![]() |
Tänkte att det skulle vara kul att se hur folk har reagerat när det gäller fildelning? Själv så har jag inte fildelat speciellt mycket sen lagen, kanske pga av vädret?
ps: Kanske lite tidigt för att se om vanorna har ändrats? :P Prata med videouthyraren om han hade märkt något ? Svaret var lite svävande! det verkade det inte ha hänt nått speciellt? självklart så skiljer det på orter. Vore kul höra ifall nån har märkt nån skillnad? |
Folk har kanske blivit ordentliga med att stänga av sina torrent program efter nerladdningen är klar och inte låter de ligger o suga konstant bara.
Har inte ändrat mina vanor. |
Är bara att se på trafikstatistik så säger väl det en hel del, "mina" bredbandskunder minskade i trafik samtidigt.
Dock trafiken verkar ha sakta börjat öka lite igen, samt det finns många som verkligen är rädda. Sedan efter hotbrev från apb har i stort sätt nästan alla tracker i Sverige börjat stänga ner. Har en hel hög hos mig bland annat. Men efter ha läst brevet dom skickat ut funderar jag nästan på att anmälla dom för olaga hot eller något. Eftersom dom använder dommen mot TPB i den. Den dommen har inte ens vunnit laga kraft och det kommer den inte göra ens eftersom den är överklagad till hovrätten. Så använda sig av det som ett hot är riktigt illa. Men det är bara till dom som driver tracker det gått ut till, dom vågar inte skicka ut något sådana olaga hot till ISP. Även VPN tjänster har ökat en hel del nu. Men i det stora hela så har fildelningen minskat. |
Jag fildelar bara sådana saker som jag vet vill köpa och se hur dom är förs, då gäller det: Spel, Program, musik, filmer m.m, man vill ju inte köpa skräp längre och är trött på att köpa dåliga album, köper dom lagliga mp3. Så om någon förminskning ser jag inte men det kan säkert Isp företag besvara på.
Vilka företag kan man köpa VPN tjänster ifrån? |
Eftersom jag använder endast opensource programvaror på servrar och datorer, samt lyssnar mest på webbradio och tittar som mest på rapport och aktuellt samt debatt program via webben när jag inte arbetar, har jag varken orkat eller velat hålla på med fildelning. Min röst föll helt klart på "Har aldrig fildelat upphovsrättsskyddad!"
För mig är det mer intressant att få tid till fritid och semester när jag inte arbetar. Är detta en åldersfråga kanske, eftersom jag är över 40? |
Eftersom min leverantör (BBB) har gått ut med att dom lagrar sina uppgifter i 3v så bryr jag mig inte.
Svenska rättsväsendet måste bli snabbare för att jag skall bry mig. |
Har aldrig fildelat speciellt mycket (Sen napstertiden när man satt och tankade mp3 på 56k). Blir lite musik ibland men då är det ofta udda (hemmagjorda) samlingar som jag får av vänner. Den programvara jag behöver fick jag med datorn (resten är opensource), jag tycker bättre om film på bio och tv kollar jag på svt eller via proxy. Är proxy för att kolla på amerikansk/britisk tv olagligt förresten?
Så jag vet inte om så mycket ändrats för min del. |
Jag har ju precis fått en finfin fiberlina såhär lagom till nya lagen så jag gör mitt bästa för att höja trafikmängden. Tankar ner allt jag finner intressant och seedar sedan i typ en månad per torrent. Skulle bara vara kul och se nån försöka stämma mormor som står på mitt abb. En 76årig kärring som inte ens kan starta en dator. :)
|
Citat:
Fast åh andra sidan så skulle ju inget hända henne, på grund av höga åldern, eller? Rent teoretiskt sätt alltså, menar såklart inte att man behöver oroa sig, men iaf. För att svara på trådens innehåll, ja fildelar mindre helt enkelt, man vet aldrig om man står på tur. Precis som man tänker när man spelar lotto, "Snart är det väl ändå min tur!". |
Citat:
Och till frågan, ja jag laddar ner mycket mindre. Egentligen vet jag att det inte är någon risk med att fortsätta, fast ja. |
Citat:
|
Citat:
Och jag har för mej att de måste bevisas att hon har fildelat, sätt henne framför en dator och hon kanske hittar strömknappen men längre kommer hon inte, jag har testat. :) |
Jag har endast tagit ner ett par serie avsnitt. Spel köper jag och musik har jag på radion. Filmer vet jag inte riktigt vad jag ska göra än. Väntar på bättre tjänster, jag vill köpa men också bojkotta företagen :P
|
Tillhör också kategorin som aldrig fildelat. Är inte över 40 som Danielos men börjar närma mig... Mycket av anledningen är att jag har en så fjantig TV och inte har tyckt att det är nödvändigt att skaffa en bättre för film ser man hos andra (som laddar ner). Spel måste jag hålla mig undan ifrån eftersom jag blir helt besatt om jag väl börjar spela. Nykterhetsgränsen för mig går vid spel på mobilen. Och ett och annat parti poker per halvår.
Edit: jo just det ja. Musik har jag fått ifrån andra som redan gjort grovjobbet och letat upp den. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Kul länk till ett upphovsbrott gjort av Antipiratbyrån kolla här... |
Tillhör väl även jag i huvudsak de indirekta fildelarna.
Blir mest att dra in mixskivor jag fått från vänner och bekanta. Direkt olaglig fildelning men som väl inte Ipred-lagen kan sätta stopp för är ett och annat (tror det blivit max 10 hittills) spår från Spotify för att kunna ta med på mp3-spelare. |
Problemet är att många inte har någon verklighetsuppfattning om fildelning.
Om man ska ta film till exempel, det är lätt att ladda hem en film varje kväll att se på. Om inte den möjligheten fanns så kan ingen person vara så dum att tro att någon hade råd att hyra en film varje dag att sett på. Sedan kan man börja kolla vad för filmer som laddas ner, skulle nog säga att 90% av alla filmer man laddat ner är gammla filmer. Sådana som ändå visats på tv förut på tv3/kanal5 eller betalkanaler. Skulle det vara mer fel att ladda hem den filmen då? Än att leta upp en gammal vhs inspelning eller låna en kopia av en kompis som har den? Man får ju fråga sig hur stor del av fildelning är av visst typ av matrial i fråga, att dom gnäller över att nya filmer eller sådana som ska visas precis på bio eller visas på bio är kanske inte så konstigt. Men även där är frågan, hur många skulle verkligen sett filmen på bio alla fall. Eller är dom rädda att folk ska kolla på filmen och se hur dålig den kanske är och då välja att inte blivit blåst på betalat för bio för den? Ett annat exempel vid musik, kolla bara på spotify hur många låtar som försvunnit där. Visst låt musikbolagen fitta sig och inte vilja ha sin musik där, men då ska dom fan inte gnälla att folk laddar ner det gratis istället om folk inte har möjlighet att betala för det. |
Citat:
|
Citat:
En sak de borde göra istället är att lära sig webbprogrammering och skapa nåt bra på internet istället ;) |
Citat:
Citat:
Fast man kan väl fråga sig om det är någon skildnad att se gammla filmer som visas på tv eller serier än att ladda hem dom och se på dom istället. |
Citat:
Problemet är knappast alla som laddar ner gammalt material, jag lovar att äta upp mitt hatt om någon blir åtalad för att ha laddat ner gamla filmer och sedan tittat på dom hemma. |
TPB blev ju åtalade för att länka till Beatles - Let It Be (år 1970), Diablo 2 (år 2000), Petter - Mitt Sjätte sinne (1998), Petter - Bananrepubliken (1999),
|
Citat:
Skulle vilja se hur mycket pengar dom har förlorar i att folk laddat ner just dom sakerna. |
WizKid, när det gäller rättegångar och åtal, så tar man ju de halmstrån man kommer åt, självklart har TBP haft mer "heta" grejer än så som man inte har haft material nog för att kunna bygga ett åtal på.
|
Du menar att det skulle vara svårt att få fram sådana bevis som de hade i domstolen på nyare filmer och album?
Och nu sökte de även skadestånd för just dessa länkarna och nu har jag inte siffrorna men jag har enormt svårt att tro att de inte ville ha enorma mängder pengar för Beatles albumet. Men du får gärna motbevisa mig. |
Hela åtalet i sig var ju rena jävla skämtet, sedan att beräkna ett skadestånd där värdet blir högre bara för att det är utan DRM samt inte fanns att köpa på internet.
Måste vara en av dom dumste saker man har hört, om någon slår sönder din bil så kan du ju inte kräva mer värde för bilen i skadestånd bara för att den inte gick att köpa på internet :P Sedan funderar jag på dom som laddat dom värken som målet handlar om, är dom nerladdningarna helt lagliga nu? Eftersom som TPB tydligen ska betala för dom? Juridisk bör det ju vara så isåfall. |
Mycket dumt har jag läst, men argumentet att det borde vara fritt fram att ladda ned en film (var som helst i världen) bara för att den skulle ha visats i en betalkanal nånstans tar nog priset. "Om nån redan har sett filmen ska jag ha rätt att se den gratis", med andra ord.
Ja, det där med upphovsrätt är visst svårt. För en del... |
Laddar ner som aldrig för. Äntligen har det städats upp bland torrentsidorna.. Folk laddar ner det som dom verkligen behöver.. Tacka Pontén för det.
|
Citat:
|
Självklart har jag inte slutat fildela. Finner ingen anledning att sluta heller.
Om någon tog fram ett lagligt alternativ för oss svenskar att kunna titta på tv-serier samtidigt som dom kommer ut på nätet i samma kvalité utan förlust till en bra peng så skulle jag fildela mindre eller helt och hållet. Musik och film drar jag inte ner så ofta, blir mest serier. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson