WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Frossle - Nytt affiliate-/annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36805)

Andreas_P 2009-05-14 01:33

Frossle är ett nytt affiliate-/annonseringsprogram, liknande Tradedoubler. En skillnad som de själva lyfter fram är att de inte har några startavgifter eller andra fasta avgifter. Bakom Frossle står bland annat grundare av Tradera.

http://www.frossle.com

Fördelar och nackdelar?

MrBob 2009-05-14 08:08

Det är lite oklart för mig vad skillnaden mellan denna hemsida och hemsidan för Double och TradeDoubler. Jag uppfattar det som aningen besvärligt att hålla på och fixa och trixa med olika annonsörer. Då är Googles variant när allt sköter sig själv, aningen mer lättanvänd.

Jag skulle kunna tänka mig att vara intresserad, men det förutsätter en attraktiv ekonomisk modell. Det är för mycket arbete för "min" del för att jag ska köpa deras argument på deras sida.

Alla säger dom är störst, bäst och vackrast... så just det är inget bra säljargument! :-)

lunarmys 2009-05-14 09:27

Vi använder Frossle (som annonsör) och måste säga att vi lätt fått bästa supporten därifrån. Dom är väldigt hjälpsamma och SNABBA på att svara.

Många affiliates som ansöker, än så länge inte så mycket trafik dock.

MrBob 2009-05-14 12:02

Ja... det är svårt att utifrån egentligen få en inblick i verksamheten. Vi håller på att bygga upp ett antal webbplatser där annonser ska vara en viktig ingrediens.

Ja, det tål att funderas på!!

Blabarsappa 2009-05-14 13:41

Bra utbud av butiker som säljer intimleksaker och underkläder. Passar mig perfekt.

myapp 2009-05-15 00:31

Är bolaget svenskt? Hittar det inte i affärsdata och inte heller styrelseledamöterna.

myapp 2009-05-15 01:01

Hittade lite mer info efter att jag sökte runt. Frossle är ett svenskt komenditbolag med Michael Kaplan som komplementär. Dvs går något åt skogen så står han stå för kulorna. Varför reggar man KB och inte AB?
http://www.ratsit.se/9697365402

mynameisfredrik 2009-05-15 18:18

Var det bara jag som inte gillar designen?
dock vet jag inte hur det andra är...

Dom borde har gjort bättre designen

myapp 2009-05-16 02:47

Designen spelar väl ingen roll. Handlar det inte mer om ersättning och villkor kring siterna.

Hofo 2009-05-17 14:25

Bestämde mig för att testa detta, kan skriva lite hur gick när jag kommer igång.

Blabarsappa 2009-05-19 11:22

Jag är ju godkänd som affiliate... mycket bra och överskådligt gränssnitt och intressanta program, även om de är ganska få än så länge.

ledstrom 2009-05-20 20:35

Jag använder Frossle både som afflite och webbplats, det funkar riktigt bra. Har varit ner och träffat dem och dom är riktigt trevliga, det funkar väldigt smidigt och snabb support! Helt klart värt och rekommendera ;-)

joergenf 2009-06-22 23:19

Frossle är helt OK. Betalar till tiden.

Danski 2009-06-23 11:00

Sitter också på båda sidor av Frossle som affiliate och annonsör.

Tyvärr är det en stor majoritet nerkladdade lyckosökande bloggar i nätverket.
Väldigt liten konvertering till sales för oss men det är nog fel målgrupp med minderåriga tjejer =)

Frossle sköter allting bra annars men det måste in lite vanliga sidor också.

greenio.se 2009-06-23 14:57

Citat:

Originally posted by Danski@Jun 23 2009, 11:00
Sitter också på båda sidor av Frossle som affiliate och annonsör.

Tyvärr är det en stor majoritet nerkladdade lyckosökande bloggar i nätverket.
Väldigt liten konvertering till sales för oss men det är nog fel målgrupp med minderåriga tjejer =)

Frossle sköter allting bra annars men det måste in lite vanliga sidor också.

Ja, vårt intryck också som annonsör. Nästan bara relativt små bloggar som hoppas tjäna storkovan på reklam. Men samtidigt så kostar det oss ingenting förutom på sales och banners gör vi ändå så det är absolut värt attlägga upp banners där.

Ni som sitter på båda sidor förresten är det två separata konton ni har? Hittar inget sätt att som annonsör gå in på publisher-delen.

Danski 2009-06-23 15:06

Citat:

Originally posted by greenio.se@Jun 23 2009, 14:57

Ni som sitter på båda sidor förresten är det två separata konton ni har? Hittar inget sätt att som annonsör gå in på publisher-delen.

Vi kör två separata konton i vart fall men det är också kopplat till två olika bolag och olika två e-postadresser.

greenio.se 2009-06-23 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av Danski
Citat:

Ursprungligen postat av greenio.se

Vi kör två separata konton i vart fall men det är också kopplat till två olika bolag och olika två e-postadresser.

Okej tack, för oss blir det samma företag men olika delar av företaget men det skadar väl inte med två konton.

Thir13teen 2009-07-07 20:55

Är det någon som fått något resultat av annonsering med Frossle? Har själv precis anmält mig.

pontus 2009-07-07 22:09

Är det bara jag som ryggar tillbaks lite när hälften av programmen innehåller ord som "sms", "iphone", "gratis", osv. Någon som är närmare insatt i hur Frossle hanterar problemen double hade(gav upp för ett par år sen med double) men många program som kör på ett par månader och sedan skiter i fakturorna och andra som kör "lock-ersättningar" och sedan snabbt kraftigt sänker ersättningen när de har tillräckligt många affiliates, osv... ;)

Med andra ord, är det värt besväret att använda Frossle? Hade när det begav sig väldigt hög CTR på många double program men det är ju inte mycket värt om det inte kommer några pengar. AdSense och tradedoubler brukar ju finna förmågan att betalla det mesta av ersättningen... Kanske blev lite offtopic. :)

lunarmys 2009-07-07 22:15

Kan väl bara försvara iPhonebutiken som har just "iphone" i sig. Vi betalar varje räkning i tid och har inga planer på att sänka vår ersättning inom närmaste tiden. Däremot så kanske vi ökar den, men inte minska.

pontus 2009-07-07 22:33

Nu när jag tänker på det så kanske jag formulerade mig lite klantigt, det var inte syftet att verken anklaga/antyda annonsörerna eller Frossle för något. Finns ju många seriösa företag också, även på double. Men det är de som missköter sig som man går och svär åt, och som pajar trovärdigheten för seriösa mindre företag på affiliate-sajterna.

För att ställa en konstruktivare fråga, har Frossle något skydd mot hit-n-runers? Skulle kännas skönt att veta att företagare som har flera konkurser i ryggen eller har likviditetsproblem faktiskt får betalla in delar av ev ersättningar i förskott... Är jag helt ute och cycklar? ;)

greenio.se 2009-08-14 12:08

Nån annan som har problem med frossle? De har inte svarat på ett mail jag skickade för tre veckor sen, och inte mailet jag skickade som uppföljning för en vecka sen heller.

Har hela kundtjänsten bara semester eller är det nåt annat på gång?

smsnetwork 2010-03-19 04:14

Citat:

Ursprungligen postat av greenio.se (Inlägg 322186)
Nån annan som har problem med frossle? De har inte svarat på ett mail jag skickade för tre veckor sen, och inte mailet jag skickade som uppföljning för en vecka sen heller.

Har hela kundtjänsten bara semester eller är det nåt annat på gång?

Du kan ju testa skriva om kanske hamna på viskan själv får jag svar ganska fort, dock på senare dagarna har jag inte fått något svar då har jag bara använd.

Hitta.se och söker på frossle

Så får man fram ett mobil nummer som jag ringer till och där svarar dem jämt :)

Jag är Annonsör på Frossle med programmet SMSnetwork.org sedan 1 år tillbaka.

På Frossle kan man inte hålla på sänka eller höja ersättningar hur som helst man måste kontakta frossle för ändring, vilket jag tycker är bra för det är alldeles för många företag som bruka höja och sänka hej vilt.

Vilket bruka mest göra skada än nytta att hålla på ändra ersättningar hit och dit.

clirre 2010-05-01 08:52

Bumpar den här tråden lite.

Jag tycker också att Frossle verkar riktigt bra och seriöst men det är baserat på webbsidans look&feel. De har vissa program som jag bara kan komma åt via Frossle också.

Men herrejösses.

Vilket jäkla skräp de har bland butikerna. Ibland har de sidor som inte ens finns, dvs man slår in webbadressen och möts av ett felmeddelande eller Apachemeddelande (bara en butik, som sedan förstås försvann).

Skummast av allt är nog vadfansomhelst.se som var en ny butik. WTF? Nån som säljer av sitt garageupplag och tagit bilder med sin engångskamera?

Är Frossle seriösa eller inte, vad är åsikterna nu efter någon månad till?

Europartners 2010-05-02 10:17

Frossle blivit uppköpt av Affelix

Peak 2010-05-17 17:15

Ni som ligger kvar i Frossle och har dåligt med sales, kolla i nyhetsbrevet ni (förhoppningsvis) nyss fått och notera:

Citat:

För att kunna säkra kvalité och utveckling av Frossle så tillkommer nu en minimidebitering på totalt 995 kr/mån till er faktura om fakturabeloppet exkl. moms understiger minimidebiteringen.

evomedia 2010-05-17 18:39

känns inte som om det kommer göra någon skillnad på min räkning=) tycker det är bra ändå för det sållar ut lite bland annonsörerna samtidigt som affilsen kanske känner sig lite säkrare, det som är bra är att det är en minimideb och ingen avgift

Peak 2010-05-17 18:44

Med tanke på att jag har fått totalt två sales genom Frossle på över ett halvår (sedan jag startade med programmet, vill säga) så är det ingen större mening för mig att vara kvar iaf.

evomedia 2010-05-17 18:47

peak hur många har du i ditt program?

Peak 2010-05-17 19:02

*kollar* 72 stycken, men det mesta är skräp (läs bloggar som jag inte ens vet existerar längre och diverse "köpportaler" som lever på att lägga upp sponsrade länkar i sin katalog).

*kollar statistiken*
38 klick hittills den här månaden, förra månaden hade jag 61 klick.

Antal sales:

2 stycken. Den första i oktober förra året och den andra förra månaden (som jag inte fått någon faktura på än, men jag räknar med att minimidebiteringen inte kickar in då eftersom infon inte kom förrän idag).

Enda orsaken till att jag legat kvar är att det inte kostat just något, och chansen finns ju alltid att nån köper nåt.

evomedia 2010-05-17 19:08

ok ne men så är det ju skadar ju liksom inte att ligga kvar men nu kanske det inte är värt det längre.

Har redan fått 3 mejl om program som sagt upp samarbetet har ett affil konto också

Peak 2010-05-17 19:12

Risken är väl lite att en och annan annonsör som inte läser så noga missar den där lilla paragrafen och får sig en överraskning så småningom. Det var därför jag varnade i den här tråden.

Nå, förhoppningsvis så innebär det här att Frossle får behålla de "stora" aktörerna och får bort en del av "skräpet". Jag satsar numer den mesta av min tid på att marknadsföra mig genom Tradera (auktioner och liknande).

Mystica 2010-05-19 09:20

Vi har haft liknande Statistik som Peak. Så vi har också sagt till att vi vill avsluta vårt sammarbete. Dock inte på grund av statistiken utan på grund av att vi finner minimidebiteringen väldigt omotiverad.
Dom vill påföra en avgift (för oss) för följande.
1. Deras komunikationssystem kan inte hantera åäö korrekt.
2. deras support är jättedålig när det gäller mailkontakt.
3. När man skall skriva eller komunicera via sidan så är boxarna så små att man får skrolla för att läsa en mening.
4. dom har inget eller näst intill obefintligt bedrägerisystem.
5. Man kan inte redigera annonser ordentligt. Eller ens ta bort annonser.
6. Om man vill uppdatera sin standard kampanj angående hur mycket man är villig att betala ut så måste man kontakta dem via en sida som inte finns.

Ja listan kan göras lång detta är några saker jag kommer på rakt upp och ner.
För oss känns det som att vi skall betala för något som inte är.

evomedia 2010-05-19 10:47

7. och det som jag stör mig mest på men det kanske bara är så för mig är att deras egna sida inte verkar fungera den är väldigt seg ibland kommer den inte ens upp och när den väl laddat klart är det nästan omöjligt att logga in...

sen även samtliga punkter ovan men jag hoppas på att dom håller på och löser detta.

Mystica 2010-05-19 13:39

Dom borde ha löst det mesta sedan länge. Dessa "fel" som jag påtalat har varit ända sen vi startade med frossle. Eftersom jag själv kodar php så vet jag att många av sakerna jag sagt är väldigt lätta att ändra på. Det skulle ta några timmar som högst. Men istället för att ordna upp de befintliga problemen har dom lagt energi på att utveckla och "förbättra".
Samtidigt så ber dom oss om minimibebitering(avgift) för att säkerhetsställa framtida utveckling.
Jag vet inte om det bara är jag men oftast när man jobbar med hemsidor så brukar man väl låta kunden betala för det man tagit fram. Inte betala för att skapa det som potentielt kan bli bra.

erdistfroh 2010-05-19 17:15

Fick höra om minimiavgiften idag och kommer ta en lång funderare om det verkligen är värt det. Antagligen är det inte det.

Davve 2010-05-19 23:27

Ja, jag tror också att Frossle kommer förlora nästan alla annonsörer pga det beslutet. Att erbjuda affiliatesystem utan fasta avg eller minimi debiteringar finns det plats för. Allt annat finns redan. jag finns med på frossle med en av sidorna, men kommer nog gå ur om det blir ändrade villkor än från början. Jag säljer rätt många produkter i butiken varje dag, genom frossle fick jag 4 kunder sedan början, 2 av dessa levererade jag inget till då det var försök till bluff. Frossle tog dock bort dessa.

Skulle jag tipsa om förändringar på frossle så är det inte att införa fasta avgifter eller andra tråkigheter, utan att skaffa många fler och bättre affiliates. då säljs det genom systemet och frossle får sina %

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson