![]() |
Jag har samlat på mig erfarenhet från ett 10-tal olika webbhotell under mina dryga 12 år som webbutvecklare. Min erfarenhet är att webhotell i USA har mycket bättre support än de i Sverige, inte sällan 24/7 live support. Dessutom är de oerhört mycket billigare och har generellt bättre backup-rutiner, högre prestanda osv.
Varför seriösa sajtägare med större webbplatser har sina sidor hostade i Sverige är bortom min vetskap. Förutom i de fall då man har egen server, känner sin lokala host personligen, är extremt dålig på engelska eller helt enkelt inte bryr sig att man att betala överpris. I övrigt ser jag inga som helst fördelar med svenska webbhotell, förutom den något förkortade svarstiden, som ingen egentligen lägger märke till iallafall. Varför är 1 GB flera gånger dyrare i Sverige och vad får man för mervärde för detta jämfört med tex ett webbhotell i USA? Däremot är domäner ofta mycket billigare i Sverige. Därför har jag mina domäner i Sverige och pekar min DNS mot webbhotell i USA. Det känns både tryggt, säkert och inte minst ekonomiskt. Vad anser du om detta? |
Större konkurans i USA samt skildnad på skatt och så.
Sedan kanske man kan tillägga betydligt mer kunder med, lättare ha lägre pris vid mer kunder. |
Jag köper inte att en orsak skulle vara fler kunder i usa.. tror snarare att en mer rimlig orsak är högre skatter. För sådär 10 år sen var det likadant att det var mycket billigare med hosting i usa jämfört med i sverige.. och nu finns det definitivt inte mindre kunder ;)
|
Min främsta anledning är att det krävs kreditkort för att betala för webbhotellen. (Jag har aldrig sett något annat)
Och det kan man ju inte få om man är 17. |
Citat:
Sen så är ju antalet kunder direkt knutet till hur stor omsättning man har. Ekvationen är väl inte så krånglig att förstå. Mer kunder = mer pengar in = möjlighet till inköp i större volymer = lägre inköpspriser = lägre kostnader för kunden. Dom som driver webbhotell måste ju kunna leva också, det är ju inte nån välgörenhet som bedrivs utan deras levebröd. Sen om man ser det i det lite större perspektivet så tycker inte jag att webbhotell är så fruktansvärt dyrt i Sverige, visst det kostar mer än i USA men dyrt skulle jag inte kalla det. |
Har man stora, seriösa tjänster så känns det nog betydligt säkrare och tryggare att ha sina servrar placerade i Sverige.
Citat:
Nu är ju dock webbhotell ganska billiga även i Sverige. |
Har man mindre kritiska sajter så tycker jag att ett webbhotell i Indien funkar utmärkt.
Jag betalar $10 per år för mitt indiska webbhotell. Då får jag en fin cPanel och ungefär samma bandbredd/utrymme som Loopias företagspaket. Till skillnad från mitt Loopia-konto så har dock webbhotellet i indien inte haft några driftstörningar eller sega mysql-databaser. |
Citat:
Sen har du en fördel med SEO om IP är i Sverige. |
Det är inte jättestor skillnad i pris nu när dollarn är så dyr.
|
Citat:
De tar inte 5 sekunder att ladda. Svarstiden är några millisekunder längre, men det märker varken jag eller den dagliga besökaren. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ett ord: Moms.
Hur du än vrider och vänder på det så är det lik förbenat 25% extra du måste lägga på alla dina priser... Testa dom Amerikanska piserna + 25% och se att det blir betydligt mindre skillnad då. Sen är det volym som gäller. Svenska webbhotell och serverhallar, hur många servar har dom? 500? 2000? 5000? Jämför med USA igen och så är vi lite mindre igen :) Bandbredd är vansinnigt mycket billigare i USA än här, kolla bara hur mycket du betalar utan bandbredd i sverige och jämför med USA utan bandbredd...det är en skojig jämförelse vill jag lova :) |
Citat:
Även om man kan ställa in i wmtools så täcker det inte hela kedjan. Gör rätt från början är mitt tips, så slipper man få sig en chock när Google eller någon annan aktör bestämmer sig för ändra "spelets regler" en aning. Trenden bland sökmotorer (och även andra tjänster) har gått, och fortsätter att gå, åt mer lokala anpassningar. Om man vill göra rätt från början bland sökmotorerna så ska tex en .se sida som riktar sig till den svenska marknaden ligga i Sverige. Inte i Kina eller Somalia. ...och på tal om Google så börjar deras algoritmer för sökranking mer och mer känna efter och mäta hur lång tid det tar från det man klickar på en länk i Google tills det att man får fram sidan, detta gäller även adwords skall tilläggas. Om det tar för lång tid (ingen aning vad lång tid är för google) och detta uppkommer hela tiden (alltså inte någon enstaka hickup) så kommer man att hamna längre ner på träfflistan. Allt för göra tjänsten bättre för användarna (ingen vill ju sitta och vänta på något, idag måste allting gå snabbt!). Så, allt är inte guld och gröna skogar bara för att det är billigt och ligger i utlandet. /Ziggy |
Citat:
Citat:
Citat:
EDIT: Quote-taggarna blev fel |
Citat:
Vilka hotell syftar du på? Är bara intresserad. |
rackspace.com
|
Citat:
Citat:
Ask är den 4:e största söktjänsten i USA. Det är också den söktjänsten som har vågat ligga i framkant med nya funktioner på både gott och ont. Citat:
Jag ska också säga att jag enbart tänker SEO i den här frågan. Den ekonomiska aspekten i form av driftskostnader mm tas inte med. Och jo, jag talar från egna erfarenheter. För tex några år sedan så hade adwords lite problem med att enbart täcka upp en visst geografiskt område av låt oss säga uppsala och 1 mil söder om, för att sajten i fråga hostades i Spanien. Detta är givetvis nu korrigerat, men det finns ingen garanti för att det inte inträffar igen. Att du flyttade ifrån Loopia är ju bra, sämre hotell att hosta databasdrivna webbsidor finns ju knappt inte - även om enbart enkla html-sidor funkar ok... :) /Ziggy |
Citat:
|
Citat:
Google skrev själva lite om detta för mer än ett år sedan: http://adwords.blogspot.com/2008/03/landin...ll-soon-be.html |
Citat:
mao, kanske inte just nu, men det är inte omöjligt att det kommer att hända. |
Citat:
Själv har jag börjat testa att söka på andra sökmotorer än Google, men fick så otroligt mycket sämre sökresultat att jag gav upp. |
Citat:
Jag tror att Google är såpass smarta när dom utvecklar ett sånt här system att att dom har räknat med sådana tilltag och har varningsflaggor för det. Om du skulle bli påkommen så lär din site bli svartlistad. Sen så finns det alltid 3:e part och hackers mm mm som man kanske kan använda sig av men det är nog verkligen undantagsfall... /Ziggy |
Citat:
OM du spär ut dessa siffror till användare så förstår du själv att dom övriga sökmotorerna, förutom Google, kan ge dig en j-a massa trafik. Detta enbart i USA. Om du har en internationell marknad så borde du i alla fall ha koll på dem 4 största jättarna, även om Google växer och växer och tar marknadsandelar. Om du har Sverige och norden som marknad så lägg givetvis krutet på Google, senaste siffran jag fick från ett seminarium förra månaden var att google hade ca 93% av söken i Sverige, men det skadar aldrig att ligga bra till bland dom övriga - speciellt inte när microsoft och google bråkar angående Yahoo. Man vet aldrig vad som kan hända. Summa summarum, i Sverige så är Google störst utan konkurrens. I övriga världen är dom jättestora, men det finns även plats för övriga sökmotorer. Mvh /Ziggy |
Citat:
|
Citat:
Svarstider beroende på vart servern står i förhållande till besökaren känns däremot som av väldigt liten betydelse när innehållet ger avsevärt mycket större variabler. En sida i Sverige med mycket grafik och javascript mot en smal sida med nästan uteslutande text på andra sidan jorden skulle knappast komma högre upp på grund av svarstiderna... Dessutom verkar QS bara gälla landningssidor för adsense och det styr bara hur dina adsense sidor visas och enligt vad jag förstår kan det betyda högre priser för dina sökord, men det kanske finns andra belägg för att det gäller generellt i googles sökalgoritmer? |
Citat:
|
Citat:
|
Vadå är det verkligen så dyrt? kollade på dedikerade servrar hos några webbhotell och jag tyckte inte det var speciellt dyrt...
|
Citat:
|
Citat:
IPEER Dell PE R300 Core 2 Duo 1.86Ghz 2 GB RAM 2x160GB SATA HD Raid 1 3250 GB (10 Mbit/s) Bindningstid: 3 mån Från: 2395 kr/mån Installationskostnad: 1295:- Min Leverantör: Core2Duo E8300 8gb-ddr2 ddr2 RAM 2x250GB SATA-II 2000 Gigs Bandwidth (100Mbps Port) cPanel/WHM Fantastico Bindningstid: 1 mån Från: $149:- ~ 1150-1200:- Installationskostnad: 0:- |
Fast http://www.tailormadeservers.com/ är en av de billigaste jag sett i Dallas, Texas, frågan är om varför dom kan vara så billiga mot tex:
http://www.servstra.com/ eller: http://www.softlayer.com/ |
Jag anser att ipeer är långt ifrån billiga, alla fall 50% billigare kan du hitta minst.
Men ja det finns flera billigare leverantörer i USA än i Sverige, men finns även dyra leverantörer där med. Sedan många leverantörer i USA säljer skitburkar billigt, typ billiga ihopplock i tower som inte ens är server komponenter. |
@danielos Tailormadeservers är unmanaged och det kan spela in. Sen drivs det av bara José, så kostnaderna för honom är väldigt låga jämfört med softlayer och Servstra. Servstra är dessutom Managed, vilket alltid är dyrare.
På tal om det, är Ipeer managed eller unmanaged? Det spelar in i priset självklart. @patrikweb Billigare finns det, men hur står det till med kvaliteten? I USA finns det många stora datacenter, som Dallas4Colo, där man kan hyra in sig och få väldigt bra backbone utan jättestora kostnader, men i Sverige finns det väldigt få sådana faciliteter och kostnaderna är väl inte direkt jämförbara? Så frågan är hur lågt en svensk leverantör kan gå utan att kompromissa med kvaliteten? Det är en av mina stora problem när det gäller att hitta en svensk leverantör...dyrt eller osäkert. Sen att många av alla svenska leverantörers hemsidor ser ut som dom gjordes 1995 och kanske inte ens existerar längre gör inte saken bättre :) . |
Sen är det väsentlig skillnad på hårdvara och hårdvara.
Har ni en snubbe som köper gamer-komponenter på CapTech och rackar upp lite snyggt och hyr ut så kommer det inte kosta många kronor. Men om leverantören endast håller sig till märkesservrar så blir det såklart en annan prisklass. Ipeer har låga startavgifter men desto högre månadsavgifter, och de har också bara tre månaders bindningstid. 3x2395 + 1295 betalar inte riktigt en ny server så där får man säkert beg. servrar. Väljer man en leverantör med längre avtalstid får man säkert en sprillans ny kärra. |
Detta är en skalbusiness - d.v.s. massan gör det möjnligt att sänka priserna, med bibehållen kvalitet. Det är dessutom väldigt stor skillnad på att köpa kvalitetsservrar från Dell eller HP jämfört de hemmabyggen som figurerar titt som tätt i de billiga alternativen.
Det är inte alls så att svenska lösningar generellt dyrare än motsvarande utländska - ni jämför ju aldrig likvärdiga produkter och servicenivåer, vilket gör det väldigt svårt att faktiskt avgöra om det är billigare, likvärdigt eller till och med dyrare. Sedan tror jag i alla fall att priset är mindre viktigt för de allra flesta och det som spelar roll är trots allt möjligheten att få god support är det "brinner till". Det är kanske en erfranhet som vi har dragit eftersom vi valt att rikta oss mot den typen av kunder, så jag kanske är partisk... ;-) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson