![]() |
Som ingen kunnat missa är det snart val till EU-parlamentet den 7 juni.
Intresset är måttligt bland allmänheten, endast 38 procent orkade upp ur sofforna senast och endast hälften av de röstberättigade har angett att de tänker rösta i år. Samtidigt har EU ett stort inflytande på vår vardag, våra liv, företagsamhet och framförallt på regleringen av Internet. Ipred, telekommunikationsdirektiv, datalagring och andra lagar har förberetts inom EU innan de kommit till oss. Valet är därför kanske minst lika viktig som riksdagsvalet. När det gäller partierna slog sig Junilistan in otippat senaste valet och nu är det två småpartier till som har opinionsvind i ryggen, Piratpartiet och Sverigedemokraterna. Hur vill du lägga din röst och vad tror du om utgången av detta val? Länkar: Opinionsundersökning Europaparlamentet |
Jag hade röstat på Piratpartiet om jag haft rösträtt. Men sedan är ju inte direkt Piratpartiet ett "småparti". Det är sveriges tredje största parti med 43975 medlemmar.
|
Hur många procent krävs för att PP ska komma in? Själv skulle jag hellre lägga min röst på mp som garanterat kommer att komma in.
|
Att lägga sin röst på ett enfrågeparti i ett så viktigt val som detta är i vilket fall helt uteslutet oavsett om jag håller med dem eller ej. Det finns, hur otroligt det än kan verka stundtals, väldigt mycket viktigare frågor i EU än fildelning...
|
Jag tycker att det är skrämmande att ett parti som PP kan ta plats i EU parlamentet, jag är övertygad om att deras representanter skrattar åt svenskarna hela vägen till banken. Dom säger ju själva att dom inte kommer att driva eller delta i några andra frågor.
Jag har förståelse för det politikerförakt som råder, men röstar vi fram någon till en plats i EU parlamentet, betalar den personen 140k/månaden med den inställningen, utan politiskt engagemang/program, så har vi precis det vi förtjänar. Det är den värsta formen av populism, dock ganska "oförargligt" jmf. med t.ex. SD, men ändå... Jag saknar någon som gör en "Obama" i riksdagsvalet 2010 (helt enkelt eftersom det är för sent med en månad kvar till EU parlamentsvalet) jag brukar ofta vara kritisk mot USA men där tycker jag att man har visat engagemang såväl som mod, tyvärr ser jag inte det hända i Sverige. Teoretiskt skulle det kunna hända, problemet med svenskarna är bara att det handlar mer om att prata, skrika högst, än att lyssna, detta tycker jag återspeglar sig ganska tydligt i bloggar såväl som i nyheter. edit: dessutom tycker jag att det fullständigt går tvärt emot vad politik handlar om, det är väl inga problem att driva en fråga om man helt (kan) bortser från alla konsekvenser det kan få för/i andra frågor. |
140k i månaden? Helt otroligt.
|
Tycker det är skrämmande att rösta på andra partier än PIRATPARTIET. RÖSTA NU!
|
Citat:
Sen har jag full förståelse, och tycker att det är helt rätt, att förtroendeuppdrag som dom vi talar om (detta gäller även Wanja Lundby Wedin)är välbetalda, om än inom gränser, men dessa skäl är ju helt passerade, och har helt spelat ut sin roll, om man ändå bara "löper med"... |
Det är ju klart att EU - Lönen måste vara hög det ska ses som en slags muta. Mot det egna landet/befolkningen.
|
Citat:
Att skicka en flock populister till EU-parlamentet med miljonlöner är ju skrattretande. De skall sitta och jamsa där nere och de tycker och tror (den röstande) majoriteten här på WN är en bra väg att gå för att få till en förändring...? Jösses. |
gummianka: Det är ju trevligt att du tror att Piratpartiet kommer få 6 mandat. Med tanke på att Falkvinge har plats 6 på valsedeln.
Och hur kan du tror att man gör det för pengarna när just Falkvinge sa upp sig från sitt jobb 2006 och tog ett banklån för att kunna göra det på heltid. Om han nu skulle göra det för pengarna skulle han inte placera sig själv högst upp på listan då? Eller lagt ner det hela när de inte kom in i första riksdagsvalet. Själv får jag förakt mot politiker när de säger att de inte ska jaga ungdomar som fildelar och sen stiftar de lagar om IPRED. För mig handlar inte en röst på Piratpartiet ingenting om fildelning. Jag laddar iprincip inte ner någonting så för mig kvittar det. För mig handlar det om min personliga integritet. Jag vill inte ha lagar som IPRED, FRA, ACTA, Telekompaketet eller Datalagringsdirektivet. Jag hade gärna röstat på något annat parti om det nu fanns något som inte var för alla dessa skitlagar. |
Citat:
Och ni kan ärligt inte säga att eran integritet inte har ett värde - det är det mest värdefulla vi har. |
Citat:
När man agerar i en demokratisk ordning så gnälls det? Är det inte bra att man försöker ändra på lagar genom att förankra och förmedla sin syn på rådande brister på nuvarande integritetsproblem genom en demokratisk ordning? Ska man inte ska få sin röst hörd, tryckas ner i skosulorna och inte få komma till tals? Vem ska få bestämma när man kan vara en politiker? Du, Jag , Massmedia?? Äntligen kan ungdomarna kanske börja intressera sig för politik och då gnälls det?? Det här är superkul rör om i grytan låt rövslickarna få svettas och drömma mardrömmar om Jolly Roger! RÖSTA! :D "Det här kan vara den viktigaste rösten i modern tid!!" |
Tycker det känns otroligt farligt för samhället i framtiden med den populism som driver en ganska stor andel av ungdomen idag. Det är ganska, eller snarare mycket, naivt att rösta på ett enfrågeparti som Piratpartiet. För 50 år sedan ville ungdomsgenerationen förbättra samhället, den drivkraften saknas hos alltför många idag.
|
Men hallå! Dom är ju inte ensama i bryssel. Det är ju tusentals politiker.
|
Citat:
Sen är lönedelen av arvodet som EU-parlamentariker får på 56 000, men kommer i sommar (eller om det var efter sommaren) att höjas till 86 000. På det ska sen skattas runt 50% (EU-skatt + nationell tilläggsskatt). Men sen kommer det traktamente som lätt kan gå upp över 40 000 för de som faktiskt vill jobba. Sen vida omfattande kostnadsersättning och ersättning för alla resor. I slutet kan det, utan att räkna orimligt högt, mycket väl hamna på runt 145 000 skattefritt. Det finns flera parlamentariker från i princip alla medlemsländer som skänker bort en väsentlig del av detta till partierna eller välgörande ändamål som protest mot att de tycker att nivån är alldeles för hög. Jag har för mig att PPs förstanamn i EU-valet har sagt att han ska följa den linjen, men är inte helt säker. Sen tycker jag också man kan försöka hålla kritiken mot röstvalen på en vettig nivå. Angrip sakfrågan och/eller visa på och motivera alternativ. Allt försök till förlöjligande osv ger med rätta (förhoppningsvis) bara ett negativt intryck av personen som uttrycker det. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Vi vill förbättra samhället, just därför är vi med i det enda partiet som vill det. Just därför jobbar vi och sliter för att piratpartiet ska komma in i EU-parlamentet och förändra dem kassa lagar som spottas ut därifrån. Kallar du inte det "drivkraft"? |
Citat:
Jag kan inte annat än hålla med i grytomrörningen, men jag tror inte Piratpartiet är ett seriöst alternativ. Ett parti som inte vill ta ställning i andra frågor än de som rör fildelning och personlig integritet på nätet är i mina ögon löjligt begränsat, men visst kan de få de "riktiga" partierna att vakna... Och det är bra. |
Citat:
Det där är ett typiskt uttalande från en som inte kan se konsekvenser av sitt agerande. Om DU ska ha rätt att rösta fram en kandidat som driver DIN fråga, och ingen annan, ska då inte JAG, och alla andra ha samma rätt, jag tycker det är viktigt att jordgubbarna är riktigt röda, och röstar på dom som driver den frågan, sen har vi ingen kvar som faktiskt GÖR det jobb dom är där för att göra, att sätta sig in i frågor, ta beslut och ansvar för dom beslut dom fattar. (och det här har också lite med politikerföraktet att göra, för alla människor tror att dom är bättre än alla andra, speciellt om dom "andra" är politiker, om en enda människa började med att se sina egna begränsningar och försöka sätta sig in i andra människors förmågor, så kanske vi skulle komma någonstans.) Citat:
Citat:
Jag skulle GÄRNA ta ställning MOT IPRED, om det bara fanns en enda människa som presenterade ett enda vettigt alternativ, som löser dom problem som finns. |
Jag är ute på stan och delar ut flyers, pratar med allt och alla om politik och göra allt jag kan för att informera om farorna med IPRED, telekompaketet och ACTA. Jag kommer vara distributör för 5 vallokaler, kanske fler.
Men visst jag har ju inget engagemang och gör inte ett skit mer än att sitta vid tangentbordet och skriva................ |
Citat:
|
Folk är oroliga för att man skrattar åt oss i världen p.g.a. IPRED lagen, och att TPB rättegången (so far) ledde till en fällande dom, jag tror risken är större att man skrattar åt oss för att vi har gjort det som i alla andra länder skulle vara en lobbygrupp, med alla uppenbara skillnader och begränsningar dessa har, till ett politiskt parti.
Självklart hade det aldrig kunnat bli någon lobbygrupp av PP eftersom det inte finns något ekonomiskt intresse bakom, så jag tycker dom kom på en ganska snygg omväg. Personlig integritet är något man har, det är inget som staten vare sig kan ge eller ta ifrån en (i ett demokratiskt samhälle), om den personliga integriteten så som ni ser den nu är hotad, så kan vi väl vara överens om att den funnits där tills nu iaf, vad har ni "gjort" med eran personliga integritet till dags dato ? Personlig integritet är att kunna kontakta media anonymt, är det någon som utnyttjat den möjligheten ? Det känns för mig rimligt att man bör ha kommit till den punkten om man engagerar sig för andra människor och reagerar på orättvisor och övergrepp. Alla som är under 20 har i princip givits dessa underbara möjligheter vi har idag, hur har ni använt dessa möjligheter ? Alla människor med normalbegåvning inser att livet handlar om att ge såväl som att ta, vad är ni villiga att offra för alla dessa fantastiska möjligheter ? (jag skulle gissa att om man "offrade" att faktiskt betala för det som man normalt anses ska betala för, så hade det räckt, hade inte det varit ett ganska billigt pris ?) |
@gummianka:
Hade jag haft en inkomst som är mer än studiebidraget + barnpensionen så hade jag betalt för dem spelen jag vill ha. Dem spel jag spelar mest har jag faktiskt betalat för. (EE,EE2,BF1942) Vad gäller operativsystem har alla mina datorer Linux. Utom en, och där kör jag skolans licens på win xp för att kunna spela. Den musiken jag lyssnar på finns inte att köpa. (Just nu snurrar "Dj Carpi - Power of Pleasure - Dreamsplash remix" i mplayer.) Visst, jag kan tänka mej att köpa filmer och några enstaka spel den dagen jag har en inkomst. Men jag tänker tanka ner dem först och se om dem är värda pengarna. Och som sagt, den dagen jag har en vettig inkomst och inte har problem att få ihop pengar till mat, den dagen kommer jag betala för mej. |
Citat:
EU-parlamentet arbetar för ett enhetligt Europa och det mesta som görs där har en positiv effekt på Europa i stort. Visst kommer det dumma förslag då och då men det gör det på alla arbetsplatser. Det är inte helt lyckat med det blockskapande som sker per världsdel men jag tror och hoppas att det är ett steg på vägen mot en enad värld och det är något vi alla bör stå upp för. Tyvärr finns det en del länder inom EU som är lite väl nationalistiska och sätter käppar i hjulet i många frågor men det sker förhoppningsvis förändring även där snart. Befinner man sig på vänsterkanten faller det väl sig ganska naturligt att man sätter sig emot de höga lönerna men är man inte helt vilsen i verkligheten så inser man att väsentliga löneskillnader måste finnas för att motivera människor. Det är det enda medlet som fungerar bra i praktiken, eller det minst dåliga alternativet om man är lagd åt det hållet. Visst finns det en liten minoritet som drivs helt av ideella orsaker men de gör lätt ett sämre jobb pga enkelspåriga tankegångar. |
Citat:
|
Tycker allt att ungdomen borde engagera sig mer för äldrevården än Piratpartiet. Det är ett enormt mycket större problem som orsakar riktigt lidande för tusentals personer. Det är tacken för att de byggt upp den välfärd vi har idag? Men, nej då, hellre dela ut flyers för att få gratis musik än att hjälpa andra.
Jag tycker kanske inte att ungdomar idag saknar drivkraft och energi, däremot så är människor betydligt mer egoistiska än tidigare. |
Ja och jag tycker alla borde arbeta mer för att ge mig länkkraft och putsa mina skor.
Jag fattar inte varför det går så dåligt med det... Demokrati handlar om att rösta för sig själv. Det är egoism i ett nötskal, de som tror annat lever i en fantasivärld. |
Citat:
Men det är inte alla som tycker detta är så viktigt, det är ju helt klart. |
Citat:
New World Order Wikipedia NWO Mafia Criminals Exposed by Marcy Kaptur Lite konspiratorisk.... :P |
Citat:
|
Citat:
|
Jag tycker det är väldigt konstigt att moderaterna inte gör något för att förbjuda dvd regioner. Fri marknad?
|
@tartareandesire:
Jag kämpar för dem frågor som är viktiga för mej, om åldringsvården är viktig för dej så rösta något parti som vill förbättra den. Det är ditt sätt att förbättra sverige. Mitt sätt är att jobba för att vi ska få ha en personlig integritet, minskat övervakande, legaliserad fildelning, mm. Fildelning borde enligt mej användas som en preview på något man funderar på att köpa och som ett alternativ för dem som inte har råd att betala för sej. Man skall inte hamna utanför kulturen bara för att man har taskig ekonomi. |
Citat:
|
Citat:
PP vill värna integriteten säger de... Hur den nu värnas genom att kränka andra människors rätt till det de skapat är i mina ögon helt obegripligt. Dock finns det en poäng i det hela och det är det enda jag kan hålla med PP om och det är de uppenbara riskerna för den personliga integriteten till följd av den situation som råder i samhället, men allmer övervakning och strängare lagar. Att jag sedan ser att flera av dessa lagar är direkt framprovocerade av bristande respekt för andra, ja, som man bäddar får man ligga och PP:s företrädare har bäddat för hårdare tag. Genom att högre och högre skrika att "vi tar vad vi vill och det är rätt för vi kan göra det" lär bara skapa ännu större motsättningar. Det är vad jag tror... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
*SUCK* 71.01% här tycker att piratkopiering är det viktigaste EU bör syssla med?
Det vill säga att man skiter fullständigt i fri rörlighet för varor, tjänster m.m inom EU, gränsöverskridande brottsbekämpning, att vissa länder skitar ned inom EU, t.ex. Östersjön. Detta är alltså SKITSAMMA bara om man får tanka senaste filmerna, spelen "olagligt" från torrent utan risken att åka dit och helt gratis? Och det här med personliga integriteten är oerhört löjligt, seriöst. Om jag gör en amatörfilm, sparar den på min dator, blir hackad, filmen sprids via torrent. Då ska jag alltså inte ha någon laglig rätt att försöka stoppa detta och anmäla intrånget? Antar att detta också gäller barnporr? Varför bekämpa barnporr (och därmed kränka pedofilers rätt att ta del av gratis barnporr) men icke piratkopiering eftersom det är ju en mänsklig rättighet att se gratis film? Ni har fan idioter, seriöst. Det som saknas är lagliga alternativ, inte piratkopierande jönsar i EU! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson