WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   15 poliser anställs för att stoppa fildelare. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37426)

Jine 2009-06-15 14:09

Hej!

Kolla vad katten släpade hem.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381529.ab

Citat:

Polisen hinner inte utreda alla misstänkta fildelningsbrott och åklagare tvingas att lägga ner fall. Men nu ska 15 poliser anställas för att utreda misstankarna på heltid
15 pers, månadslön på gissningsvis 25.000kr = minst 375.000kr per månad, PLUS administration och material.
Dvs, ska vi skattebetalare lägga ner cirkus en halv miljon kronor per månad för att stämma ungdomar som laddat ner senaste backstreet boys-skivan?
Detta är ju helt sinnsessjukt.

Vad hände med den riktiga brottsligheten egentligen?
Där personer vart mördade, dog av knark eller våldtog en stackars liten flicka?

:angry:

BoXon 2009-06-15 14:14

Enklare vore väll om dessa pengar istället gick till STIM och så vart alla glada igen.

Erik Stenman 2009-06-15 14:19

STIM får ju alldeles för mycket pengar redan. De gjorde väl sitt bästa år 2008 trots den påstådda negativa fildelningen..
Varför anställs det inte fler poliser där dom behövs som vid till exempel grövre brott.

Danski 2009-06-15 14:27

Som jag förstod det när man kollar utanför Aftonbladets journalistik så ska de nya poliserna jobba med immaterialrätt på nätet.

Något som borde ses som väldigt positivt för de flesta här på WN när det stjäls bilder, texter, domäner etc. hur som helst.

elitasson 2009-06-15 15:45

De ska även hålla koll på verksamheter där de sälja piratkopierade varor, vad jag förstått.

Danielos 2009-06-15 16:15

Citat:

Ingen tidning nästan har angivit källan för nyheten som i detta fallet är:
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...artikel=2904147

Intressant att man inte hittar information om detta på http://www.regeringen.se/ , om detta är sant så verkar som om man försökt dölja detta.

Wojt 2009-06-15 17:14

De klarar inte ens av att lösa eller ta sig an bedrägerifall. Men detta är ju enklare för här behöver man bara IP-nummer så är man skyldig.

tartareandesire 2009-06-15 17:17

Detta är riktig brottslighet och det är faktiskt ganska många fler poliser som arbetar med de typer av våldsbrott som nämndes i inledningen men det kanske inte var intressant att nämna? Man plockar ut det man vill och struntar i resten så man kan manipulera den lättlurade läsaren? Bara för att vissa brott kan tyckas vara värre än andra så betyder ju inte det att man ska strunta i allt utom mord... Det är en väldigt märklig inställning.

Förmodligen och förhoppningsvis kommer antalet poliser att minskas allteftersom allmänheten inser att illegal fildelning är just illegal.

kalasboll 2009-06-15 18:13

Citat:

Originally posted by Erik Stenman@Jun 15 2009, 14:19
STIM får ju alldeles för mycket pengar redan. De gjorde väl sitt bästa år 2008 trots den påstådda negativa fildelningen..
Varför anställs det inte fler poliser där dom behövs som vid till exempel grövre brott.

Det är ju inte försäljningen STIM får in pengar ifrån. Det är ju tackvare alla nya radiostationer på nätet, webb-tv som använder musik, Spotify osv osv osv.

Wojt 2009-06-15 18:18

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 15 2009, 17:17
Detta är riktig brottslighet ...

Bedrägeri är inte riktig brottslighet då eller? Inte finns där tillräckligt med resurser.

Spindel 2009-06-15 21:40

Till 2010 ska antalet poliser öka med 2 000 från 18 000 till 20 000. Då tycker jag att det är helt rätt att man även ökar antalet poliser "på nätet" med fjuttiga 15 stycken.

Varför förespråkar en sådan stor del på WN ren anarki på nätet? Varför ska Internet vara en plats där brottslighet kan frodas utan att bekämpas?

ArreliuS 2009-06-15 22:48

Spindel: Kan det kanske vara så att man hellre ser dessa 15 jaga riktiga brottslingar och löser upp de problemen innan man går in på "andra sorteringen"? Allmänhetens tilltro till polisen och rättsväsendet är nog tillräckligt lågt som det är. Då är det verkligen inte läge att gå ut med en sån här grej.

htiawe 2009-06-16 00:14

Det kommer aldrig vara möjligt att lösa alla "riktiga" brott till 100%, någonsin.

Jag förstår poängen men vill ni verkligen att polisen ska prioritera? Ska de vägra utreda ett inbrott i er lägenhet med resonemanget att de har mer viktiga brott att utreda?

Jag vill att polisen ska utreda våldtäkter, de ska se till att folk inte kör onyktra, de ska se till att få reda på vem som stal min polares nyinköpta avgassystem och jag vill gärna att de ser till att jag inte blir nedslagen när jag är ute på stan. Då förstår jag inte varför de inte bör utreda brott mot upphovsrättslagen.

Spindel 2009-06-16 00:24

Citat:

Originally posted by ArreliuS@Jun 15 2009, 22:48
Spindel: Kan det kanske vara så att man hellre ser dessa 15 jaga riktiga brottslingar och löser upp de problemen innan man går in på "andra sorteringen"? Allmänhetens tilltro till polisen och rättsväsendet är nog tillräckligt lågt som det är. Då är det verkligen inte läge att gå ut med en sån här grej.

Som sagt, antalet poliser ökas i rekordfart, bland annat 2 000 nya poliser till år 2010. Så av dessa 2 000 poliser kommer 1 985 st syssla med att jaga - det du kallar - "riktiga brottslingar".

Så med en poliskår på 20 000 personer kommer 15 personer jobba med immaterialrätt på nätet. Fy vad hemskt!! Bäst att jag röstar på Piratpartiet omedelbums!!

Daniel.st 2009-06-16 08:06

Ang. snacket att polisen bara ska ägna sig åt de riktigt grova brotten finns det en hel del underlag för att detta bara föder mer problem. Ägnar polisen ingen tid åt de mindre brotten kommer dessa att frodas vilket i sin tur föder fler allvarliga brott. Kan tipsa om lite läsning kring ”the broken window theory” och bl.a. brottsligheten i NY och hur man jobbade för att få ner den för något årtionde sedan.

Isak 2009-06-16 08:58

Citat:

Originally posted by Daniel.st@Jun 16 2009, 08:06
Ang. snacket att polisen bara ska ägna sig åt de riktigt grova brotten finns det en hel del underlag för att detta bara föder mer problem. Ägnar polisen ingen tid åt de mindre brotten kommer dessa att frodas vilket i sin tur föder fler allvarliga brott. Kan tipsa om lite läsning kring ”the broken window theory” och bl.a. brottsligheten i NY och hur man jobbade för att få ner den för något årtionde sedan.
Ja det later rimligt. Ingrip hart mot dagens fildelare sa hindras de fran att bli morgondagens mordare och valdtaktsman.

Danielos 2009-06-16 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av Isak
Citat:

Ursprungligen postat av Daniel.st

Ja det later rimligt. Ingrip hart mot dagens fildelare sa hindras de fran att bli morgondagens mordare och valdtaktsman.

Isåfall skulle man anställa mer för att lösa allvarliga it-brott, barnporr på nätet osv. Idag säger ju man att man inte har tillräckliga resurser.

Daniel.st 2009-06-16 11:55

Citat:

Ursprungligen postat av Isak
Citat:

Ursprungligen postat av Daniel.st

Jag hänvisade till de som påstår att polisen mer eller mindre bara ska jobba utifrån bilden att de grövsta brotten ska lösas först, innan de tar tag i de små. Se det i ett större perspektiv, det handlar om att markera och skicka signaler.

wedge 2009-06-16 12:22

Istället för att klaga när risken för upptäckt ökar kunde piraterna sluta stjäla (ja, starta gärna en debatt om ordvalet om du orkar...) och istället betala för sin mediekonsumtion.
Då skulle de förhatliga bokstavslagarna inte behövas, i alla fall inte i samma utsträckning.
De 15 poliserna kunde sysselsättas med det ni kallar "riktiga" brott.
Staten skulle få in mer skattepengar som bland annat kunde gå till att bekämpa de allvarliga brotten.
Artister och mediebolag skulle få in mer pengar (vad är det för fel på det?) och kunna satsa mer på kommande produktioner.
De kopieringsskydd som sätter käppar i hjulet för lagligt användande skulle inte behövas.
Alla skulle slippa den kollektiva bestraffning och övervakning som finns och kommer att finnas på grund av respekt för de lagar vi har inte finns.

Barnen växer upp i tron att upphovsrättslagarna bara är tjafs man inte behöver bry sig i, och att allt man kan ta får man ta. Var slutar det? Kommer de att respektera andra lagar?
Markera och skicka signaler, som Daniel.st sa. 15 poliser är för lite.

htiawe 2009-06-16 12:38

Jag är lite intresserad av var man ska dra gränsen för vilka brott som Polisen bör utreda. Ska man bara ta tag i våldtäkter, större rån och mord? Ska man strunta i mindre inbrott och stölder? Ska man strunta i kontroll av krkort och flygande inspektioner av yrkestrafik för att dessa inte är "lika viktiga"?

Hyzac 2009-06-16 14:42

Vilken skillnad gör 15 poliser i Sverige mot ett globalt synsätt på fildelning som inte kommer se annorlunda ut av denna åtgärd. Om man nån gång vill komma tillrätta med problemet måste man nångång inse att nationella åtgärder inte är tillräckligt utan att man behöver göra ett samlat grepp globalt och den enda lösningen att råda bot på det är att lyckas få med sig alla aktörer inom branchen och skapa ett system med enkelhet och en rimlig prismodell som kan gå in och konkurrera med tjänster som torrents och Piratebay. Så enkelt är det :P

Spindel 2009-06-16 15:09

Citat:

Originally posted by Hyzac@Jun 16 2009, 14:42
Vilken skillnad gör 15 poliser i Sverige mot ett globalt synsätt på fildelning som inte kommer se annorlunda ut av denna åtgärd. Om man nån gång vill komma tillrätta med problemet måste man nångång inse att nationella åtgärder inte är tillräckligt utan att man behöver göra ett samlat grepp globalt och den enda lösningen att råda bot på det är att lyckas få med sig alla aktörer inom branchen och skapa ett system med enkelhet och en rimlig prismodell som kan gå in och konkurrera med tjänster som torrents och Piratebay. Så enkelt är det *

Man måste börja någonstans, eller hur? Sedan handlar det inte bara om fildelning, utan även om upphovsrätt. Jag vet några på WN som uttrycker sig starkt positiva till fri fildelning, slopad upphovsrätt osv. men när man sedan erbjuder sig att kopiera deras webbsidor rakt av ställer de sig helt plötsligt bakom nuvarande lagar, kanske smyger in ett "Men när lagarna avskaffas kan du givetvis få kopiera sajterna, men inte nu" som om det är lagarna som sätter stopp för Creative Commons osv.

Piratrörelsen kommer gå till historien som vår tids största hycklare. De vill snylta på andra men inte att andra ska snylta på deras verk. Om jag inte minns fel så blev The Pirate Bay sura när en snubbe snodde deras logga som omslag till sin bok om piratkopiering.

Hyckleri.

Edit: Sedan håller jag med om att musik-, film- och spelbranschen måste ändra sina synsätt om Internets möjligheter. Det är inte acceptabelt att en film via Internet är lika dyr, eller kanske dyrare, än om man köper den i butiken...

coredev 2009-06-16 15:28

Citat:

Originally posted by Danski@Jun 15 2009, 14:27
Som jag förstod det när man kollar utanför Aftonbladets journalistik så ska de nya poliserna jobba med immaterialrätt på nätet.
Något som borde ses som väldigt positivt för de flesta här på WN när det stjäls bilder, texter, domäner etc. hur som helst.

Du har helt rätt i att det skulle behövas poliser och åklagare som intresserade sig mer för vanlig immaterialrätt på nätet. Där behövs verkligen en uppryckning!

Tyvärr så är det garanterat inte det som dessa poliser skall ägna sig åt.

Medialobbyn vifftar, regeringen dansar.

wedge 2009-06-16 16:56

Citat:

Originally posted by Hyzac@Jun 16 2009, 13:42
Vilken skillnad gör 15 poliser i Sverige mot ett globalt synsätt på fildelning som inte kommer se annorlunda ut av denna åtgärd. Om man nån gång vill komma tillrätta med problemet måste man nångång inse att nationella åtgärder inte är tillräckligt utan att man behöver göra ett samlat grepp globalt och den enda lösningen att råda bot på det är att lyckas få med sig alla aktörer inom branchen och skapa ett system med enkelhet och en rimlig prismodell som kan gå in och konkurrera med tjänster som torrents och Piratebay. Så enkelt är det :P
Har man en mil att gå måste man ta även det första steget nån gång.
Om vi i Sverige hanterar våra problem med att svenskt folk inte följer svenska lagar, så kan de andra länderna hantera sina egna problem på motsvarande sätt. Det är inte vår sak att rädda världen.

Om pris och distributionssätt inte passar finns faktiskt alternativet att avstå.

Att bryta mot lagarna ska ha konsekvenser, oavsett vilken inställning till ägande man har. Och om lagarna inte passar så ska man komma ihåg att de stiftas av de som vi genom fria val satt i styrande positioner. Rösta fram Piratpartiet då, om allt som betyder något är att få fritt parasitera på andras arbete.

ArreliuS 2009-06-17 13:39

Citat:

Originally posted by Spindel@Jun 16 2009, 00:24
Som sagt, antalet poliser ökas i rekordfart, bland annat 2 000 nya poliser till år 2010. Så av dessa 2 000 poliser kommer 1 985 st syssla med att jaga - det du kallar - "riktiga brottslingar".
Så med en poliskår på 20 000 personer kommer 15 personer jobba med immaterialrätt på nätet. Fy vad hemskt Bäst att jag röstar på Piratpartiet omedelbums

Och dessa tvåtusen nybakade poliser ska ju även täcka upp de som pensioneras samt väljer att sluta sitt yrke. Jag tycker inte att du är rättvis när du bagatelliserar det allvarliga i situationen. Vi snackar om att de styrande anser att det är bättre att jaga människor som laddar ner den senaste biofilmen kontra att ha poliser på stan i förebyggande syfte. Barnporrsfrågan har även lyfts fram, varför satsas det inte där istället? Det har ju tidigare skrivits spaltmeter om hur underbemannad den avdelningen är.

Självklart så förstår jag alla här som vill leva i drömvärlden att alla brott prioriteras lika och att även de som går mot röd gubbe ska straffas. Men så som läget ligger idag så måste polisen göra prioriteringar. Om det t ex skulle visa sig att polisen inte kunde komma och ta en anmälan på ett inbrott i mitt förråd för att de var i full färd med att avstyra ett lägenhetsbråk med tillhyggen, då kan iaf jag ta det. Henrik Pontén sa på DH att han ville att alla brott skulle likställas. Jag ställer mig starkt emot ett likställande av illegal nerladdning kontra våldsbrott.

Jag trodde att iaf du spindel, som funnits runt esport, skulle vara lite mer liberal i dina åsikter kring fildelning. Med tanke på att du driver en sajt som lever på att folk delar med sig av film.

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Piratrörelsen kommer gå till historien som vår tids största hycklare. De vill snylta på andra men inte att andra ska snylta på deras verk. Om jag inte minns fel så blev The Pirate Bay sura när en snubbe snodde deras logga som omslag till sin bok om piratkopiering.
Hyckleri.

En helt annan bild ges av TPB i frågan.

<!--QuoteBegin--THB[/i]
Recently in Sweden, a book publishing company have been happy to tell the press that TPB have complained about them using our logo on the cover of a new book, entitled "Piraterna" (eng: The Pirates).

They claim that we are full of "double standards" and that we are furious that they have "stolen" our logo. This is of course not the case.

Some background. The publishing company have given some money to some very good authors to make a book about the swedish pirate movement. A worthy cause and it is about time! The publishers then decided to put our logo on the book. We are of course proud of that. The problem is that they at the same time have told people that this is our official biography. And when we've sent e-mail to them, they haven't replied to them. Phones have not been answered.

We have contributed to the book ourselves. If we didn't like the idea we wouldn't have done so. Previously, our logo has been used by many companies, even for commercial reasons. There are people selling inofficial TPB clothing. And we all love that! The case about the book is that we where upset that they claim to be our own biography and nothing else. We even told them that they of course could use our logo, but we would hope they changed it in order to not deceive people.

The publishers, who apparantly didn't even read the book to understand how we operate, decided to do a cheap stunt and quote a few lines out of a much longer e-mail.

We like the book. That's the problem. We just don't like the publishing company. They are also one of those who are for the new IPRED law here in Sweden so we are even more unhappy about them. And this is a fundamental problem. Too many companies with too much money can buy intellectual property like this book. We hope that people will read it, but it would be a shame to give money to this company.

So end sentence - copy whatever you find on our sites. We have RSS feeds to help you copy data from peers. But don't forget to copy our creations, we're also peers in this universe. Copy our logo(s), copy our doodles, remix them, make new and better ones. Print them on clothes, sell them. Make a profit for yourself! Or give it to someone you care about. Care about the copying! And remember that copying can never be stealing.
[/quote]

Källa: http://thepiratebay. org/blog/143

Spindel 2009-06-17 14:40

ArreliuS, kanske formulerade mig konstigt med 2 000 nya poliser (menade "fler" och inte "nya"). Poliskåren ska öka från 18 000 till 20 000. Så 2 000 fler. Det är en rekordsatsning.

För det andra kan man även diskutera vad som är liberalt i fildelning. Min åsikt är, och kommer alltid att vara, att man ska själv kunna välja hur ens egna verk ska spridas. Vill man (det vill säga skaparen) sprida sina verk genom The Pirate Bay så ska man givetvis få göra det, men ingen annan ska kunna komma och ta mitt verk och sprida utan mitt godkännande. Det är själva grundidén med liberalism.

När det gäller att jag "driver en sajt som lever på att folk delar med sig av film" är ju det grundläggande att det är skaparen själv som laddar upp. Att sedan många av filmerna förmodligen innehåller upphovsrättsskyddade låtar är inget jag kan styra över än mer att musikbranschen borde vara glada över den marknadsföring de får.

Ska tilläggas att jag inte på något sätt försvarar musik-, film- eller spelbranschen. Det största problemet är ju att det inte finns några bra lagliga tjänster. Det måste skapas dessa tjänster men dessa kan inte konkurrera mot olagliga tjänster som är gratis och utan reklam.

Båda parter har lika mycket fel men det behövs upphovsrätt på Internet, på samma sätt som det finns i det verkliga livet.

Maxjohan 2009-06-17 19:10

Ni som är för fil delning har kanske sin dator proppandes full med fildelningsmaterial.

Annars skulle inte så många vara emot detta, eller hur?

Så lägg ner nu, 500,000;- eller något, är inga pengar alls, för att bekämpa detta "fritänkande som annars kommer till fas2" och ytterligare frodas, det leder till, att hela ekonomin och samhällen faller samman, när ingen vill betala för sig. Och alla vi medborgare går om kring och grublar och gnäller hurjävla dyrt allt är redan.

Det är en jädra massa gnäll redan som det är från alla möjliga personklasser. Det lär bli ännu fler och allvarligare den dag vi rättfärdigar fil delning.

Jag tror ärligt människor mår bra av att betala en slant, då för material som vi tycker är intressanta. Men idag uppfostrar vi barnen att ta för sig, och inte ge belöning, att vara själviska.

Det är ungefär som att vi ger barnen lördagsgodis, hela veckan lång. Vilka barn tror ni blir klokast, och utvecklas och hittar sig själv i livet?

Inte dem barn som får vara själviska och slutar uppanas att visa respekt och medlidande inför andra.

Barnen blir lämnade utanför Logiska sunda rum.

Visst det är schysst med fildelning och gratis. Men jag ser fler nackdelar i denna frågan som bör disskuteras.

Så min fråga lyder: Varför ska vi vill vi rättfärdiga Fildelning?

Ska bli kul att lyssna till era tankar.

Johan

ztream 2009-06-17 19:44

Det handlar inte om att rättfärdiga fildelning. Det handlar om att inte tycka det är ok att upphovsrättsindustrin har sin hand långt upp i svenska regeringen och riksdagens röv och styr dem som små marionetter.

Var är de 15 poliserna som utreder kortbedrägeri och bedrägeri hos e-handlare? Ingenstans nej för vi har ingen lobbyorganisation med feta advokater som springer våra ärenden och suger snopp i rosenbad.

Varför kan inte jag som e-handlare använda IPRED förresten? Är inte det konstigt att den bara gäller upphovsrättsinnehavare och inte innehavare av fysiska varor som blir stulna på nätet?

htiawe 2009-06-17 23:33

Ja men det är väl självklart att de organisationer som pröjsat för att lobba fram lagar som fungerar för dem, inte bryr sig om andra? Eller skulle ni slåss för att lagar som hjälpte er även hjälpte medieföretagen i sin jakt på fildelare?

kw_wasabi 2009-06-18 00:07

Citat:

Originally posted by Jine@Jun 15 2009, 14:09
15 pers, månadslön på gissningsvis 25.000kr = minst 375.000kr per månad, PLUS administration och material.
Dvs, ska vi skattebetalare lägga ner cirkus en halv miljon kronor per månad för att stämma ungdomar som laddat ner senaste backstreet boys-skivan?

Det är alltid kul när småsummor används som argument för att ett förslag är olämpligt. 500 000 kr per månad (6 milj/år) är ju ingen stor summa. Förresten tror jag du räknat väldigt i underkant, med din lönekostnad skulle poliserna få ut ca: 10 000 kr/mån netto, så underbetalda är de nog inte. Med arbetsgivaravgifter och pensionsavsättningar blir nog lönekostnaden närmare 45-50000 kr per person och månad. Arb.avg. går ju iofs tillbaka till staten men måste ta vägen förbi skatteverket för byrokratins skull.

kw_wasabi 2009-06-18 00:18

Citat:

Originally posted by wedge@Jun 16 2009, 16:56
Om pris och distributionssätt inte passar finns faktiskt alternativet att avstå.

Att bryta mot lagarna ska ha konsekvenser, oavsett vilken inställning till ägande man har. Och om lagarna inte passar så ska man komma ihåg att de stiftas av de som vi genom fria val satt i styrande positioner. Rösta fram Piratpartiet då, om allt som betyder något är att få fritt parasitera på andras arbete.

Håller med helt. Argument som pris och distributionssätt är värdelösa, de berättigar inte att man tankar hem filmen/skivan utan att betala. Argumentet att det inte är stöld eftersom varan fortfarande finns kvar håller inte heller. Det som stjäls är inte produkten, utan intäkten från den.

Ett exempel från den ickedigitala världen:
En person som bor i en liten ort funderar på att skaffa ny bil. Han tycker dock att bilar är för dyra och dessutom måste han åka 8 mil för att komma till bilhandlaren. Han tycker sig därmed ha rätt att stjäla en bil av en lokalt företag. Visst är det lika självklart som fildelning?

Maxjohan 2009-06-19 03:57

Citat:

Originally posted by ztream@Jun 17 2009, 19:44
Det handlar inte om att rättfärdiga fildelning.
Det är precis vad det handlar om, annars har du inte fattat vad det handlar om.

Kan vi inte definera dem "slickarna i röven" och vilka som slickar vad i vlikens röv" --då är det samma sak som att peka upp mot skyn och tala om att gud som en stor orakel finns där uppe.'

jag har inte sett något till något sådant under mina fygresor. Och det kanske låter löjligt, men i logiska sammanhang ska vi tänka djupar och konkret. Annars blir det en salig röra om vad som sett vad, under flyresor. För alla har personliga åsikter.

Så löser inte jag och andra förnuftiga problem. Detaljer, kritik och logiskt,

Himmel, människan är kortare än molnen/himmel. Då vill vi genast erövra den tanken att vi är en himelsk syn av universiums allt.

Varför inte tro utanför himmeln`istället, som universiums sfär`?

Nej, det är inte lika vackert med svart plasma

Det där med "makten" blabla bla har jag hört talas om förr och att de kysser "??" i röven.. det är inget annat än idealt populism.

Antingen går vi eller ni som tror dettta ut och lokaliserar denna korrupta elitism till makt och ställer dem mot väggen, eller så drar ni igång något vettigt och konkurrar ut denna elitism ni ser. Ska ni sälja erat arguement så får kan ni säga att domaren i PB målet var korrupterad, men det är inte så sexigt som "hela riksdagen av politiken och regeringen", eller hur"

http://en.wikipedia.org/wiki/Populism

Så vad skulle du ta dig till Dan om du fick ut dessa
Musikindustrinsgamar?

Tänkt dig själv hur det hade varit om du fick som du ville redan från ruta ett, låter kanske dumt, men vi håller oss alltid till en association av ett ord. Vad har du för association av makten, fildelning, och friinternet?

Det kan vara en bra början för att komma överfunn med varför man har en vis ståndpunkt och åsikt i frågor i debatt.

Vet i fan, hur jag stavar himmel?(så=?)

Maxjohan 2009-06-19 04:04

Citat:

Det handlar inte om att rättfärdiga fildelning. Det handlar om att inte tycka det är ok att upphovsrättsindustrin har sin hand långt upp i svenska regeringen och riksdagens röv och styr dem som små marionetter.

Var är de 15 poliserna som utreder kortbedrägeri och bedrägeri hos e-handlare? Ingenstans nej för vi har ingen lobbyorganisation med feta advokater som springer våra ärenden och suger snopp i rosenbad.

Varför kan inte jag som e-handlare använda IPRED förresten? Är inte det konstigt att den bara gäller upphovsrättsinnehavare och inte innehavare av fysiska varor som blir stulna på nätet?

Var är förslaget om 15 poliserna som utreder kortbedrägeri och bedrägeri hos e-handlare? Så får vi saker gjort Sverige :lol:

gummianka 2009-06-19 07:12

Citat:

Men du om någon måste ju förstå företeelsen med "kontakter", eller du utnyttjar aldrig det kontaktnät du har? Eller är det bara att någon annan har bättre kontakter än du? Samtidigt tycker du/ni det är konstigt att ingen lyssnar på er, samtidigt som ni ju faktiskt bara står och skrattar åt, och föraktar, den "makt" ni vill ha del av, lycka till.

Sen det där vad det gäller gränsdragning små/stora brott. Jag vill hävda att den gränsen inte går att dra, man kan helt enkelt inte ställa olika typer av brottslighet mot varandra, MEN, jag "vet" också vart gränsen går för dom flesta, den går där/när man själv blir ett brottsoffer, då är DET prioriterat, oavsett vad man har ansett om det förut, och jag vill påstå att det även gäller t.ex. en trafikolycka till följd av att någon gått mot röd gubbe.

kw_wasabi 2009-06-20 19:10

Citat:

Originally posted by gummianka@Jun 19 2009, 07:12
Men du om någon måste ju förstå företeelsen med "kontakter", eller du utnyttjar aldrig det kontaktnät du har? Eller är det bara att någon annan har bättre kontakter än du? Samtidigt tycker du/ni det är konstigt att ingen lyssnar på er, samtidigt som ni ju faktiskt bara står och skrattar åt, och föraktar, den "makt" ni vill ha del av, lycka till.

Sen det där vad det gäller gränsdragning små/stora brott. Jag vill hävda att den gränsen inte går att dra, man kan helt enkelt inte ställa olika typer av brottslighet mot varandra, MEN, jag "vet" också vart gränsen går för dom flesta, den går där/när man själv blir ett brottsoffer, då är DET prioriterat, oavsett vad man har ansett om det förut, och jag vill påstå att det även gäller t.ex. en trafikolycka till följd av att någon gått mot röd gubbe.

Exakt, det finns ju ganska många trådar här på WN av folk som fått sina sajter plagierade. Då är upphovsrätten väldigt viktig eftersom det drabbar dem. När de sedan själva sitter och tankar hem alla Metallicas album så är det helt plötsligt inget allvarligt brott. Nu vet jag inte om det är samma personer som hyllar fildelning som blivit arga över att deras sajter blivit kopierade. Det skulle dock vara fruktansvärt kul om det dök upp lite länkar till trådar som visar på dubbelmoral.

Spindel 2009-06-20 21:13

Vi har ju ztream (dan.se) med sin enorma dubbelmoral. Såhär sade han exempelvis från den här tråden (rekommenderas läsning, finns säkert fler hycklare i den):

http://www.webmasternetwork.se/f2t24125hle24-st0.html

Citat:

Jag accepterar inte det. Då hade jag inte kontaktat E24. Hade jag varit fotograf hade jag kanske brytt mig mer, men jag är mer intresserad av att göra affärer. Därför skickar jag ingen faktura.

Det är trots allt min bild och jag gör vad jag vill

Tur att det var E24.se som hade snott bilden från newyork.se. Hade det varit The Pirate Bay hade ztream säkert fått ett otrevligt mail tillsammans med att de inte censurerar det som läggs upp.

ztream 2009-06-20 23:05

Du ser datumet på tråden va?

Jag har mognat och förstått Internet helt enkelt och gud va skönt det känns.

Samtidigt tycker jag synd om alla andra som inte förstår och slåss med näbbar och klor för att rättfärdiga sitt stenålderstänk. Ni kommer förstå en dag. Jag hoppas det inte är för sent för er då bara.

ztream 2009-06-20 23:16

Nej, du har inte fattat. Ett tips om du ska argumentera för din sak är att skriva kort och koncist och inte 2 sidor med svammel som hör hemma på en baptist-gudtjänst.

Det finns säkert en klick av människor som bara vill rättfärdiga fildelning, men majoriteten vill primärt skydda individens integritet och förhindra att staten Sveriges intressen styrs av skivindustrin, och inte folket.

Citat:

Originally posted by Maxjohan@Jun 19 2009, 04:04
Det är precis vad det handlar om, annars har du inte fattat vad det handlar om.

Isak 2009-06-21 03:08

Citat:

Originally posted by ztream@Jun 20 2009, 23:16
Nej, du har inte fattat. Ett tips om du ska argumentera för din sak är att skriva kort och koncist och inte 2 sidor med svammel som hör hemma på en baptist-gudtjänst.
Svart att inte instamma i detta vad man an tycker om sakfragan. :lol:

teamweb 2009-06-21 23:41

Alla lagar och regler bör alltid granskas av oss "vanliga" människor, tillsatta kommissioner eller av båda dessa grupper. De flesta ställer upp på etiska regler som sedan blir till lagar såsom våldtäkt och mord. De flesta mördar inte, vilket också innebär att det är olagligt något vi alla i samhället kan ställa upp på. Men om otroligt många går mot röd gubbe eller genar genom gräsmattan och någon föreslår en lag om att detta skulle vara olagligt skulle det i praktiken bli svårt att efterhålla lagarna.

Jag köper mängder med originalspel men jag tror inte jag får låna ut mina spel till mina kompisar enligt denna lagstiftning. Men biblioteken får låna ut till vem dom vill? Om vi alla betalade en SFI-avgift (Svensk Filminstitut-avgift på hyrvideo) så kunde vi kanske få låna ut våra spel och filmer till vem som? Det verkar vara en konstig syn på en sak som är otroligt svår att efterhålla och gör nästan hela svenska folket kriminellt och om det är så kan man inte ha lagen eller regeln.

Ps. Original är mycket bättre än pirat och ser finare ut i hyllan

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson