![]() |
Jag håller på med ett system som byggs i php och mysql/mssql, och nu har jag fått en fråga som jag inte har kunskap om. Det är så att min kund vill att alla service ordrar som sänds till honom matas in i systemet på automatik.
Går det och vad finns det för lösningar ? Vet att det är lite information men hoppas att ni kan hjälpa mig ! |
Vad är en serviceorder?
Hur läggs den till från början? Vem lägger till den? Varför sänds den iväg till honom men matas inte in databasen från början? |
Citat:
Service order är en beställning som kommer från exl.v telia och den innehåller information om en service eller installation på en telestation eller hos en kund som vill ha ett extra telefonuttag. Alla beställningar kommer via e-post och från samma avsändare varje gång! |
Måste det komma via e-post?
När jag jobbade med så kallade mail-in databaser i Lotus Notes/domino så kunde man ha en speciell e-postadress som beroende på innehållet reagerade med olika lättprogrammerade händelser. Att skaffa Notes/domino är ordentligt att gå över bron för vatten, men det kanske finns andra sätt att bevaka en mejlbox som sedan reagerar och kan göra en HTTP-förfrågan till en PHP-sida du kodar ihop? |
Citat:
Ps. Varför kan jag inte ladda med en bild?? jag försöker lägga in en bild i detta meddelande men det går inte!!!!!!!!!!!!!!!! |
Nu var du snabb på att citera mitt inlägg :)
Vad har du för budget för detta? Om det får "kosta lite" så kan jag kolla med kollegorna. |
Citat:
|
|
Citat:
|
Ett php-script som läggs i ett cron-jobb.. och så läser det scriptet av mbox-filen för mailadressen? beror iofs på hur mailsystemet är uppbyggt.. finns säkert någon färdig php-klass nånstans för att läsa mbox-filer.
Sen får man då filtrera ifrån mbox-filen och om en träff finns så läggs det in i databasen. Edit; eller kanske går att göra en inställning i mailservern så inkommande post på mailadressen skickar en kopia till en annan mail som lägger in till databasen. |
Citat:
Kontakta mig eller någon annan här på forumet, lämna en kravspec, och då får tillbaka en prisbild. Lycka till. |
Citat:
Men det kommer kosta dig/er tiotusentals kronor i licens, plus hårdvara och kanske några tiotals tusen på konsulttid. Inte för att jag jobbat på länge med den plattformen, men just denna grej fixar "till och med" jag och antagligen du också om du är lite tekniskt lagd. Hör av dig med ett PM om du inte får tag på ett billigare alternativ. Edit: Btw så kan det gå att hitta någon leverantör som låter dig hyra en plats i deras befintliga miljö (så slipper du licenskostnaden) och det skulle inte förvåna mig om det faktiskt finns de som redan erbjuder detta i någon form. |
Är det bara jag som skrattar när jag hör att man skall blanda in en j*vla Lotus Domino-server för att lösa hans problem? :)
Roligaste, och antagligen det mest korkade, jag hört på länge. |
Eliasson, om det inte framgår av det jag skrivit så ser även jag detta som en "last resort" - även fast Domino är bra på mycket :)
Bästa vore om man hittade någon som redan erbjöd detta som en moln-tjänst... |
Man kan sätta mail-forward/alias som pekar på ett skript (istället för att peka på en annan mailadress) som får ta hand om inkommande mail till den adressen.
Ett annat sätt är att låta cron starta ett skript då och då som loggar in på mailkontot och kollar om det har kommit något nytt mail. |
Det här kommer att sluta med screen-scraping, som vanligt :)
|
Iom att du tagit på dig jobbet antar jag att du har avancerade kunskaper inom exempelvis PHP.
När jag antar ovanstående ska jag egentligen inte behöva förklara följande: Sätt cronjob för att ditt script hämtar mailen på servern och sen behandlar det efter de kriterier du programmerat. Du kommer inte hitta en färdig lösning gratis. Fram med plånboken eller lär dig koda. |
http://se2.php.net/imap + cron - låter som 2 timmars arbete i mina öron.
|
Det absolut enklaste är väl om du kan få beställaren att mata in beställningen i ett formulär på hemsidan istället för att skicka ett mail - men det kanske inte är en möjlighet?
|
Citat:
Och jag trodde när jag gick med i detta forum, var att man kunde fråga om sånt man inte kan eller behöver hjälp med! Om alla visste svaren skulle inte frågor finnas! |
Citat:
Eller jag menar om jag kunde skulle jag inte ha frågat! Om alla kunde köra bil skulle det inte finnas trafikolyckor! |
Är det ett standardiserat format på e-mailen? Eller skrivs de för hand och ser olika ut varje gång? Om mailen ser likadana ut varje gång så borde det vara väldigt enkelt, om de däremot skrivs olika varje gång så blir det mycket mer avancerat då det krävs ett intelligent system för att tolka dem.
Om det är standardiserat format på beställningarna så kan du använda shellscript (om det är unixbaserat system), går att göra väldigt mycket med shellscript och ofta med mindre kod än i php el. liknande. |
Citat:
Tack vco för att du håller oss till väsentligheterna. Enligt min mening bättre att _också_ försöka lägga krut på att få avsändande part att skicka ett standardiserat format typ xml som är lätt att avläsa. Ett handskrivet mail => ge upp. Annars är det "bara" att köra regexp tills man blir nöjd. |
|
Några nyckelord till framgång i din förfrågan: PHP + IMAP + regex.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson