![]() |
Jag är trött på att sälja till kommuner, statliga verk, större företag typ John Bauer Gymnasier etc.
Fick till ex ett brev från Bauer där de talade om att på fakturor gällde 30 dagars betalning samt räntevillkor etc. De krävde också en 5-siffrig kod. Jag är trött på att sälja till statliga verk, större företag, skolor typ John Bauer Gymnasier etc och där de sedan ändrar villkoren efter utförd leverans. Ofta är det någon lärare som arbetar på gymnasier som hittar varor till bra priser sedan får jag extra adiministrativt arbete med att kräva pengar från dessa bolag. Jag funderar på att vägra faktura till statliga, kommunala och större företag. Allt sälja till dessa orsakar en massa x adiministrativt arbete i förhållande till vinsten. Vad har ni för erfarenheter? |
Har du ett ordererkännande som understyrker din rätt att fakturera med t ex 10 dagar netto?
30 dagar är annars standard för fakturor. Att man skriver räntevillkor på fakturor är också brukligt. |
Det är rätt vanligt att kommuner och myndigheter och stora företag är långsamma och försöker införa egna villkor för det de redan beställt, en jag har aldrig varit med om att inte fått betalt av stat och kommun.
Att få betalt på 21 dagar (som vi ahr som standard) har inte heller varit problematiskt då det alltid funntis godkända avtal där detta ingår och det brukar räcka med att påpeka detta. Det händer att företag också i efterhand hävdar att de inte tänker betala expeditionsavgifter, men det är bara att stå på sig om man redan har det i avtalen. |
Har "resignerat" och kör med 30 dagar till alla
Däremot fakturerar jag i förväg när det gäller fast pris, finns inget som säger att man ska vänta tills arbetet är utfört. Annars är det som sagts tidigare viktigt att ha ett godkänt avtal/offertbekräftelse där tiden framgår |
Annars finns det factoring för denna typ av kunder.
|
Citat:
|
de där med expeditionsavgiften är lite kul. Hjälpte några med samordning av fakturor ett tag och då var det sagt med dom som ingick avtalen att ja men du får 100kr per faktura i faktureringsavgift som tack för hjälpen. När väl första fakturorna gick iväg dröjde det några dagar innan dom första samtalen dök in om faktureringsavgiften från deras ekonomikontor. Det som var lite konstigt var att alla ekonomikontoren gick med på att vi höjde priset på fakturan mot att ta bort faktureringsavgiften. Deras policys inom företagen sa att det inte var okej med faktureringsavgifter.
vad för 5siffrig kod krävde dom? förstod inte det där riktigt. |
Jag har aldrig haft problem med statliga verk. Däremot har många rutiner som inte småföretagare har.
-Det där numret du nämner är oftast ett kostnadsställe som är knutet till en skola eller liknande. Eftersom många kommuner har gemensam inscanningscentral kan de ej skicka vidare fakturan i sina system och den ligger då i "ingenmansland" (visserligen skall de skicka tillbaka den). Under sommaren har en del tom mer än 30 dagar netto. Men jag håller med om att om köparen inte följer dina villkor så måste han ju meddela dig sina rutiner och där får ni gemensamt komma överens om ni skall göra affär av det alls. |
Jag antar att den femsiffriga "koden" är en märkning med t.ex. kostnadsställe. Det "kräver" vi med numera. Alla leverantörer har fått info om att fakturor utan kostnadsställe returneras.
Sen så de 30 dagarna finns det redan svar på. Allt beror på vad de har godkänt för avtal. |
För min del funderar Jag på att neka faktura till kommuner, statliga verk & större företag och hänvisa till dålig betalningsmoral.
I förhållande till den ev. vinst det ger så är det på tok för mycket x arbete rent administrativt. Att köpa & sälja på via e-butik ska vara en affär som går snabbt och utan en massa x administration. Detta gäller både för köpare och för säljare. Det stämmer att den 5-siffriga koden är typ kostnadsställe, men den som gör köpet bör informerar om det direkt. Görs inte detta får Jag en massa x arbete. I fortsättning kommer Jag neka faktura och hänvia till förskottsbetalning om det inte är en stor order som motiverar x-arbete. |
Men hur mycket extrajobb kan det vara att peta ditt ett kostnadsställe...?
|
Jag har varit med om att en faktura blivit returnerad efter förfallodagen (30 dagar), och sedan skulle de förstås ha 30 dagar till på sig att betala.
|
Vill ni inte sälja pga extraarbete så skit i det då. Om kundvård inte ingår i ert vokabulär så kanske ni inte ska sälja några tjänster/produkter alls? Fakturerar ni mamma när hon ringer och stjäl tid från er också?
|
Poängen är att de inte informerar om kostnadsställe när de köper varan.
De betalar ej i tid utan hänvisar i efterhand till deras Eget policy om 30 dagars faktura som de ej håller etc. De struntar med andra ord i ingångna avtal. Köper de för mindre summor är det inte värt tiden att ringa o fråga efter kostnadställe, skicka varan och faktura till olika platser, få betalt typ 60 dagar efter leverans. Svar: Ja i dessa fall avstår Jag ifrån affären. |
Citat:
|
Säljer mycket produkter och tjänster till kommuner, myndigheter, fritidsgårdar, bibliotek, försvaret etc.
Har aldrig upplevt något som oklart, på alla avtal eller rekvisitioner står det klart och tydligt att de inte accepterar faktureringsavgifter och det är 30 dagar som gäller. Inte ens fått en antydan av någon inblandad i dessa affärer om att det skulle vara andra villkor nån gång. För nått år sedan tog det vanligtvis 40-45 dagar att få betalt men numera är det till 99% betalt på förfallodatum. De allra flesta större organisation och företag behöver lite längre tid för att få det attesterat av alla led. Många företag likvida problem just nu men det är en helt annan historia. Du får väga kundens betydelse mot hur mycket arbetstid du måste lägga ner på dem och hur lång tid det tar att få betalt. Att kräva statliga instanser på kontant betalning är i stort sett samma som att avsäga sig de kunderna. |
Citat:
|
Jo en fråga till Magnusfaldt. Har du så att man kan ange märkning/referens när man beställer? Jag såg nu att det inte är alldeles självklart att det finns (shoppade lite nyss).
|
Det är ju inte så att det är en bestämd regel att stat och kommun alltid skall ha 30 dagar och aldrig ha expeditions- eller faktureringsavgift.
Majoriteten av våra kunder inom stat och kommun goldtar utan knussel expeditionsavgiften och 21 dagar. Det är inget märkligt med det. Det som jag reagerar på är när man får ett gulligt brev från dem, vilket ha hänt (men även från privata företag) som säger att de inte accepterar fakturor som inte har 30 dagar, inga som helst expeditionsavgifter etc. ett par år efter att de ingått avtalet. Då skapar det irritation och problem, för inte helt sällan är den som ursprungligen skrev på avtalen inte kvar etc., men hittills har vi bara tvingats "ge vika" vid ett par tillfällen. Det är ju egentligen inte något problem för stat och kommun att följa ingångna avtal, utan oftast någon inköpschef/ansvarig som fått nippran och vill strukturera upp saker oavsett vilka avtal man ingått. Jag tycker stat och kommun sköter sina betalningar föredömligt jämfört med en hel del på den privata sidan. |
Jag överreagerade lite på det där "skitbrevet".
Jag får ta mig en funderare, hur Jag ska förbättra e-butiken. Det bör även vara enkelt för större företag, kommunala & statliga bolag att handla. |
Det stora problemet är att om varan/tjänsten köps in av någon som vanligtvis inte sköter inköp. På mitt "day-job" säljer vi en hel del kurser och då är det oftast tekniker/ingenjörer som köper dessa för att själva gå på kursen. Även om man påminner vid bekräftelsen att de skall skicka till oss beställningsnr och annan viktig information brukar det bli fel många gånger
- Har haft deltagare som inte vet vad deras bolag heter (stora bolag kan byta namn/ägare ofta). Fakturor bör ha rätt företagsnamn tydligen... - "Men nej, du behöver inte uppge något beställningsnummer" vilket givetvis innebär att deras ekonomiavdelning kräver beställningsnummer. - Fakturor som skall skickas till Spanien istället till kund i Sverige... - Fel adress ...eller en helt annan faktureringsadress på annan ort. - Kurs beställs av bolag A. Kurs hålles för bolag A. Faktura till bolag A. Argt samtal från bolag A som säger att givetvis skall bolag B få fakturan.... (det borde vi ju kommit på själva). Men i stora organisationer är problemet att den som beställer många gånger inte kan rutinerna utan tror det skall lösa sig. Det gör det inte... Men oftast är alla snälla och glada... förutom ekonomikillen som brukar bli lite halvsur när fakturor kommer i retur. Men det gör ju även att man kan ringa kunden och lösa detta och samtidigt fråga om hur kunden upplevt kursen och få lite feedback. |
Citat:
För att det ska vara ett giltigt ingånget avtal måste den du skrev avtalet med vara registrerad firmatecknare eller ha fullmakt att teckna firman. Annars har denne person inte rätt att ingå bindande avtal för arbetsgivarens räkning, och det är du som leverantör som har ansvaret att kontrollera att så är fallet. Det förekommer massor av fakturaskojerier och därför har många större organisationer infört krav på att levrentörerna anger ett specifikt beställningsnummer på fakturorna så att de på ekonomiavdelningen lätt kan kontrollera att det finns ett giltigt avtal och vad de förväntar sig för leverans. Fakturerings och expeditionsavgifter behöver inte alls betalas av kunden om de inte uttryckligen står i avtalet. Annars kan man bara strunta i att betala dessa. Det är oerhört irriterande när man som kund får fakturor med betalningsvillkor som är kortare än 30 dagar, det avviker från de flesta företags normala rutiner. 30 dagar är det villkor som är vanligast vid fakturering och man har inte rätt att debitera dröjsmålsränta förrän man haft 30 dagar på sig att betala, enligt räntelagen, så varför satsa på dålig kundvård och irritera kunderna i onödan. Se till att följa en god affärssed och skapa trevliga "vibbar" kring ditt företag i stället för att vara ett irriterande bi som kunden helst vill undvika. OBSERVERA att vid beställning i webbshoppar så är det oftast bara att klicka i ett kryss eller bocka i en ruta för att "godkänna" ett avtal, detta är givetvis ett rent skämt, det har väldigt låg säkerhet, det är inte samma sak som att signera/ingå ett avtal oavsett vad det står att man godkänner. Det måste till en fullständig elektronisk eller manuell signatur som är betydligt högre status/säkerhet enligt svensk rätt annars kan man inte bevisa att man ingått ett avtal i dessa sammanhang. Det går visserligen att använda email som "bevis" för att man haft en konversation men det är viktigt att parterna får en rimlig chans att förhandla och tänka igenom sina beslut, och det hinner man bättre om man "förhandlar" genom att bolla villkoren mellan sig några gånger innan beställning, ju större affär desto viktigare med förhandling. Det är skillnad om du åker buss och betala 20 spänn för en kontantbiljett, då behövs ingen "underskrift" eller "signatur" eftersom det är ett avtal av "enklare karaktär". |
Citat:
Citat:
Citat:
Bara för att man inte kan debitera dröjsmålsränta tidigare än 30 dagar efter fakturadatum betyder det definitivt itne att man kan ha kortare betalningsvillkor samt, vid utebliven betalning, skicka påminnelse och inkasso väl före dessa 30 dagar. |
Citat:
|
Citat:
Vi är bortskämda i Sverige med löjligt långa betaltider (finnsförstås skräckexempel utomlands, och även här i Sverige där storföretag tagit för vana att pissa leverantörerna i ansiktet som tack för hjälpen och begära 60 dagar bara för att de kan). I de flesta länder i öst har vi betaltider på 3-5 dagar på fakturorna och det kan jag tycka är lite lite. Detta är dock vedertagen standard och när vi erbjöd 21 dagar undrade alla varför de skulle ha så lång tid på sig att betala... |
Citat:
|
Citat:
Fast jag tror inte betalninsgmoralen i t.ex. Estland (där fem dagar är vanlig tid på fakturor) är sämre än här. Vi har inte haft en enda obetald faktura hittills där, vilket man defintivt inte kan säga om här hemma... I de länder där betalningsmoralen verkligen är riktigt usel är det ju bankgarantier eller kontantbetalning vid leverans, eller till och med i förskott, som gäller. |
Citat:
En "nära-Kronis" upplevelse kan få beställarorganisationen att shejpa upp sig lite. EDIT: Det är iofs jobbigt om det är just Kronofogden som vägrar betala, men i övrigt så borde det bita lite grann i alla fall. Jag har varit med om att min beställare på ett statligt verk kastade bort en faktura för att hon tyckte att den var för ospecifik. Inte bestred eller ringde och klagade, utan kastade bort. Till saken hör att hon specialbeställt fakturans innehåll själv. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson