WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Wolfram Alpha (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36611)

biokonsult 2009-05-04 16:10

Nya heta Wolfram Alpha som spås bli lika stor/större än Google? En slags frågemaskin hämtar all kunskap från nätet.

läs mera...

Thir13teen 2009-05-04 16:18

Citat:

Originally posted by biokonsult@May 4 2009, 16:10
... som spås bli lika stor/större än Google? ...
Snark.

BarateaU 2009-05-04 16:24

Jaja återstår att se om det är "bra eller an*s"

tartareandesire 2009-05-04 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
... som spås bli lika stor/större än Google? ...

Snark.

Jo, för Google kommer för evigt och alltid att vara vår allsmäktige gud.

biokonsult 2009-05-04 17:02

En tanke: Om man räknar det som finns på nätet i kunskap, hur mycket skulle man få ut? och vad skulle man kunna bygga tekniskt? Skulle kunskapen som finns på nätet kunna pussla ihop lösningar i all oändlighet?

En projekt som har byggdes på 90talet för att spå framtiden i ekonomiska termer avslöjade av en slump att framtiden kunde förutsägas 9/11? genom att samla speciellt utvalda ord ? Projektet heter web bot. Projektet ses inte som direkt seriöst men många uppger att den har hygglig träffsäkerhet. Obs! Det är inte trevligt att läsa en omvälvande period om man ska tro Webbot, som börjar redan nu till sommaren! Landmassor som lossnar, Dollarns död och ett världskrig till hösten, internets död i november+ massa annat skit för den som tycker om sånt här kan titta på film HÄR

ztream 2009-05-04 17:06

Om de är lika bra på att koda AI som att komma på ett bra namn så blir det nog ingen hit.

WebboT 2009-05-15 05:44

Denna "sökmotorn" går ju inte att jämföra med t.ex. Google, eftersom denna inte presenterar några sidor eller dokument som redan finns på nätet.
Wolfram Alpha kan mer ses som en gigantisk kalkylator som ger ett mycket detaljerat svar på varje fråga.

För den som är intresserad.
Inatt klockan 02:00 svensk tid testlanseras Wolfram Alpha för att gå helt live på måndag. För den som vill kan se lanserningen kan se den live här:
http://www.justin.tv/wolframalpha
Den som som inte vet vad detta är bör kika på denna screencast:
http://www.wolframalpha.com/screencast/int...lframalpha.html

Robert 2009-05-15 11:06

Jädrans, det där blev jag mäkta imponerad av!!

biokonsult 2009-05-15 11:10

Ska tydligen finnas ett konkurerande system som heter Watson??

objx 2009-05-15 11:13

Jag fascineras av detta. Jämförelsen med Google ser jag som helt orelevant.

Screencasten var ju riktigt imponerande. Vilket verktyg för att hämta data!
Skall bli kul att se om de kan leva upp till förväntningarna!

biokonsult 2009-05-15 14:11

Risken är ju stor att google käkar upp WA...

BarateaU 2009-05-15 15:43

Många kommer nog ha användning av den, det känns som det är mer för att få fram resultat och inte att "hitta" rätt så att säga.

ric 2009-05-15 16:12

Verkligen en intressant sökmotor. Undrar var de fått all fakta ifrån, då det inte ser ut som de källhänvisar.

Yepp 2009-05-15 17:02

Precis som vissa tidigare nämnt så känns WA inte som en direkt konkurrent till Google - snarare som ett komplement. Vilket WA även själva verkar vilja framhäva då de har länken "Search the web for XXX" när en förfrågan har gjorts. Vanliga sökmotorer som Google är att föredrar i vissa fall och denna metod i vissa fall.

Var själv skeptisk när jag hörde om projektet första gången, men det som screencasten visar imponerar. Framförallt alla grafer och statistikverktyg, att enkelt få fram plottar och inte bara det ut även möjligheten att välja t.ex. logaritmiska skalor etc.

Tyckte även att det såg estetiskt tilltalande ut och väl presenterat.

Visst, Google har säkerligen kanske liknande tankar på lager - men i dagsläget ligger deras "extra-funktioner" (som t.ex. kalkylatorn) långt efter det här. Vad dem har på gång internt vet ju dock inte jag.

Citat:

Originally posted by ric@May 15 2009, 15:12
Verkligen en intressant sökmotor. Undrar var de fått all fakta ifrån, då det inte ser ut som de källhänvisar.

I screencasten såg jag en flik i botten med namnet "Sources" - förmodligen kan man hämta ut källorna med hjälp av ett klick där. Dock inget dem visade. Är förmodligen en nödvändighet för att kunna lyckas, då ingen är intresserad av data och statistik som inte kan verifieras. Gissar att sidan kan bli guld värd för alltifrån studenter till yrkesverksamma om tjänsten visar sig vara så pass kompetent som screencasten förevisar.

Men jag instämmer i att namnet inte var någon höjdare...

Alan 2009-05-15 20:19

Riktigt grymt hoppas att det går bra för dem.

Capoocha 2009-05-15 20:30

tummen upp!

Alex 2009-05-16 03:29

Vilket mästerverk... Skall bli roligt att leka runt i den där. I alla fall för oss som älskar data och statistik :D

biokonsult 2009-05-16 09:22

Verkar vara igång, tänk när all skolor, universitet och vanligt folk börjar använda Wolfram Alpha oj oj oj...

sökte på USA Svenska och kilogram .....

Google passa på: rea nu! endast 1miljard snart är vi uppe i 5miljarder

WebboT 2009-05-16 09:47

Citat:

Originally posted by biokonsult@May 16 2009, 02:22
sökte på USA Svenska och kilogram .....

jag sökte på:

x^2 sin(x)-3(+23)*34.6876546-(1)*67234234.87934697+(6565678)-2342342-342314.3462346/2.87659+(1`3123.5*9)

Har alltid undrat vad det talet blev....

biokonsult 2009-05-16 10:13

he he... ja det är ju ett tal som många undrar över :D

KarlRoos 2009-05-16 11:33

Otrolig tjänst!
Frågan är bara när Google kommer att sluka det...

rhuse 2009-05-16 11:52

Jag ser inte riktigt det otroliga i den. De har visserligen samlat några av funktionerna jag använder på ett ställe (smhi, googla fram enheter, börsstatistik) men den är ju verkligen inte heltäckande och då blir det inte speciellt användbart.

Vad är det ni tycker är så otroligt bra?

Alex 2009-05-16 14:09

Citat:

Originally posted by rhuse@May 16 2009, 10:52
Jag ser inte riktigt det otroliga i den. De har visserligen samlat några av funktionerna jag använder på ett ställe (smhi, googla fram enheter, börsstatistik) men den är ju verkligen inte heltäckande och då blir det inte speciellt användbart.

Det är ju det som är charmen... Att kunna få ut så mycket data från ett och samma ställe...

Alan 2009-05-17 23:46

Har suttit o lekt i en timme nu man får inte nog!

aDonis 2009-05-18 09:44

Riktigt riktigt bra tjänst

Yepp 2009-05-18 19:53

Citat:

Originally posted by rhuse@May 16 2009, 10:52

För alla som på något sätt är i behov av statistik och snabbt vill kunna få fram fakta inför till exempel analyser, beräkningar, utredningar, projekt och rapporter är tjänsten helt klart till stor nytta. Du vill kanske till exempel genomföra en regressionsanalys för att undersöka om det finns någon korrelation mellan oljeproduktionen i afrikanska länder och FDI (för att ta ett snabbt och kanske inte helt lyckat exempel). Istället för att leta runt på alla möjliga och omöjliga ställen finns nu all denna information på ett ställe, och den ger dig dessutom plottarna och beräkningarna serverade på ett fat.

Möjligheten att direkt erhålla plottar, funktioner och t.ex. fouriertransformer och serieutvecklingar är annat som attraherar den som använder sig av den typen av beräkningar i samband med statistiska beräkningar.

Kan även nämna att för den som jobbar med bioteknik så är innehållet ytterst användbart då sökning kan genomföras på alltifrån proteiner och gener ner till specifika basparssekvenser. Tidigare har det krävts att man letar runt i ett flertal, allt annat än användarvänligt utformade, databaser för att erhålla den här typen av data.

För en ingenjör som jobbar med i princip vad som helst som innefattar teknik finns det helt klart en nytta i tjänsten. Jag är övertygad om att det finns fler som kan hitta en nytta i den. Kanske dock långt ifrån alla...

Robert 2009-05-19 12:24

Det jag direkt ser att jag kommer att ha nytta av är:

beräkna dpi/mpixels/skärmupplösningar
beräkna hashkodningar (för att dubbelkolla resultat etc)
enhetskonvertering
valutakurs/konvertering
vissa typer av ränteberäkningar

...samt andra inte så vardagliga beräkningar

Undoredoo 2009-05-19 12:52

Kan inte riktigt sätta fingret på det, men det känns nästan mystiskt på något sätt, hela grejen. Blir både imponerad och lite rädd på samma gång, av någon anledning. Och så börjar iaf jag spinna loss på hur sjutton allt är uppbyggt.

Kodat på en eftermiddag, eller vad tror ni? ;)

tartareandesire 2009-05-19 15:16

Inte illa alls men varför skriver de inte ut internationella tecken när de nu ändå kör utf-8?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson