![]() |
Hej,
Jag är heltidsanställd på ett företag och har varit det de senaste 3 åren. Jag är ansluten till Unionens A-kassa. Jag har ett företag (KB) vid sidan om där jag driver en sidoverksamhet. Jag har talat med Unionen per telefon och dom har bett att få återkomma (2 gånger), jag har även mailat utan svar. Innan mitt sista tålamod rinner ut så tänkte jag fråga här för att få en bättre kontroll på läget. Är det någon som är med om en liknande situation som mig? Räcker det att bara vara med i "vanliga" A-kassan eller måste man vara med i egenföretagar-versionen också? Och det största orosmomentet, vad händer om jag blir arbetslös? Nekas jag ersättning pga min bisyssla? Värt att notera, bisysslan tar inte mer än ett par timmar per vecka oftast. |
Det svar jag har fått är att det räcker med att vara med i den vanliga a-kassan, är själv bara med i den.
Däremot så kan din bisyssla ställa till det för dig om du skulle bli arbetslös då du inte räknas som arbetslös iom att du har ett aktivt företag. Det går att komma runt det genmom att bevisa att det bara är en "hobbyverksamhet" mendet är väldigt mycket papper som ska skickas och granskas till höger och vänster. |
OK. Så i värsta fall får man antingen sälja firman eller med hjälp av underlag styrka att det är en hobbyverksamhet, alternativt vilande rörelse?
|
Så länge företaget klassas som bisyssla så räcker det med vanligt medlemskap i Unionen. Sen så spelar inkomsterna från företaget också en stor roll vid en ansökan om akassa men det är en annan fråga.
Det finns några fler trådar om just akassa och eget företag om du vill läsa mer. |
Vet inte hur mycket det skiljer mellan olika a-kassor men detta går att läsa på Små A's hemsida.
http://www.smakassa.se/ersattning/villkor/bisyssla/ Citat:
|
Citat:
Du får inget "mer" för att du är med i egenföretagarkassan mer än att de kan ha kurser och dylikt som skulle kunna vara något. Tyvärr är det så att man som företagare inte har så mycket att hämta med att vara medlem i Akassa ändå. Ofta är det ju knappast så att man kanske ens KAN sälja ett företag om efterfrågan viker, och det kanske inte heller går att göra det vilande beroende på typ av verksamhet, så då återstår att GE BORT det för att få någon Akassa i sig om det skulle bli så illa. |
Citat:
|
Citat:
|
A-kassorna definierar bisyssla väldigt snävt. Troligen blir du tvungen att lägga ner ditt företag/sälja för att få ut a-kassa.
|
Citat:
|
Många ggr handlar det om vem man har som handläggare. Jag tycker man hör olika varje gång pga att olika handläggare tolkar det olika.
|
Citat:
|
Citat:
|
Problemet är att i efterhand kommer du aldrig att få den klassad som bisyssla. Vet i tusan hur man ska göra som arbetstagare med en bisyssla som genererar lite pengar. Ingen som har ett bra svar?
|
Citat:
Det är som sagt väldigt sällan man får problem med bisysslor om man från början anger att man har en sådan och uppfyller kraven (t.ex. att man har haft det i minst 6 månader innan man blev arbetslös). Duger inte det som svar så är alternativet att lägga ned bisysslan. Allt annat är extremt krångligt. |
A-kassa är rätt värdelöst om man är egenföretagare. Man behöver i de flesta fall ge upp allt för att få ersättning.
|
En fundering jag har är om det skulle vara bättre att byta företagsform till ett aktiebolag. Tar man då inte ut mer lön än 1900kr/vecka så ska det fortfarande vara möjligt att det räknas som bisyssla. Någon som vet om det får andra konsekvenser man bör tänka på?
|
Aktiebolag underlättar inte när det gäller a-kassa, du räknas som företagare precis som innan.
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson