![]() |
Jag har planer på att sätta upp en sajt med mycket innehåll, där medlemmar bidrar med innehållet. Eftersom jag förhoppningsvis tjänar pengar på detta innehåll (i form av annonser) så vill jag belöna medlemmar som bidrar med bra innehåll.
Jag har två modeller i tanken, det ena är att fördela annonsintäkterna (en del av) mellan medlemmarna baserat på mängd/kvalitet på innehåll de har bidragit med. Det blir alltså en kontant ersättning. Det andra är att belöna X utvalda bidrag med en trisslott (eller liknande) varje [valfri tidsenhet]. Jag vill inte behöva krångla med att registrera mig som arbetsgivare, och redovisa löner och liknande, utan vill ha en enkel ersättning, helst skattefri. Vad kan jag göra? |
Jag har haft den här funderingen:
Kan man inte anordna en tävling varje månad där bästa contentbidragare får xxx kr i pris? Omröstning givetvis. Det måste ju räknas som en tävling. Vad skulle SKV säga om det tro? |
Kan man inte belöna bra artiklar med presentkort/rabatt till e-butiken.
Apropå adsense annonser hur mycket trafik bör man ha på nischade sajter för att de ska betala de fasta kostnaderna. |
Det spelar ingen roll om du utformar det som en tävling, det kommer troligen att räknas så att du ska betala soc avgifter ändå. Du kan strunta i att dra av skatt, men "vinnaren" ska egentligen redovisa detta.
Båda dina egna idéer är att räkna som lön, det spelar ingen roll att du döljer det som trisslotter eller biocheckar när det blir regelbundet. Ska du betala ut pengar är det enda rätta att köra det som arbetsgivare och lön. Så fort det blir större omsättning på det så kommer du att få problem annars. |
Citat:
|
Vad kan jag göra för att det inte ska bli lön då?
Ubetoo betalar ut delar av annonsintäkterna varje månad, http://www.ubetoo.com/news/Top-10-Best-Paid-in-May Betyder det att de är min arbetsgivare (nåja, den dagen jag får betalt menar jag) |
Jag har AdSense som lite utfyllnadsannonsering och har typ 0.05% i CTR. Med 6000 helt unika besökare varje dag så betalar det väl hostingen på ett ungefär.
Men ett forum är knappast det optimala för AdSense. |
Du måste betala sociala avgifter, du blir egentligen arbetsgivare åt dina medlemmar. Det här är skälet till varför det inte finns cashback-sajter som faktiskt ger ja... cash back. Dom ger biocheckar, presenter och annat krimskrams som (jag spekulerar) räknas som gåvor.
|
Citat:
|
Ja, det här har jag också undrat över. Vad jag har sett när det gäller en spelsite jag har haft lite insyn i så betalar de bara ut pengar till sina affiliates så är det upp till privatpersonen att skatta för det.
Nu är de såklart baserade utomlands, men om man betalar affiliates som svenskt företag blir det inte till att betala sociala avgifter själv ändå? Eller kan man bara betala ut pengar och lägga allt ansvar på privatpersonen? |
Citat:
Om varje person får mindre än 1000:- utbetalt per år, behöver du inte betala sociala avgifter. Glöm inte att skicka kontrolluppgifter på all löneutbetalning över 100:- |
Jag vill ju inte gå ut med att "du kan tjäna upp till 1000kr per år", utan vill ge möjlighet att ge ersättning ordentligt för den som bidrar mycket.
Känns ju tråkigt om det inte går att lösa. Att bli arbetsgivare åt dessa är inte ett alternativ, det är åt h****te för dyrt. |
Säg till om du hittar nåt... kryphål. Har länge gått i dessa tankar själv, men det verkar inte vara möjligt med ett svenskt bolag. Skulle öppna upp en väldigt stor privatpersonsmarknad för tjänster online, tycker definitivt det borde bli ändring på detta.
|
Jag är inte främmande för att starta bolag i utlandet heller, men det är inte skattesmitare jag vill bli på något vis.
|
Som nämnt måste du betala sociala avgifter och "anställa" personer som får lön (1000kr+/år). Detta gäller även produkter som då måste ha ett värde på under 1000kr, t.ex. så håller sig seriösa rewardsiter under den nivån av den anledningen så långt det går.
Att skriva över ansvaret att betala in skatter till personen i fråga är inte helt problemfritt. En lösning ska kunna vara att använda nordens skatteavtal där arbetsgivare ganska fritt mellan nordens länder kan skriva över ansvaret på privatpersonen i fråga. Det krävs ett extra avtal och att personen är medborgare/bosatt/jobbar i ett annat land än arbetsgivaren. Kolla upp exakt hur reglerna är skrivna hos skattekontoren i respektive land. Detta är en tanke ivf, vi friskriver oss personalen i Norge idag på detta sätt som svensk arbetsgivare. Något som godkänts av revisor, svenska och norska skatteverket. |
Men bara en tävling då, där de fem bästa bidragen vinner varsinn trisslott.
Ska jag verkligen behöva vara arbetsgivare för det också? |
Om du regelbundet har denna tävling, så kan du få problem med det.
Formellt sett måste du rapportera vinster över 100 kr, men det är nog ingen som bryr sig i praktiken. När det gäller under de 1000:- i lön är det inga problem att folk tjänar mer än de pengarna, det är bara att betala in soc avg på hela lönen. Du för helt enkelt göra en uppskattning på hur många som kommer att tjäna över denna gräns och beräkna kostnaden för det. Förstår inte riktigt din ovilja mot att registrera dig som arbetsgivare och göra det på rätt sätt. Oavsett vilken annan lösning du än väljer kommer det att vara en fullösning, som riskerar att anses olaglig. |
Min motvilja ligger i att om jag ska betala ut motsvarande 125kr per månad (5x25 kr för trisslotter) så tar min revisor typ 1000kr för redovisningen. Det blir såna otroliga mer-kostnader jämfört med att bara skicka några trisslotter.
Dessutom har jag förstått att det inte räcker att redovisa vid enstaka tillfälle, utan regelbundna rapporter ska in till skattemyndigheterna, och arbetsgivarintyg ska skickas, och årsrapporter. Allt detta för en j**la trisslott. |
Hm hur løser zlits och andra tidningar sina "gåvor" till dom som bidrar med material, fe.x veckans skæmt belønas med 100kr och såna ting?
Kalle anka kørde væl också något sånt på den tiden man læste det? Detta ær ju stora bolag som jag tvivlar før utdelningen som løn? av den enkla anledningen att løn ska væl också føljas av en lønspecifikation, samt rapport om hur mycket føretaget har skattat i din avsikt? |
Delar du ut EN trisslott till EN person så behöver du ju inte tänka på det. Problemet i ditt fall kommer om du regelbundet ersätter en medlem, tex 5 trisslotter varje månad.
|
Citat:
|
Citat:
|
Det där blir revisorns sak att reda ut, jag har förklarat hela läget för honom iallafall.
Behövs det så får jag väl göra det oregelbundet eller nåt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson