WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Orderbekräftelse = Kvitto? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36781)

evomedia 2009-05-12 22:24

Jo som sagt har en snabb fråga som någon kan svara på ganska snabbt=) Hittar inte svaret men jag undrar om man måste skicka med papperskvitto med paketet vid näthandel eller räcker det bara med orderbekräftelsen till mailen??

Wojt 2009-05-13 01:52

Finns ingen lag som säger att du måste bifoga papperskvitto.

Via e-post går bra.

Dock gnäller en del kunder. Främst företag.

Conny Westh 2009-05-13 02:09

En orderbekräftelse är inget kvitto!!!

En orderbekräftelse är bara ett ensidigt åtagande från leverantörens sida om att man accepterat kundens beställning.

Därefter ska leverantören kanske planera inköp, lagerhållning, produktion och leverans av en produkt. Därefter ska faktura eller kvitto utfärdas.

Har du tagit betalt i förskott kan du dock utfärda ett kvitto eller kontantnota.

Tez 2009-05-13 10:51

"Denna orderbekräftelse gäller även som kvitto vid retur eller reklamation".

Vår verksamhet skulle gå under om vi alltid skulle skicka med ett papperskvitto. Tänk att skicka med kvittot i presenten till mottagaren. Mindre snyggt... :)

evomedia 2009-05-13 12:08

Men alltså "kvittot" som ska skickas med är ju bara en utskriven kopia på orderbekräftelsen.... Vad skiljer det som står på kvittot mot det som står på orderbekräftelsen?

petlin 2009-05-13 13:39

Om man tar betalt i förskott så kan man ju skriva orderbekräftelse/kvitto på det man sänder iväg under förutsättningatt alla priser, momsen och andra kostnader är korrekt specade.

Sänder man ut sin orderbekräftelse som en bekräftelse på att man tagit emot ordern och sedan tar betalt efter det (mot t.ex Pf) så finns ju risken att kunden avbryter affären innan han/hon har betalat men ändå står där med något som man har sagt gäller som bevis för att affären är genomförd.

Jan Eriksson 2009-05-13 14:10

Det är väl inte så svårt. :)

Orderbekräftelse: Skickar du när kunden har beställt en tjänst eller vara. Den bekräftar att du har tagit mot ordern/beställningen och att du tänker leverera samt till vilken summa. En del företag vill att man skriver under orderbekräftelsen och skickar tillbaka den innan ordern gäller.

Följesedel: Följer med tjänsten eller varan för att visa vad du har levererat. Behöver inte innehålla priser etc.

Kvitto: Visar att kunden har betalt sin tjänst eller vara. Skickas med i tex ett postförskott eller när en kund köper något tex rakt över disk eller i butik/.

Faktura: Är en fodran du har på en kund. Skickas oftast efter du har levererat en tjänst eller vara. Kan även skickas med i tex ett postförskott. Då blir kvittot från posten ett bevis på att fakturan är betald.

Conny Westh 2009-05-14 07:41

Citat:

Originally posted by CTSMEDIA@May 13 2009, 11:08
Men alltså "kvittot" som ska skickas med är ju bara en utskriven kopia på orderbekräftelsen.... Vad skiljer det som står på kvittot mot det som står på orderbekräftelsen?
En orderekräftelse innehåller normalt inte den information som krävs för att ett dokment ska vara ett kvitto/faktura enligt lagen.

Se informationskrav på en faktra:
http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...95.html#Faktura

Ett kvitto är en form av faktura där etalning redan har skett, medan en "ren" faktura även används vid kreditaffärer. De företag som normalt fakturerar brukar utfärda kontantnota eller kontantfaktura (det är olika saker med nota resp faktura men det tar vi en annan gång).

Jag kör SPCS/VISMA Administration 1000 och där finns det inbyggt i systemet dessa olika dokument. En orderbekrägftelse innehåller exempelvis INTE information om momselopp eller specifikation av olika momssatser som är ett krav på en faktra eller kvitto. ara för att ta ett exempel i högen....

Använd saker med deras rätta begrepp och försök inte använda en orderekräftelse som faktura.

Conny Westh 2009-05-14 07:50

Citat:

Originally posted by Tez@May 13 2009, 09:51
"Denna orderbekräftelse gäller även som kvitto vid retur eller reklamation".

Vår verksamhet skulle gå under om vi alltid skulle skicka med ett papperskvitto. Tänk att skicka med kvittot i presenten till mottagaren. Mindre snyggt... :)

Det är lag på att man måste ge kvitto till ALLA kunder, men kunden an ju välja att slänga kvittot eller inte ta emot det om man köper i kassan hos någon butik. Så jag rekommenderar att du genast ändrar rutinen så du alltid levererar kvitto eller fatura.

Drt finns några få undantag kvar som exempelvis varuatomater men man får till och med kvitto när man köper bussbiljett...

Leveransadress och fakturaadress är två helt olika saker som alla seriösa affärssystem klarar (till och med mitt simpla SPCS/VISMA).

Jag höll på att bli galen på en idiot-leverantör som heter National Pen och som säljer reklam-prylar, när de har både Leveransadress och Fakturadress på deras hemsida när man lägger beställningen. Men deras affärssystem blandar ihop adresserna så den kund jag levererade ett gäng reklamartiklar till fick den faktura jag skulle haft.

Fan vad förannad jag blev, vilka idioter....

Tez 2009-05-14 21:24

Betalas beloppet med kreditkort anges det i bekräftelsen att det är betalt med kreditkort = Kvitto på betalningen. Faktura är ju faktura, man skickar ju inget kvitto efter att en faktura är betald. Då återstår postförskotten. Vi kan inte skicka med ett kvitto inuti på att betalningen är genomförd eftersom vi inte vet om den kommer bli det. Ett postförskott är ju liksom ett kvitto i sig självt, där betalningen är registrerad.

När vi startade verksamheten gick vi igenom allt detta, även med jurist. Så det ska vara ok.

Conny Westh 2009-05-16 02:20

Var specificerar du moms i kr och vilken momssats som användts?

Det går inte att använda en orderbekräftelse ekvivalent med kvitto eller faktura, dokumentet orderbekräftelse innehåller oftast inte den information som behövs för att det ska vara en godkänd faktura eller kontantfaktura/kvitto.

I fakturan specificerar man VAD leverantören vill ha betalt för samt hur mycket. Dessutom måste man i en faktura specificera moms i kronor. samt totalsumman som kunden förväntas betala.

Ett kvitto är en bekräftelse på att betalning har mottagits. En servicefirma för datorer kan även utfärda kvittenser när man mottagit en kunds dator så kunden kan bevisa att denne lämnat in sin dator.

Alla leverantörer är skyldiga enligt lag att lämna faktura/kvitto till kunden, med få undantag (som varuautomater för läsk exempelvis). Det är m.a.o. inte valbart för leverantören att göra det eller inte.

Om en kund betalar online med kreditkort så måste man som leverantör skapa ett kvitto som man lämpligtvis visar på skärmen så kunden kan skriva ut det. Varje kvitto måste vara unikt identifierbart och det måste innehålla specifikation på vad som betalats, med momsen specificerad.

Wojt 2009-05-16 03:12

Jag döper våra till "Orderbekräftelse/Kvitto" och där står allting med som krävs enligt lagen för faktura.

Mer har inte behövts.

Conny Westh 2009-05-16 04:55

"Mer har inte behövts. " ... förrän du får en ilsken kund eller en revision på ditt bolag....

Lagen om faktura är inte dispositiv.....

När kunder betalar mot postförskott får de ett kvitto av posten. Men kunden har rätt att få en specifikation på vad som levererats och då gäller det att utfärda en faktura enligt skatteverkets principer.

Wojt 2009-05-16 17:03

Nej Conny,

Det finns inget som saknas på våra kvitton. Varken kunder, bokföringsbyrå eller revisor har klagat.

Varför skall man köra en jobbig procedur:

Skicka ut orderbekräftelse till e-post - utan momssatsser och priser osv
Skicka följdesedel i paketet - med info utan moms och priser
Skicka faktura i paketet och vänta på inbetalning - med momssats och priser
Skicka ut kvitto efter fakturan är betald - med momsatser och priser osv

Istället för att skicka ut orderbekräftelse/kvitto och eventuell faktura?

Jag har aldrig fått ett kvitto när jag betalat en enda faktura. Fakturan fungerar ju som kvitto.

Jag tänker inte slösa 8 papper (inkl. kopia till mig själv) + porto för sådana saker.

Känns som du fastnat i logistikkedjan hos Stora Enso. Men de flesta här har en webbutik och inte ett megastort företag som behöver skicka ut mängder med onödigt pappersjobb.

Skapar du en riktig orderbekräftelse/kvitto med all information som krävs enligt fakturalagen så har du underlag så det räcker. Du behöver ju inte ha 5 handlingar till bokföringen...

Jag kan höra av mig igen när Skatteverket har reviderat bokföringen och se vad dem säger. ;)

BjörnJ 2009-05-17 10:24

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@May 16 2009, 02:20

Varje kvitto måste vara unikt identifierbart och det måste innehålla specifikation på vad som betalats, med momsen specificerad.

På vilket sätt ska det vara unikt identifierbart? T.ex. genom att det står ordernummer på kvittot? Är det ok om det blir luckor i nummerserien? T.ex. om någon lagt en order men inte betalat. Eller att kvitto för order x skickas senare än kvitto för order x+1?

Räcker det att datum och klockslag är unikt för kvittot?

digiArt 2009-05-17 11:16

Angående faktura:
Citat:


Försäljning till juridiska personer och näringsidkare

Oavsett belopp måste du utfärda en faktura vid momspliktig försäljning av varor eller tjänster till juridiska personer och näringsidkare.

Försäljning till privatpersoner

Det finns inte något faktureringskrav i mervärdesskattelagen om du säljer till privatpersoner.

OBSERVERA! Det finns undantag, gå till källan för mer info.
Källa: Skatteverket

Information på vad som ska ingå på en faktura hittar ni i dels bokföringslagen, dels i mervärdesskattelagen.
Källa: Skatteverket


Angående kvitto:

Kvittokravet hittar ni i Lag om kassaregister (kassalagen). Undantag från krav finns i Kapitel 1, 3 §.
Redovisningskravet hittar ni i Bokföringslagen (Här länkat till Kap 5, 6§ eftersom diskussionen gäller verifikationer)

När det gäller information om vad som ska ingå på ett kvitto kan jag inte hitta någon konsistent information eftersom det ser ut att skilja sig från fall till fall.

Allt ovanstående ska självklart kontrolleras med sin revisor/redovisningskonsult i första hand (som alltid). Bäst är att göra det innan verksamheten dras igång så att allt är på plats på rätt sätt redan från början, precis som Tez mycket riktigt gjort. Då har man torrt på fötterna.

dammsugarpase.se 2009-05-17 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av CTSMEDIA
Jo som sagt har en snabb fråga som någon kan svara på ganska snabbt=) Hittar inte svaret men jag undrar om man måste skicka med papperskvitto med paketet vid näthandel eller räcker det bara med orderbekräftelsen till mailen??

Citat:

Ursprungligen postat av CTSMEDIA
Jo som sagt har en snabb fråga som någon kan svara på ganska snabbt=) Hittar inte svaret men jag undrar om man måste skicka med papperskvitto med paketet vid näthandel eller räcker det bara med orderbekräftelsen till mailen??

Ja skulle aldrig skicka ett kvitto innan det är betalt.
Tycker du ska ringa skatteverket och fråga hur det ska vara istället för att folk "gissar" eller vet fel här.
Trots allt är skatteverket till för att svara på frågor. Och det är dom du ska svara den dagen du blir granskad ,att ha detta forum som referens är nog inte så mycket att komma med när det kommer till skatteregler

// RIkard

Conny Westh 2009-05-18 16:13

Precis som digiArt skriver så är det olika krav vid olika situationer.

Faktura är till för att specificera vad som leverantören förväntar sig betalning för. Faktura används huvudsakligen vid kreditaffärer både till företag och privatpersoner.

Kvitto är en bekräftelse på att betalning mottagits och ska innehålla information om vad betalningen avser, med specifikation av momsbelopp.

Både faktura och kvitto måste vara unikt identifierbara dvs med en löpande nummerserie. Det viktiga är att varje faktura/kvitto kan identifieras helt unikt, dvs man får aldrig ändra en utskriven faktura/kvitto utan då ska man kreditera den gamla och skapa en helt ny med nytt unikt nummer. Det finns lite olika bud på det här med att det inte får vara luckor i nummerserien men det är vanligt att man börjar på ny kula varje nytt räkenskapsår dvs att en del företag använder årtalet som första 1-4 siffror i fakturanummerserien. Min bedömning är att lucor i serien inte är något problem. Själv började jag fakturera från nr 1 och har bara en rak nummerserie från företagets start utan att börja på nya kula varje år. Andra har gjort på annat sätt. Datum är inget bra sätt att ha som nummer då man ibland kan behöva skriva ut flera fakturor samma dag, det ser lite knepigt ut med att alltid ha en massa luckor i nummerserien, men visst det funkar för den som vill göra så.

Orderbekräftelse är enbart en bekräftelse på att leverantören bekräftat (dvs accepterat kundens order), oftast så kan man strunta i orderbekräftelsen eftersom det räcker med att skicka en faktura med leveransen elelr till specificerad fakturaadress. Men det räcker INTE att enbart skicka en orderbekräftelse och förvänta sig att få betalt mot den som underlag.

Begreppen Faktura resp kvitto har en speciell betydelse i lagstiftningen vilket inte orderberäftelse har på samma sätt.

När man som kund får en faktura måste man endera betala eller bestrida. Får man en orderbekräftelse behöver man inte göra ett dugg, den räcker inte som underlag för inkasso, då man som leverantör inte har fakturerat korrekt.

I skattelagstiftningen är kvitto och faktura i vissa fal likvärdiga då det gäller kontantaffärer, exempelvis när du köper en bussbiljett så får du ett kvitto (dvs bussbiljetten med orgnr/VATnr, datum, momsbelopp och totalbelopp mfl uppgifter).

När man köper en läsk i en varuautomat så får man inte alltid kvitto, men det är ett av de undantag som finns specificerade i lagen.

Conny Westh 2009-05-18 16:31

Citat:

Originally posted by Wojt@May 16 2009, 16:03
Nej Conny,

Det finns inget som saknas på våra kvitton. Varken kunder, bokföringsbyrå eller revisor har klagat.

Varför skall man köra en jobbig procedur:

Skicka ut orderbekräftelse till e-post - utan momssatsser och priser osv
Skicka följdesedel i paketet - med info utan moms och priser
Skicka faktura i paketet och vänta på inbetalning - med momssats och priser
Skicka ut kvitto efter fakturan är betald - med momsatser och priser osv

Istället för att skicka ut orderbekräftelse/kvitto och eventuell faktura?

Jag har aldrig fått ett kvitto när jag betalat en enda faktura. Fakturan fungerar ju som kvitto.

Jag tänker inte slösa 8 papper (inkl. kopia till mig själv) + porto för sådana saker.

Känns som du fastnat i logistikkedjan hos Stora Enso. Men de flesta här har en webbutik och inte ett megastort företag som behöver skicka ut mängder med onödigt pappersjobb.

Skapar du en riktig orderbekräftelse/kvitto med all information som krävs enligt fakturalagen så har du underlag så det räcker. Du behöver ju inte ha 5 handlingar till bokföringen...

Jag kan höra av mig igen när Skatteverket har reviderat bokföringen och se vad dem säger. ;)

Varför skickar du orderbekräftelse över huvud taget? Det räcker med faktura.....

Conny Westh 2009-05-18 16:37

Citat:

Originally posted by Tez@May 13 2009, 09:51
"Denna orderbekräftelse gäller även som kvitto vid retur eller reklamation".

Vår verksamhet skulle gå under om vi alltid skulle skicka med ett papperskvitto. Tänk att skicka med kvittot i presenten till mottagaren. Mindre snyggt... :)

Varför över huvud taget utfärda en orderbekräftelse? Har du fått betalt med kort så är det ju bara ett kvitto med specifikation på vad som betalats för så är allt frid och fröjd.

Är det däremot ett kreditköp så måste du utfärda en faktura för att kunna kräva betalning i efterskott.

Svårare än så är det inte.

Kunden har rätt att få ett kvitto enligt lagen, det kan man som leverantör aldrig neka kunden. Undantag är köp i varuamtomater.

BjörnJ 2009-05-20 00:23

Hur ska man göra om man tillämpar förskottsbetalning? Utfärda och bokföra fakturor för alla ordrar innan man vet om de kommer bli betalda eller inte? Och sedan utfärda en kreditfaktura när man tror att ordern inte kommer att bli betald?

Eller kan man vänta tills betalning har kommit in, och då utfärda ett kvitto?

Det duger väl att kunden får kvittot (eller fakturan) via e-post och/eller möjlighet att ladda ner den via webbutiken?

Angående nummerserie, kan man använda samma nummerserie till allt?
T.ex.
200901 faktura
200902 kvitto
200903 faktura
200904 kreditfaktura
osv...
Några speciella för- eller nackdelar med att göra så?

Tez 2009-05-20 21:01

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:

Ursprungligen postat av Tez
"Denna orderbekräftelse gäller även som kvitto vid retur eller reklamation".

Vår verksamhet skulle gå under om vi alltid skulle skicka med ett papperskvitto. Tänk att skicka med kvittot i presenten till mottagaren. Mindre snyggt... :)

Varför över huvud taget utfärda en orderbekräftelse? Har du fått betalt med kort så är det ju bara ett kvitto med specifikation på vad som betalats för så är allt frid och fröjd.

Är det däremot ett kreditköp så måste du utfärda en faktura för att kunna kräva betalning i efterskott.

Svårare än så är det inte.

Kunden har rätt att få ett kvitto enligt lagen, det kan man som leverantör aldrig neka kunden. Undantag är köp i varuamtomater.

Kunderna känner sig tryggare när de får en bekräftelse på att ordern har gått igenom, även om det står "Beställningen är genomförd" osv på sista sidan i beställningsprocessen. De får sitt ordernummer mm på mailen och behöver inte skriva ner det för hand för framtida behov. Om det har blivit fel någon gång, när mailen inte har fungerat som den borde, så kommer det alltid en massa frågor om varför det inte kommit någon orderbekräftelse.

Conny Westh 2009-05-21 10:58

Citat:

Originally posted by BjörnJ@May 19 2009, 23:23
Hur ska man göra om man tillämpar förskottsbetalning? Utfärda och bokföra fakturor för alla ordrar innan man vet om de kommer bli betalda eller inte? Och sedan utfärda en kreditfaktura när man tror att ordern inte kommer att bli betald?

Eller kan man vänta tills betalning har kommit in, och då utfärda ett kvitto?

Det duger väl att kunden får kvittot (eller fakturan) via e-post och/eller möjlighet att ladda ner den via webbutiken?

Angående nummerserie, kan man använda samma nummerserie till allt?
T.ex.
200901 faktura
200902 kvitto
200903 faktura
200904 kreditfaktura
osv...
Några speciella för- eller nackdelar med att göra så?

En orderbekräftelse får du aldrig betalt för utan du måste utfärda en faktura för att kunna kräva betalning, allt annat är en AVI dvs "Frivillig betalning". Som när man prenumererar på en tidning, då får man ingen "faktura" men tidningen kan heller inte "kräva" betalning eller skicka på inkasso. För att man ska kunan "kräva" betalning måste man utfärda en korrekt "faktura".

Ang Nummerserier
-----------------------
Själv använder jag olika sätt i olika bolag, men i ett bolag så har jag nummerserier som alla är exakt 6 siffror långa och börjar med en tvåställig kod exempelvis, "110001" för order, "310004" för faktura, "320004" för kundnummer, "330001" för leverantörsnummer, "294103" för artikelnummer.

I VISMA/SPCS Administration 1000 som jag använder så har jag automatiskt stöd för detta i affärssystemet så den sköter uppräkningen automatiskt åt mig, individuellt för varje dokumenttyp, det är helt strålande enkelt!

Fördelen är att jag vet att så fort kunden refererar till ett viosst nummer så kan jag av de först atvå siffrorna veta om det är ett kundnummer, fakturanummer, artikelnummer osv... Dessutom vet jag att alla sifferserier ALLTID är exakt 6 siffror. Risken för fel och missförstånd minskar betydligt. Idealiskt hade varit att ha checksiffra också...

Conny Westh 2009-05-21 11:06

Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Citat:

Originally posted by -ConnyWesth@May 18 2009, 16:37
Citat:

Ursprungligen postat av Tez
"Denna orderbekräftelse gäller även som kvitto vid retur eller reklamation".

Vår verksamhet skulle gå under om vi alltid skulle skicka med ett papperskvitto. Tänk att skicka med kvittot i presenten till mottagaren. Mindre snyggt... :)

Varför över huvud taget utfärda en orderbekräftelse? Har du fått betalt med kort så är det ju bara ett kvitto med specifikation på vad som betalats för så är allt frid och fröjd.

Är det däremot ett kreditköp så måste du utfärda en faktura för att kunna kräva betalning i efterskott.

Svårare än så är det inte.

Kunden har rätt att få ett kvitto enligt lagen, det kan man som leverantör aldrig neka kunden. Undantag är köp i varuamtomater.


Kunderna känner sig tryggare när de får en bekräftelse på att ordern har gått igenom, även om det står "Beställningen är genomförd" osv på sista sidan i beställningsprocessen. De får sitt ordernummer mm på mailen och behöver inte skriva ner det för hand för framtida behov. Om det har blivit fel någon gång, när mailen inte har fungerat som den borde, så kommer det alltid en massa frågor om varför det inte kommit någon orderbekräftelse.

Helt logiskt och bra service till kunderna, sen är det bara att utfärda en faktura om man begär betalt i efterskott eller kvitto om man tar betalt i förskott.... Enkelt...

Man kan skriva ut faktura eller kvitto på skärmen....

vco-systems 2009-05-22 11:16

Citat:

T.ex. om någon lagt en order men inte betalat.
Du lämnar väl inte ut ett kvitto ifall någon inte betalar?

BjörnJ 2009-05-23 00:23

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:

T.ex. om någon lagt en order men inte betalat.


Du lämnar väl inte ut ett kvitto ifall någon inte betalar?

Givetvis inte. Detta gällde huruvida man kan använda ordernummer som unik identifierare för kvittot. Hela citat ser ut så här:

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ
På vilket sätt ska det vara unikt identifierbart? T.ex. genom att det står ordernummer på kvittot? Är det ok om det blir luckor i nummerserien? T.ex. om någon lagt en order men inte betalat. Eller att kvitto för order x skickas senare än kvitto för order x+1?
Räcker det att datum och klockslag är unikt för kvittot?

D.v.s. om någon lagt en order och inte betalat den, så kommer inte det ordernumret att finnas med på något kvitto, vilket skulle innebära att det blir en lucka i nummerserien man använder som unik identifierare för kvitton.

Conny Westh 2009-05-23 01:10

Man kan aldrig förväntas få betalt för en order, så det kan finnas en rad orsaker till att en order inte leder till någon faktura/kvitto.

Det kan vara annulering av order både från leverantören resp kunden. Det finns helt enkelt ingen lagstiftning som reglerar hur en order ska hanteras i sig, däremot är begreppet faktura respektive kvitto omskrivet i lag och på skatteverkets webbplats.

lamadjuret 2009-05-23 11:54

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@May 23 2009, 01:10
Man kan aldrig förväntas få betalt för en order, så det kan finnas en rad orsaker till att en order inte leder till någon faktura/kvitto.
Det kan vara annulering av order både från leverantören resp kunden. Det finns helt enkelt ingen lagstiftning som reglerar hur en order ska hanteras i sig, däremot är begreppet faktura respektive kvitto omskrivet i lag och på skatteverkets webbplats.

Därför kan man oxå använda en orderbekräftelse som en AVI! En Order med betalningsanvisning. Om man tar betalt i förskott !
tex. arbetsorder->orderbekräftelse(med betalningsanv. tex 50% av summan innan x dagar) annars avbryts arbetsorden. resten skickas med faktura när när "AVI:n" är betald.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson