WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Google Wave (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37122)

KarlRoos 2009-05-29 20:23

Google visade idag upp deras nya tjänst "Google Wave", enligt dem är det hur email hade sett ut om det vart uppfunnet idag.

Wave binder samman sociala nätverk, bloggar, kommunikation och IM i ett och samma program och det är dessutom Open Source så att man fritt kan välja mellan klienter.

http://www.idg.se/2.1085/1.232620/google-u...nom-grupprogram
http://lifehacker.com/5272048/google-wave-...-invented-today

Preview: http://www.youtube.com/watch?v=v_UyVmITiYQ

--
Väldigt intressant tycker jag - så här vill jag kommunicera!

Wojt 2009-05-29 22:59

Det bästa som hänt internet på länge.

se7en 2009-05-29 23:24

grymt!

Erik Stenman 2009-05-30 00:32

Men är det inte lita omständigt att använda webbinterfacet? Bra att de erbjuder API:n men jag tror det dröjer väldigt länge tills tillräckligt många använde wave för att det ska vara värt att använda själv.

Jonas 2009-05-30 00:39

DAMN! Jag blev grymt imponerad...

Wojt 2009-05-30 01:04

Citat:

Originally posted by aquastorm@May 30 2009, 00:32
Men är det inte lita omständigt att använda webbinterfacet? Bra att de erbjuder API:n men jag tror det dröjer väldigt länge tills tillräckligt många använde wave för att det ska vara värt att använda själv.

Klart det inte går över en natt... men om det är någon som har kraften att ändra folks beteende så är det Google.

Det kommer troligtvis bara vara teknikintresserade och internetnördar som använder Wave i flera år tills det går mainstream. Precis som allt annat nytt på nätet.

NuCo 2009-05-30 08:53

Säger bara en sak: VILL HA! :)

greenio.se 2009-05-30 08:57

Ser väldigt lovande ut tycker jag, får väl kolla på hela presentationen när jag har tid satt och hoppade en hel del nu.

Jo, problemet är väl att jag har svårt att övertyga någon kund att använda detta, om det inte går att bygga in i outlook på något sätt, även om de verkligen skulle behöva det.

youheardit 2009-05-30 14:42

Härligt sätt, dem har verkligen kommit på det nya sättet med EMAIL! :)

JimmyB 2009-05-30 14:51

Fantastiskt.

jonny 2009-05-30 20:28

Den stora frågan är väl om all information passerar googles servrar? Då faller ju hela idén med att jag inte vill att Google ska få ta del av all information jag kommunicerar med andra...

Wojt 2009-05-30 21:03

Citat:

Originally posted by jonny@May 30 2009, 20:28
Den stora frågan är väl om all information passerar googles servrar? Då faller ju hela idén med att jag inte vill att Google ska få ta del av all information jag kommunicerar med andra...

Nej, de berättar om detta i videon.

Man kan installera en egen Wave-server. Kommunicerar du då genom användare med konton på din egna server, så lämnar den aldrig din server om du gör inläggen privata.

Det skickas bara genom Google om de andra kör med Google-konton.

Xamda 2009-05-30 21:57

Det ser ju läckert ut, men jag ser inte riktigt att detta skulle knocka nuvarande modeller, det var helt ärligt rätt så rörigt och jag har samma funderingar som Jonny...

Google är i mina ögon en så dominerande part på marknaden att de till och med får Microsofts dominans att framstå som helt acceptabel. Att ge allt som jag har till Google känns inte alls bra.

Det skall dock vara en helt öppen Open Source-lösning säger Google, så då finns det ju hopp... Det de har byggt är häftigt, men ännu så länge känner jag inte att det är så revolutionerande att alla kommer att ha Wave om ett par år.

Helix 2009-05-31 02:02

Det ser väl roligt ut, speciellt "Federation", som är ju det viktiga. Utan det är det bara en sort intern community, som knyter an lite andra tjänster.

Dock tror jag att det kommer ta tid innan varje leverantör, webbhotell mm, har en så kallad client som kommunicerar med s.k. "Federation". Det kommer väl kräva någon sort "DNS" applikationer på alla servrar, där man kan knyta ihop dessa "Federationer" och live kommunikation. Känns nog inte möjligt idag att köra det på en och samma server, som skulle vara tvungen att hålla kanske reda på tiotusentals live waves samtidigt med andra servrar - en himla massa CPU skulle jag anta.

Alan 2009-05-31 02:23

Verkar skit ballt, vill ha ett account!

Men det känns som om det kommer ta väldigt många år innan detta verkligen slår igenom (bland vanligt icke nörd folk).

digi 2009-05-31 03:31

Sjukt nice! :]

greenio.se 2009-05-31 11:52

Citat:

Originally posted by aquastorm@May 30 2009, 00:32
Med rätt extensions blir ju övergången för en själv ganska smärtfri. Mailey för att se till att man får/skickar konversationerna som mail till de som inte har wave. Chatey så att man kan kan snacka med alla på msn/icq/aim osv. som vanligt.

Jag vill börja använda det så snart som möjligt iaf, förutsatt att det fungerar lite bättre än på demon när det blir en beta "senare i år". Jag känner tillräckligt många som kommer börja använda det direkt för att det ska vara värt det även om man måste växla med vanliga mailen och så tills vidare.

Jag tror det enkla bloggandet kan få väldigt många vanliga användare att börja använda det snabbt också förut oss vanliga nördar.

Charlie 2009-05-31 22:08

Citat:

Ursprungligen postat av greenio.se
Citat:

Ursprungligen postat av aquastorm

Med rätt extensions blir ju övergången för en själv ganska smärtfri. Mailey för att se till att man får/skickar konversationerna som mail till de som inte har wave. Chatey så att man kan kan snacka med alla på msn/icq/aim osv. som vanligt.

Jag vill börja använda det så snart som möjligt iaf, förutsatt att det fungerar lite bättre än på demon när det blir en beta "senare i år". Jag känner tillräckligt många som kommer börja använda det direkt för att det ska vara värt det även om man måste växla med vanliga mailen och så tills vidare.

Jag tror det enkla bloggandet kan få väldigt många vanliga användare att börja använda det snabbt också förut oss vanliga nördar.

Exakt. Tack vare att de integrerar Wave i många befintliga tjänster spelar det ingen roll om Wave har få användare ibörjan. Har du bara rätt extension kan du delta på alla andra av nätets tjänster via Wave. En fantastisk idé och en suverän knytpunkt för all kommunikation.

Men jag håller med om Googles dominans. Wave verkar vara en extremt bra tjänst för slutanvändarna. Problemet för företag är att Google är så hemlighetsfulla. Helt plötsligt kommer det här från ingenstans efter att ha varit hemligt i 1,5 år. Dessutom är det gratis och open source.

De stod och talade på en utvecklarkonferens. Naturligtvis vill de ha utvecklare som skriver extensions till Wave, men alla är nog inte entusiastiska när Google plötsligt slår undan fötterna på många i salen. Det känns snarare hotfullt. Med sina resurser tvingar de i princip många företag att hoppa på deras tjänster eftersom det blir omöjligt att konkurrera på några andra än Googles plattformar.

Till och med Microsofts känns bättre att samarbeta med eftersom man vet ungefär vilken typ av tjänster de satsar på och inte. Åtminstone i ett kort perspektiv.

Kanske kommer all utveckling av standardiserad programvara att hamna hos de stora drakarna i framtiden.

greenio.se 2009-05-31 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av Charlie
Citat:

Originally posted by -greenio.se@May 31 2009, 10:52
Citat:

Ursprungligen postat av aquastorm

Exakt. Tack vare att de integrerar Wave i många befintliga tjänster spelar det ingen roll om Wave har få användare ibörjan. Har du bara rätt extension kan du delta på alla andra av nätets tjänster via Wave. En fantastisk idé och en suverän knytpunkt för all kommunikation.

Men jag håller med om Googles dominans. Wave verkar vara en extremt bra tjänst för slutanvändarna. Problemet för företag är att Google är så hemlighetsfulla. Helt plötsligt kommer det här från ingenstans efter att ha varit hemligt i 1,5 år. Dessutom är det gratis och open source.

De stod och talade på en utvecklarkonferens. Naturligtvis vill de ha utvecklare som skriver extensions till Wave, men alla är nog inte entusiastiska när Google plötsligt slår undan fötterna på många i salen. Det känns snarare hotfullt. Med sina resurser tvingar de i princip många företag att hoppa på deras tjänster eftersom det blir omöjligt att konkurrera på några andra än Googles plattformar.

Till och med Microsofts känns bättre att samarbeta med eftersom man vet ungefär vilken typ av tjänster de satsar på och inte. Åtminstone i ett kort perspektiv.

Kanske kommer all utveckling av standardiserad programvara att hamna hos de stora drakarna i framtiden.

Ja, som någon som har en suite med online företagsverktyg planerade, bland annat colab-verktyg så känns det kanske som att man bör avvakta wave innan man lägger för mycket resurser på ett sånt projekt. Å andra sidan är väl företag ganska sega på att hoppa på sånt här.

Men jag ser väl istället man istället massa andra möjligheter med ett sånt här open source projekt. Jag kan inte annat än att beundra deras arbete med att släppa ett sånt här projekt fritt.

Xamda 2009-05-31 22:34

Skulle de inte släppa det fritt är det mycket sannolikt att det inte blir framgångsrikt eftersom någona nnan då kan släppa ett alternativ inom kort med samma upplägg och dessutom göra det fritt. Med detta fritt kan de ju slå undan benen på alla alternativ innan de hinner mobilisera.

Skall bli mycket itnressant att följa Wave, men jag tror inte det uppnår någon framstående ställning de närmaste åren. Kommunikationsvärlden är väldigt konservativ så jag tror det dröjer, men tveklöst är det ett intressant initiativ.

Wojt 2009-06-01 00:11

I framtiden kommer internet till dig, inte tvärt om. ;)

Om man har en enda knutpunkt för att exempelvis läsa bloggar och kommentera inlägg, kommer folk inte att besöka själva bloggen i sig. Det kan bli en nackdel för annonsörer/bloggaren. Precis som när man läser RSS idag, men skall du kommentera måste du ändå besöka bloggen.

Samma sak gäller forum och liknande.

Det blir mer fokus på kommunikation istället för annonser.

Men nu snackar vi många år framåt då alla har kopplat och hoppat på idén.

kw_wasabi 2009-06-04 01:22

Jag har blandade tankar efter att ha sett lite av demostrationsvideon. I dagsläget har jag inga problem med att ha mailen och MSN som olika program. Alla mailkonton ligger bra i Firebird, MSN funkar bra som chat med vännerna och Facebook har jag konto på, men loggar aldrig in nu för tiden. Jag kanske har missat massor funktioner nu, men vi får väl se om det blir det slutgiltiga communityt när det släpps.

kw_wasabi 2009-06-04 01:28

Citat:

Originally posted by Xamda@May 31 2009, 22:34
Kommunikationsvärlden är väldigt konservativ så jag tror det dröjer, men tveklöst är det ett intressant initiativ.
Precis, som exempel kan man ju nämna ICQ som blev populärt runt 1997 och som fortfarande används flitigt av många. Och huvudkonkurrenten MSN är ju inte alls tekniskt revolutionerande jämfört med ICQ. Ju mer komplicerad kommunikationen blir desto mindre lust har folk att sätta sig in i tekniken tror jag, hur bra funktionerna än är.

Patrik H 2009-06-04 16:45

Det här blir enormt, jag vet det har haft samma idé i många år. Jag ville utveckla Familjelivs diskussionsforum sådär, det var det mest naturliga att gå vidare när man hade 50 000 postade inlägg om dagen.

När jag gjorde min exit hoppade jag på detta direkt och hållit på utvecklat det här i ett halvår så jag vet vilka fantastiska möjligheter det finns med detta. Google gick lite längre än vad jag gjort och införde det även med "real time" vilket jag tycker är lite överambitiöst - men visst är det coolt.

Vi kommer precis i dagarna att släppa de delarna som liknar Google Wave för allmänheten och demonstrera hur det går till mellan två av våra sajter och vi har redan en utvecklad strategi hur man tjänar pengar på kalaset också som är själva huvuddelen i min föreläsning. Tekniken för att prenumerera på flöden finns redan så jag har bara tagit allt till en högre nivå där man kan kommentera i andra sajters gästböcker, svara i andra sajters diskussionstrådar osv.

Jag är övertygad att det här kan bli enormt men som flera påpekar det kommer ta många år innan folk fattar och tjänsterna är utvecklade.

tartareandesire 2009-10-07 17:04

Lite sen kommentar men har inte kollat in Wave förrän nu =)

Tycker precis som de flesta andra här att det är riktigt snyggt gjort. Däremot kommer jag säkerligen inte att använda det och jag tror inte heller det kommer få någon större allmän spridning då det är för lite för komplext för detta.

Det finns dessutom ingen större poäng med Wave. En del använder MSN, en del använder ICQ, en del använder Facebook, en del kommer använda Wave osv. Det blir bara en helt ny onödig tidsdödare. ALLA använder mail, post och telefon och så kommer det sannolikt fortsätta vara. Jag, och de flesta jag arbetar med, skulle aldrig få för sig att använda webbaserade tjänster till de viktigare kommunikationerna såvida det inte vore absolut nödvändigt. Är det inte brådskande fungerar mail alldeles utmärkt i 99,9% av fallen, är det brådskande så är mobilen oslagbar.

Däremot kan Wave säkerligen komma till användning inom mindre isolerade grupper, t.ex. en projektgrupp.

Från Wave-videon:
"We want to contribute to the internet"

Det är väl snarare så att Google vill vara internet =)

sbgm 2009-10-08 18:55

I framtiden: Internet = Google

Vebut 2009-10-09 23:25

Då kanske det kan bli lite ordning på det hela i alla fall.

fr33r1d3 2009-10-14 19:26

Svårt att sia om framtiden men jah tror helt klart att Wave kan utvecklas till nåt bra. Det kanske tar ett tag men det kommer nog bli bra...

För några år sedan trodde ingen på t.ex. MSN, och kolla hur det gick med det...

-Joel- 2009-10-15 10:28

Personligen har jag för länge sedan tröttnat på vanliga mail. När ett mail har skickats runt bland massa människor som svar och vidarbefodringar så har översikten försvunnit totalt. Man vet inte längre vem som har fått vad, det är enkelt att råka svara endast en person vilket gör att alla andra missar svaret. För att lösa detta lagras historiken i mailen, men filer som bifogats finns oftast i bara i ursprungsmailet.

Av den anledning gillar jag gmail där konversationer grupperas och gammal citerad text i mailen döljs. Tyvärr känns inte detta som en ultimat lösning utan mer som ett försök att täcka över mailprotokollens brister.

När jag sommarjobbade i somras var jag som många andra tvungen att använda Outlook. Inget fel i detta då programmet är bra på många sätt. Däremot hade jag problem alla gånger jag skulle hitta information i gamla konversationer. Vilket mail finns just det jag letar efter? Var finns de bifogade filerna?

Att skicka samma mail (med ett nytt inlägg) fram och tillbaka mellan massa folk känns vansinnigt idag. Självklart ska konversationen lagras centralt och uppdateras på alla klienter. Om en ny person ska ansluta till konversationen är detta superenkelt. Då slipper man gå igenom gamla mail för att se vilka som behöver vidarebefodras. Därför tror jag att Wave kommer bli stort, men det kommer ta tid.

Gstar 2009-10-17 09:19

Det är så gott som redan stort ;)

Som du nämner så är det otroligt bra för vissa saker, som diskussioner/utveckling. Det verkar inte helt ersätta epost eftersom man ibland vill eposta personer privat man vill kanske inte ens att det ska synas att man epostat och då verkar det omständigt att använda wave men jag kan ha fel.

Vad det gäller realtids uppdateringen så tror jag att jag personligen blir tvungen att skriva i notepad först innan jag postar. Brukar nästan alltid göra någon ändring i ett inlägg om jag postar det.

Xamda 2009-10-17 12:34

Jag tror som jag brukar - klart hypat och föga användningsbart i nuläget, men det kan kanske bli något, men bara tanken att Google står bakom det får mig att bli anti. Nu var ju hela systemet fritt och Google låter dig sätta upp egna lösningar, men att Google inte har ett finger med i spelet är bättre än att de har det.

tartareandesire 2009-10-17 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av Vebut (Inlägg 20325671)
Då kanske det kan bli lite ordning på det hela i alla fall.

Ordning i form av monopol eller diktatur brukar sällan vara en bra ordning.

FredrikNas 2009-10-17 17:17

jag ser för mig att andra interfaces som msn, icq twitter etc kommer att byggas in med extensions och plugins i wave,likt dom gör med apps i iphone, så att du kan ha allting på samma ställe. Om dom lyckas med den biten så tror jag att wave kan bli en enorm succe, som kan ta över andra platfomer, eller rättare sagt konkurera ut andra klienter.

Dennis Holm 2009-10-17 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20326892)
jag ser för mig att andra interfaces som msn, icq twitter etc kommer att byggas in med extensions och plugins i wave,likt dom gör med apps i iphone, så att du kan ha allting på samma ställe. Om dom lyckas med den biten så tror jag att wave kan bli en enorm succe, som kan ta över andra platfomer, eller rättare sagt konkurera ut andra klienter.

det microsoft gjort innan med MSN var att ändra i protokollet och kräva någon form av certifikan osv osv för klienterna.
så det var ett tag som det var stora problem för alla msn kloner osv.

skulle inte förvåna mig ifall en liknande lösning kommer igen.

och wave har redan twitter osv.
MSN och andra IM protokoll kommer finnas ganska snart i wave med.

soft 2009-10-18 21:19

Jag kan inte se mig använda en "webbsida" som IM-klient.
Det vill man väl ha som program i datorn?

Det kommer då troligtvis anlända stöd för Wave i Pidgin exempelvis?

grinditwp 2009-10-19 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av soft (Inlägg 20327002)
Jag kan inte se mig använda en "webbsida" som IM-klient.
Det vill man väl ha som program i datorn?

Det kommer då troligtvis anlända stöd för Wave i Pidgin exempelvis?

Wave är dock större än en simpelt IM-klient.
Wave är utmärkt för att samarbeta i större projekt t.ex. Att vara en IM-klient är nog inte direkt tanken, snarare just en "ersättare" eller utökning av den traditionella e-posten.

Jag har testat Wave ett tag nu och måste säga att det fungerar riktigt smidigt. Dock ser jag fram emot utvecklingen. Det behövs mer för att det ska vara riktigt användbart.

fr33r1d3 2009-10-19 12:10

Var kan man få tag på en inbjudan till Wave?

soft 2009-10-19 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av grinditwp (Inlägg 20327060)
Wave är dock större än en simpelt IM-klient.
Wave är utmärkt för att samarbeta i större projekt t.ex. Att vara en IM-klient är nog inte direkt tanken, snarare just en "ersättare" eller utökning av den traditionella e-posten.

Jag har testat Wave ett tag nu och måste säga att det fungerar riktigt smidigt. Dock ser jag fram emot utvecklingen. Det behövs mer för att det ska vara riktigt användbart.

Jag har även ett Wave-konto och försökt testat så mycket som möjligt. För mig har det känts som en slags gigantisk moln-mailklient där alla "mail" är en stor forumtråd.

Jag kan absolut se potentialen i skolmiljö/arbete. Hade absolut behövt detta verktyg till allt grupparbete, brainstorm vi gjorde på högskolan i fjol där alla fick maila skit fram och tillbaka i en enda röra.

Men vad jag menade i mitt förra inlägg var att jag inte ser potentialen att den även ska ersätta IM... (om det nu inte kommer stöd för Wave i ett externt program) då jag inte vill "chatta" med mina vänner i en Wave-tråd som blir oändligt lång.

FredrikNas 2009-10-19 13:17

jag tror att IM klienter kommer att ligga i modul, och inte som standard wave.

Jag skulle dock vilja se løsningar før facebook, openid en twitterklient direkt i wave, i stil med tweetdeck eller liknande. Iphone integrering etc.

Sen att klienter blir webbaserade ær nog något du får vænja dig med, många stora føretag jobbar hårt med att flytta in i molnet och erbjuda sina applikationer direkt på webben, istællet før att behøva ha klienter.

Alex 2009-10-20 09:27

Så länge det laggar efter 32 meddelanden på en relativt ny Mac så är tekniken det enda stoppet. Blev ruskigt segt, och det slutade med att jag fick stänga ner Safari.

Nä, känns som en överhypead flopp.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson