![]() |
TPB säljs?
Läste precis på DN att Global Gaming Factory X uppger att de har för avsikt att köpa The Pirate Bay för 60 miljoner kronor.
http://www.dn.se/ekonomi/noterat-bolag-upp...te-bay-1.901267 |
Det måste vara det minsta någonsin som betalats per capita för en community och kundkrets av den här rangen. Om det nu stämmer, tycker jag det låter väldigt konstigt både med priset och hela försäljningen!
|
då får dem 30 miljoner över efter att ha betalat sina böter... :)
|
Citat:
|
Citat:
Att få möjlighet att legalt distribuera det mtrl som finns på TPB idag, är svårt. Då industrin är konservativ , dörren knappas stå hel öppen för TPB när dom skall få lagliga möjligheter att distribuera mtrlet. Sedan vem skall betala? Bolaget som köper, har inget eget kapital direkt.. |
Samtidigt köper de fildelningsteknikbolag för 100 mille. Det är mycket pengar för ett företag som inga pengar har.
"För att affärerna ska bli av krävs att bolaget erhåller finansiering" står det. |
Med tanke på att de bara har c:a 35-40 mkr i totalt aktiekapital så lär dom väl ta in mer kapital för att betala av kontantsumman. Är så dålig på att tyda årsrapporter, så fick aldrig riktigt klart för mig hur stor del företaget självt äger.
Sen att kundkretsen är flyktig, visst. Men även om de bara fångar upp 10% av TPB-användarna så har de världens i särklass största legala fildelningstjänst. Antar att det i stort beror, som vanligt, på innehållet... ska bli väldigt spännande att se vad de hittar på om affären ros hem. |
Tror ju knappast att dom betalar sitt skadestånd, pengarna lär ju betalas ut på sätt som gör att dom inte går komma åt.
|
Smart, inför en månadsavgift(~400kr/månad?) på sidan som går till upphovsrättshavarna så kan olaglig fildelning bli ett minne blott.
|
Hoppas jag läst allt lite för snabbt, men värderar de verkligen sitt eget bolag till över en miljard (Max 3% av aktierna ska motsvara 30miljoner i augusti)?
Ett bolag som har liten omsättning, går mer i förlust än de omsätter och vad jag kan hitta inte har något truimfkort(tidsmaskin?) som kan ge dem en framtida intäckt. De förlitar sig på att andra ska ge dem pengar för att köpa TPB enligt sitt PM. Tittar man dessutom lite snabbt på styrelsen så sitter alla i bolag som med väldigt få undantag går mer i förlust än de omsätter. Företag som äter mer riskkapital än Tjock-Steffe själv. Grattis till TPB-gänget som får en trevlig utväg om detta nu löser sig men det verkar onekligen skumt utan att ha grävt för mycket i det =) |
Citat:
Låter lite otroligt med denna affären, vi får väl se... |
|
Napster-varning...
The Pirate Bay R.I.P. |
Intressant vändning. Trodde faktiskt inte att detta var en väg som TPB-killarna ens ville gå.
|
Citat:
|
Citat:
Lyckas man sedan så blir de dessutom hyfsat rika på kuppen. Har dock svårt se att detta kan realiseras. Finns väl ingen här som seriöst tror att upphovsrättsinnehavarna kommer tillåta spridning av sitt material via TPB oavsett ägare, utan att de har järnkoll på hur det går till och vilka summor de drar in. 400 i månaden för att ladda fritt från TPB kanske låter bra, men i mina ögon är det en alldeles för skakig blandning av material och dessutom, åter igen, kommer upphovsrättsinnehavarna att såga detta. |
Jag ser bara en tidigare handelsstoppad aktie som släpptes loss idag av alla dagar har rusat 166,67% till ett totalvärde av 149mille...
Smarta grabbar =) |
Citat:
|
http://realtid.se/ArticlePages/200906/30/2...ltid980.dbp.asp
Det är såna där som betalar med egna aktier.. TPB pojkaran får nog vara glada om det får betalt överhuvudtaget. http://ditrader.di.se/DITrader/Stocks/Char...STANDARD&SCOMP= Köpares aktie har gått från 0,30 till 0,50 idag.. Undra vem är största piraterna ..:-) |
Citat:
|
Citat:
|
Finns många skatteparadis man kan placera sig i om man vill slippa betala skatt... det är nog ett mindre problem...
|
Citat:
|
[quote]Originally posted by tartareandesire@Jun 30 2009, 15:00
Citat:
Dom bästa skatteparadisen finns inom EU. Staten är ond, så är det bara. :-) |
Tänkte just detsamma.. napster :(
|
Citat:
Japp, staten är ond. Det vore bättre att folk fick betala 200-300 000 kronor för en hjärtoperation... Trist för de som inte har råd men det blir ju billigare för oss andra. |
Men man lär väl inte ha speciellt svårt för att hitta finansiering till att köpa TPB, 30 miljoner är inte speciellt mycket pengar. Har man överhuvudtaget haft kontakt med dom som äger det material man tänker sig dela, jag tror inte att "bolagen" tycker det är okej bara för att dom får betalt.
Men pengarna....30 miljoner, och det "värsta" som händer är att TPB dör. Jag skulle gissa att i det glapp som uppstår innan en eventuell ny TPB dyker upp så har man tjänat in dessa 30 miljoner. Dessutom har man ju skojat en del med grundarna om man ser till att deras resterande 30 miljoner i aktier inte är värda mer än pappret avtalet är skrivet på. |
Jag har lyssnat lite på vad han säger. Han säger upprepade gånger att fildelarna ska tjäna pengar, det är såklart trams, systemet måste ju isf bygga på att man kan fortsätta och fildela gratis men att innehållsleverantörerna ska få ersättning. Men sen pratar han om att att någon (ISP) ska köpa kapacitet av "fildelarna", det resonemanget förstår jag inte riktigt, fildelarna har väl ingen egen kapacitet, ISP skulle isf, som jag förstår det, köpa kapacitet av sig själva genom det här här företaget (vilket väl inte är en omöjlig idé, men jag kan inte se att det har TPB att göra)
Och att köpa/hyra ett par GB på fildelarnas hårdisk...jo tjena... trams.... |
Finns det inte ett universitet i usa där studenterna betalar typ 500 kr i månaden och får fildela fritt. Tycker mig ha läst det någonstans.
|
Citat:
Nå, det återstår att se men samtidigt så undrar teknikern i mig hur det här skall fungera i praktiken, alla system går ju att lura så kommer folk verkligen börja betala för Pirate Bay när de fått det gratis så här länge? |
Jag minns ett kännt dot-com bolag som också skulle "effektivisera" internet. Då med hjälp av en centrala noder, komprimering och smort munläder hos grundaren. Men jag kan för allt i världen inte komma på vad det hette. Det blev ju en klassiker när bubblan sprack så kanske det är någon här som vet.
OT: Hur gick det med medison förresten? Har inte hört så mycket om det på länge :) |
rhuse:
Akamai? De jobbar väl med sånt? Medison.se är fortfarande uppe.. |
Citat:
För att återknyta till TPB - kan inte riktigt förstå hur detta skulle kunna vara något annat än en stor scam eller sanslöst galet affärsprojekt utan verklighetsförankring... |
Det här var det galnaste jag läst på WN någonsin tror jag. 60 miljoner, varav hälften luftpengar, ska betalas ut till "vänner" utomlands. Varför känns det som om någon försöker plundra ett företag och deras aktieägare på pengar?
Pirater gör affärer med pirater... |
Citat:
|
Jag tror de hoppas vara relativt osynliga från
Finansinspektionen då de ligger på en liten skit- lista som Aktietorget. De var idag uppe 170% på en dag. En insider där skulle kunnat tjäna hur många miljoner som helst.. Skulle inte förvåna mig om de ville pumpa upp sin aktiekurs. |
Om TPB skulle bli blåsta är väl ingen som bryr sig? :-)
TPB har fått kalla fötter och därför är det bråttom att bli av med s(k)iten innan det är för sent och ingen vill ta i den med tång. Man hoppas få betalt med många miljoner (helst kontanter), som ska gå till en "fond" för att "rädda Internet" (vem försöker dom lura). Just nu tycks de bygga en "user deletion" funktion så oroliga piratmedlemmar ska kunna radera sina konton. Hjäälp! |
Citat:
Jag kan för allt i världen inte komma på vad företaget hette. De omnämndes i en dokumentär jag såg för några år sedan och då troligen på svt. (Kanske inte hjälper någon direkt :)) |
Citat:
Startup.com ( http://www.imdb.com/title/tt0256408/ ) Purpose (svensk titel: Framtidsfabriken) ( http://www.imdb.com/title/tt0257019/ ) Det var dock länge sedan jag såg dem, så jag kommer inte ihåg exakt vad som hände. Hur som helst är det nog många på WN som skulle uppskatta de filmerna. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson