![]() |
Det är så att jag vill köpa en .se domän som snart går ut. Problemet är ju bara att få tag på domänägaren. Om man kollar via IIS så syns fullständigt namn på domänägaren och att den är reggad via One.com. Allt annat är ju dolt.
Jag slängde iväg ett email till One's support och undrade om jag kunde få komma i kontakt med den som äger domänen. Till svar fick jag att jag skulle kontakta IIS för dom kunde lämna ut uppgifterna. Nåväl, mailade då IIS men dom svarade då att jag skulle kontakta One eftersom den är reggad via dom. Så vad gör man ? Ingen verkar ju vilja lämna ut uppgifter, inte ens en emailadress. Sen IIS ändrade reglerna så verkar ingen veta något. Vad säger ni här på WN ? Får väl vänta tills domänen går ut (om inte domänägaren förlänger den) och hoppas att jag får den då <_< |
Vanligtvis brukar registraren kunna vidarebefodra ditt mail till ägaren av domänen om du ber om det. Då kan domänägaren återkomma direkt till dig om han/hon så önskar.
|
Citat:
Det borde ju vara One som har ansvaret för att vidarebefodra mailet eftersom den är reggad via dom. Får väl skicka ett nytt mail till dom och hoppas på bättre lycka den här gången. |
Citat:
|
Jag har iaf fått email vidarebefodrat direkt från registraren.
Uppdatera gärna tråden om du når någon framgång med One eller IIS, kan vara intressant att veta vilket som fungerar bäst. |
Citat:
...men precis som Marcus säger, uppdatera gärna tråden när/om du når någon framgång så kan vi andra sedan se vilken väg som är den rätta att gå... :) |
Jag tror du lyckades hamna i mitten av affärsmodellsbytet?
Numera är det nämligen så att det är registern's jobb att ha hand om kund kontakter och liknande - då det är DERAS kund, inte IIS. (Såvida inte domänen har registern SEDirekt) |
Jag har fått mail vb också, då var det av binero.
Visserligen blev jag kontaktad och inte vice versa |
Det är registraren som skall vidarebefodra mailet till innehavaren och inte IIS. Slutkund skall egentligen inte ha någon kontakt överhuvudtaget med IIS i och med den nya affärsmodellen utan ställer sina frågor till respektive registrar (SEDirekt för domäner som ligger kvar hos IIS).
|
Finns det verkligen någon som har ansvar att vidarebefordra mail till ägaren av en domän? Kan man verkligen kräva att IIS eller registraren gör det? Jag fick för mig att det har mer med deras goda vilja att göra och inte om ansvar. Men det kanske är fel?
|
Sant, finns inget som tvingar registraren. Men det ligger o andra sidan i registrarens intresse att ge ett seriöst intryck även om personen i fråga just nu inte är kund. Jag har svårt att se en seriös registrar neka en sådan förfrågan.
|
Uppdatering.
Skickadade ett nytt mail till ONE där jag skrev att jag varit i kontakt med IIS men fått till svar att ansvaret ligger hos registrerarn ONE. Som svar från ONE så fick jag att dom inte lämnar ut personuppgifter. Dom kan inte ens vidarebefodra mitt mail till domänägaren. Jag ger upp nu, får hoppas på att jag kan knipa domänen när den går ut. |
Väldigt dåligt utav ONE.
Är glad att jag inte har något med dom att göra, då jag nästan hela tiden får höra negativa saker. Ja ja, hoppas att du får domänen! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson