WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Unionen och egen företagare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37086)

Innocast 2009-05-28 07:52

Hej,

Jag är heltidsanställd på ett företag och har varit det de senaste 3 åren. Jag är ansluten till Unionens A-kassa. Jag har ett företag (KB) vid sidan om där jag driver en sidoverksamhet. Jag har talat med Unionen per telefon och dom har bett att få återkomma (2 gånger), jag har även mailat utan svar. Innan mitt sista tålamod rinner ut så tänkte jag fråga här för att få en bättre kontroll på läget.

Är det någon som är med om en liknande situation som mig? Räcker det att bara vara med i "vanliga" A-kassan eller måste man vara med i egenföretagar-versionen också? Och det största orosmomentet, vad händer om jag blir arbetslös? Nekas jag ersättning pga min bisyssla?

Värt att notera, bisysslan tar inte mer än ett par timmar per vecka oftast.

rille77 2009-05-28 08:22

Det svar jag har fått är att det räcker med att vara med i den vanliga a-kassan, är själv bara med i den.

Däremot så kan din bisyssla ställa till det för dig om du skulle bli arbetslös då du inte räknas som arbetslös iom att du har ett aktivt företag.
Det går att komma runt det genmom att bevisa att det bara är en "hobbyverksamhet" mendet är väldigt mycket papper som ska skickas och granskas till höger och vänster.

Innocast 2009-05-28 08:29

OK. Så i värsta fall får man antingen sälja firman eller med hjälp av underlag styrka att det är en hobbyverksamhet, alternativt vilande rörelse?

Westman 2009-05-28 08:30

Så länge företaget klassas som bisyssla så räcker det med vanligt medlemskap i Unionen. Sen så spelar inkomsterna från företaget också en stor roll vid en ansökan om akassa men det är en annan fråga.

Det finns några fler trådar om just akassa och eget företag om du vill läsa mer.

roberthogberg 2009-05-28 10:12

Vet inte hur mycket det skiljer mellan olika a-kassor men detta går att läsa på Små A's hemsida.

http://www.smakassa.se/ersattning/villkor/bisyssla/

Citat:

Bisyssla

En bisyssla är ett arbete som får utföras utan att det påverkar rätten till arbetslöshetsersättning. För att ett arbete ska godkännas som en bisyssla måste det, före arbetslösheten, ha utförts jämsides med ett heltidsarbete under minst tolv månader. Inkomsten från bisysslan får inte överstiga 1 920 kronor per vecka, ( 99 840 kronor per år).

Om inkomsten från bisysslan ökat efter att du blivit arbetslös, så att den överstiger 1 920 kronor per vecka, kommer det överskjutande beloppet att minska din arbetslöshetsersättning.
Anställning som bisyssla

Om arbetstiden utökas slutar arbetet att betraktas som en bisyssla. Det innebär att allt arbete ska deklareras på kassakorten.
Företag som bisyssla

Det är möjligt att ha ett företag som bisyssla. Det krävs då, förutom vad som angetts ovan, att verksamheten i företaget som du vill ha som bisyssla varit klart avskiljbar från den verksamhet som utgjort huvudsysselsättningen. Detta innebär att bisysslan inte får ha några väsentliga likheter med det huvudsakliga arbetet, vad avser verksamhetsinriktningen.

Nettointäkten från bisysslan får inte överstiga i genomsnitt 99 840 kronor per år. Arbetstiden och intäkten från bisysslan måste vara begränsade både i sig och i förhållande till den huvudsakliga sysselsättningen.

Utökas arbetstiden i bisysslan upphör arbetet att betraktas som en bisyssla. Det innebär att företagaren inte längre betraktas som arbetslös och därför helt saknar rätt till arbetslöshetsersättning.
Senast uppdaterad: 2009-04-14 15:58

rudberg 2009-06-08 16:40

Citat:

OK. Så i värsta fall får man antingen sälja firman eller med hjälp av underlag styrka att det är en hobbyverksamhet, alternativt vilande rörelse?
Just så är det...

Du får inget "mer" för att du är med i egenföretagarkassan mer än att de kan ha kurser och dylikt som skulle kunna vara något.

Tyvärr är det så att man som företagare inte har så mycket att hämta med att vara medlem i Akassa ändå. Ofta är det ju knappast så att man kanske ens KAN sälja ett företag om efterfrågan viker, och det kanske inte heller går att göra det vilande beroende på typ av verksamhet, så då återstår att GE BORT det för att få någon Akassa i sig om det skulle bli så illa.

peking 2009-06-08 17:38

Citat:

Tyvärr är det så att man som företagare inte har så mycket att hämta med att vara medlem i Akassa ändå.
Nej precis. Och dessutom... går företaget dåligt så blir ju inkomsten som ligger till grund för a-kassaersättningen väldigt låg, i alla fall om det är en enskild firma. Jag anser att det är helt meningslöst för en företagare med enskild firma att vara med i a-kassan. Spara och placera pengarna för a-akasseavgiften och gör din egen a-kassa istället.

wjj 2009-06-13 17:12

Citat:

Originally posted by peking@Jun 8 2009, 17:38
Citat:

Tyvärr är det så att man som företagare inte har så mycket att hämta med att vara medlem i Akassa ändå.
Nej precis. Och dessutom... går företaget dåligt så blir ju inkomsten som ligger till grund för a-kassaersättningen väldigt låg, i alla fall om det är en enskild firma. Jag anser att det är helt meningslöst för en företagare med enskild firma att vara med i a-kassan. Spara och placera pengarna för a-akasseavgiften och gör din egen a-kassa istället.

Kan bara hålla med. Bättre att skapa en "egen" akassa med ett vettigt sparande.

Magnus_A 2009-06-13 19:08

A-kassorna definierar bisyssla väldigt snävt. Troligen blir du tvungen att lägga ner ditt företag/sälja för att få ut a-kassa.

NuCo 2009-06-13 19:29

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Jun 13 2009, 18:08
A-kassorna definierar bisyssla väldigt snävt. Troligen blir du tvungen att lägga ner ditt företag/sälja för att få ut a-kassa.

Unionen är en av dem... har bråkat med dem tyvärr 2 gånger om just detta... alltid lika jävligt och omständigt att förklara att firman är bisyssla ... men får stå på sig och räkna lätt med minst 8 -10 veckor behandlingstid...

AnOnYmUs 2009-06-13 21:32

Många ggr handlar det om vem man har som handläggare. Jag tycker man hör olika varje gång pga att olika handläggare tolkar det olika.

Westman 2009-06-14 09:09

Citat:

Ursprungligen postat av NuCo
Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A

Unionen är en av dem... har bråkat med dem tyvärr 2 gånger om just detta... alltid lika jävligt och omständigt att förklara att firman är bisyssla ... men får stå på sig och räkna lätt med minst 8 -10 veckor behandlingstid...

Jag har inte haft det problemet. Jag angav bisyssla och hur många timmar per vecka jag gjorde (<2 / vecka) samt hur mycket pengar jag tjänade (<1900 / vecka). Inga problem men det tog lite extra tid eftersom de ville ha ett brev från min kompanjon där han intygade att så var fallet (det var ett HB). Sen var det lugnt men det var 2004, det kan ju ha hänt en del på 5 år.

Innocast 2009-06-14 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Citat:

Originally posted by -NuCo@Jun 13 2009, 19:29
Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A

Jag har inte haft det problemet. Jag angav bisyssla och hur många timmar per vecka jag gjorde (<2 / vecka) samt hur mycket pengar jag tjänade (<1900 / vecka). Inga problem men det tog lite extra tid eftersom de ville ha ett brev från min kompanjon där han intygade att så var fallet (det var ett HB). Sen var det lugnt men det var 2004, det kan ju ha hänt en del på 5 år.

Faktiskt inte, när jag pratade med Unionen i slutet av arbetsveckan så fick jag samma svar. Det görs en prövning när man blivit arbetslös. Om dom inte anser det som en bisyssla så kan man frysa sitt bolag, eller göra sig av med det.

Henke76 2009-06-14 10:14

Problemet är att i efterhand kommer du aldrig att få den klassad som bisyssla. Vet i tusan hur man ska göra som arbetstagare med en bisyssla som genererar lite pengar. Ingen som har ett bra svar?

Westman 2009-06-14 11:19

Citat:

Originally posted by Henke76@Jun 14 2009, 10:14
Problemet är att i efterhand kommer du aldrig att få den klassad som bisyssla. Vet i tusan hur man ska göra som arbetstagare med en bisyssla som genererar lite pengar. Ingen som har ett bra svar?
Klassad som bisyssla i efterhand? Svarar man nej på frågan om bisyssla (med reservation för formulering på blanketten) så får man skylla sig själv eftersom man har ljugit i ansökan om akassa.

Det är som sagt väldigt sällan man får problem med bisysslor om man från början anger att man har en sådan och uppfyller kraven (t.ex. att man har haft det i minst 6 månader innan man blev arbetslös). Duger inte det som svar så är alternativet att lägga ned bisysslan. Allt annat är extremt krångligt.

jonny 2009-06-14 18:56

A-kassa är rätt värdelöst om man är egenföretagare. Man behöver i de flesta fall ge upp allt för att få ersättning.

Henke76 2009-06-16 12:19

En fundering jag har är om det skulle vara bättre att byta företagsform till ett aktiebolag. Tar man då inte ut mer lön än 1900kr/vecka så ska det fortfarande vara möjligt att det räknas som bisyssla. Någon som vet om det får andra konsekvenser man bör tänka på?

Westman 2009-06-16 12:26

Aktiebolag underlättar inte när det gäller a-kassa, du räknas som företagare precis som innan.

Henke76 2009-06-16 21:32

Citat:

Originally posted by Westman@Jun 16 2009, 12:26
Aktiebolag underlättar inte när det gäller a-kassa, du räknas som företagare precis som innan.
Jo, givetvis men det är lättare att styra "lönen" i ett aktiebolag så att det hamnar under gränsen för bisyssla. Så var min tanke iaf..

Westman 2009-06-17 05:55

Citat:

Ursprungligen postat av Henke76
Citat:

Ursprungligen postat av Westman

Jo, givetvis men det är lättare att styra "lönen" i ett aktiebolag så att det hamnar under gränsen för bisyssla. Så var min tanke iaf..

Jo jag förstår det men akassan är medveten om det och bråkar därefter. Jag sålde min del i företaget jag jobbade i när jag slutade där och ville stämpla i två månader tills min nya anställning skulle börja men jag fick inte ens sitta i kvar i styrelsen tills nästa bolagsstämma. Det kostade en liten summa att kliva ur i förtid men det var vad som krävdes. Mycket jobb för lite pengar men rätt ska vara rätt. :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson