WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Ice House offentliggör sin postnummer idé (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36849)

Oskar G 2009-05-15 13:56

Flera av er uppmärksammade säkert Ice Houses mastodontregistrering av femsiffriga .se domäner i december.

Nu är det offentligt vad som händer med namnen. Vad tror ni, flipp eller flopp?

http://t360.idg.se/2.8229/1.230233/namnkup...tm_medium=email

A.O 2009-05-15 14:23

superflipp! om dom klarar av administrationen. jag gillar iden skarpt!

ganska kul att se vad grannarna säljer.

Oskar G 2009-05-15 14:23

Jag har funderat lite över idéen, och den känns inte särskilt genomtänkt.

Varför inte använda subdomäner istället för en egen domän? Dessutom blir det löjligt små mötesplatser på varje postnummer. Ta t.ex. Södermalm i Stockholm, det verkar efter en snabb titt bestå av minst 100 postnummer. Där hade det gott och väl räckt med 4 mötesplatser och redan då hade det varit superlokalt.

allstars 2009-05-15 14:25

Bra idé och det _kan_ fungera på vissa orter men säkert inte alla. Det är kanske lite för många postnummer. Något postnummer kan endast ha få hushåll.

gummianka 2009-05-15 14:27

Det är alltid intressant med nya idéer, jag tycker idén är bra, men ser framförallt 2 problem:

1) Volymen på domäner, vilket rent administrativt och kostnadsmässigt blir "tungt".

2) Det bygger på att man kan postnumret, om postnummer kan bl.a. sägas att dom ÄR just postnummer, och är många gånger rent geografiskt väldigt ologiska. Så även om logiken fungerar lokalt där man bor, där man förhoppningsvis kan postnumret, så är funktionen i övrigt begränsad. Hur ofta vet man postnumret på den adress man är ? Vidare skulle jag tippa på att det kommer dröja max 1 år innan vi (i stor/större utsträckning än idag) får innehåll levererat till oss baserat på geografisk plats, men med hjälp av GPS, A-GPS och WLAN/Nätverk, och leverantören av den informationen kommer att vara en helt annan (även om dom väl iofs skulle kunna få till ett samarbete).

Sen kan man ju tycka att det är lite tragiskt att jag ska gå in på mitt postnummer för att hitta kontakter med människor, eller vart bankomaten ligger, ALLT är inte bättre bara för att det är på Internet, man kan resa sig och gå ut och ta kontakt med människor på riktigt....

så jag får nog tyvärr trycka på flopp.

ztream 2009-05-15 14:29

Ganska kass idé och dåligt ur i princip alla aspekter när det gäller marknadsföring, seo, kostnader osv.

Speciellt eftersom de inte har alla postnummer blir det extra värdelöst.

Administrativt är det ju inte så jobbigt. Bara att peka alla domäner till samma mapp och koda så att sidan är baserad på URL.

Thir13teen 2009-05-15 14:33

Gissar flopp. Kul om det blir flipp men tror det absolut ej.

Forslunds 2009-05-15 14:45

Fan.. mitt postnummer är bara En tvärgata.. och jag bor mitt i stan.. får väl snegla på grannarnas postnummer.. eller vänta.. då är det lika bra gå in på blocket direkt då!

Men det finns potential till nå stort, men betan lockade inte..

Wojt 2009-05-15 14:51

Bor man i en storstad är det enklare att söka på allting i hela Stockholm eller Göteborg istället för bara sitt postnummer.

Det blir ett ganska begränsat urval.

eliasson 2009-05-15 15:35

Kollar man mitt postnummer så verkar det vara i full gång!
Men dock tror jag, som ett flertal påpekar, att det kan bli svårt att etablera i mindre kommuner.

The Blackjacker 2009-05-15 16:59

Intressant är det absolut. Lite för smått tror jag det är. Men lokala idéer kan nog fungera om man gör det rätt.

tartareandesire 2009-05-15 17:07

En kul idé helt klart men ställer mig lite tveksam till om det verkligen kommer bli så lyckat som de förmodligen hoppas på. Problemet är, som några varit inne på redan, att det i de större städerna inte är så relevant att gå ner på postnummernivå. De flesta är nog mer intresserade av att se annonser för hela staden / kommunen eller åtminstone en lite större stadsdel. Visserligen går det alldeles utmärkt att ge besökarna även denna möjlighet men då försvinner ju poängen lite med de 7000 domänerna och vad har man då att komma med som inte Blocket eller Tradera redan erbjuder?

taz76 2009-05-15 20:38

Kul men kass idé tycker jag.. Om man bor i ett område där det finns många gamla som säkert inte ens har en dator mer än tv'n.. ja, då var det kört :P

Jag tror också för att det ska funka med postnummer behövs det en stad med en större befolkning.. kanske 50.000+ Ser framför mig en massa communities som har en eller max två personer registrerade.. säkerligen fler än hälften om dom nu registrerade 7000 domäner eller vad det var. Varför inte knacka på hos grannen då istället bara?

robbanf 2009-05-16 10:31

Hur många postnummer finns det i Sverige? Jag sökte på mitt förra postnummer och den domänen var fortfarande ledig.

myapp 2009-05-16 12:20

Att det är för få personer som bor under ett postnummer är väl knappast något problem. Det skulle vara enkelt att slå ihop flera olika postnummer siter och visa information från närliggandepostnr.
Sen att de inte har alla. De fick alla utom ca 20-30 st postnummer. Det lär väl knappast vara ett större problem.

Jag tycker idén är riktigt skön. Vad kan alla domäner ha kostat?

crazzy 2009-05-16 14:03

@myapp: Hade dem köpt alla domäner via typ binero hade det kostat 700000...

Ireneri 2009-05-16 15:03

Mest intressant blir det nog för Ice House, om de lyckas kränga annonsplatser till massa lättlurade lokala företag, matbutiker, cykelhandlare, korvkiosker osv. Flipp för Ice House alltså.
Ur användarsynvinkel blir det nog en flopp, om de inte lyckas hitta på fler tjänster som gör det värt att besöka sajten.

Ireneri 2009-05-16 15:15

Citat:

Originally posted by gummianka@May 15 2009, 14:27

1) Volymen på domäner, vilket rent administrativt och kostnadsmässigt blir "tungt".

Citat:

Originally posted by robbanf@May 16 2009, 10:31
Hur många postnummer finns det i Sverige?

Det tycks handla om ca 7000 postnummer, och det verkar som postnummersystemet är ganska dynamiskt. Enligt postens egna uppgifter görs det ca 120.000 (!) förändringar per år i Postnummerdatabasen. Nyligen ändrade man 200 postnummer:
http://www.posten.se/i/kampanj/postn...mer_090401.pdf
en del upphörde och nya infördes.
Det kan nog stöka till det lite...

tartareandesire 2009-05-16 15:18

Utvecklingen kan följas här:

http://www.mittpostnummer.se/

gummianka 2009-05-16 15:53

Jag tror iofs att det absolut finns en marknad för lokal annonsering på Internet, som ju är relativt outvecklad, frågan är om IH lyckas där. Undrar också vad/hur dom gör med nya postnummer...

Jine 2009-05-16 17:02

7000st á 99kr, alternativt á 1kr som Loopia hade som drive förut?
14234.se verkar ligga med Register Loopia AB, reggat i slutet av november - så antagligen när dom hade rabatt som alla år tidigare (:

tartareandesire 2009-05-16 17:09

Citat:

Originally posted by Jine@May 16 2009, 17:02
14234.se verkar ligga med Register Loopia AB, reggat i slutet av november - så antagligen när dom hade rabatt som alla år tidigare (:

Blir intressant att se hur det går i slutet av året då =)

andi 2009-05-16 18:17

Vad är nyttan med alla postnummer som domännamn egentligen?

Behovet av lokalt innehåll är nog stort, dock så tycker jag att utseendet och användargränssnittet inte är något att hänga i julgranen, googles kartor är så fula och att bara rada upp diverse annonser för valt postnummer hjälper knappast någon. Ser ut som sajten knåpades ihop på det där 24-timmars webeventet...

Ireneri 2009-05-16 21:21

Citat:

Originally posted by andi@May 16 2009, 18:17

Några förslag:
- SEO.
- Det ger kanske mer tyngd med en postnummerdomän när deras försäljare ska övertala/lura lokala korvkioskägare och andra småföretagare att annonsera.

Oskar G 2009-05-16 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av Ireneri
Citat:

Ursprungligen postat av andi

Några förslag:
- SEO.
- Det ger kanske mer tyngd med en postnummerdomän när deras försäljare ska övertala/lura lokala korvkioskägare och andra småföretagare att annonsera.

Säljargumentet köper jag! Men postnummer SEO, nja. Googlar man verkligen postnummer? Jag har svårt att tro det.

Ireneri 2009-05-16 21:38

Min erfarenhet är att när en del ska besöka en sajt använder dom av nån anledning ofta google istället för bokmärke eller att skriva i browserns adressfält.

andi 2009-05-16 23:42

Citat:

Originally posted by Ireneri@May 16 2009, 21:38
Min erfarenhet är att när en del ska besöka en sajt använder dom av nån anledning ofta google istället för bokmärke eller att skriva i browserns adressfält.
Har själv märkt att jag gjort det en hel del. I mitt fall kommer det av att jag klickar på adressfältet och börjar skriva adressen innan startsidan (Google) laddats. Innan jag skrivit klart så laddas Google och jag hamnar i sökfältet och fortsätter skriva där av bara farten, då står det kanske "www." i adressfältet och "wn.se" i Googles sökfält.

Ofta är det ju enklare att söka efter sidan och klicka på länken i Googles sökresultat, man behöver ju inte skriva in hela adressen i många fall, Googla på "wn" tex.

BjörnJ 2009-05-17 07:27

Citat:

Originally posted by Jine@May 16 2009, 17:02

Man fick väl bara köpa 100 domäner för kampanjpriset?
99 kr är inkl moms, och som företag kan de dra av momsen, men det blir ju ändå massor av pengar, som dessutom ska betalas varje år.

design.se 2009-05-17 20:12

Om ett år tänker de säkert: "seemed like a good idea at the time"

Oskar G 2009-05-18 10:06

Citat:

Originally posted by Ireneri@May 16 2009, 21:38
Absolut, jag använder adressfältet i Firefox med inbyggd "jag har tur" hela tiden.

Men testa att Googla ett postnummer, det är inte särskilt mycket seo som krävs för att komma högt där. Inte än i alla fall... ;)

Daniel.st 2009-05-18 11:28

Alla postnummer blir säkert inte succéer men en hel del kan säkert bli det om man satsar på att skapa något av en community-känsla av det hela, likt MyBlock.se.

I mitt eget kvarter här i Göteborg (ganska centralt) snackas det ganska mycket mellan grannarna i föreningen(arna) och kan de skapa lite av samma känsla på nätet och kombinera det med lokala annonser och användargenererade nyheter och liknande ser jag möjligheter. Lägenhetsbyten, loppmarknader, städdagar, skolavslutningar, borttappade katter, trädgårdsföreningar, grillkvällar osv.

Det är lite long tail över det hela. Varje sida behöver inte locka 1000-tals besökare men några besökare på varje sida och några som kan kamma åt sig ganska många besökare x 7000 postnummer blir väldigt många besökare tillsammans.

Oskar G 2009-05-18 11:37

Citat:

Originally posted by Daniel.st@May 18 2009, 11:28
Alla postnummer blir säkert inte succéer men en hel del kan säkert bli det om man satsar på att skapa något av en community-känsla av det hela, likt MyBlock.se.

I mitt eget kvarter här i Göteborg (ganska centralt) snackas det ganska mycket mellan grannarna i föreningen(arna) och kan de skapa lite av samma känsla på nätet och kombinera det med lokala annonser och användargenererade nyheter och liknande ser jag möjligheter. Lägenhetsbyten, loppmarknader, städdagar, skolavslutningar, borttappade katter, trädgårdsföreningar, grillkvällar osv.

Det är lite long tail över det hela. Varje sida behöver inte locka 1000-tals besökare men några besökare på varje sida och några som kan kamma åt sig ganska många besökare x 7000 postnummer blir väldigt många besökare tillsammans.

Kände inte igen den där tjänsten, men det känns mycket mer genomtänkt och stabilare. För det första har man nästan helt eliminerat problematiken med postnummer (att de byts ut, försvinner och att de inte har alla postnummer registrerade).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson