![]() |
Halloj!
Tänkte höra med er experter om detta är bra priser :) HP DL380 G3 CPU: 2x2.8Ghz Intel XEON Minne: 2Gb Disk: 2x36Gb 3000 kr HP DL380 G4 CPU: 2x3.4Ghz Intel XEON 64 bitars Minne: 2Gb Disk: 2x36Gb 4500 kr HP DL580 G2 CPU: 4x2.7Ghz Intel XEON Minne: 4Gb (Max 32Gb) Disk: 2x73Gb 5000 kr |
Vad ska dem användas till? De drar
rejält med ström.. De är från tiden före dual core. |
Dyrt, har köpt motsvarande betydligt billigare begagnat.
|
Den sista tyckte jag lät rätt billig iaf.
|
Men hur mycket kostar inte den att colocata? :)
Den är väl 4-5U och drar väl nån kilowatt.. |
Citat:
|
DL580 G2 är 4U stor.
|
Om du inte har gratis el och skall hyra in denna någonstans blir det helt klart billigare att köpa en helt ny burk på 1U med en quadcoreprocessor i med i övrigt motsvarande konfiguration.
Du får dessutom garantier och slipper oroa dig för att din 5-6 år gamla server kanske bestämmer sig för att pensionera sig medan du sover. Du får en maskin med motsvarande prestanda för 10-12 tusen, men helt ny, från Dell eller HP. Du kan säkert hyra en sådan burk hos en flock webbhotell... Eller kanske en VPS är helt rätt för dig? |
Du får en ny server för 6-8k.
|
PatrikWeb:
Du kanske får en SuperMicro för de pengarna. Ska du ha en Dell R200 med Quad-core, vettig RAID, 2 diskar och 4-8 GB RAM så är du uppe i ca 10000 exkl. moms. SuperMicro köper du om du inte vill ha någon snabb support från tillverkaren. Vill du ha det lägger du till nån tusing och köper från Dell.. |
Citat:
Köp en modern HP server , tänk ingenom allting. Prylar går gärna sönder, och tänk också på att varje insats som säljer kyla och el till din server, , så tänk inte bara server. Tänk även möjlighet att kunna fjärr om starta datorn på distans. Strömmen är en ganska dyr idag, el börja bli svindyrt. För en sak skall du veta, när du din dator krånglar så är det aldrig på kontorstid. Vad skall du köra för OS på burken? Linux, FreeBSD, Solaris eller Windows? Klara du av att drift burken själv? Det är inte bara att köra in en debian på en server och tro allting är frid och fröjd, din maskin bli rootad ganska kvickt. |
Citat:
|
Det här kanske är till nytta? http://www.google.se/search?q=making+debia...lient=firefox-a
|
Tack för era svar! Serverna ska driftas i serverhall.. En av de ska gå som ren mysql server, den andra till linux och php samt den tredje till Windows 2003..
Jag fick ett erbjudande av en kille att köpa de men ville höra här först. Jag har en som hjälper mig med underhållet på serverna samt confa de. Han är bortrest nga veckor så därför skrev jag här, jag hoppade dock affären i brist på kunskap.. Det kändes lite uråldrat! |
Har ni själv nga som ska sälja till bra pris så får ni gärna höra av er med ungefärlig spec som de andra...
Serverkillen tyckte vi skulle köra microserver men jag har hört så dåligt om de så det känns lite som en chansning.. Som nga av er säger här så kan det vara bättre att kanske lägga nga kronor extra och få redigt märke som HP eller DELL.. |
Citat:
Virtualisera med VMWare ESX och kör allt på en och samma server. Om pengarna kniper, behåll 8 GB RAM och gå hellre ner i processorhastighet, det märks fan inte om du har 2.6, 2.8 eller 3.0 GHz på en server med blandad trafik. Det bär emot att berömma Dell, men R200 är fan som en Volvo V70 som är både bekväm och rymmer det mesta. Ska också lägga till att CentOS är det serveroperativ som gett mig minst bekymmer. Inget lullull, bara bra, ultrastabilt och RH-kompatibelt serverOS. - - - *) Peppar-peppar-ta-i-trä, tvi-tvi-tvi, knack-knack... |
Citat:
Citat:
|
Citat:
2. yum update 3. ???? 4. Profit!!! |
dansbandsdax.se:
Jag skulle rekommendera dig att köpa nya maskiner. Om det känns för mycket så kan du få dem på leasing eller annan form av betalning. Jag är ingen ekonom, men det ska tydligen finnas stora bokföringsmässiga fördelar med just leasing. claesm: Visst är R200:orna för jäkla fina? Jag kan varmt rekommendera dem till just hosting. VMware ESXi tuffar på perfekt. CentOS är heller inte helt dumt. :P |
Citat:
|
Citat:
CentOS är skräp, jobbigt att installera på maskiner utan CDROM / DVD och var inte särskilt imponerad av den, såg ut som RED HAT 5.0 ungerfär. Varför CentOS är skräp, att du måste bränna en massa CD skivor, dom har inte ens DVD iso färdig. Det är inte som ubuntu, som man lägger på USB minne och bootar. Utan du måste sitta swapa skiten CD skivorna också.. Det kanske finns någon netinstall version av CentOS. Vill jag installera ubuntu server, då gör jag bootbara sticka från min laptop med ubuntu iso, tar ca 10 min, sedan laddar den hem resten från nätet. |
klein:
??? Har aldrig använt mig av något annat än CentOS Netinstall ISO. Och DVD:n har funnits ett bra tag.. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson