![]() |
Jag startar just nu en jobbportal och det känns nästan omöjligt att få företag att platsannonsera hos mig, jag har ju inga arbetsökanden eller arbetsgivare. Jag har skickat ca 100 riktade e-post och erbjudit den person som är ansvarig för rekryteringen på företaget att platsannonsera gratis i 2 månader, men inget napp än. <_<
Jag har tyvärr inga kontakter som kan tänka sig att annonsera hos mig, så det ser mörkt ut just nu. Men jag kommer så klart inte ge upp, men vill gärna höra hur ni skulle ha gjort! Ska jag skippa de "superpersonliga" e-posten dvs "Hej Jonas, jag skulle vilja inleda ett samarbete med dig eftersom Nordea...osv) och börja skicka ut större volymer e-post utan t.ex namn på personer/företag? Eller är e-post dumt i början dvs måste jag ringa till företagen istället? Tack på förhand! |
Min erfarenhet är att e-post är uteslutet då man först ska få kontakt med företag. Ring upp och försök få till ett möte / demo, fungerar så mycket bättre.
|
Citat:
|
Det är det eviga gisslet med den typen av tvåvägssajter. Det kräver väldigt mycket arbete eller resurser för att få dom att lyckas idag och även då är det tufft. Att ringa är nog ditt bästa val, företag ser på det med helt andra ögon då än om det kommer ett anonymt mail.
|
Citat:
|
Du investerar antingen i marknadsföring eller i en person som jobbar i sverige med möten. Det är nästan omöjligt för dig att få något seriöst företag att annonsera ut sina jobb på en okänd sida, att det är gratis har ingen betydelse. Just nu är det svårt att hitta jobb så det är inte till din fördel.
|
eller så kan det vara till fördel, om man lyckas få igång siten. Vad händer då den dagen det finns massor med jobb att annonsera ut?
Men, denna typ av site kräver investeringar vad gäller både tid och pengar. Har man inte myckat av båda är det nästan dömt att misslyckas på förhand, även om ideen är super och det finns en plats i nischen. Patrik Berggren |
Det finns hur många jobbsökarsiter som helst idag.
Vad är det som gör sajten unik och värd för en arbetsgivare att lägga ned tid på den? Jag brukar bli uppringd av ett gäng såna siter för att de vill att man ska annonsera efetr folk via dem. Men det ger sällan något för mig som arbetsgivare, det måste till en stor volym med kvalitativa sökande på siten för att det ska vara intressant. manpower har en strategi där de lusläser arbetsförmedlingens webbplats efter nya annonser och så ringer de upp mig när jag lagt ut en annons på AF och frågar om de får lägga ut min annaons gratis på deras webbsite. Jag kan säga att jag var mycket skeptisk trots att de var ett välkänt företag som ringde, det brukar alltid vara något mysko när det ringer telefonsäljare.... Kommer det emejl från okända brukar jag radera direkt om mitt spamskydd missat det. |
Citat:
|
Vad är det som gör din sida bättre än AMS då? Varför skulle man vilja använda just din sida?
|
Citat:
|
Jag är skeptisk till Manpower och jag är även skeptisk till Arbetsförmedlingen!!!
Som arbetsgivare har man begränsat med tid, jag får MASSOR med telesäljare som ringer och vill sälja, så jag har lagt dövörat till... Dvs i princip så måste de direkt erbjuda sig att betala mig för att lyssna på deras snack för att jag över huvud taget ska spendera tid på det, så trött är JAG på telefonsäljare. De flesta ger inget alls utan vill ha 9000 SEK för att jag ska få rätten att SÖKA i deras databas efter kandidater .... Jag har ingen aning om kvaliten på deras databas men när jag sökt i exempelvis Arbetsförmedlingens databas efter kandidater så hiddae jag 3 som verkade intressanta och jag försökte ta kontakt med dem, men de flesta svarade inte i telefon eller så var det dålig kvalitet i övrigt. Om jag ska spendera min egen tid med något som jobbsiter så vill jag har garantier att det ger mig det ag söker, jag är ALDRIG beredd at betala för att annonsera efter kandidater i en jobbsite. Har jag väl hittat en lämplig kandidat som jag anställer så är det en helt annan femma, då kan jag betala en slant. |
Jag tror du ska vända dig direkt till HR-avdelningen på ett företag och kolla hur de gör idag.
Det kan vara bra att specialisera dig i de branscher du har bäst koll på och därmed urskilja dig från den andra femtioelvatusen jobbsajter som finns. Ha inte bara en databas, erbjud företaget och de sökande seminarium och liknande. Jag har själv på en tidigare arbetsplats sökt mycket personal och det som tar tid är att träffa sökanden första gången och därmed sortera ut i första led. Det är just sånt som kostar mest pengar. |
Citat:
Att anlita en rekryteringskonsult är något helt annat än att annonsera på en av alla dessa webbplatser... |
Personal är den viktigaste tillgången för ett företag. Att anlita kompetent personal handlar så mkt om bara dennes kvalifikationer på papper. Det handlar mkt om dennes attityd, vision, personliga egenskaper etc. Om man låter en extern konsult bestämma vilka som får jobbet, blir det utifrån dennes synvinkel och inte ledningens.
Kan sluta ganska illa för företagets lönsamhet. Personalrekrytering är en av de sakerna jag inte (än) kan outsourca ut=) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson