WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Samlingen komplett (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3707)

Mats 2004-09-16 16:24

Måste bara skriva att jag blev så glad idag när min granne kom hem från London och hade hittat den sista pusselbiten i min Whiskysamling. :D

Den enligt mig godaste Whiskysorten Balvenie finns i 5 olika varianter varav den "svåraste" 25-åriga Singel Barrel varit omöjlig att få tag på, har själv letat på ett 10-tal flygplatser utan resultat, så ringde min granne från flygplatsen i London igår och sa att han hade fått tag på 2 flaskor åt mig...

För den intresserade så står det så här om den på Systembolagets hemsida.

Vissa samlar domäner, andra frimärken och jag Whisky...

// Mats

ric 2004-09-16 16:27

Reducerar du samlingen ibland?

mypay 2004-09-16 16:32

Min far har en bekant som samlat på whisky i 20 år.. för 2 månader sen fick min far honom att öppna en flaska och smaka...

det var första gången den killen ens smakade på whiskey...

ser fram emot en liten special på http://whisky.lastbryggan.se med bild på alla dina flaskor Mats ...

Thomas 2004-09-16 16:35

Citat:

Originally posted by Mats@Sep 16 2004, 16:24
sista pusselbiten i min Whiskysamling. :D
Grattis Mats!

En till raritet att suckta efter när man besöker dig ;)

Thomas

Mats 2004-09-16 17:04

Citat:

Reducerar du samlingen ibland?
Självklart, om än mycket måttligt, den 12-åriga Balvenie har jag som "vardagswhisky".
Citat:

ser fram emot en liten special på http://whisky.lastbryggan.se med bild på alla dina flaskor Mats ...
Vore kanske nåt... om tid hade funnits, tog mig dock tid att ta en snabb bild på den nya.
Kasken är satt på fat den 18 maj 1978 och på det fatet fick dom ut 6476 flaskor.
Den är tappad på flaska den 3 mars 2004. Mina unika exemplar har nummer 41 och 66.
Exemplar 66 är redan "arkiverad" i förådet, Nr 41 skall det smakas på i kväll.

// Mats
http://www.ozz.se/no41.jpg

Thomas 2004-09-16 17:09

Det skrev om en rosa whisky i tidningarna, tänkte jag skulle köpa en sådan till min whisky/ey älskande flickvän, vart kommer man över en sådan, nån som vet?

Thomas

Tobbe 2004-09-16 17:12

Edit:

Whiskeyn heter "Flirtation" och ska kosta £65/bottle tydligen..

Lansering 17 september om man får tro artiklarna rätt.

Lets see, var det inte David som har recito.se som bodde i UK, jag är helt övertygad om att det blir lättare att hitta den där snabbare än i sverige.. (jag tar gärna en flaska också om nån hittar den ;))

Mats 2004-09-16 17:18

Citat:

Det skrev om en rosa whisky i tidningarna, tänkte jag skulle köpa en sådan till min whisky/ey älskande flickvän, vart kommer man över en sådan, nån som vet?

Thomas

Den heter Bruichladdich's Islay Single Malt och kallas som Tobbe skrev "Flirtation". Det skall finnas 10.000 flaskor totalt, dom kommer att ligga på runt 900.- st, min kära granne skall till Amsterdam på tisdag nästa vecka och jag har redan beställt 3 flaskor om han hittar den där. Chansen är stor eftersom dom har en grymt stor taxfree där. Bara att hålla tummarna.

// Mats

Jawn 2004-09-16 17:43

Berätta gärna om den var god :P

Mats 2004-09-16 17:50

Citat:

Berätta gärna om den var god
Jag har druckit den tidigare och vet att den är god, men det var ju iof sig inte mitt eget exemplar så denna kanske är strået vassare...

// Mats

Johan H 2004-09-16 20:27

Citat:

Originally posted by Mats@Sep 16 2004, 16:24
Måste bara skriva att jag blev så glad idag när min granne kom hem från London och hade hittat den sista pusselbiten i min Whiskysamling. :D

Den enligt mig godaste Whiskysorten Balvenie finns i 5 olika varianter varav den "svåraste" 25-åriga Singel Barrel varit omöjlig att få tag på, har själv letat på ett 10-tal flygplatser utan resultat, så ringde min granne från flygplatsen i London igår och sa att han hade fått tag på 2 flaskor åt mig...

För den intresserade så står det så här om den på Systembolagets hemsida.

Vissa samlar domäner, andra frimärken och jag Whisky...

// Mats

Tacka vetja norrlandsguld :rolleyes:

Robert 2004-09-16 21:31

Det verkar vara så poppis med just Whiskey och man känner sig lite utanför när man "bara" har 2 flarror! =)
Själv är jag cognacstypen, men folk verkar kolla konstigt på en när man nämner cognac: whiskey ska det ju vara! =P

Har i dagarna avslutat en bra XO, har nu endast en VSOP kvar. =/

När smuttar ni på era darlingar då? Själv tar jag en 6'a när jag spelar match (Unreal Tournament), blir väl bara 4 ggr per månad dock. B)

Mario 2004-09-16 21:51

Vodka och Tequila är mina bästa vänner, Tequilan brukar vara lite elak dagen efter dock. http://forum.e46fanatics.com/images/smilies/icon9.gif

Sen att en 3L smirnoff vodka flaska kostade 15$ på flygplatsen och att jag köpte två stycken är en annan sak. http://forum.e46fanatics.com/images/smilies/shhh.gif

Jawn 2004-09-16 23:37

En god Xanté är aldrig fel för dem som inte vet vad det är så är det en SUPER god päron konjak.

Yohan 2004-09-17 07:27

ahhh whisky som e så gott. Har aldrig samlat några flaskor mer än två veckor, dom tenderas alltid att bli öppnade på ett eller annat sätt när man är törstig...

Mats 2004-10-08 16:04

Citat:

Den heter Bruichladdich's Islay Single Malt och kallas som Tobbe skrev "Flirtation". Det skall finnas 10.000 flaskor totalt, dom kommer att ligga på runt 900.- st
Lite fakta nu när jag vet...

Det kom 60 flaskor till Sverige och den kostade 953.- Alla flaskorna var förhandsbokade redan klockan 7 på morgonen i måndags den 4 oktober, alltså 3 timmar innan bolaget öppnade och det gick inte att beställa den via kundtjänst.

Men skam den som ger sig, med rätt kontakter på det lokala systembolaget och lite "dricks" så beställdes den maximala kvoten hem klockan 07.00 i måndags, efter en nervös väntan så fick jag precis veta att jag har 4 flaskor att hämta :D

Det som är lite tråkigt är att grannen och grannens bror skall ha varsin flaska och eventuellt vill min "kontakt" även ha en, men åtminstone en flaska kommer vid 6-tiden i kväll stå i min hylla.

Återkommer naturligtvis med ett foto så att ni i alla fall har nåt att dregla efter. ;)

// Mats

Kristofer 2004-10-08 17:07

Frågan är då Mats, om du bara får avnjuta en enda flaska av denna sort, när kommer du då att öppna den?

Blir det ikväll eller något mer högtidligt tillfälle? :D

Mats 2004-10-09 01:06

Citat:

Frågan är då Mats, om du bara får avnjuta en enda flaska av denna sort, när kommer du då att öppna den?

Blir det ikväll eller något mer högtidligt tillfälle?

Min kontakt kunde lika gärna vara utan så jag fick behålla båda två själv.
Vi har provsmakat den i kväll och den var mycket god, mild och fin.

Det som var lite märkligt var att den såg inte rosa ut i flaskan men i glaset såg man tydligt den färgen.

Lite kaxigt är det allt att 4% av alla flaskor som kom till Sverige hamnade i mitt barskåp!

// Mats

http://www.ozz.se/05.jpg

http://www.ozz.se/06.jpg

Sigurd 2004-10-09 01:12

Alltid kul att ha en majoritet av någon vara. Dock inte från systembolaget! Har ju inte åldern inne... ;)

Hur mycket fick du lägga ut för dom? :)

Mario 2004-10-09 01:46

Citat:

Originally posted by Sigurd@Oct 9 2004, 01:12
Alltid kul att ha en majoritet av någon vara. Dock inte från systembolaget! Har ju inte åldern inne... ;)

Hur mycket fick du lägga ut för dom? :)

Läs ovan.

Mats, jag hoppas du har Blue Label, den är fin. ;-)

Mats 2004-10-09 11:09

Citat:

Mats, jag hoppas du har Blue Label, den är fin. ;-)
Gillar faktiskt inte Johnnie Walker, alldeles för rökig och frän i smakenenligt mig, dessutom är det inte lika "kul" med typ Chivas, Johnnie Walker och den typen av Whisky som alltid finns på olika taxfreebutiker, även om den är dyr så tilltalar dom inte mig alls.

Tur att smaken är som baken.

// Mats

Thomas 2004-10-09 11:13

Vilket underbart leende du har på bilden, ser ut som ett barn på julafton, jättekul!

Thomas

Thomas 2004-11-04 10:54

2 bifogad(e) fil(er)
;)

Thomas

Mats 2004-11-04 13:52

Kul att det funkade Thomas!!
Vi får väl beställa ihop nästa gång.
// Mats

Thomas 2004-11-04 22:52

Citat:

Originally posted by Mats@Nov 4 2004, 14:52
Kul att det funkade Thomas!!
Vi får väl beställa ihop nästa gång.
// Mats

Jepp fast en sak slog mej, den flaska jag öppnade var knappt märkbart rosa i det ljus jag kollar nu på kvällen, var din väldigt rosa i glaset, visst det är olika fat på 10k flaskor så denna flaskan kanske var mer ek hehe, hade detta varit ett glas whisky på krogen hade jag inte märkt nån skillnad, men visst lite rosa är den?

Thomas

Mats 2004-11-04 23:06

Citat:

var din väldigt rosa i glaset
Inte väldigt rosa men häll upp ett glas vanlig Whisky brevid så ser du en tydlig skillnad, visst är den god?

// Mats

Thomas 2004-11-04 23:10

Citat:

Originally posted by Mats@Nov 5 2004, 00:06
Inte väldigt rosa men häll upp ett glas vanlig Whisky brevid så ser du en tydlig skillnad.
Jepp får göra det testet i helgen, två glas whisky blir 2 uppdrukna glas whisky hehe.

Citat:

visst är den god?
Mycket!

Thomas

Thomas 2004-12-22 16:39

2 bifogad(e) fil(er)
Idag fick jag mina whiskyglas :)

Thomas 2004-12-22 16:40

2 bifogad(e) fil(er)
Bild 2

Thomas 2004-12-22 16:41

2 bifogad(e) fil(er)
Closeup!! som dom brukar skriva på siterna jag kommer till av misstag ibland!

Joel 2004-12-22 17:20

Bara jag som tycker att whiskey smakar mindre bra? :unsure:

Thomas 2004-12-22 17:35

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Bara jag som tycker att whiskey smakar mindre bra?
Jag älskar whisky/ey väntar bara på att det skall bli julhelg så man kan dricka lite oxå med gott samvete, lightprice har varit och levererat och här är jul och nyårs ransonen.

Thomas

Eazt 2004-12-22 17:41

Citat:

Originally posted by Thomas@Dec 22 2004, 16:39
Idag fick jag mina whiskyglas :)
Grymma! :D

Thomas 2004-12-22 17:42

2 bifogad(e) fil(er)
Tänk bara på vad som står på TV'n ;) komiskt att slumpen kan bli så bra!

Thomas

jimmie 2004-12-22 18:29

Citat:

Originally posted by Thomas@Dec 22 2004, 18:35

Jag älskar whisky/ey väntar bara på att det skall bli julhelg så man kan dricka lite oxå med gott samvete, lightprice har varit och levererat och här är jul och nyårs ransonen.

Hehe, jo lightprice är nice. Fick en leverans från dem nu på förmiddagen. Mums :)

Joel 2004-12-22 19:08

Citat:

Originally posted by Thomas@Dec 22 2004, 18:35

Thomas

Jag tänkte skriva "dela med mig" tills jag kom underfund med vad det var jag ville att du skulle dela med dig av :P Nåväl, jag hoppas att du delar med dig till dina vänner å inte dricker upp allt själv. Vi vill ju inte ha en alkolist till boss här :lol:

Thomas 2004-12-22 19:17

Citat:

Originally posted by programmer@Dec 22 2004, 19:08
Nåväl, jag hoppas att du delar med dig till dina vänner å inte dricker upp allt själv.
Jodå här är alla välkommna! Tanken var faktiskt att jag skulle ha lightprice beställningarna i en specialbyggd barmöbel från polen jag köpte på blocket. Men när baren levererades så jag att den kommer komma till användning först när jag flyttar till ett större boende haha ... nu står den i syrrans källare och lådorna med flaskor på vinden ...

Thomas

Robert 2004-12-22 19:25

Har du testat att dricka whiskey i whiskeyprovarglas någongång? Väldigt stor skillnad, även för en icke entusiast som mig! =)

Har för mig att just den formen du har på whiskeyglas (den vanligaste) är en produkt från en tid då whiskeyn var dålig och innehåll diverse ämnen som var tvungen att luftas bort. Jag må ha glömt 99% av storyn, men något var det iaf som skulle luftas bort. Just provarglas (som ser ut som vinprovarglas) behåller just aromen i den kupade formen.

Fick själv en flaska med Vintage portvin i julklapp som ska dekanteras och hela baletten. Får se hur det går, om man slipper jästen eller man blir sjuk... :D

Mats 2004-12-22 21:09

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Har för mig att just den formen du har på whiskeyglas (den vanligaste) är en produkt från en tid då whiskeyn var dålig och innehåll diverse ämnen som var tvungen att luftas bort. Jag må ha glömt 99% av storyn, men något var det iaf som skulle luftas bort. Just provarglas (som ser ut som vinprovarglas) behåller just aromen i den kupade formen.
Stämmer utmärkt!
Saxat från "Dryckeskunskap"
Glasen har en form som på ett mycket bra sätt samlar ihop aromerna från whiskyn och förstärker doftintrycket. Glasets storlek och diameter är väl avvägt för att ge ett bra förhållande mellan alkoholångor och övriga doftämnen.

Som jämförelse kan man nämna en traditionell konjakskupa där man har en mycket större diameter och därmed en större area som avger alkoholångor. Eftersom dessa ångor bedövar doft- sensorerna upplevs alkoholdrycker som provas ur sådana glas som mer "spritiga".

Det glas som olyckligt nog fått namnet whiskyglas eller whiskytumbler, dvs ett lågt brett glas med raka kanter, är konstruerat så att väldigt lite av whiskyns karaktär kan uppfattas. Den typen av glas rekommenderas mer till whisky man helst inte vill känna doft och smak hos ( varför man nu skulle vilja ha sådan hemma ) eller till dem som föredrar sin whisky med is.

Mario 2004-12-22 23:57

Citat:

Originally posted by Thomas@Dec 22 2004, 17:41
Closeup!! som dom brukar skriva på siterna jag kommer till av misstag ibland!
misstag. http://forum.e46fanatics.com/images/smilies/icon9.gif http://forum.e46fanatics.com/images/smilies/shhh.gif

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson