste attributet vid värdering av en domän: "kommersiell potential"

EvaF - Tack, mycket bra svar.

tartareandesire - välformulerat!

ztream 2009-07-03 21:26

Alla som dissar domänhandlare är kommunister. Förutom Maxjohan han sysslar med pyramidspel :D

Personligen tycker jag att alla fastigheter i Stockholm borde vara fria att ägas av alla oavsett hur mycket pengar man har. Annars hämmas det fria entreprenörskapet. Hur ska jag som ny entreprenör kunna bli fastighetsmogul om jag inte får en fastighet först?...

Alex 2009-07-03 21:47

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jul 3 2009, 11:06
[...] Och hur mycket betalade grundarna av Google och Facebook för sina domäner? [...]

Google betalade nog bara registreringskostnaden, men Facebook köpte loss Facebook.com för $250000. Innan hette tjänsten thefacebook.com.

tartareandesire 2009-07-03 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av Alex
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
[...] Och hur mycket betalade grundarna av Google och Facebook för sina domäner? [...]

Google betalade nog bara registreringskostnaden, men Facebook köpte loss Facebook.com för 250000. Innan hette tjänsten thefacebook.com.

Aj då, det hade jag faktiskt inte koll på men poängen förblir densamma =)

claes 2009-07-03 22:26

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av EvaF

Om jag inte missminner mig så har en annan medlem här på WN förlorat en cc-domän under .nu. Claes, var är du?

Här. Och verifierar tyvärr att jag blivit av med en cc-domän under nu trots att jag haft den registrerad i över tio år och följt alla avtal.

Det är mycket kring domäner som stör mig, men när en CCTLD själv går in och agerar och snor tillbaka domäner, antingen för att vilja ha domänen själv eller för att så småningom kanske rigga en auktion hos SEDO och tjäna nya pengar, då faller värdet på domäner från en sådan aktör ner till golvet i min värld. Vad jag förstår skyddade tv-nu sig genom en registrering på en massa år framåt, men vad jag förstår kan fortfarande Bill och Per säga upp och ta tillbaka och göra precis vad fan de vill när de känner för det. ICANN och andra vågar inte gå in och reglera CCTLDer vilket jag tycker är ynkligt och skadar förtroendet för CCTLDer.

Dessutom sitter jag själv med tvåbokstavsdomäner under andra landsdomäner samt i vissa av de ursprungliga stora sju. Jag vill inte vakna en morgon av att någon utredning plötsligt tar ifrån mig dessa i mina ögon värdefulla domäner. Hade jag varit ordförande för ICANN hade jag infört obligatorisk grandfathering, alltså att det man en gång fått registrera gäller.

EvaF, bra skrivet. Schibsted borde uppmärksammas på detta. Martin, grattis till en bra affär. Men jag måste fråga hur ni garanterar att inte Bill och Per tar ifrån Schibsted domänen rätt var det är en dag och kanske lägger ut den på SEDO?

Internet Sweden 2009-07-03 23:05

Detta problem fanns/finns redan med Schibsteds [tv.nu] (tv=Tuvalu), men det är sant att det kan få ett större ifrågasättande med [se.nu]..

.. claesm - hehe nej det var inget ;) ..

claes 2009-07-03 23:18

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Jul 3 2009, 23:05
Detta problem fanns/finns redan med Schibsteds [tv.nu] (tv=Tuvalu), men det är sant att det kan få ett större ifrågasättande med [se.nu].
Jag lyckas inte hitta tråden, men har för mig att vi noterade att tv-nu i samband med köpet hade ett expiry date som låg typ 30 år framåt eller mer. Någon som kommer ihåg detta? Och att vi då konstaterade att det nog gjorts någon deal med Bill och Per så att de inte skulle sno tillbaka en så pass värdefull domän?

Tittar man nu, löper tv-nu ut 2016 vilket gör att det ser ut som en 10-årsregistrering. Och se-nu löper ut redan om ett år. Så det kanske har blivit svårare att skydda sig genom att se till att domänen är betald? (Det var så jag blev av med min nu-domän, Bill och Per satte in en spärr i systemet så att jag inte kunde betala min avgift för domänen. Vilket jag dock gjorde ändå direkt till Per med rek.)

Peter, du som verkar ha ett elefantminne, kommer du ihåg diskussionen om tv-nu?

Kalledoo 2009-07-03 23:27

Citat:

Originally posted by jstenbeck@Jul 2 2009, 17:31
Om jag inte misminner mig så är detta grundaren till bla Tomshardware.se ( den svenska delen ). Han har haft en del andra internetprojekt i sin portfölj också tror jag. Har egentligen ingen jättekoll på honom.

tartareandesire 2009-07-03 23:29

Det var väl inte helt oväntat att det där fallet skulle dyka upp igen för hundrade gången =) Finns väl ingenting nytt att säga. Självklart är det olyckligt att de i efterhand ändrar ej specificerade regler men nu är det faktiskt flera saker som spelar roll här:

1. Det fanns ingen väsentlig verksamhet på domänen (de hade sannolikt varit mer restriktiva i sitt beslut annars)
2. Det är en mycket speciell domän, one of a kind
3. Den kan inte jämföras med vilken tvåbokstavskombination som helst

Det finns ingen anledning som helst till oro för potentiella .nu-ägare. Det är ungefär som att säga "jag blev rånad när jag tog ut pengar i New York mitt i natten, åk aldrig till USA!".

Hur många andra .nu-domäner har återtagits? Den som har registrerat djur.nu, leksaker.nu osv. behöver knappast känna den minsta tillstymmelse till oro.

tartareandesire 2009-07-03 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av Kalledoo
Citat:

Ursprungligen postat av jstenbeck

Om jag inte misminner mig så är detta grundaren till bla Tomshardware.se ( den svenska delen ). Han har haft en del andra internetprojekt i sin portfölj också tror jag. Har egentligen ingen jättekoll på honom.

Han var VD för Tom's Hardware i Sverige. Ska inte förväxlas med den ursprungliga grundaren Thomas Pabst.

Kalledoo 2009-07-03 23:45

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -Kalledoo@Jul 3 2009, 23:27
Citat:

Ursprungligen postat av jstenbeck

Han var VD för Tom's Hardware i Sverige. Ska inte förväxlas med den ursprungliga grundaren Thomas Pabst.

Precis!
Spännande projekt det där dock. Tv på internet är bara i sin linda och kommer bli så sjukt intressant framåt. Bara en sån sak som SVT Play är ju helt underbart. Kanske inte den bästa tjänsten i världen men jag har fastnat där många timmar.

Internet Sweden 2009-07-04 00:32

Citat:

Originally posted by claesm@Jul 3 2009, 23:18
Peter, du som verkar ha ett elefantminne, kommer du ihåg diskussionen om tv-nu?
Nja, jag hade nog också för mig att det var längre, men kikade upp detta i en "tidsenlig" databas som också den säger 2016

Kuriosa: [nl.nu] är reggad till 2032, men värst är [dwf.nu] som har expiry 2057

kw_wasabi 2009-07-04 04:00

Hur många ggr ska claesm's nu.nu komma upp i olika diskussioner egentligen? Har det inte tjafsats nog? Menmen, det kanske var befogat.

Vad gäller att det är ett bra år för andrahandsvärdet för .nu-domäner så är ju se.nu en premiumdomän och kan man verkligen dra någon slutsats av enbart denna affär. Hursom, .nu är en etablerad toppdomän i Sverige och bra domännamn bör värderas högt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson