WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Google TBPR-export inatt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37085)

kw_wasabi 2009-05-28 06:05

Upptäckte att TBPR uppdaterades någon gång under natten. Själv fick jag höjd PR på sex domäner/sajter. Hur har det gått för er?

martini115 2009-05-28 09:16

samma här det bara small till på en massa undersidor.

StefanBergfeldt 2009-05-28 11:00

Min SEOQuake Toolbar strejkar så jag vet inte :(

MRDJ 2009-05-28 11:41

najs! gick upp lite på en del siter :)

BarateaU 2009-05-28 12:39

Ingen skillnad här.

oloflolof 2009-05-28 16:47

Några av mina domäner gick upp.

Det konstigaste är nog min blogg som gick från 0 till 4. Vet inte varför den ökade så mycket och kommer väl säkert åka ner nästa gång.

kw_wasabi 2009-05-28 17:22

Citat:

Originally posted by oloflolof@May 28 2009, 16:47

Det konstigaste är nog min blogg som gick från 0 till 4. Vet inte varför den ökade så mycket och kommer väl säkert åka ner nästa gång.

Trevligt! Jobba lite med att få fler inlänkar till bloggen så kanske den ligger kvar på PR4.

kw_wasabi 2009-05-28 17:26

Något jag tycker är lite konstigt är att en av mina sajter som jag inte alls jobbat med mycker med inlänkar till gått upp till PR4 (från 3). En annan sajt där jag jobbar mycket med inlänkar och länkbyten ökade dock den med men bara till PR3, från tidigare PR2.

Om den förstnämnda fått fler "naturliga länkar" vet jag inte, det kan vara en förklaring.

oloflolof 2009-05-28 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof

Trevligt! Jobba lite med att få fler inlänkar till bloggen så kanske den ligger kvar på PR4.

Tack så mycket! Klart jag ska försöka hålla kvar det.

EternalSunshine 2009-05-28 20:32

En gick från 0 till 4.
En håller sig stabilt på 4.

Tre gick ned ett steg, 3->2 1->0 1->0.

Helt nöjd med 0->4 sajten =)

end 2009-05-29 10:09

Väldigt underlig uppdatering, en månad för tidigt! Förra uppdateringen var ju i början av april.

Någon som fått fram något datum för när pageranken är tagen? Har själv nya domäner med pr inlänkar sedan förra veckan som inte fått PR. Så antagligen är pageranken runt 7-14 dagar gammal.

MRDJ 2009-05-29 11:13

Citat:

Originally posted by end@May 29 2009, 10:09
Väldigt underlig uppdatering, en månad för tidigt! Förra uppdateringen var ju i början av april.

Någon som fått fram något datum för när pageranken är tagen? Har själv nya domäner med pr inlänkar sedan förra veckan som inte fått PR. Så antagligen är pageranken runt 7-14 dagar gammal.

Uppdateringen kan komma när som helst, ibland är det flera månaders uppehåll, för nått år sedan var det nästan ett halvårs uppehåll.

Man får väll hoppas att Google fortsätter att uppdatera lika ofta som dem gjort senaste tiden :)

end 2009-05-29 12:47

Jag minns halvårs väntan, men i övrigt så har det bara var var tredje månad eller längre. Minns aldrig en uppdatetering på två månader

Solan 2009-06-16 02:18

Hur och var ser ni era resultat *rodnar*

kw_wasabi 2009-06-16 02:35

Citat:

Originally posted by Solan@Jun 16 2009, 02:18
Hur och var ser ni era resultat *rodnar*
Jag kollar på mina PR på Pagerankme.com, men det finns även sajter som erbjuder dig att skriva in och kolla flera domäner åt gången.

Du kan även använda Google Toolbar för att se pagerank på den aktuella URL:en du befinner dig på.

BjörnJ 2009-06-16 02:43

Finns det något sätt att se varifrån man får sin PR? D.v.s. hur mycket man ärver genom vilka länkar.

kw_wasabi 2009-06-16 02:47

Citat:

Originally posted by BjörnJ@Jun 16 2009, 02:43
Finns det något sätt att se varifrån man får sin PR? D.v.s. hur mycket man ärver genom vilka länkar.
Någon sådan tjänst har jag inte hittat, men det skulle vara väldigt trevligt om det fanns.

Jag skulle vilja ha en tjänst som samlar in all inlänkar till en domän, samt gallrar bort alla dubletter så att man får en lista över alla sajter som länkar. På Google går det ju som bekant att göra en sökning på "link:http://www.doman.se" för att se sajter som länkar. Denna funktion tycker jag dock inte fungerar speciellt bra, många länkar visas inte samt att dubletter inte filtreras bort.

BjörnJ 2009-06-16 03:05

Anta att domän A har PR 3, domän B har PR 2 och domän C har PR 1.

Om man gör 301 från B och C till A, vilken PR får då A? Hur räknar man? Det är klart att algoritmerna är hemliga, men någon kanske har en ungefärlig uppfattning?

kw_wasabi 2009-06-16 04:23

Citat:

Originally posted by BjörnJ@Jun 16 2009, 03:05
Anta att domän A har PR 3, domän B har PR 2 och domän C har PR 1.

Om man gör 301 från B och C till A, vilken PR får då A? Hur räknar man? Det är klart att algoritmerna är hemliga, men någon kanske har en ungefärlig uppfattning?

Om jag inte fattat det helt fel så förs all länkkraft över från domäner med 301-redirect. Vet inte om det går att räkna ut någon genomsnittlig länkkraft. En sak som är säker är ju att ju högre PR den har destå bättre.

Apropå detta med redirect. Tänk också på att länkkraften från den redirectade domänen försvinner om/när andra sajter börjar ta bort länkarna till den, när de märker att den inte leder till den rätta sajten. Om det inte är en domän som nödvändigtvis behöver omdirigeras så kan det vara mer värt att behålla sajten på den, och länka vidare på vanligt sätt till domän A. Med en redirect mister du också möjligheten att stärka sökord till domän A genom länktexter.

BjörnJ 2009-06-16 05:14

Citat:

Jag skulle vilja ha en tjänst som samlar in all inlänkar till en domän, samt gallrar bort alla dubletter så att man får en lista över alla sajter som länkar. På Google går det ju som bekant att göra en sökning på link:http://www.doman.se för att se sajter som länkar. Denna funktion tycker jag dock inte fungerar speciellt bra, många länkar visas inte samt att dubletter inte filtreras bort.

Jag har förstått att vid link:-sökning på Google får man bara ett slumpmässigt(?) urval av länkarna till sajten. Detta skulle vara medvetet från Googles sida för att man inte ska kunna kartlägga olika sajters inlänkar. Däremot som sajtägare ska ska man kunna se betydligt fler inlänkar (alla kända?) till sin egen sajt när man är inloggad hos Google.

Annars kan man få en väldigt bra bild över inlänkarna till sin sajt genom att titta på referer i loggen.

Kan man förresten kolla PR med ett eget skript på något sätt? Varifrån får t.ex. pagerankme uppgifterna?

Finns det någon API-lösning mot Google man kan använda för att kolla vad olika sidor har för PR?

Citat:

Om jag inte fattat det helt fel så förs all länkkraft över från domäner med 301-redirect.

Jo, jag känner mig rätt säker på att det är så. Jag kanske ska försöka omformulera frågan lite, eller snarare ganska mycket. :P

Om man antar att alla inlänkar är värda exakt lika mycket, hur många inlänkar krävs då för att PR för domänen ska hoppa upp ett steg? Man kan ju anta att det kanske räcker med en inlänk för att gå från PR 0 till 1, medan det behövs 10 inlänkar för att gå från PR 2 till 3, och 100 inlänkar för att gå från PR 4 till 5. Hoppas jag lyckas göra mig förstådd. :) Nu är siffrorna helt tagna ur luften, men det skulle vara intressant att höra om någon har en uppfattning om hur mycket svårare det blir att öka sin PR ytterligare vartefter man får höjd PR..?

EternalSunshine 2009-06-16 07:50

Jag vet inte mkt om teorin bakom PR, men för drygt en månad sen startade jag en webbplats. Länkade till den från en webbplats med PR4 & en annan som har PR 1. Nu har den nystartade webbplatsen PR4.

Min slutsats....

Google tar hänsyn till domännamnet & innehållet på sidan.

robertsson 2009-06-16 13:41

Citat:

Originally posted by EternalSunshine@Jun 16 2009, 06:50
Jag vet inte mkt om teorin bakom PR, men för drygt en månad sen startade jag en webbplats. Länkade till den från en webbplats med PR4 en annan som har PR 1. Nu har den nystartade webbplatsen PR4.
Min slutsats....
Google tar hänsyn till domännamnet innehållet på sidan.

Min slutsats: PR är en helt irrelevant och ointressant siffra.

EternalSunshine 2009-06-16 15:52

Citat:

Jag vet inte riktigt om det stämmer....

När jag hade PR0-PR1 på en sida så märkte jag detta;
1. Artiklarna indexerades inte snabbt.
2. Hamnade långt ner i sökresultat.

Efter PR4 märker jag en tydlig skillnad. Toppar alla sökord jag vill åt utan att skriva många artiklar om ämnet, det tar ca 10 min för Google att indexera artikeln.

ps. allt jag kan om SEO har jag provat mig fram till.

Mattias 2009-06-16 16:49

Citat:

Originally posted by EternalSunshine@Jun 16 2009, 15:52
Citat:

Jag vet inte riktigt om det stämmer....

När jag hade PR0-PR1 på en sida så märkte jag detta;
1. Artiklarna indexerades inte snabbt.
2. Hamnade långt ner i sökresultat.

Efter PR4 märker jag en tydlig skillnad. Toppar alla sökord jag vill åt utan att skriva många artiklar om ämnet, det tar ca 10 min för Google att indexera artikeln.

ps. allt jag kan om SEO har jag provat mig fram till.

Du behöver inte ha en enda inlänk för att google ska börja
indexera dina sidor 5-10min efter att du postat nytt innehåll.

Det är snarare relevansen av dina inlänkar och ditt innehåll som spelar roll.
Sedan gör sajten även sitt med tiden också.

Vad gäller rankings så finns det både high-pr som low-pr sajter som rankar högst på sökord.

kw_wasabi 2009-06-18 00:33

Någon som har en (kvalificerad) gissning på när nästa export borde ske? Jag känner på mig att det kan vara dags i månadsskiftet jul/aug.

FredrikMH 2009-06-21 12:44

Det finns ingen direkt koppling mellan hur en sida placerar sig i sökresultatet och vilken PageRank webbplatsen har. Precis som det inte finns någon direkt koppling mellan hur gammal en sida är och hur bra den placerar sig.

- En ingrediens blir ingen kaka...

Det är så lätt att kläcka ur sig en kommentar om att PageRank är totalt värdelöst bara för att en ökning i PageRank till 5 skulle kunna innebära försämrad placering i sökmotorn än vad man hade månaden innan med PR4. Det är ingen slump att stora webbplatser som rankar bra, också har en hög PR. Det är inte svårt att förstå att där finns ett samband.

aDonis 2009-06-21 13:13

Har bättre placeringar i sökmotorn men tappade PR från 4 till 3 på min främsta sida :(

MrWize 2009-06-21 15:33

Citat:

Originally posted by aDonis@Jun 21 2009, 13:13
Har bättre placeringar i sökmotorn men tappade PR från 4 till 3 på min främsta sida

Något att bli ledsen för?

Fråga dig så här: "Vill jag ha höga placeringar eller är PR på min site viktigare?"

Svaret borde vara väldigt enkelt ;)

PR "is overated"

/Patrik Berggren

ponting 2009-06-22 07:05

Rätt mysko, jag har rent sagt ursel PR i tb på en sajt, MEN jag är först i serpen, över en hel drös optimerade sajter av **** ändå kommer dom inte förbi.........HEHE! men som sagt mr.wise, pr toolbar har nog spelat ut sin roll.

MrWize 2009-06-22 08:31

TBPR har inget med ranking att göra, även fast det är kul med hög PR.

Det enda som räknas för mig är hög ranking där jag vill ha hög ranking. Är det sedan med en sida som har N/A i PR eller PR 4 spelar ingen roll, bara sidan rankar högst

Men, "ni" får gärna jaga hög PR så jagar jag höga placeringar :D

/Patrik Berggren

kw_wasabi 2009-06-24 22:40

Fortsätter på denna tråd istället för att skapa en ny...

Jag tror det har skett en liten korrigering av PR nyligen. En sajt som tidigare gått upp till PR4 har nu fallit tillbaka till PR3. Någon mer som märkt av förändring?

MrWize 2009-06-25 00:00

Japp ... fast, detta är den andra justeringen sen uppdateringen, vad jag märkt ...

/Patrik Berggren

oloflolof 2009-06-25 08:18

Citat:

Originally posted by kw_wasabi@Jun 24 2009, 21:40
Fortsätter på denna tråd istället för att skapa en ny...

Jag tror det har skett en liten korrigering av PR nyligen. En sajt som tidigare gått upp till PR4 har nu fallit tillbaka till PR3. Någon mer som märkt av förändring?

Jag har med märkt lite förändringar på mina sidor. Min blogg gick från 4 till 3. Inget annat speciellt.

Maccke 2009-06-25 11:27

Uppskattas att Google tycks uppdaterar PageRank oftare.

Lumax 2009-10-30 09:21

I natt skedde en TBPR-export. :)

oloflolof 2009-10-30 09:55

Känns som den fortfarande håller på. Har sett ett par sidor som svängt i pagerank idag. Förövrigt gick några av mina sidor och upp och andra ner. Mer besviken än glad .

Ser också ut som aftonbladet har gått upp till pagerank 8. Om de inte hade det innan.

BarateaU 2009-10-30 10:20

Huh har sänkt pr :(

olmatte 2009-10-30 10:22

verkar som pagerank-toolbaren spökar för mig, jämför den med diverse sidor som kollar pagerank och det varerar kraftigt, verkar inte "stabiliserat" sig...

tartareandesire 2009-10-30 11:34

Verkar inte ha hänt så mycket för mig. Av sidorna jag kollat har ett par höjt sig ett snäpp medan resten ligger kvar på samma nivå.

kw_wasabi 2009-11-07 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof (Inlägg 20328810)
Känns som den fortfarande håller på. Har sett ett par sidor som svängt i pagerank idag. Förövrigt gick några av mina sidor och upp och andra ner. Mer besviken än glad .

Ser också ut som aftonbladet har gått upp till pagerank 8. Om de inte hade det innan.

Jag är ganska säker på att Aftonbladet hade PR7 tidigare, bara att gratulera dem. Kan det vara "blogga om denna artikel"-funktionen som gjort susen måntro?

För övrigt blev jag besviken på denna uppdatering, flera sajter som jag jobbar mycket med fick oförändrad PR. Två fick sänkt och två fick höjd PR.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson