WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Varning för Webbkonsulterna! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36905)

daniel_ 2009-05-18 13:44

Vill utfärda ett litet varningens finger för detta företag.

Fick en faktura från från dessa med X-antal .NU-domäner för en vecka sedan som jag reggade förra året.

Några av domänerna ville jag ej förnya och tänkte att jag mejlar att de kan stryka dessa från fakturan och låta domänerna löpa ut (som jag brukar göra med Loopia & Binero)

Till svar får jag att det är 30 dagars uppsägningstid för domännamn och vill man säga upp ett domännamn ska man faxa/snigelposta in en blankett för varje domännamn man avser säga upp (lever tydligen inte på 2000-talet).

Därför kollade jag status på domänerna och det visade sig att vissa domäner redan är utgångna och fria att regga för vem som helst, samt att någon står som "notRenewed". Alltså har man från webbkonsulterna skickat ut en samlingsfaktura till mig över domäner där vissa redan löpt ut. De begär nu att jag ska betala för domäner som jag inte ens äger och är fria att registrera för vem som helst.

Så för den som är rädd om sina domäner är ju WK inget bra alternativ kan jag säga.

tartareandesire 2009-05-18 13:51

Uppsägningstiden kan du ju inte göra så mycket åt, den har du ju godkänt genom avtal och är upp till dig att känna till. Har du talat om för dom hur det ligger till med vissa av domänerna som gått ut? Kommentar från deras sida?

Jag har personligen fått nog av de mindre aktörerna för länge sedan när det gäller domäner.

daniel_ 2009-05-18 14:12

Nej, jag vet, även om jag anser att det är helt jävla otroligt att man kan ha en "uppsägningstid" för domännamn som kostar 0 kr för registraren att löpa ut. Detta borde man dessutom kunna komma undan med genom att begära transfer till valfritt ombud, de kan knappast fakturera mig för luft.

Men, det som är uppseendeväckande är att man skickar ut fakturor för domännamn som jag inte äger. Som du kan registrera på valfritt ombud. Att man låter domäner löpa ut utan min vetskap och chans att betala för det.

Men har de som mål att profilera sig som oseriösa så har de verkligen lyckats.

Citat:

Jag har personligen fått nog av de mindre aktörerna för länge sedan när det gäller domäner.
Ja, det har man lärt sig nu.

Crille 2009-05-18 14:41

Fick faktura på en .nu domän som jag visserligen äger men har absolut inte reggat den via dom. Fick till och med faktura från deras inkasso på den domänen som inte ens är reggad via dom.

tartareandesire 2009-05-18 14:53

Jag får kanske ta och förtydliga mig lite. Har personligen inte haft någonting att göra med just Webbkonsulterna men däremot andra mindre aktörer med mindre underhållande resultat. Självklart gör alla misstag och det finns de som fungerar alldeles utmärkt men det är ofta svårt att skilja en tvestjärt från en annan utan mikroskop.

erdistfroh 2009-06-23 18:08

Har själv vart med om liknanade med Webbkonsulterna. Har flyttat eller sagt upp alla domäner jag hade hos dom. Gillar inte när företag försöker binda en i smyg på det sättet. Då föredrar jag att ha allt hos Binero så att jag inte behöver sätta mig och räkna med kalendern varje gång jag funderar på att inte behålla en domän.

robertsson 2009-06-23 18:56

Jag har oxå fått faktura för nu-domän från webbkonsulterna som låg hos annat registrar.

daniel_ 2009-06-23 20:56

Ja, man blir så trött.

Överförde samtliga domäner till Loopia utan problem, betalade förnyelseavgiften. Trots detta hävdar Webbamatörerna att jag ska betala 2000 spänn. För vadå? Ja, inte fan vet jag. Domänerna ligger hos Loopia och Webbamatörerna har ingen befogenhet att göra något med dessa.

Så nu vill de att jag ska betala en faktura för domäner som:
1. De har låtit löpa ut utan min vetskap
2. De inte är registrar för

För mig är det helt orimligt.

erdistfroh 2009-06-23 21:28

Har förresten under några dagar försökt säga upp en nu domän innan 30 dagars tiden går ut. Har varit tvungen att ringa dom varje dag för att få höra att dom "jobbar på det". Nu blev jag i alla fall lovad att jag skulle slippa betala för den. Hoppas dom håller det i alla fall.

greenio.se 2009-06-23 21:41

Det är tråkigt att sånt här finns kvar inom domän-världen. Jag hade ett fall för många år sedan med Azalea (senare webbhotellsgruppen och numera crystone via lite omvägar tror jag) där jag hade köpt en domän ett år tidigare och de försökte med samma sak.

De skickade faktura för förnyelse, jag antog att jag kunde skita i att betala om jag inte ville förnya den så det gjorde jag. Sen efter att domänen hade förfallit kom påminnelse, jag ringde upp dem och undrade vad de ville ha betalt för egentligen, de hade inte gjort något men ville ha typ 800 spänn plus påminnelse och fakturavgifter. De sa att i stort sett att såna var villkoren och att jag skulle betala om jag ville slippa kronofogden.

Efter det tyckte jag det var lönlöst att prata med dem så det gick till slut till tingsrätten (vid det laget var det närmare 1600 de ville ha) och de förlorade såklart för de försökte ta 1600 för en tjänst de inte utfört. :P

daniel_ 2009-06-23 21:44

Citat:

Originally posted by greenio.se@Jun 23 2009, 20:41
Det är tråkigt att sånt här finns kvar inom domän-världen. Jag hade ett fall för många år sedan med Azalea (senare webbhotellsgruppen och numera crystone via lite omvägar tror jag) där jag hade köpt en domän ett år tidigare och de försökte med samma sak.
De skickade faktura för förnyelse, jag antog att jag kunde skita i att betala om jag inte ville förnya den så det gjorde jag. Sen efter att domänen hade förfallit kom påminnelse, jag ringde upp dem och undrade vad de ville ha betalt för egentligen, de hade inte gjort något men ville ha typ 800 spänn plus påminnelse och fakturavgifter. De sa att i stort sett att såna var villkoren och att jag skulle betala om jag ville slippa kronofogden.
Efter det tyckte jag det var lönlöst att prata med dem så det gick till slut till tingsrätten (vid det laget var det närmare 1600 de ville ha) och de förlorade såklart för de försökte ta 1600 för en tjänst de inte utfört.

Underbart, jag har dock inte tid och ork att hålla på i tingsrätten. Men de (webbamatörerna) skulle helt klart ha sig en smäll på fingrarna. Kan man ta del av ditt rättsfall någonstans?

greenio.se 2009-06-23 22:00

Citat:

Originally posted by daniel_@Jun 23 2009, 21:44
Underbart, jag har dock inte tid och ork att hålla på i tingsrätten. Men de (webbamatörerna) skulle helt klart ha sig en smäll på fingrarna. Kan man ta del av ditt rättsfall någonstans?
Ingen aning faktiskt. Kristianstad tingsrätt var det i, kanske 2002 eller 2003. Vet inte om allt sånt är offentligt men jag antar det. Kanske ska se om man kan få tag i det för nostalgi om inte annat.

Det var inte mycket jobb för mig men det är klart, jobbigt är det att behöva hålla på, jag bestred när det gick till kronofogden och fick skriftligen inkomma med min sida av saken när tingsrätten tog tag i det.

Cod 2009-06-23 23:01

Jag har haft exakt samma problem med WK för några veckor sedan, de ville ha betalt för förnyelse av ett antal domäner, varpå jag meddelade dem att jag endast ville förnya ett par av de domänerna, varpå jag får svaret rörande bindningstiden, blir irriterad och påpekar detta för dem och får ett korkat svar tillbaka.

Jag kan ju säga att det var sista gången jag lägger något hos dem.

htiawe 2009-06-23 23:11

Har det hänt något på sistonde?
För WK har väl haft ganska gott renomé tidigare?

daniel_ 2009-06-23 23:34

Citat:

Originally posted by htiawe@Jun 23 2009, 22:11

Nej, det har inte hänt något, det är det som är problemet. Man kör på samma gamla bluffliknande jargong som funnits tidigare bland diverse aktörer.

Frågan är ju om det ens är juridiskt hållbart att avtala om "luft"tjänster. Enl. Greenio.se (användaren ovan) är så inte fallet och då är det bestridan som gäller hädanefter.

Det är ju lite lustigt att man kan vara så instängda och "icke-kundvänliga" som Webbamatörerna. De kanske har missförstått detta, att det är bra att ha nöjda kunder..

greenio.se 2009-06-23 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_
Citat:

Ursprungligen postat av htiawe

Frågan är ju om det ens är juridiskt hållbart att avtala om "luft"tjänster. Enl. Greenio.se (användaren ovan) är så inte fallet och då är det bestridan som gäller hädanefter.

Det är ju lite lustigt att man kan vara så instängda och "icke-kundvänliga" som Webbamatörerna. De kanske har missförstått detta, att det är bra att ha nöjda kunder..

De har nog full rätt att kräva en på förnyelseavgift om de verkligen har förnyat domänen, då har de ju utfört tjänsten de tar betalt för. De har också full rätt att kräva att man säger upp avtalet man har ingått minst 30 dagar innan periodens slut om man har accepterat det när man blev kund.

Men det är verkligen inte speciellt kundvänligt och jag tror och hoppas att det är något man förlorar på i längden att försöka låsa sina kunder till sig på olika sätt.

Att jag kom undan så självklart berodde på att Azalea inte såg det orimliga i att driva in betalning på en tjänst de inte utfört. :P Men gör Webbkonsulterna samma sak så borde ju utgången bli den samma.

kw_wasabi 2009-06-23 23:51

Lite OT men det rör ändå WK. För några år sedan gjorde jag en deal med dem om reklam på en av mina sajter mot webbutrymme hos dem. Det funkade bra till en dag då de plötsligt stängt mer mitt konto utan att meddela, då var det över ett halvår kvar som vi avtalat om. Försökte nå dem via mail utan framgång och tog till slut ner reklamen utan tjafs.

daniel_ 2009-06-23 23:57

Citat:

De har nog full rätt att kräva en på förnyelseavgift om de verkligen har förnyat domänen, då har de ju utfört tjänsten de tar betalt för.
Absolut, det har jag full förståelse för. Problemet är att man låtit mina domäner löpa ut. Nu är dock alla flyttade till Loopia så nu innehåller fakturan från WK 7kg luft, d.v.s. ingenting. Betalar jag nu får jag ingenting då domänerna inte längre finns hos WK.

greenio.se 2009-06-24 00:03

Citat:

Originally posted by daniel_@Jun 23 2009, 23:57
Citat:

De har nog full rätt att kräva en på förnyelseavgift om de verkligen har förnyat domänen, då har de ju utfört tjänsten de tar betalt för.
Absolut, det har jag full förståelse för. Problemet är att man låtit mina domäner löpa ut. Nu är dock alla flyttade till Loopia så nu innehåller fakturan från WK 7kg luft, d.v.s. ingenting. Betalar jag nu får jag ingenting då domänerna inte längre finns hos WK.

Jo, det är väl ungefär samma situation. Du kan ju testa att fråga dem vad det är de vill att du ska betala för när de inte utfört någon tjänst. :blink:

Skulle de se det på något annat sätt får de väl slösa tid med att driva det vidare.

digi 2009-06-24 12:01

Också en liten notis om WK: jag reggade nr1.se via dem och betalade med kort, men efter 24 timmar (utan försök till reggning) så tog nån den via binero :(

Identisk 2014-07-11 15:38

Tycker det är på sin plats att den här tråden bumpas upp till toppen så att även nya medlemmar för veta om detta blufföretag.

Jag fick nyligen hem fakturor för ett antal domäner som jag inte ägt på närmare 4 år. Den ena för domännamn som jag överförde till Binero för ca 3 år sen.

Det var dessutom påminnelser som dem skickade utan att jag fått något före det på vare sig mail eller i post. Förmodligen så tänkte dem kräma ur några kronor extra samtidigt som jag skulle bli stressad att betala.. :mad:

Lidback85 2014-07-11 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av Identisk (Inlägg 20494664)
Tycker det är på sin plats att den här tråden bumpas upp till toppen så att även nya medlemmar för veta om detta blufföretag.

Jag fick nyligen hem fakturor för ett antal domäner som jag inte ägt på närmare 4 år. Den ena för domännamn som jag överförde till Binero för ca 3 år sen.

Det var dessutom påminnelser som dem skickade utan att jag fått något före det på vare sig mail eller i post. Förmodligen så tänkte dem kräma ur några kronor extra samtidigt som jag skulle bli stressad att betala.. :mad:

Är så bedragarna tänker. Speciellt nu under sommarn då det är semestertider och allt. Det man kan göra är att ta god tid på sig och gå igenom alla fakturor och verkligen kolla upp om det är något man ska betala eller ej.

Skinza.se 2014-07-11 19:02

Kan bara intyga att man ska hålla sig undan för Webbkonsulterna.
Gör allt för att försöka tjäna pengar på folk som inte har så bra koll.
De har även otrevlig support och har inga problem att använda hot.

Webbkonsulterna 2014-07-12 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av Identisk (Inlägg 20494664)

Det här låter inte bra eller rättvist. Vi har sedan en tid tagit en snällare approch mot kunder.
Krediterade vi inte fakturan när du kontaktade oss eller varför misskrediterar du oss nu?

Alla domänsystem är helt automatiska och det är ju därför det är viktigt att meddela oss när en domän är flyttad/ska avslutas. För många TLD:s Får vi inte meddelande om detta automatiskt och vi kan ju inte gissa om du ska ha kvar en domän eller inte.
Om du ger mig vilken faktura/domän det var så kan du få loggar på att vi har skickat ut den.

Conny Westh 2014-07-12 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av Webbkonsulterna (Inlägg 20494682)
Det här låter inte bra eller rättvist. Vi har sedan en tid tagit en snällare approch mot kunder.
Krediterade vi inte fakturan när du kontaktade oss eller varför misskrediterar du oss nu?

Alla domänsystem är helt automatiska och det är ju därför det är viktigt att meddela oss när en domän är flyttad/ska avslutas. För många TLD:s Får vi inte meddelande om detta automatiskt och vi kan ju inte gissa om du ska ha kvar en domän eller inte.
Om du ger mig vilken faktura/domän det var så kan du få loggar på att vi har skickat ut den.

Man kan ju tycka att ni borde stämma av mot whois att ni fortfarande är registrerad som host för varje domän innan ni skickar ut en förnyelsefaktura för samma domän.

Lidback85 2014-07-12 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av Webbkonsulterna (Inlägg 20494682)

Förtroendet för Er blir ju inte bättre med detta inlägg som jag citerar.
Precis som Conny Westh skriver, så borde ni säkerställa att kund ni ska skicka ut faktura till, faktiskt tillhör Er fortfarande med domän/domäner.

Ni kan inte gissa om man ska ha en domän kvar eller inte, skriver Ni.
Men ni gissar gladeligen på att ni fortfarande är registrerad host på den/de domäner ni skickar ut faktura på.

Kunder ska inte behöva ha som vana att vända sig till Er för att få en faktura krediterad/Makulerad, då det är ni som brustit i hanteringen genom att ej kolla upp kund/domänen/domänerna innan en faktura skapas och skickas ut.

Anders Larsson 2014-07-12 16:11

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20494699)
Man kan ju tycka att ni borde stämma av mot whois att ni fortfarande är registrerad som host för varje domän innan ni skickar ut en förnyelsefaktura för samma domän.

De flesta stora leverantörer av domännamn i Sverige gör på samma sätt som WK, så det är inte riktigt rättvist att _enbart_ ge WK skit för det.

Konstigt nog finns det, framförallt utomlands, flera aktörer som klarar av att hantera det trots allt.

Conny Westh 2014-07-12 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20494701)
De flesta stora leverantörer av domännamn i Sverige gör på samma sätt som WK, så det är inte riktigt rättvist att _enbart_ ge WK skit för det.

Konstigt nog finns det, framförallt utomlands, flera aktörer som klarar av att hantera det trots allt.

Oavsett bransch så måste ju varje leverantör ha koll på vilka kunder de har och vad man får fakturera för, det är inte bara att skicka ut fakturor som saknar grund.

Webbkonsulterna 2014-07-13 11:03

Håller med Conny. Problemet ovan har inte med fakturering att göra utan folks ovilja att följa regler. Våra system fakturerar aldrig fel med undantag av.dk. Problemet är när folk tansferar ut efter fakturan är skapade eller skiter att säga upp trots flertalet påminnelser. Man kan ju inte ringa runt till 10 000 tals kunder och fråga.de flesta vill ju ha kvar sina domäner hos oss. Någon stans har kunden ett ansvar och så. Jag läser flertalet trådar om alla som klagar på Binero,Loopia mfl på att domäner ser ut att vara lediga, problem med registrering då en gammal kund spärrar. Vi har typ aldrig dessa problem eftersom vi tar in en uppsägning av kunden. Jag har kollat med alla som jobbat sista tiden och den enda missnöjda kunden hörde av sig Ang en faktura från 2009. Om det var denna kund som som puffade tråden vet jag inte men mycket har hänt i systemen 5 år. Att dra upp en så gammal tråd borde förbjudas. Någon admin borde radera hela tråden då det mesta inte stämmer eller har ändrats under årens lopp.

cvnu 2014-07-13 11:11

Sedan 2009?

Detta mail fick jag för två år sedan:

"Citat:
Vi har nu tagit emot och behandlat er uppsägning av festdagboken.com. Då uppsägningen kom in 38 dagar försent så är ni tyvärr tvungen att betala faktura 156766297. Bifogar den som pdf-fil i detta mail för er referens."

Ett år senare (2013) fick jag faktura för domän som redan var uppsagd.

Webbkonsulterna 2014-07-13 15:45

Citat:

Ursprungligen postat av cvnu (Inlägg 20494720)
Sedan 2009?

Detta mail fick jag för två år sedan:

"Citat:
Vi har nu tagit emot och behandlat er uppsägning av festdagboken.com. Då uppsägningen kom in 38 dagar försent så är ni tyvärr tvungen att betala faktura 156766297. Bifogar den som pdf-fil i detta mail för er referens."

Ett år senare (2013) fick jag faktura för domän som redan var uppsagd.

ja och det är nu flera år sedan. dessutom gjorde han som handlade denna ett misstag och vi krediterade ju detta direkt när du hörde av dig. Detta är ju redan utrett 2013-05-14.

jonny 2014-07-14 08:19

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20494701)

Ok. När jag jobbade med sådant här var det inte helt automatiserat och jag lade mycket tid på det; men nog tusan var jag inblandad när domäner flyttades. Nog kan det ha blivit fel någonstans någon gång, men på det stora hela hade vi koll och dubbelkollade gång på gång.

Anders Larsson 2014-07-14 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20494750)
Ok. När jag jobbade med sådant här var det inte helt automatiserat och jag lade mycket tid på det; men nog tusan var jag inblandad när domäner flyttades. Nog kan det ha blivit fel någonstans någon gång, men på det stora hela hade vi koll och dubbelkollade gång på gång.

Var det verkligen ett svar till mitt inlägg?

Ingo 2014-08-02 10:08

Intressant med Webbkonsulterna som erbjuder gratis domännamn gällande .se/.nu domäner upp till 10 stycken. Inga avdrag görs dock.

jonny 2014-08-02 10:39

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20494794)
Var det verkligen ett svar till mitt inlägg?

Ja, det var ett svar på att det inte fungerar så hos alla; förhoppningsvis bara hos ett fåtal.

Det kan bli fel, men det får inte bli fel så pass ofta som det indikeras i tidigare inlägg.

Captain Thailand 2014-08-02 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20495712)
Intressant med Webbkonsulterna som erbjuder gratis domännamn gällande .se/.nu domäner upp till 10 stycken. Inga avdrag görs dock.

Förnyelseavgift .NU: 175 kr/år
Förnyelseavgift .SE: 120 kr/år

jonny 2014-08-02 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20495712)

Kan bero på IIS ersättningsmodell där man skiljer på nyregistrering och förnyelser.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson