WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Alternativ till Dell? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36622)

Gustav 2009-05-05 01:45

Simpel fråga. Vad finns det för företag som säljer bärbara datorer och som erbjuder liknande serviceavtal som Dell? Dvs samma dag eller dagen efter på plats service.

b_andersson 2009-05-05 09:07

HP har något som kallas care pack där du t.ex kan få service inom 4h, kolla länken.

Jonas 2009-05-05 19:13

Apple med deras AppleCare.

Dock är väl AppleCare lite annorlunda. Med AppleCare så kan du lämna in den på närmsta servicecenter så fixar dom det under tiden du väntar. Och detta gäller i 3år.
Läs mer

Gustav 2009-05-05 19:17

Tack för tipsen. Det kommer förmodligen att bli en Dell den här gången också. Men jag tänkte i alla fall göra ett försök till att variera mig lite :)

KristianE 2009-05-05 23:10

Jag skulle säga att alla större företagsleverantörer
kan erbjuda samma support, men jag tror inte
någon kan göra det för samma pris som Dell.

Jonas 2009-05-06 00:04

Har alla leverantörer denna tjänst världen över? AppleCare gäller världen över, men dock inte på plats, dock skickar dom en kartong som sedermera hämtar av UPS eller annan tjänst till reparation och dom lämnar den också.

MrBob 2009-05-06 01:43

Apple är kanske inte alltid jättesmidiga att ha att göra med. Det är däremot ALLTID Dell. Det är min erfarenhet.

FredrikNas 2009-05-06 08:32

På jobbet køper vi till størsta del IBM (numera Lenovo) thinkpads, specifikt så køper vi in x200 & T400. Vældigt bra pc:er båda 2, med otroligt låg fel-frekvens hos oss. Vi har också ett avtal som gør att dom kommer ut till oss i form av UPS och hæmtar deffekta maskiner, i detta fall då 1 på 400 som har felat så att vi varit tvungen att faktiskt læmna ifrån oss / fått delar.

Anders Larsson 2009-05-06 09:25

Jag, och många med mig, har fantastiskt bra erfarenhet av Dells service. Sen kan man ju fundera på om det är bra eller dåligt :)

Har fått bytt hårddisk, fläktar 2 gånger och tangentbord.

jomper 2009-05-06 09:28

Nu var det länge sedan jag jobbade med den här typen av saker, men då var det inga problem att få snabb på platsen-service oavsett om man hade Dell, IBM (numera Lenovo), HP, Fujitsi osv. Det är oftast samma företag som servar allihop, t.ex. Infocare.

Dell hade dock klart högre felfrekvens än HP och framförallt IBM. Störst skillnad var det på bärbara.

FredrikNas 2009-05-06 09:39

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@May 6 2009, 09:25
Jag, och många med mig, har fantastiskt bra erfarenhet av Dells service. Sen kan man ju fundera på om det är bra eller dåligt :)

Har fått bytt hårddisk, fläktar 2 gånger och tangentbord.

Denna service ær såklart bra om man kænner att man vill betala før den, jag anser att den inte ær værd sitt pris, men visst har man 1 dator och ingen backup så skulle jag nog teckna ett sånt avtal.

FredrikNas 2009-05-06 09:41

Citat:

Originally posted by jomper@May 6 2009, 09:28
Nu var det länge sedan jag jobbade med den här typen av saker, men då var det inga problem att få snabb på platsen-service oavsett om man hade Dell, IBM (numera Lenovo), HP, Fujitsi osv. Det är oftast samma företag som servar allihop, t.ex. Infocare.

Dell hade dock klart högre felfrekvens än HP och framförallt IBM. Störst skillnad var det på bärbara.

Min erfarenhet ær att HP har vældigt mycket problem, men att Fujitsu Siemens fungerar vældigt bra.

jag har haft en 4-5 HP laptops i olika sutationer, och ingen av dom har klarat sig mer æn 6mån utan service.
Dock så brukar jag dom relativt hårt, æven om jag då anser att det ær en laptop, och den ska tålas att bæras runt.

Anders Larsson 2009-05-06 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av Novocain
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Jag, och många med mig, har fantastiskt bra erfarenhet av Dells service. Sen kan man ju fundera på om det är bra eller dåligt
Har fått bytt hårddisk, fläktar 2 gånger och tangentbord.

Denna service ær såklart bra om man kænner att man vill betala før den, jag anser att den inte ær værd sitt pris, men visst har man 1 dator och ingen backup så skulle jag nog teckna ett sånt avtal.

Med tanke på att priset för 3 års service+stöldavtal bara handlar om några tusenlappar på en dator som är ganska dyr, skulle jag inte tveka för att köpa det nästa gång heller.

Visst, köper man en lågprisdator spelar det kanske ingen roll. Men jag vet att jag slipper bry mig om nånting går åt helvete med datorn.

KristianE 2009-05-06 19:12

Köper man Dells företagsmaskiner så ingår
nästan alltid 1-3 års NBD-service i priset.

Gustav 2009-05-06 20:16

Citat:

Originally posted by KristianE@May 6 2009, 19:12
Köper man Dells företagsmaskiner så ingår
nästan alltid 1-3 års NBD-service i priset.

Precis vad jag tänkte säga. Och ingår det inte så brukar man kunna pruta till sig det. Dells priser är alltid förhandlingsbara. Jag är lite osäker på hur det ser ut med den saken om man t ex skulle köpa en Thinkpad från Komplett?

Följdfråga. Vart köper man bäst en Thinkpad? Tar tex Komplett lika väl hand om sina företagskunder som Dell gör?

KristianE 2009-05-06 21:11

Komplett är väl ändå en riktig konsument-site?
Jag skulle föreslå Dustin. Om det kostar någon
hundralapp extra så vinner du nog den på annat.

Tobab 2009-05-06 22:25

Citat:

Originally posted by KristianE@May 6 2009, 20:11
Komplett är väl ändå en riktig konsument-site?
Jag skulle föreslå Dustin. Om det kostar någon
hundralapp extra så vinner du nog den på annat.

Har Dustin serviceavtal?

Westman 2009-05-07 08:03

Citat:

Originally posted by Gustav@May 6 2009, 20:16
Följdfråga. Vart köper man bäst en Thinkpad? Tar tex Komplett lika väl hand om sina företagskunder som Dell gör?
Köper du en stinkpadda så är det tillverkaren, Lenovo, (eg. deras servicepartner) som står för servicen. DELL är ju både säljare och tillverkare så det kanske är det som förvirrar lite.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson