WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Problem med Thunderbird (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37669)

Gustav 2009-06-30 18:58

Jag har ett väldigt märkligt problem med utgående mail från mitt Thunderbird via Bredbandsbolagets smtp. Jag får följande felmeddelande:

Storleken på meddelandet du försöker sicka överskrider en temporär storleksrestriktion för servern. Meddelandet skickades inte, försök minska storleken på meddelandet och försök igen. Servern svarade: To many recipients received this hour.

Jag har varit i kontakt med Bredbandsbolaget vars smtp jag använder. Men de kan inte hitta något fel. Jag har precis bytt från Windows XP till Vista och jag utgår ifrån att det är därför det strular. Det märkliga är att det går att skicka mail via Telias smtp (som jag använder på kontoret). Jag misstänker att det är någon inställning för just Bredbandsbolaget som blivit fel. Men jag vet inte ens vart jag ska börja felsöka. Jag använder följande inställningar:

Server: smtp.bredband.net
Port: 25
Använd säker förbindelse: TLS, om möjligt


Någon som känner igen felmeddelandet eller som vet vart jag ska börja?

KristianE 2009-06-30 19:38

1) Jag förutsätter att du inte försöker maila
något stort som gör att mailet överstiger
10 MB?

2) Är det en sändlista du försöker dra iväg?
Jag har sett att Telia har spärrat att du
bara kan maila ett visst antal mottagare
per 10 min.

Ditt svar säger att det skulle finnas en
begränsning satt hos Bredbandsbolaget
per timme.

Gustav 2009-06-30 19:46

Nu har jag suttit en halvtimme i telefon med bredbandsbolagets support (igen). Min IP är inte svartlistad vad de kan se. Inget problem med SMTP-servern heller ska det vara.

Jag testade precis att skicka mail via Outlook och det fungerade. Så det måste vara Thunderbird som har blivit knäppt. Jag funderade på om det kan vara så att jag har fått något virus som försöker lägga till stora filer till mina mail som går ut via Thunderbird. Men jag har den senaste versionen av Nod32 samt att datorn är ny.

Frågan är då varför det gick bra att skicka mail via Thunderbird igår, men inte idag...



Edit: Jag försöker inte maila någonting stort. Jag har testat att bara maila en enda bokstav och jag får ändå samma felmeddelande.

KristianE 2009-06-30 19:53

Vad händer om du struntar i TLS helt?

Gustav 2009-06-30 20:34

Det gör ingen skillnad om jag väljer att skicka helt utan TLS.

Nu får jag dessutom samma felmeddelande när jag försöker skicka via Outlook. Två mail gick iväg. Det tredje ger nu samma felmeddelande som jag får via Thunderbird.

Edit: För att förtydliga ytterligare så är det inga nyhetsbrev, stora filer eller massutskick som jag försöker göra. Det var först helt vanliga mail och nu mail som endast innehåller ordet "Test".

Gustav 2009-06-30 20:45

När jag flyttade alla mina mail och inställningar från min gamla XP-dator till min nya Vista-dator så använde jag ett program som heter MozBackup. Mitt antivirusprogram varnade inte för något virus. Jag Googlade innan jag installerade programmet och kunde inte hitta någonting negativt om det. Det fungerade även att skicka mail tills idag.

Jag funderar ändå på om MozBackup kan ha lagt till någon skadliga kod. Jag kanske litar för mycket på Google och Nod32... nu greppar jag efter halmstrån med långsökta förklaringar. Men jag fattar helt enkelt inte vad som kan vara fel. :(

MMC 2009-06-30 21:02

Gustav, jag har sett det där felet en gång på en kompis uppkoppling. Jag är 99% säker på att det inte är din dator eller dina inställningar utan Bredbandsbolagets SMTP. När det hände min kompis så testade jag att manuellt skicka mail via telnet/SMTP och fick samma fel. Det är någon temporär spärr som finns i deras servermjukvara som ingen på supporten känner till. Kommer jag ihåg rätt så självläkte det inom några timmar.

Hur länge har du haft problemet?

Gustav 2009-06-30 21:17

Jag har haft problemet sedan klockan tre på eftermiddagen, då jag tänkte börja besvara mail (varav ditt var ett :)).

Frågan är i så fall vad det kan vara för typ av filter och vad det reagerar på? Jag kan skicka mail via Bredbandsbolagets webbmail (som använder samma smtp). Bredbandsbolaget gav mig dessutom ny IP, vilket inte heller fungerade. Jag har ett tiotal mailadresser via mitt Thunderbird och det går inte att skicka via någon av dem.

Ett filter borde ju reagera på IP eller mailadressen. Men jag har som sagt provat med olika av alla varianter. Bredbandsbolagets SMTP kräver inget användarnamn eller identifiering, så de kan inte ha stängt av mitt konto (eftersom det inte finns något konto).

MMC 2009-06-30 21:30

Citat:

Originally posted by Gustav@Jun 30 2009, 20:17
Frågan är i så fall vad det kan vara för typ av filter och vad det reagerar på? Jag kan skicka mail via Bredbandsbolagets webbmail (som använder samma smtp). Bredbandsbolaget gav mig dessutom ny IP, vilket inte heller fungerade. Jag har ett tiotal mailadresser via mitt Thunderbird och det går inte att skicka via någon av dem.
Ett filter borde ju reagera på IP eller mailadressen. Men jag har som sagt provat med olika av alla varianter. Bredbandsbolagets SMTP kräver inget användarnamn eller identifiering, så de kan inte ha stängt av mitt konto (eftersom det inte finns något konto).

Jag fick aldrig något svar, men jag tror inte att filtret är per kund utan antingen per server eller per subnät. Too many recipients this hour är från en anti-spamfunktion och troligtvis är det någon annan kund vars dator har infekterats och spammar lite för uppenbart. Som du säger kommer det att fungera både från webbmailen och via någon annan smtp.

Om du i kommandoprompten kör "nslookup smtp.bredband.net", vad får du för svar då?

Gustav 2009-06-30 21:43

Suck. Det hela blir bara konstigare. Jag provade precis att maila från min gamla dator - och det fungerar. Det är alltså bara min nya dator som har fått för sig att den inte längre kan skicka mail via Thunderbird eller Outlook och med Bredbandsbolagets SMTP. Jag har i och för sig inte försökt att skicka via Telias SMTP idag, eftersom jag inte varit på kontoret. Så det är möjligt att även det har slutat fungera.

Jag får följande svar när jag skriver nslookup smtp.bredband.net

server: ns10.bredband.com
Adress: 81.26.228.3
Icke-auktoritärt svar:
Namn: smtp.bredband.net
Adress: 195.54.106.231

Den sista IP´n är samma svar som jag får när jag pingar smtp.bredband.net. Alla paket verkar komma fram som de ska när jag pingar.

MMC 2009-06-30 22:11

Felet du citerar i första inlägget kommer från SMTP-servern och så länge som den spärren ligger igång så kommer du inte att kunna skicka mail via servern som returnerat felet. Jag vet inte riktigt hur deras konfiguration ser ut och inte heller hur dina båda datorer kan åtskiljas (har de olika publika IPn?) men jag håller det för osannolikt att detta skulle vara pga din dators inställningar - om det inte är så att du fått något virus e. dyl. själv, så klart.

Mitt förslag är att du ger detta till imorgon och använder webbmailen tills dess.

KristianE 2009-06-30 22:14

När du flyttar Thunderbird behöver du inte
använda några plugins. Det räcker att kopiera
profilen som ligger under Documents and
Settings/Application data/Thunderbird/Profiles.

(Inte helt hundra på sökvägen, men under D&S
i all fall..)

Räcker att installera Thunderbird på den nya
maskinen, starta upp och stänga av (konfigurera
inga mailkonton). Flytta över alla filer under
Profie/5r23r5.profile till den nya Profile-mappen
och sen starta Thunderbird. Var noga med att
behålla det nya namnet på profilmappen.

Fungerar likadant att flytta Firefox med alla
sparade lösenord, t.ex.

Gustav 2009-06-30 22:14

Jo. Jag får vänta och se om det löst sig imorgon. Finns det en sak som jag har lärt mig om datorer så är det att det bara brukar finnas två lösningar:

1. Starta om datorn
2. Vänta och se

Det första har jag redan provat.

MMC 2009-06-30 22:18

Citat:

Originally posted by Gustav@Jun 30 2009, 21:14
Jo. Jag får vänta och se om det löst sig imorgon. Finns det en sak som jag har lärt mig om datorer så är det att det bara brukar finnas två lösningar:
1. Starta om datorn
2. Vänta och se
Det första har jag redan provat.

:) Det beror på om felet ligger hos något man har kontroll över. Ett annat alternativ är ju att sluta använda Bredbandsbolaget som ser mailleveransen som ett nödvändigt ont och istället använda ex. AuthSMTP som har det som kärnverksamhet. Jag använder själv AuthSMTPs servrar när jag inte använder Google Apps eller GMail.

Gustav 2009-07-01 08:53

Det ser ut att fungera nu igen. Jag har skickat tre testmail nu på morgonen och samtliga har kommit fram. Jag har betalat för ett Google Apps-konto, men aldrig kommit mig för att sätta igång med att använda det. Men det känns som om det börjar bli dags för det nu. Det är förmodligen femte eller sjätte gången som BBB strular på kort tid. Det är olika fel varje gång och supporten kan aldrig göra ett skvatt för att åtgärda det.

Magnus_A 2009-07-01 09:14

Supporten på ett stort företag med många privatkunder som t ex Bredbandsbolaget har som uppgift att filtrera klagomål så att teknikerna ska ha lagom mycket att göra. Tydligen har de gjort sitt jobb i ditt fall.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson