![]() |
Tjenare.
Har några basics frågor om man har t.ex en reward sida och ska skicka ut sin produkt till medlemmarna osv...: 1. Jag vill skicka en produkt, låt oss säga en dvd film till en användare på sajten eftersom att han har nått en vis gräns poäng osv...Hur skickar jag filmen till han? Jag vill inte att det ska stå mitt namn på kuveret eller så, finns det något möjligt sätt att skicka det då? 2. Vart kan man köpa sånna här plastpåsar? Som är lite hårda och stora, ungefär 20cm långa och 15cm breda? Om det finns några cm kortare eller så så går det också bra! Ungefär sånna här Påsar menar jag! 3. Hur skickar ni era produkter till era medlemmar? Vilket kuvert och hur mkt kostar det osv... 4. Finns det något mer man ska tänka på när man har en reward sida? Tacksam för all svar jag kan få! |
1. Skicka via vanlig post
2. Kolla hos posten 3. Fråga posten 4. Ja, en jävla massa. 4.1 Kommer du inte på själv vad du ska tänka på så bör du börja tänka på om du är rätt person för projektet. |
Det är inte bara att starta en rewardsida hur som helst.
Mycket att tänka på, när man kommer upp i stora summor är det skatter osv Som överstående talare sa: "4.1 Kommer du inte på själv vad du ska tänka på så bör du börja tänka på om du är rätt person för projektet." Jag vet vart du har fått idéen ifrån, så om du inte ens kan komma med en egen idé på hur man kan bygga en ny rewardsida, tänk om. |
Tack så mkt elitasson och Mini_G för era svar.
Jag kommer inte driva sidan helt ensam, utan med en annan kille som jag känner. Men han har ju ingen erfarenhet av sånt här innan. Så det var därför jag frågade dom frågorna, och det är mycket vi har tänkt ut. Mnin_G : Om du tror att det är din ide med filmer eller så så tänker du inte rätt. Det är knappast filmer vi kommer ha som produkt. Men det var bara ett exempel jag nämnde ovan. Elitasson: Punkt 1, vad ska man säga till posten då, jag menara...Hur ska man fråga dom och ska man säga att man kommer skicka ut sånna hära produkter ofta, och inte bara 1 gång eller? |
Citat:
1. Fixa Alibi #1 2. Åk till en stad där ingen känner igen dig. 3. Köp ett par handskar & rånarluva 4. Ta på dig handskarna 5. Köp lämpliga kuvert för dina "dvd-filmer" 6. Köp frimärken 7. Till slut, köp dina "dvd-filmer" (Att tänka på är att du ska betala kontant så de inte kan spåra köpen via ditt bankkort) 8. Behåll handskarna på så att de inte kan ta fingeravtryck och börja packa dina "dvd-filmer" 9. Sätt frimärke på kuverten (OBS! Slika inte på dem utan låt din hund eller något göra det) 10. Fixa Alibi #2 11. Ta på dig rånarluvan 12. Bege dig till närmaste brevlåda och posta dina "dvd-filmer" 13. Bege dig hem Done =) EDIT: Stavfel |
Satsa på att ge ut tjänster istället, så slipper du posta en massa skit.
|
Elitasson: Det var inte exakt så jag menade...lite vettigare svar är väll bättre, eller vad tycker du själv?
WeaZear: Jag vet. Det är också bra att ge ut tjänster, slipper att gå till posten varje dag osv... Men vad för tjänster? Jag antar att du inte vill avslöja dina ider och jag skulle inte heller gjort det, men ledtråd, tips? ;) |
Tänk själv lite som sagt, vi ska inte säga vad du ska göra för rewardsida som ska slå igenom, då kan vi lika gärna göra den själva.
Ledtråd? Samma sak som om att vi talar om. |
Dom tjänster som jag har på tanken, är redan tagna och de finns...Väntar på att nya ider ska strömma in i min ärt-hjärna =)
|
trådlöst: Jag vet inte om jag har missat något men det är väl inga problem att posta saker anonymt? Det är ju bara att köpa påsar eller kuvert som du frankerar och lägga paketet i lådan så är det fixat?
|
Citat:
Du missade nog följande: Citat:
Skämt åsido. Trådlöst, vad är problemt? Tror du att kassabiträdet eller postlådan ska äta upp dig när du ska skicka din post? EDIT: Stavfel, igen =( |
Nej, anledningen till att jag vill skicka "Anonymt" är väll för att de medlemmar på sidan jag skickar produkten till, inte ska veta min adress och namn osv...
htiawe: Hur menar du? Så jag tar bara ett kuvert eller ett paket, lägger in produkten i den, skriver mottagarens namn samt adress på kuveret, sätter på frimärken och vips så är allting klart? Och då behöver man inte skriva sitt eget namn o adress på kuveret eller? Tacksam för alla svar, vill gärna veta hur ni gör som skickar ut produkter (ni som har reward sidor) och ni andra får gärna dela med er svar, behöver inte vara just reward sidor... |
Citat:
Jo, du måste skriva din egen adress om du ska skicka till dig själv, annars Nej. Dessutom måste du posta ditt paket |
Men va? varför får dom inte veta ditt namn & din adress?
Citat:
|
Varför vill du inte ge ut din adress? Skriv alltid en avsändare, annars kan det försvinna eller liknande och du får betala samma vara en gång till.
Skaffa en box annars? |
Hehe stackars trådlöst...
|
Retur adress blir ju nästan samma sak som att skriva sin egen adress & namn på paketet.
Jag vill inte ge ut min adress, det är så enkelt bara. Men en box, det skulle vara bra. Men det är inte postbox jag är ute efter va? Eftersom med postbox tar man emot poster, men inte skickar? Alltså, jag vill göra detta klart och tydligt bara: 1. Jag lägger min produkt i ett paket, sätter frimärke på det och lägger in det i brevlådan. 2. Jag har på paketet skrivit Mottagarens namn samt adress, jag har inte skrivit mitt namn eller adress. 3. Går det att skicka så? |
hahaha....
var det inte precis det som blev sagt nyss? |
skriver du ditt namn & adress så kommer ju paketet hem till dig, det är bara så posten fungerar ;)
|
Nej, men oftast när man skickar brev till olika företag så kör man la så här:
Från : namn & adress o allt Till : namn & adress - . . - eller? Aja. Tack för alla svar som jag fått... |
Jag tycker det är ett ganska konstigt diskussionsunderlag i den här tråden, tycker titeln är ganska missvisande: "Vad ska man tänka på när man har en reward sida?". Men i ditt egentliga problem/fråga verkar vara posten.
Om du nu inte kan ge ut dina uppgifter så får du väl antingen hitta någon person som kan tänka sig stå som avsändare eller skaffa en postbox eller liknande men det kommer ju kosta dig mer. Vilket kuvert du ska använda dig utav är ju VÄLDIGT svårt att säga när vi inte ens vet vilken vara/varor du har, det måste du väl ändå förstå? |
Okej, nog med skoj nu, du kan skicka varor utan att ange avsändare, men om dom kommer vilse, eller ingen tar emot dom, så fårdu dom inte heller tillbaka. Där har du ett val du måste göra.
Annars så räcker det med att du betalar porto, skriver adress & namn och lägger det i en gul brevlåda. Så är paketet ditt på väg. |
alltså shit, vet inte om det beror på att kaffet ær slut hær men jag blir næstan iriterrad !
Du vet væl før i helvete hur man postar ett brev ? Om inte så får du væl gå ner till posten och fråga. Du kan inte sitta på din røv och førvænta dig att allt ska komma till dig. Allt serveras inte på fat ! Så lyft på arslet och pallra dig ner till nærmaste post ombud och fråga. Før øvrigt så kan du køpa dom påsarna på clas ohlssons och så frankerar du dom och lægger dom på lådan. |
Har du aldrig skickat brev förut???
|
Jo. Jag har skickat brev förrut.
Men då har jag SKRIVIT Från: Mitt namn & Adress Till: Mottagarens namn & Adress...bara det, inget mer eller så! Men NU, så vill jag skicka ett brev/paket, med en "film(dvd)" till en mottagare. Räcker det med att skriva hans namn & adress på brevet/paketet och klart & slut? Och om det försvinner, så får jag inte tillbaka det va? Men då kan man skriva sajtens namn på brevet, då kanske posten kollar upp det och kontaktar ägaren till sajten? Eller är jag ute och cyklar nu? Och tack för påse svaren. Jag ska kolla upp det med clas ohlson när jag svänger förbi där! |
Ja, det räcker med namn och adress + porto för att brevet ska komma fram... Och ja, det försvinner om du inte skriver avsändare på baksidan eller uppe till vänstra hörnet.
Du kan inte skriva sajtens namn och tro att Postens maskiner kollar fram adressuppgifter, de har bättre saker för sig. Om Posten nu skulle hitta dina uppgifter utifrån domänen kan väl även besökarna göra det, och då kan du väl lika gärna skriva din adress? |
Jag har då fått tillbaka brev som jag skickat utan avsändare. Har kommit i brev från posten att dom öppnat det i största sekretess med någon undertecknad snubbe å läst från vem brevet är så dom kunnat retunera det. Vet inte om det är någon speciell sak för det har då hänt ett par gånger för mig.
|
|
Haha, varför vill du inte skicka utan avsändare är jag nyfiken på?
Nej jag tvivlar på att posten kollar upp ägaren till en domän för att skicka tillbaka posten. Trådlöst, ring och fråga respektive företag sådana saker för att slippa denna pinsamheten i fortsättningen :) Det är inte så jobbigt. |
Citat:
|
Japp, tartareandesire har rätt, men det är också mycket post som inte kommer rätt trots det. Konstigt va?
|
Med reservation för att jag inte läst allt i tråden.
När du skickar brev finns det inget krav på att du skriver med dig som avsändare. Oftast brukar man skriva en returadress på baksidan av kuvertet, fall mottagaren inte skulle finnas och då skickas brevet tillbaka till dig. Detta är som sagt inget måste. Vi säger att du ska skicka till Bertil Nilsson, Hagagatan 4 i Tomelilla 54200 då skriver du bara. Bertil Nilsson Hagagatan 4 54200 Tomelilla Så här kan de se ut grafiskt: http://www.tangramfilm.se/kuvert.jpg En postbox kan vara bra att skaffa dig fall du t ex inte vill ge ut din adress, fall vi säger att du har kontoret hemma hos dig. En postbox fungerar som en vanlig brevlåda bara att den inte finns hemma hos dig. Du går och hämtar post som folk skickar till dig. Detta är inte en Postlåda som du kan skicka brev ifrån, det får du göra på dom gula lådorna istället. Om vi då leker med ditt scenario lite här, så skulle du då kunna skriva postbox lådan som returadress, dvs på baksidan av kuvertet. Och skulle inte brevet komma fram skickas det till din postbox, som du sedan kan gå och hämta brevet på. Hoppas det klarnar lite för dig hur det fungerar med post. |
Citat:
Det var det jag var ute efter, det med postbox lite längre ner som du skrev och att man inte behöver skriva sig som avsändare osv..Tack för alla svar jag fått. Och ingeting är skämmigt i tråden, so what om jag inte kunde det? Vad händer? Skämmer jag ut mig ? Bättre att fråga och vara säker.. |
Citat:
2. Sök på Google på "emballage". Många leverantörer säljer bara till företag, men maila de e-butiker som Google visar dig och fråga. 3. En DVD-film kostar uppskattningsvis 12-24 kr att skicka som vanlig brevtjänst. Vill du ha kolli-id så att försändelsen går att spåra så kostar det 50 kr extra per försändelse. Du hittar Postens prislista här: http://www.posten.se/c/postguideLetterDom 4. Sätt dig in i vad Skatteverket har att säga om saken. Det är (tyvärr) inte bara att sätta igång, utan det finns tusentals regler att tänka på. Du kan maila Skatteverket anonymt. Förklara i mailet vad du vill göra och fråga om det går att bedriva verksamheten som hobbyprojekt, eller om du måste registrera ett företag och ansöka om f-skatt. Jag har aldrig haft en rewardsida. Dessutom är punkt 4 så bred att den omöjligt kan besvaras på ett forum. Ett tips är att maila/ringa myndigheter och företag så snart du har frågor. Här på WN kan folk avfärda dina frågor som "dumma", men myndigheter har inte den friheten. De måste svara efter bästa förmåga. |
Jaha..tack så mycket gustav för ditt inlägg och för att du besvarat frågorna.
Desvärre så måste man inte fråga om man ska regga ett företag eller ansöka om f-skattsedel bara för att sätta upp en reward sida? Jag är inte hundra på att jag kommer erbjuda en produkt som man måste skicka med post, efter att jag tänkt på det 3 dagar nu så har jag tänkt att det kommer bli mycket spring med att posta och köpa frimärken osv.. Som ngn tidigare sa, bättre att ge ut tjänster ist. Och det är vad jag kommer förhoppningsvis att göra =) |
Ett tips trådlöst, ALLTID innan du fråga någonting googla.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson